Test Hyundai i30 LPG: Racionálne zmýšľanie

Nedávno sa nám do rúk dostal ďalší zástupca, u nás stále populárnejšej, značky Hyundai. Posledným testovaným modelom bola verzia ix20 obohatená o prídavný pohon na LPG. Už vtedy sme skonštatovali, že za určitých podmienok môže práve takáto alternatíva dávať zmysel.

Naša ďalšia príležitosť vyvrátiť či potvrdiť toto konštatovanie mala formu modelu i30, a to konkrétne v päťdverovej verzii s 1.4 litrovým benzínovým motorom, doplneným o už spomínané prídavné spaľovanie LPG. Tvary karosérie i30 pôsobia veľmi triezvo a decentne. Nemožno čakať, že si kvôli nim okoloidúci vykrútia krky, avšak nenápadný a vyvážený design má predsa len niečo do seba a auto pôsobí veľmi dospelo a „európsky“. Ak by sme chceli byť veľmi kritickí, možno by sme odporučili o palec väčšie disky kolies s výraznejším dizajnom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pri nasadnutí do kabíny oko, alebo lepšie povedané telesná schránka, ako prvé zavadí o sedadlá príjemného tvaru a akurátnej tuhosti. Podobný pocit sa dostaví pri prvom kontakte s volantom, ten ihneď padne do ruky a tlačidlá multifunkčného ovládania, ktoré sú jeho súčasťou, sú dobre ergonomicky umiestnené. Zaoblené tvary prístrojovej dosky akoby reflektovali dizajn exteriéru, po vzhľadovej stránke sa nám interiér páčil. Materiál, z ktorého boli plasty vyrobené, je však pomerne tvrdý, z čoho vyplýva náchylnosť na škrabance. Zhýčkanejším jedincom by mohla vadiť aj absencia automatickej klimatizácie, i30 na margo toho ale ponúka napríklad dve 12V zásuvky, dostatok odkladacích priestorov či nepochybne skvelú vec, akou je prisvecovanie do zákrut. Zaujímavosťou je plynový pedál s uchytením zospodu, čo je u áut danej triedy pomerne netradičné. Pozitívnou stránkou tohto Hyundaiu je taktiež šesťstupňová manuálna prevodovka. Radí veľmi presne a má celkom poctivý chod bez gumového pocitu, za čo si vyslúžila našu pochvalu koštruktérom! A keď už sme načali tému samotnej jazdy a spomínali taktiež volant, treba spomenúť, že riadenie poskytuje možnosť prepnutia do športového módu. V praxi to znamená, že odpor vo volante je o poznanie tuhší, avšak bohužiaľ, v komunikatívnosti samotného riadenia sa zmena nekoná a nemožno tak čakať zvýšenie množstva impulzov o tom, čo sa deje pod prednými kolesami. Škoda, ale aj tak oceňujeme snahu.

Od ovládania sa plynule dostávame k jazdným vlastnostiam, ktoré ulahodia skôr šoférom vyznávajúcim kľudnejší štýl a preferujú pohodlie nad športovými ambíciami. Pomerne komfortne naladený podvozok sa cíti ako ryba vo vode hlavne v meste a v nižších rýchlostiach, keď kvalitne filtruje nerovnosti a v spojení s veľmi tichým motorom sa tak z neho stáva príjemný spoločník na každodenný mestský život. Pri dynamickejšom spôsobe jazdy má i30 tendenciu jemne sa nakláňať, na čom však nesie nezanedbateľný podiel pomerne ľahký motor. Vďaka tomu pôsobí táto i30 v hraničných situáciach, paradoxne, skôr pretáčavo než nedotáčavo. Avšak, ruku na srdce, aké percento majiteľov auta tejto triedy s ním bude bežne jazdiť na limite jeho jazdných vlastností?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tak, a konečne sa dostávame k motoru. Benzínový agregát s motorom 1.4 litra zo svojich útrob produkuje výkon 73kW/100 koní, čo zároveň dopĺňa 137 Nm. Pravdupovediac, to je tak akurát, za podmienky že autom bude jazdiť veľmi kľudný šofér a väčšinu času strávi na palube sám. Pri prepnutí na plynový režim pocitovo výkon ešte o kúsok poklesne a pokiaľ sa v aute vezie väčší počet pasažierov, motor sa dosť trápi a citeľne mu chýba výkon. Priemerná spotreba sa pohybovala na úrovni približne 7.6 litra, čo pri cene LPG nie je zlá hodnota. Na druhú stranu, ak by človek predsa len siahol po naftovom motore, dynamická stránka i30 sa posunie smerom vpred a prevádzkové náklady zostanú podobné. Z toho nám vyplýva, že kombinácia 1.4 litrového motora dáva asi najväčší zmysel pre užívateľov, ktorí s ním väčšinu času strávia v meste a absolvujú hlavne kratšie vzdialenosti. Pre tých, ktorí hodlajú auto používať aj na dlhšie cesty a majú v pláne prevážať väčšie množstvo osôb či batožiny je jednoznačnou voľbou osvedčená nafta. Motor si však zaslúži aj pochvalu, a to najmä za príkladne tichý prejav a celkovo kultivovaný charakter.

Hyundai i30 je celkovo vydarené auto ktoré má čo ponúknuť, boduje najmä sympatickým a vyváženým vzhľadom bez výstrelkov, príjemným interiérom ale aj výbornou cenou. U testovanej verzie Go Brazil! to bola suma 13 a pol tisíca eur. Miernu skepsu však vyvoláva kombinácia 1.4 litrového benzínu s LPG, ktorý by sme skutočne odporúčali iba rozvážnym šoférom jazdiacim krátke trasy. Táto cieľová skupina jeho voľbou určite chybu nespraví. Na dlhšie vzdialenosti a pre dynamicky náročnejšie povahy ale dávame palec nahor pre voľbu naftového motora.


Gallery by Martin O.

Motor R4 (benzín)
Objem 1396 cm3
Výkon 73 kW (100 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 137 Nm pri 4200 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1470 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1381/1820 kg
Batožinový priestor 378/1316 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,9/4,9/6,0
Emisie g CO2/km 139