Test Hyundai i30N Performance: Plná verzia

17. júna 2018 od AktualityHyundaiTesty

V redakcii sme mali plán i30N veľmi vhodne zvolený. Najskôr sme mali slabšiu verziu a potom prišla na rad výkonnejšia Performance. Na pohľad sa dajú veľmi ľahko identifikovať. Teda ľahko nie je správne slovo, odlišuje ich veľkosť a tvar zliatinových diskov, iné detaily nehľadajte. Ak budete bazírovať práve na nich, tak verzie spoznáte aj podľa strmeňov bŕzd.

Okrem vizuálneho rozdielu, ktorý nie je vôbec okamžite zrejmý sa Performance líši aj inak. Má iné sedadlá. Teda iné sú v prípade, ak si pri základe nepriplatíte za Ergonomic Pack. V takom prípade sú navlas rovnaké. A, buďme úprimní, nie je to zrovna nutné. Elektrické ovládanie sedadiel fakt nepotrebujete a už vonkoncom nie s pamäťou. Veď za volant aj tak nikoho nepustíte. Ale v Performance nie je iná možnosť, tak OK.

Inak, cenový rozdiel medzi N a N Performance je len 2 500 eur, kým Ergonomic Pack je 1 500 eur. Takže sa, vlastne, Performance oplatí viac. Performance má naviac aj rozperu medzi zadnými tlmičmi. Ale tu sa pozastavme, my sme ju mali aj v slabšom modeli, takže sme z toho ako v meme s Johnom Travoltom ako Vincentom Vegom, keď fakt netuší odkiaľ ide hlas Mie Wallace. Scéna je z filmu Pulp Fiction, ktorý patrí asi k základnej znalosti filmotvorby.

Omnoho zásadnejšie sú zmeny, ktoré nie sú vidieť. Vyšší výkon znamená plus 18 kW (25 k). Krútiaci moment sa nezmenil. Na papieri to vyzerá ako rozdiel 0,3 sekundy v zrýchlení na stovku. Plus sa k celku pridáva elektronický samosvorný diferenciál a variabilná výfuková sústava. Reálne to nevyzerá na veľké rozdiely, avšak, máme pocit, že sa tieto rozdiely dajú takmer prirovnať ku rozdielom medzi modelmi S a RS u Audi.

Ale ako sa tie rozdiely prejavujú v jazde? Veď sme mali oba modely, tak to môžeme porovnať. Alebo si to aspoň myslíme. Prvý výrazný rozdiel je vo zvuku. Kde i30N bolo tiché a nenápadné, Performance s otvoreným výfukom v režimoch skrytých pod vlajkovým tlačidlom, je vandal a rebel. Vážne, pri radení hore chrchle, pri pustení plynu spustí salvy do výfuku. Cyklisti z nás museli mať celý týždeň radosť. Pustenie plynu tesne po predbehnutí je celkom logické, ale streľba do výfukov mohla vyvolať akútnu potrebu preprania elasťákov. Nespadol, našťastie, nikto.

Reálny život s N Performance je taký zaujímavý. Auto je tvrdé. Robia to určite devätnásťpalcové zliatinové disky. Obuté boli do pneumatík Falken Azenis FK510. Úprimne? Práve gumy nám príliš nesadli, tie boli skôr na zábavu so zadnou nápravou ako na presné držanie smeru a brutálne rýchle prejazdy zákrut. Ale zase, nie sú ani úplne zlé.

Celý týždeň dochádzania do zamestnania bol v znamení nadávania na tvrdosť podvozku. Ak s autom chcete jazdiť denne, kúpte si Performance, na devätnástky dajte semislicky a na bežné jazdenie si zaobstarajte osemnástky s poriadnym obutím. Falkeny môžete použiť do prvomájovej vatry. Menšie disky rozhodne pomôžu.

Pritom spotreba bude do 9 litrov celkovo. Keď budete občas využívať výkon, strašiť streľbou cyklistov a robiť radosť ľuďom okolo cesty, okopávajúcim zemiaky. Prejdete trochu drsnejšie, stačí akusticky, vôbec netreba ísť rýchlo a budete mať fanúšikov, ktorí budú mávať rukami, motykami, vidlami a iným náradím.

