Test Honda Goldwing DCT: Za akýmkoľvek cieľom

Jeden nemenovaný výrobca energetických nápojov sa v rámci marketingu prezentuje že vám po vypití zázračného nápoja dáva krídla. Skúšal som ho piť už niekoľkokrát, ale žiadne krídla mi vtedy nenarástli. Honda ponúka síce iba jedno krídlo, ale to je celé už od roku 1975 zo zlata. Jeho cieľom nie je snaha vás naučiť lietať, ale vznášať sa po ceste a poskytnúť to najpohodlnejšie cestovanie, komfort a luxus aký len motorka môže poskytnúť.

Použiť pri názve motorky meno pierko by asi nebolo pre silných a sebavedomých mužov príliš cool, ale ich spojenie do pevného a vždy spoľahlivého zlatého krídla sa určite vyplatilo. Rovnako sa oplatilo nespoliehať na downsizing a dopriať motorke poriadny motor. Na začiatku to bol síce len litrový naháč, ale postupne sa zväčšoval nielen objem motora, ale aj množstvo kapotáže a výbavy na dosiahnutie toho najlepšieho, čo motorka dokáže poskytnúť.

Zmeny a smerovanie trhu si ale vyžiadali zmenu celkovej filozofie a od roku 2018 prešiel Goldwing radikálnou modernizáciou. Model GL 1800 bol od základu kompletne prepracovaný a zameraný viac na jazdca a pôžitok z jazdy. Stal sa užším, ľahším a agilnejším čo sa prejavilo hlavne pri jeho jazdných vlastnostiach. Ako to už pri konštruktéroch v Japonsku býva, vybavili ho tým najlepším čo mali, aby upevnili jeho pozíciu na vrchole medzi motorkami. Nový Goldwing tak ponúka možnosť pripojenia cez Apple CarPlay, elektricky ovládaný plexi štít, inteligentný kľúč Smart Key, štyri jazdné režimy, Hill Start Assistent a systém nastavenia kontroly trakcie HSTC.  

Okrem toho Golwing GL 1800 ponúka veľký priestor na batožinu. K dispozícii sú dva bočné a jeden horný. Aj napriek tomu som sa mal, ako neskúsený motorkár, na cestu do Prahy problém pobaliť. Ale po zvážení osobných priorít sa to nakoniec úspešne podarilo, vynechal som notebook. Ku komfortu a pohodliu cestovania určite pomáha aj 7-palcový TFT displej pre navigáciu a audiosystém. K dispozícii je USB pripojenie a dve USB zásuvky. O bezpečnosť v noci sa starajú výkonné LED svetlomety. Vo verzii Tour sú štandardne vo výbave aj hmlové svetlomety.

O pohon Goldwingu sa stará plochý šesťvalcový motor so štyrmi ventilmi na valec a objemom 1 833 centimetrov kubických. V aktuálnom modelovom roku prišli zmeny v odpružení, a vďaka vylepšeniu systému vstrekovania paliva a automatickej dvojspojkovej prevodovky DTS sa podarilo zlepšiť manipulovateľnosť v nízkych rýchlostiach. Elektronicky riadená škrtiaca klapka disponuje štyrmi jazdnými režimami pre ovládanie výkonu motora. Jazdné režimy okrem riadenia motora zároveň ovplyvňujú aj fungovanie systému HSTC, odpruženia a účinnosť bŕzd. Pri motorke je asi úplne zbytočný štart/stop systém, ale asi ho museli konštruktéri z určitých dôvodov nainštalovať aj sem.   

Horizontálne uložený šesťvalec s protibežnými piestami poskytuje maximálny výkon 93 kW (125 k) a je k dispozícii pri 5500 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment 170 Nm je dostupný pri 4500 otáčkach. Výrobcom udáva spotreba je 5,6 litra na sto kilometrov je už, vzhľadom na objem motora, porovnateľná s autami. Len pri nádrži s objemom 21 litrov budete musieť častejšie tankovať. Pri jazde na motorke si určite nájdete čas na prestávku častejšie ako pri aute. Aby sme boli objektívni, vzhľadom na chladné jesenné počasie sme už veľmi nemali možnosť využiť potenciál Goldwinga pri dlhšej ceste. Cez deň bolo počas testovacieho týždňa teplé jesenné počasie, ale k večeru už bolo aj pri dobrej kapotáži a vyhrievanom sedadle plus riadidlách cítiť poriadny chlad. Víkendový výlet nám najviac prekazilo daždivé počasie. V tomto majú pri našich redakčných testoch väčšiu výhodu autá, ktoré vieme objektívne testovať za každého počasia.

Nezávisle na dĺžke testovacích jázd si nás v redakcii Goldwing získal. Už na prvý pohľad ide o krásnu a kvalitne spracovanú motorku. Miesto vodiča je pohodlné a poskytuje pri jazde veľký komfort a pocit bezpečnosti. Výbava je vzhľadom na motorku až prekvapivo pestrá. Aj keď cieľom Goldwinga nie sú rýchle diaľničné presuny a rýchlostné rekordy na okruhoch, poskytuje vždy dostatočný výkon na bezpečnú a pohodlnú jazdu. Možno nepatrí medzi najlacnejšie motorky, ale to ani nie je cieľom. Víziou Goldwinga je byť kráľom cestných motoriek a určite sa môže o toto vysoké hodnotenie sebavedomo uchádzať.

Ale vráťme sa k jazde s obrom vážiacim takmer 400 kilogramov. Je až neuveriteľne jednoduchá a vďaka automatickej prevodovke ju zvládne aj človek, ktorý dovtedy sedlal maximálne skútre. Hmotnosť je cítiť, žiada si rešpekt u jazdca, ale rešpekt má Goldwing aj u ostatných účastníkov premávky. Dokonca aj večer vďaka spomenutému LED svetlu dokáže presvedčiť, že diaľkové naozaj treba stlmiť. Vlastne, tento obor sa ovláda ako väčší skúter. Dokonca má aj spiatočku, ktorú ovládate tlačidlami na riadidlách. Pri dlhých jazdách sa dá dobre využiť vyhrievanie sedadiel, oboch, a aj rukovätí. Dokonca ľahko dokážete ovládať aj informačno-zábavný systém. Možno to bude znieť odvážne, ale budeme tvrdiť, že Goldwing má pravdepodobne lepší systém ako osobné protipóly. Pri radení a rozbiehaní trochu cítiť dvojspojkovú charakteristiku stroja, ale potom je už radenie vyslovene príjemné. Goldwing je kráľ ponuky Hondy a má naozaj málo konkurentov. Väčšinou majú logo BMW a Harley-Davidson. Ani tie nemajú zväčša šesťvalcové motory.

Tak čomu by ste dali prednosť, ak by sme brali do úvahy leto? Mazde MX-5, či Goldwingu? Oba stroje stoja približne rovnako a sú pre dvoch.