Test Hyundai i10 LPG: Ako od Applu

Hyundai i10 má na kufri označenie. Ale pri pohľade naň neznalý nevie, či to je vlastne i10, alebo ilo. Medzi malými autami má veľmi dobré vyhliadky, za rozumnú cenu ho môžete mať aj napríklad s automatickou klimatizáciou.

Fialový kus so všetkým možným sme už mali, teraz prišiel čas pozrieť sa na jednoduchšiu alternatívu s litrovým motorom a možnosťou pohonu na plyn. Práve základná verzia pripomína v mnohom výrobky od Applu. Je tiež jednoduchá, bez zbytočností a aj keď má nízky výkon, na určenie a plynulú jazdu celkom stačí. Ale našťastie nestojí toľko, čo Aston Martin.

Ja som malý, ale jazdím na plný plyn

Kolesá v rohoch, oblé línie s ostrými predelmi a výrazný zelený nápis. Tak by sa v skratke dal charakterizovať testovaný plynový kus i10. Výbava Classic je nad Startom. Ale nemá LED na denné svietenie. Dokonca nemá ani hmlovky.

Že nemá hmlovky? A čo sú potom tie kruhové reflektory v spodnej časti nárazníka? Práve tie svietia miesto denného svietenia. Mohli mať aspoň dve funkcie, ale nemajú, v momente ako zapnete hlavné svetlá sa tie dolné vypnú. Zaujímavé riešenie, ale nie celkom praktické.

O pohone na plyn informuje len samolepka na okne piatych dverí. Teda informovala by, keby zboku nekričal nápis „Jazdím na plný plyn.“ Podstatou však je, že nech hľadáte otvor na plnenie plynu akokoľvek precízne, pátrate márne. Schováva sa hneď vedľa hrdla benzínovej nádrže pod spoločným krytom.

Takmer štvorcový tvar spredu znamená, že relatívne vysoké auto má vnútri dostatok miesta nad hlavami. Ale vyššia výška a nižšia hmotnosť majú čiastočnú patáliu s bočným vetrom. Na diaľnici i10 pri silnom vetre poriadne znervóznie a vtedy pomáha zložiť nohu z plynu. Tempomat vypínať nemusíte, ani ho nezapnete. Classic ho nemá.

Vnútri nie je obor

Malé auto logicky nemôže byť vnútri obrovské. Na to je predsa Grand Santa Fe. Hyundai i10 spĺňa požiadavky na transport v mestských územiach, kde dokáže prepraviť 4 ľudí bez problému. Vzadu sa zmestia. Nebudú ospevovať Superbovsky veľký priestor na kolená, ale odvezú sa úplne v pohode. Ak to nie sú štyria najvyšší ľudia na svete.

Predok na dĺžku a výšku nebudete žiadnym spôsobom ohovárať. Šírka je druhá vec. Lakťom sa niekedy dotknete spolujazdca, ak si nedáte pozor. Vzadu by mohli ísť aj traja vedľa seba, ale takéto akrobatické číslo odporúčame maximálne s malými deťmi do 150 centimetrov výšky. Možno by ste to dokázali aj s dospelými, lenže tí majú viac nepríjemných rečí. Takže skončíte pri dvoch a ten tretí nech ide peši. Malým prekvapením bude veľkosť kufra. Má celých 252 litrov. Že málo? A kedy potrebujete viac? Mysleli sme si. Toto nie je rodinné auto, ktorým by ste jazdili primárne. My sme do i10 narvali aj šestnásť metrov hliníkových profilov. Dobre, boli rozrezané na trojmetrové pásy, ale vošli bezproblémovo. Ešte nejaké pripomienky?

Nie, tak poďme ďalej. Prístrojová doska je zostavená výlučne z tvrdých plastov. Aj dverové výplne sú tuhé ako plech. Lenže vďaka modrému stredu prístrojovky tú tvrdosť prepáčite. Bledomodrý predel odľahčuje výzor a spôsobuje pocit ľahkosti, rovnako aj na dverách. Fádnosť rozbíjajú aj poťahy sedadiel, síce s čiernymi bokmi, ale s rovnako bledomodrou látkou v strede. Takto by to malo vyzerať vo väčšine áut.

