Test Hyundai i30 T-GDI: Znova vyššie

4. júna 2017 od AktualityHyundaiTesty

Hyundai už na trhu bojuje s treťou generáciou modelu i30. Nižšia stredná trieda je však preplnená rôznymi konkurentmi, z ktorých máloktorý je vyslovene zlý. Asi sme v redakcii ani takého zástupcu nemali. Už predchádzajúca generácia i30 však bola schopným autom za rozumné financie a najmä Turbo malo aj niečo extra.

Nová generácia prichádza so zaujímavým dizajnom, novými motormi a technologickou výbavou. A prichádza tiež s Gameboyom. Neveríte? Aj k tomu sa dostaneme. Testovaný kus má pod kapotou nový motor 1,4 T-GDi s výkonom 103 kW (140 k).

Kde sú emócie?

Boj automobiliek sa často sústreďuje na časy na okruhu. Ale taká nie je drvivá väčšina vodičov. Niekto si chce vychutnávať komfort bez akýchkoľvek náznakov športovosti, bez tvrdého naladenia a bez vizuálnych športových prvkov. Pre tých je Hyundai i30. Je hlavne o pohodlí.

Automobilka tradične pracovala na odhlučnení, čo znamená, že na voľnobeh motor fakt nepočuť a o jeho chode presvedčí až otáčkomer. Všetko v aute ide ľahko, volantom sa dá točiť malíčkom, ba takmer iba pohľadom. O cite a prenose diania spod kolies reč byť nemôže ani omylom. i30 má predsa iné zameranie.

Volant prežijete, ale zaujímavejšie je to so spojkou. Tá tiež nemá žiaden cit a rozbiehanie bez trhania je väčším orieškom ako kúpiť lístok na vlak z Tatranskej Lomnice na Štrbské Pleso v príslušnom automate. Aj po týždni sa to nedarilo optimálne. Ale zase to možno bolo týmto kusom.

Zavrhovať manuál kvôli príliš mäkkej spojke však nie je na mieste. Prevodovka má príjemne presné dráhy a nie je gumová. To už zďaleka nie je pravidlom. Len ako konkurenta má sedemstupňovú dvojspojkovú, ktorú má Hyundai dobre zmáknutú. Aspoň teda vo väčšom modeli i40. S manuálom sa bežne viete, s 1,4 turbobenzínom pohybovať so spotrebou do 6,5 litra. Pri dlhšom presune, ktorý znamenal 60 percent diaľnice, 15 percent mesta a zvyšok mimo mesta sme dokonca dali priemer 5,8 litra, čo, vzhľadom na dynamickejšiu jazdu nie je vôbec zlé.

Zďaleka najlepším komponenentom pohonu však je podvozok. V zákrutách veľmi dlho drží aj s pneumatikami s vyšším profilom. Dokonca na hrane existuje aj náznak hravosti, kedy trochu skôr trakciu stratí zadok. Len vzhľadom na dynamickú mŕtvosť volantu a spojky asi nebudete motivovaní k takým prejazdom. Musíte si počkať na výkonnú verziu N. Aj pri tomto máte pocit, že keby bolo živšie riadenie a lepšie ovládateľná spojka, dokáže dvihnúť v prudkej zákrute vnútorné zadné koleso.

Európskejší

Dizajn tretej generácie i30 je ešte o niečo európskejší ako bol doteraz. Teda európskejši predok pripomína trochu Infiniti. To malé, čo je prezlečený Mercedes GLA. A to práve európske nie je. Ale bolo navrhnuté v európskom dizajnérskom centre. Ale inak je celkom cool.

Predné LED svetlá sú zošikmené vo vrchnej časti a ladia so šesťuholníkovou prednou maskou, v ktorej je zakomponované aj miesto pre evidenčné číslo. Bez nutnosti plechovej tabuľky by predná maska vyzerala ešte honosnejšie. LEDkové nie sú iba hlavné svetlá, ale aj svetlá na denné svietenie. Koľké prekvapenie! Nie sú však súčasťou hlavných svetiel, ale sú nižšie v nárazníku a trochu šikmo.

