Test Honda HR-V: Priestorové čarovanie so športovým strihom

Honda HR-V nie je na trhu novinkou, ale stále je aktuálnym modelom. A ide proti prúdu. V dobe, kedy každý nasadzuje hybridné technológie a pridáva turbá si svoju základnú verziu obhajuje s atmosférickým štvorvalcom s objemom 1,5 litra.

Vezmime si to reálne, neodíde mu turbo. To je cool, lebo netreba tento komponent opravovať. A tým pádom nie sú pri oprave, či výrobe nového vypustené emisie CO2. Prvotné emisie možno nemá ako hybridy, ale nepotrebuje ani baterky.

Dynamično!

Honda spravila naozaj pekný crossover, ale nech sme ho testovali v akejkoľvek kombinácii, tak trochu zanikal. Čierna je nudná, rovnako ako sivá a môže to byť kľudne aj turboverzia. Avšak červený lak Rally Red dáva HR-V naozaj športový nádych.

Je však jasné, že celkovej vizuálnej dynamike veľmi prospieva lakovanie spodných častí farbou karosérie. To je výlučne pre výbavu Executive. Sport má tieto diely lakované čiernou lesklou a v ostatných výbavových stupňoch sú spodné diely SUVčkovo plastové. Disky s priemerom 18 palcov a brúseným povrchom tiež robia časť senzácie z exteriéru.

Fakt, takto peknú HR-V si treba nakonfigurovať a zvoliť. Dobre môže vyzerať aj modrá Brilliant Sporty Blue, ale práve červená je základná farba bez príplatku. Takto sa nám to páči. Základná výbava obsahuje farbu, ktorá je výrazná. Za nudnejšie odtiene sivej treba priplatiť.

Po stále nedávnom facelifte sa HR-Včke trochu zmenila vizáž prednej časti. Maska chladiča má výraznú a širokú chrómovú lištu, pričom nové sú aj svetlá osadené LEDkami. Tie treba len pochváliť. Síce nemajú adaptívny systém, ale dokážu lepšie osvetliť cestu ako tie v Civicu. Môže za to aj vyššie uloženie telesa svetlometu, lebo samotná technológia má veľmi podobné črty a tvary.

Menej dynamično!

Interiér sa dynamikou vizáže zovňajšku nevyrovná. Nemá tie tmavočervené prvky ako má výbava Sport. Ale je elegantný a výbavu má naozaj štedrú. Za menšou interiérovou dynamikou možno hľadať aj svetlý strop. Veď predsa každé športovo ladené auto musí mať čierny strop. Má ho predsa aj Sport s turbom.

To, čím HR-V čaruje je priestor. Vpredu je, podľa očakávania, všetko v poriadku. Naviac výbava Executive ponúka presklenú odsúvateľnú strechu. Niekedy netreba púšťať klimatizáciu, stačí otvoriť na jemný prieduch strešné okno. Ale naspäť k priestoru. Pod lakťovou opierkou je miesto, ale viac zaujmú dva držiaky na nápoje o kúsok viac vpredu. Majú akési dvierka. Predstavte si ich ako padací most. Zatlačíte ich dole a držiaky sa prehĺbia o dobrých 6 centimetrov. Návrat je stlačením tlačidla, na pružinke dvierka vyjdú hore automaticky. Ale majú ešte jednu funkciu. Môžete medzi ne pichnúť mobil a nebude sa hýbať. To je super, nikam nepoletí.

Mobil môžete dať aj do spodnej časti, pod páku, kde je pogumovaný priestor, ale nebudete naň vidieť. Inak, HR-V ešte nemá Apple CarPlay, čo nás trochu sklamalo, ale bluetooth pripojenie fungovalo obstojne, tak sme to príliš neriešili. Veď zrkadlenie nie je základ cestovania, aj keď Waze na displeji je pozitívnym zjavom. Možno príde ešte jeden facelift, kde toto Honda pridá, veď Civic to už má.