Celkovo máte vnútri akurát miesta, peknú modrú farbu, ale aj dve 12V zásuvky a prekvapivo 4 ovládače elektricky sťahovaných okien. Lenže v prvom momente si neuvedomíte, že manuálna klimatizácia sa ovláda trojicou ovládačov s dokonale kvalitným chodom. Na koncoch prstov máte ozajstnú kvalitu. Rovnako perfektne pôsobia aj samotné výduchy klimatizácie. Škoda, že sa to nedá povedať o gumovom volante. S dvoma tlačidlami vyzerá akosi nedorobene. Vyššia výbava rieši tento problém dokonale.

Ak porovnáme výlučne benzínovú verziu a LPG zvnútra, tak nenájdeme žiadne domontované prepínače pohonu. Prepnutie je možné integrovaným tlačidlom vľavo pod volantom. A ešte vlastne v prístrojovom štíte LPG verzie nenájdete ukazovateľ teploty motora. Veríme, že bude chýbať, ale omnoho viac by chýbal ukazovateľ stavu LPG v nádrži.

Liter stačí, lenže…

Hyundai i10 má aktuálne v ponuke dva benzínové motory. Silnejší 1,2 16V s 64 kW (87 k) je super. Litrový trojvalec s 49,3 kW (67 k) pre verziu LPG už takú odhodlanosť rozhýbať malé auto nevykazuje. Subjektívne práve na LPG pôsobí lenivejšie ako na benzín.

Ak natankujete obe nádrže plné, čo znamená 40 litrov benzínu a 27,2 litra plynu, tak máte podľa tabuliek potenciálny dojazd až 1200 kilometrov. Z toho by malo byť až 400 na plyn. My takú skúsenosť nemáme, ale máme podozrenie, že nádrž na plyn nebola úplne plná, keď sme auto brali, lebo ručička stála niekde v troch štvrtinách stupnice.

Celkovo sme na plyn dali približne 250 kilometrov. Ale na benzínový pohon to bolo trochu iné, prešli sme 650 kilometrov a nedostali sme sa ani na hranicu stanovenú na rozsvietenie rezervy nádrže. Takže to fakt bolo asi nedotankované do plna. Ale možno to bolo extrémnymi teplotami a snahou o bezpečnosť.

Litrový motor sa tvári lenivo, tvári sa ako pomalý, ale s autom nikdy nebudete jazdiť pomaly. Stlačíte plyn a budete naozaj pozvoľna zrýchľovať, tak pozvoľna, že to ani nebudete vnímať. A bách, v meste máte 60, mimo mesta 110 a na diaľnici 140 (podľa tachometra). Viac sme neskúsili. Len pre informáciu, pri 130 km/h na najvyššom, piatom stupni točí motor 4250 otáčok. Radenie prebieha celkom príjemne a odstupňovanie sedí zameraniu auta. Takže kratšie prvé stupne a dlhšie posledné.

Hlavnou výsadou je manévrovanie. Síce sa neotočí na kúsku ako Twingo, ale manévrovať s i10 nebude mať problém vôbec nikto. Preposilovaný volant, úzke pneumatiky a dobrý rozhľad sú plusmi. Odťažitosť riadenia riešiť naozaj nebudete. Veď na výjazdoch zo zákrut nebudete trhať asfalt, takže väčšinou zvolíte naozaj bežné ležérnejšie tempo ako športové týranie litríka.

Liter za 10 litrov

Litrové auto s LPG za 10 tisíc s pekným interiérom a vlastne aj pekným exteriérom vyzerá lákavo. Možno by sme odporúčali priplatiť za lepšiu výbavu Comfort. Alebo sa vykašlite na liter a siahnite rovno po väčšom štvorvalci, aj keď je bez LPG. Spotrebu nemá vysokú a jazdí sa s ním príjemnejšie aj na dlhšie trasy. Tradičným bonusom, ako pri každom Hyundai, je 5 rokov záruky bez obmedzenia najazdených kilometrov.

Motor R3
Objem 999 cm3
Výkon 49,3 kW (67 k) pri 6200 ot/min
Krútiaci moment 90,2 Nm pri 3500 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3665 mm
Šírka 1660 mm
Výška 1500 mm
Rázvor osí kolies 2385 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 989/1470 kg
Batožinový priestor 252/1046 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 153 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 15,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) [LPG] 6,5 [8,3]/4,2 [5,4]/5,1 [6,5]
Emisie g CO2/km [LPG] 116 [104]