Test Hyundai i30N Performance: Dozrel som ja, či Nko?

10. marca 2019 od AktualityHyundaiTesty

Hyundaiu sa podaril naozaj vynikajúci ťah, s prvým hothatchom, ktorý kedy reálne spravil sa dostal na veľmi vysoké priečky medzi konkurenciou. A hneď ponúkol dve verzie. Slabšiu, jemnejšiu a k nej tú extrémnejšiu, tvrdšiu a viac výkonnú, s jednoduchým označením Performance.

Nedávno aj táto verzia prešla ekoteroristickou zmenou a dostala filter pevných častíc pre benzínové motory. Už na začiatku je možné skonštatovať, že nie je mäkká a ponúka stále to šoférske potešenie, ktoré ponúkala pred touto nepopulárnou zmenou.

Stále to v zákrutách vie

Keď som mal minule N Performance, tak som sa sťažoval, že pri bežnej jazde je príliš tvrdé a užijete si s ním naozaj iba brutálnu nakladačku. Buď som odvtedy odolnejší, alebo auto jednoducho vyzrelo. Už mi nepríde také tvrdé, už je príjemné. Jasné, od jazdy v Rollse má komfortom riadne ďaleko, ale je pohodlnejšie jazdiť aj v bežnom prostredí.

Stačí teda správne nastaviť auto. Režim Race až tak často používať nebudete, skôr si nastavíte Individual, ale s normálnym, nešportovým režimom tlmičov. Ostatné všetko necháte na Sport, prípadne Sport+. Takto máte brutálne auto, ktoré je kompatibilné aj so slovenskými cestami.

Kritika však smeruje k inému prvku. Tým sú pneumatiky. Avšak to sa dalo čakať, už boli teploty cez deň okolo desiatky a na aute boli, v tom čase, zimné. To značí, že auto pustili skôr do šmyku a nedržali úplne optimálne. V lete to musí byť úplná zverina. Teda je, veď to viem.

Aj tak sa niektoré prejazdy zdali až nereálne. N Performance je vynikajúco vyvážené. Jasné, skôr docielite nedotáčavosť, ale to je charakteristika každej predokolky. Akurát tá nedotáčavosť je ukrutne ďaleko a musíte sa snažiť naozaj zo všetkých síl, aby začala byť problémom.

Hyundai auto naladil naozaj vynikajúco. Ešte viac ako samotný prejazd zákrutami s pohľadom na graf bočného preťazěnia si budete užívať zvuk Performance výfuku. Strieľa, prská, je ako nasrdený pitbul. To však iba v režimoch Race a Individual, ak si to tak nastavíte. Normálny režim a dokonca režim Eco ho dokážu okamžite spacifikovať, prepnú správne klapky a je kľud. Mohutnejší zvuk síce ostáva, ale nebudú vás susedia pri nočnom príjazde preklínať. Vraj je zvuk po doplnení GPF trochu utlmený. Môže byť, ale stále je prudko návykový a stále spôsobuje radosť.

Pritom na reakciách motora nie je poznať nový systém. Dvojliter s 202 kW (275 k) je výborný. Má slušne ostré reakcie, ktoré zasa závisia od zvoleného režimu, ale neruinuje peňaženku. Dokážete s ním zajazdiť so spotrebou okolo 8 litrov, ale to asi nebudete chcieť. Mne po týždni svietilo na ukazovateli priemerky číslo 11,4. Vzhľadom na častejšie ostré prejazdy to je stále veľmi priaznivá hodnota. Z dlhodobého hľadiska by som sa vpratal do desiatky.

Takže spotreba nie je problém. Tým sa skôr javí veľkosť palivovej nádrže. Tie sa neustále zmenšujú a doby, keď bolo 60-70 litrov štandardom sú nenávratne preč. Tankovanie si tak musíte naplánovať každých asi 500 kilometrov, ak nebudete jazdiť pomaly ako Snoop Dogg v klipe Still DRE.