Zase sme odbehli. Priestor v HR-V je v pohode aj vzadu. Síce sú sedáky trochu kratšie, ale usadiť sa nie je problém aj vďaka dvojpolohovému operadlu. Ak nikoho vzadu neveziete, tak môžete využiť aj vyklápanie sedákov smerom nahor. Vtedy preveziete aj niečo vyššie. Po sklopení zase celé sedadlo spadne nižšie, čo zase znamená, že vznikne rovný priestor. A aby toho nebolo málo, tak pod podlahou batožinového priestoru je otvor ako má aj Ford Puma, ale nemá výpusť. Je totiž čalúnený kobercovou látkou ako zvyšok batožinového priestoru.

A tu to prichádza

Pod kapotou HR-V je na výber z dvoch agregátov. Oba majú štyri valce, oba majú objem 1,5 litra. Ale rozdielom je turbo. Prepĺňanú verziu sme už tiež skúsili, čo si môžete prečítať tiež. Ale teraz, v Executive, sme mali vlastne základný motor 1,5 i-VTEC. Aj ten má výber. Buď zvolíte manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo variátor CVT. Dobre, veľmi na výber nemáte, manuálna prevodovka je jednoducho lepšia, chcete tú. Honda je dlhodobo známa tým, že jej manuálne prevodovky sú veľmi príjemné na obsluhu a sú lepšie ako variátory.

Naštartujete tlačidlom, motor je príjemne tichý, zohrejete, začnete tlačiť na plyn, so stúpajúcimi otáčkami sa zvuk mení na príjemný, skôr ukričaný. V jednej dobe mal podobný zvuk, avšak omnoho intenzívnejší aj motor v F1. Ale to už bolo pekne dávno. Zmena prevodového stupňa je tiež výborný zážitok, spojka, vyradenie, presná dráha, vyšší stupeň, všetko funguje tak, ako Honda najlepšie vie.

Podvozok je tvrdší, v zákrutách by aj chcel podržať, ale nesekundujú mu až tak dobre pneumatiky Michelin Primacy 3. Nepomáha ani šírka 225 milimetrov, proste sú skôr na ekojazdu ako na športovanie. Je to pochopiteľné, veď za celý týždeň sa nám podarilo jazdiť za 6,2 litra v priemere. A to je super. Motor teda znie dobre, prevodovka je výborná, podvozok na osemnástkach je trochu tvrdší. Vyzerá to dobre, že?

Veru, vyzerá! Ale reálne nedostanete až tak ľahko pokutu. Športový pocit je jedna vec, ale musíte točiť mnoho otáčok nad 4-tisícmi, aby ste pocítili ťah. Inteligentné variabilné časovanie ventilov predvádza svoju mágiu až tam. A aj to je skôr priemer. Takže jednoduché, potrebujete HR-V Turbo s manuálom. Ešte keby tak mala tá verzia výbavu Executive, tak by sme pred sebou mali naozaj výborný crossover. Takto je veľmi dobrý.

Kam kráčaš?

Honda HR-V je v segmente, ktorý je preplnený a konkurentov je naozaj veľa. Boduje fakt magickým vnútorným priestorom. V relatívne malom aute je ho naozaj veľa. Boduje aj ponukou atmosférického, aj keď trochu lenivejšieho motora. Lenže takto vybavená HR-V, kompletne aj s posuvnou strechou, takto vyzerajúca, s navigáciou a čítaním značiek, stojí 24 990 eur. A to je naozaj slušná ponuka. Teda, v aktuálne akciovej ponuke je ešte o tisícku lacnejšia. No a teraz tá závažná otázka. Koľko je príplatok za HR-V Turbo s manuálom? V akciovej ponuke presne 2 400 eur. Ak chcete náš názor, tak skočte do Sportu, tých skoro 40 kW (55 k) sa môže hodiť. Rozdiel v spotrebe až taký zásadný nebude. Maximálne sa dostane na jeden liter benzínu na sto kilometrov. Ale ak chcete jazdiť s kľudom na príjemnom aute s jednoduchým a extrémne spoľahlivým motorom, tak môžete kľudne ostať pri atmosfére. Normálne vám nebude vadiť ani to, že HR-V je len predokolka, terénne ambície táto generácia vôbec nikdy nemala.

Honda HR-V Executive

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 6600 ot/min
Krútiaci moment 155 Nm pri 4600 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4346 mm
Šírka 1790 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2610 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1400/1790 kg
Batožinový priestor 448-470/1533  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (WLTP) 5,7 (ale podľa NEDC)
Emisie g CO2/km 130