Vlastne i30N Performance vôbec nežerie veľa. Ani 15 nie je veľa, vzhľadom na to, čo ponúka, len má pritom strašne tragicky malú nádrž. Taký objem stačí na litrový trojvalec, stačí na naftového držgroša, ale na výkonný model? Prosím! Mala by mať aspoň, ale to je fakt minimálne, o 10 litrov viac.

Po celom týždni menšieho komfortu ale prišiel víkend. Sobota je pracovná okolo domu, takže to musel stačiť výlet na dokúpenie zásob. Ale nedeľa… To už bola iná káva. Nápad ukázal dva okruhy. Štart v Púchove aj návrat na to isté miesto. Ale kadiaľ? Jedna alternatíva bola smer horská chata Kohútka, odtiaľ na moravskú stranu, do Karlovíc a cez Makov a Bytču naspäť. Lenže na to treba skoro vstávať, lebo potom sa cez sedlo, kde je Kohútka motá kadekto a vo veľkom počte kusov.

Druhá trasa bola cez Považskú Bystricu do Domaniže, Čičmian, Košece a Ilavy. Prvá časť cez Visolaje má len málo zákrut, ale dobrý povrch, takže Performance začal ukazovať, čoho je reálne schopný pri naozaj drsnej jazde. Jediným limitujúcim faktorom boli pneumatiky Falken. Zahriate predsa museli byť, ale nejako sa na hrane opúšťali.

Z Považskej Bystrice do Čičmian, cez Rajec, je to už zaujímavejšie. Ostrejšie zákruty, horizonty a rýchle výjazdy, normálne začíname tomuto autu prichádzať na chuť! Podvozok už nie je zbytočne uskákaný, ale pri tejto jazde ho považujeme za ideálny. K dobrému pocitu výrazne prispieva aj e-LSD, ktoré umožňuje vyštartovať zo zákruty s extrémnou razanciou.

Prestávka v Čičmanoch je povinná, aj keď iba na fotenie. Tentoraz nás nikto nehnal, ani tety v nesprávne použitých legínach, ako minule s 308 GTi. Odtiaľ cesta vedie do Košece cez Zliechov. Tá je ale horšia. Vlastne najlepšia časť celej cesty je práve od odbočky na Čičmany z Fakčova. Z malebnej pomaľovanej dediny, asi nejakí súdobí grafiťáci, je povrch výrazne horší. Pri normálnych rýchlostiach by bol Performance nervózny, ale ako s ním idete drsnejšie, tak má lepšie prejavy. Lepšie drží, všetko je stavané asi na takéto používanie. Tesne pred vrcholom kopca máme však problém, je akosi veľa ľudí na ceste. A jeden leží. Motorku pod zvodidlami je vidieť až neskôr, nebolo ju vidno cez dav. Rýchlosť klesá, veď dole kopcom sa chladia brzdy. Dole kopcom neradno chodiť rýchlo.

Dve hodiny, 110 kilometrov, to boli časy od guuglových máp. Reálne to bolo tiež toľko, ale aj s pár minútami prestávok na fotenie.

Aký je teda i30N Performance? Výborný, dokonalý, ale musíte vedieť ako ho využívať. Ak hľadáte kompromis na denné použitie, tak máte smolu, toto nie je on. Kompromis v podobe auta je i30N, teda na každý deň. S i30N Performance dostanete výrazne dokonalejšie auto s lepšími reakciami a lepším všetkým, ale kompromisy musíte spraviť vy a vzdať sa ešte väčšej porcie komfortu. A viete čo? Vzdáte sa toho. Veď príplatok nie je veľký a auto je úplne famózne! A aj cena 29 990 eur má veľké ambície.

Hyundai i30 N Performance

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 202 kW (275 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 353 Nm pri 1450-4000 ot/min

378 Nm pri 1750-3500 ot/min (Overboost)

   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4335 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1451 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1429/1950 kg
Batožinový priestor 395/1301  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,7/5,7/7,1
Emisie g CO2/km 163
Tags: