Test Honda Jazz e:HEV: Malé ale múdre auto

Najmenší model Hondy je na trhu bezmála dvadsať rokov a aktuálne je v predaji už jeho štvrtá generácia. Reč je samozrejme o Jazze, ktorý je v aktuálnej podobe moderným hybridom, ponúkajúcim iba jednu motorizáciu. Tá kombinuje benzínový štvorvalec s dvojicou elektromotorov, ktoré spolu tvoria výkon 80kW/109 koní. Poďme sa teda pozrieť, ako veľmi sa nový Jazz líší od svojich predchodcov či konkurencie.

Vysoký profil karosérie zostal zachovaný, novinka je ale oblejšia. Typické japonské auto ale je vysoké a krátke, takže toto je aj akási súčasť kultúry, ktorú musí záujemca o Jazz akceptovať. Nie je to možno prvoplánovo atraktívne, ale o to praktickejšie. Nový Jazz má inak veľmi peknú a jednoduchú masku s pomerne veľkými svetlami, ktoré v sebe skrývajú denné LED svietenie v tvare U. Zozadu je nová generácia úplne iná ako predchodca a absentujú tu zvislé svetlá prechádzajúce c stĺpikom. Tie nové sú jednoduchšie a celkovo zaoblenejšie. Vlastne, celé auto teraz pôsobí oblejším, uhladenejším a nafúknutejším dojmom a má menej ostré krivky. Výraz dospieť je pri autách klišé, ale tu proste pasuje. Kolesá majú síce iba 15” ale napodiv nepôsobia v karosérii strateno a majú celkom rafinovanú, čierno-striebornú vizáž. Nám sa nový Jazz páči, je to veľmi sympatické malé auto a kvôli pomerne netypickému profilu karosériu pôsobí ako mini MPV. A vďaka presklenieu za A stĺpikom je zo sedadla vodiča bezkonkurenčný výhľad do všetkých strán. Môže byť, podľa nás je dizajn nového Jazzu krokom vpred a aj napriek tomu, že nie je vyslovene extravagantný si zachováva svoju osobitosť.

Prvý dojem je dôležity a kabína Jazzu ho spĺňa na výbornú. Interiér pôsobí kompaktne, inteligentne a bez zbytočností. Pritom mu ani nechýba dávka originality. Skvelý výhľad sme už spomenuli. Volant má atypicky iba dve ramená, ale vyzerá super a dobre sa drží. Rovnako kvitujeme použitie bieleho plastu okolo voliča prevodovky aj na bočných držiakoch na nápoje. Úplne jednoduché a pritom pomerne neopozerané. Dojem kompaktnosti prístrojovky je vyvolaný aj tým, že je úplne rovná a nič z nej nevytŕča smerom nahor a aj displej infotainmentu je pekne zalícovaný medzi výduchy ventilácie. Pod ním sú fyzické kruhové ovládače klimatizácie a malý displej, takže sa nemusíte preklikávať do menu displeja pri každej zmene teploty. Nechýba ani dvojica USB portov. Inak, samotný dispej  infotainmentu má peknú a prehľadnú grafiku, rýchle reakcie a príjmené ovládanie. Kým takmer všetky Hondy majú pomerne špecifickú logiku ovládania na ktorú si treba dlhšie zvykať, u nového Jazzu ide všetko akosi ľahšie. A dokonca disponuje bezdrôtovým Apple CarPlay. Auto sa štartuje tlačidlom, takže kľúč može zostať vo vrecku. Páči sa nám aj digitálny prístrojový štít pred volantom. Ten nie je prehnane veľký a nemá žiadnu fancy 3D grafiku, ale jeho prehľadnosť a čitateľnosť je vzorová, taktiež možností zobrazenia je dostatok. Po bokoch dobre vidno stav palivovej nádrže a batérie. Sedadlá v Jazze sú tiež veľmi pohodlné a majú na dotyk aj na pohľad odolnú hrubú látku, naviac im nechýbajú nastaviteľné opierky hlavy. Celkový dojem z posedu v v Jazze vyvoláva pocit, že sedíte v o triedu väčšom aute. Pocit priestornosti a vzdušnosti, ktorý toto malé auto dokáže vyčariť, je vážne obdivuhodný. Dokonca aj vzadu je prekvapivo veľa miesta vo všetkých smeroch a úžasné sklápateľné Magic Seats vedia čarovať s batožinovým priestorom, ktorý má v základe objem 304 litrov. Týmto skvelým systémom disponovala aj predošlá generácia.

Poďme pod kapotu, keďže tu Jazz skrýva malú mágiu, označenú skratkou e:HEV. Tá predstavuje kombináciu benzínového 1.5 litrového štvorvalca VTEC bez turba s dvojicou elektromotorov, z ktorých jeden je trakčný. Samotný elektromotor pre jazdu berie svoju energiu práve zo spaľovacieho motora. Vo vyšších rýchlostiach ide ale pohon priamo z benzínovej jednotky, bez elektrického medzistupňa. Prebytočná energia vytváraná hlavne rekuperáciou pri brzdení a spomaľovaní sa ukladá do prídavnej batérie. Prevodovka môže mať vďaka tomuto komplikovanému systému iba jeden stupeň a disponuje rekuperačným režimom B. Motor s celkovým výkonom 80kW/109 koní je za normálnych okolností extrémne tichý a kultivovaný so zamatovo hladkým chodom, o akom môže veľa konkurentov iba snívať. Hlučnejšie sa prejaví iba pri prudkom zrýchlení. Vtedy vyslovene kvíli a nezainteresovaný vodič by sa až zľakol, že prevodovka nutne potrebuje zaradiť vyšší stupeň a nedarí sa jej to. Na to si ale rýchlo zvyknete, je to ale pomerne atypický zvuk, ktorý môže vyrušovať vodičov, ktorí s podobným systémom pohonu nikdy nejazdili. Dynamika motora je veľmi príjmená, na stovke je za 9,4 sekundy. Nízke emisie iba 102 gramov CO2/100km potešia a ukazujú, že takýto komplikovaný systém pohonu má svoj ekologický zmysel. A to ešte nepadlo ani slovo o spotrebe paliva. Ak vás hybrdiný pohon Jazzu zatiaľ nepresvedčil, teraz je ten moment. Po týždňovom jazdení v kombinácii veľa mestkých kilometrov cez týždeň a víkend mimo mesta na diaľnici a okreskách sme sa dopracovali k údaju 4,5l/100km. To je vážne super, pridajte si k tomu relatívny dostatok výkonu, extrémne tichý prejav a máme tu v podstate dokonalý motor pre malé auto. Jazdné vlastnosti nie sú ničím výnimočné, ako sme už povedali, Jazz je pomerne vysoký a má úzke 15” pneumatiky, takže žiaden okreskový vandal to nie je. Na to má Honda v ponuke iné modely. Toto auto je pohodlné mestské vozidlo, ktoré je v primernaých rýchlostiach v meste aj mimo neho úplne sebaisté, lenže šport mu nič nehovorí.


Malý Jazz teda nie je vôbec taký malý, ako sa na prvý pohľad zdá a ako hovorí jeho zaradenie do kategórie mestských áut. Malá nie je ani jeho cenovka, testovaný kus vo výbave Elegance stojí 20 590 Euro s DPH. Lenže, toto auto ako by bolo o kategóriu väčšie a v mnohom inteligentnejšie než časť konkurencie. S vnútorným priestorom doslova čaruje, používa kvalitné materiály v kabíne a tiež má veľmi slušnú výbavu. A najmä veľmi sofistikovaný a extrémne hospodárny motor s dostatkom výkonu. Jeho systém je pomerne komplikovaný, ale vzhľadom k povesti Hondy netreba mať pochynosti o jeho kvalite a dlhodobej spoľahlivosti. Veľmi dobré a neobyčajné auto!

Honda Jazz e:HEV

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1498 cm3
Výkon  80 kW (109 k) pri 5500-6400 ot/min
Krútiaci moment 253 Nm pri 4500-5000 ot/min
   
Prevodovka Jednostupňová e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4044 mm
Šírka 1694 mm
Výška 1526 mm
Rázvor osí kolies 2517 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1300/1700 kg
Batožinový priestor 304 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 157 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.) 2,4/4,3/4,6  l/100km
Emisie g CO2/km 102