Nemodrá

Dal som na insta hlasovať, že či modrá, alebo sivá. Zvíťazila modrá. To chápem, race sfarbenie má niečo do seba. Ale potom mi tam nesedia červené pásy na nárazníkoch. Anglický jazyk má na toto frázu “trying too hard”, ktorá k tomu sedí. Avšak tie červené pásy lepšie sadnú k sivej. A osobne by som ich aj tak vymenil za niečo v karbónovom štýle.

Okrem toho nemôžem N Performance nič, z vizuálneho exteriérového hľadiska, vyčítať. Predok je dostatočne agresívny, svetlá svietia veľmi dobre, tu je všetko super, až na ten červený pásik. Rovnaká situácia sa opakuje aj v zadnej časti. Krídlo dáva autu brutálny nádych, trojuholníkové tretie brzdové svetlo je neštandardné a preto vynikajúce.

Z bočného pohľadu asi najviac do očí udrú devätnásťpalcové zliatinové disky, ktoré vpredu skrývajú mohutné brzdy. Tie fungujú tak, ako by ste od hothatchu čakali. Na okruh sme ho nebrali, ale v kopcovitom teréne pri aspoň akom-takom pude sebazáchovy nevädli a brzdili adekvátne tomu ako auto zrýchľovalo.

Skôr vecný ako hýčkajúci

Interiér má všetko, čo budete potrebovať. Sedadlá sú vynikajúce, nie sú priliš sťahujúce, majú dostatočnú mieru komfortu, ale zároveň v zákrutách držia telo na mieste. Len si myslím, že nemusia mať elektrické nastavenie. Zbytočné kilá naviac. Možno príde Clubsport verzia, alebo Superleggera, ktorá odstráni elektrické mechanizmy. Slabšia verzia ich štandardne nemá.

V rámci odľahčenia by som spravil ešte jednu tunerinu. Miesto plastovej lišty stredom prístrojovky by som si zvolil tak isto tvarovanú, ale z karbónu. Alebo by som ju dal do alcantary, ako sú stredy sedadiel. Interiér by tak pôsobil hodnotnejšie. Tomu by pomohlo aj vymeniť kryt okolo displeja tiež za karbónový, tu by alcantara asi nefungovala, alebo áno?

Mal by som spomenúť infotainment, ktorý mal trochu problém s USBčkami s väčšou kapacitou, alebo to, že vzadu je dosť miesta aj na nohy, na triedu. Plus by som mal poznamenať, že výstuha medzi zadnými tlmičmi zavadzia pri nakladaní komôd zo švédskeho nábytkárskeho obchodu, ale nič z toho netreba. Na výbornom volante volím režim Individual a odstrelím tieto myšlienky výfukom niekam do neznáma.

Výborný

Celkovo je Hyundai i30N Performance výborný hothatch. Stojí okolo 30-tisíc eur, len váham, či by som aj tak neskončil pri Fastbacku. Nie kvôli veľkosti kufra, ale kvôli ešte lepšiemu vyváženiu a kvôli tomu, že si myslím, že je krajší.

Avšak ani konkurencia nespí, Renault má Megane RS Trophy, Ford ukázal nový Focus ST s motorom z ostatného Focusu RS, Honda bojuje s Civicom Type-R a máme aj klasiku od koncernu VW, Golf GTI, či Leon Cupra. Ktorý by som si teda zvolil ja? Fakt ani sám neviem, každý z nich má niečo do seba. Hyundai by však určite bol horúcim kandidátom. S alcantarou na prístrojovke, karbónom okolo displeja v strede a aj na nárazníkoch miesto červenej línie.

Ešte jednu galériu máme od Martina:

A aby toho nebolo málo, tu sú dva kúsky od Viktora:

Hyundai i30 N Performance GPF

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 202 kW (275 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 353 Nm pri 1450-4000 ot/min

378 Nm pri 1750-3500 ot/min (Overboost)

   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4335 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1451 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1429/1950 kg
Batožinový priestor 395/1301  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
Spotreba (WLTP komb) 8,1-8,3
Emisie g CO2/km 185-188
Tags:  ,