Hatchback je vzadu typickým zástupcom triedy. Stále má dosť veľký otvor piatych dverí, stále má tradičnú siluetu. Z nej sa vymyká len decentný spojler. Na rozdiel od zvyšku karosérie nie he červený, ale čierny. Ale čiernemu pásu v spodnej časti nárazníka niečo chýba. Hyundai nepriznal koncovku výfuku. Je otočená anonymne dole a schováva sa za nárazníkom. Aspoň nie sme svedkami falošných otvorov s pochrómovanými lemami.

Hyundai i30 je z tých áut, ktoré vyzerajú naživo lepšie ako na promofotkách. A výraznou mierou na vizuálnej akceptácii prispieva farba. Červená je naozaj, ale fakt výborná. Nie je základná, ale metalíza a niečo podobné veľa výrobcov z ponuky vyhodilo. Pritom dáva autu naozaj neprehliadnuteľný vzhľad. So sivou by asi i30 zanikla a nikto by si ju nevšimol. Takto aj na plnom parkovisku žiari.

Gameboy Advance

Tak kde je ten Gameboy? No predsa v strede hore. Ovládanie audia a samotný ostrovček pripomínajú tvarom práve už takmer zabudnutú prenosnú hernú konzolu. Buď teda Gameboy Advance, alebo Nokiu N-Gage. Ak si tieto konzoly ani nepamätáte, tak asi žijete v ére nahradzovania takýchto zariadení mobilmi. Ovládanie síce vyzerá ako spomenutý historický kúsok, ale má relatívne malý displej. Letmo sme ho prirovnali ku tomu, čo má iPhone 6. Je dotykový a celkom rýchly, čo oceníte, keď netrafíte malé softvérové tlačidlá.

Displej samozrejme zobrazuje aj obraz cúvacej kamery. Je to lepšie ako segment v zrkadle, ale stále je veľkostne na tom horšie. Ďalší displej má klimatizácia. Už sme ju niekde videli, teda v Tucsone, ale v i30 pôsobí trochu zastaralejšie, vzhľadom na voľne stojacu hernú konzolu.

Priestoru vpredu je akurát, vzadu to tiež nie je zlé a kufor má obstojnú veľkosť. Ak chcete prevážať obrovské predmety, tak potrebujete predsa iné auto. Chladničku nezoberiete, to musíte aj logicky dedukovať. Máme pocit, že štvorica cestujúcich by nemala problém ani na dlhšiu cestu.

Tienistou stránkou vnútra je čierny interiér. Poťahy síce vyzerajú výborne a vzor na nich naozaj zaujme, ale prístrojová doska by si zaslúžila trochu oživiť. Preto odporúčame dvojfarebný čierno-sivý interiér. Alebo, ak chcete niečo extra, tak modrú kožu! K nej sa ale asi viac bude hodiť menej červený exteriér. Alebo, že by to bola ideálna kombinácia? Posúďte sami.

Výhodná ponuka

Hyundai i30 s 1,4-litrovým T-GDI motorom stojí 18 580 eur. Za ne je dokonca lepšie vybavený kus, ako ten testovaný. Minimálne o polokožené čalúnenie a navigáciu. Reálne si ho kúpite kvôli komfortnému a príjemnému nenamáhavému cestovaniu. Na športové ambície zabudnite aj s najsilnejším bežným motorom. Snahy zabije mŕtve preposilované riadenie a príliš mäkká spojka. Cieľová skupina však spätnú odozvu nepotrebuje. V preklade, máte auto, ktoré je ako chladnička. Je solídne spravené, dovezie vás kam budete chcieť bez problémov, ale emócie príliš nevyvolá. Podvozok by to aj zvládal, ale práve riadenie nechce.

Hyundai i30 ako hatchback má jeden výrazný problém. Kombi je ešte krajšie a automobilka má v ponuke aj tiež veľmi pekný sedan Elantra. Takže ak nie ste obmedzení krátkymi parkovacími miestami, tak to bude dosť ťažká voľba, všetky sú dobré.

Hyundai i30 1,4 T-GDI

Motor R4 benzín
Objem 1353 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 242 Nm pri 1500-3200 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4340 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1455 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1204/1820 kg
Batožinový priestor 395/1301 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/4,8/5,4
Emisie g CO2/km 124
Tags: