Test Honda CR-V i-DTEC 160 9AT: Číslo 9 žije tiež

Honda CR-V patrí určite do kategórie SUV. To nezaprie naozaj nikto. A patrí k tým krajším japonským SUV. To je tiež fakt. Síce aj Forester je pekný, ale má iný štýl. CR-V je oproti nemu viac uhladená. A je určite krajšia ako Toyota RAV4 ostatnej generácie.

Po facelifte tento rok priniesla okrem downsizingu naftového motora z 2,2 litra na 1,6 litra aj novú automatickú prevodovku. Kým šesť stupňov je štandardom pri automatoch, sedem už ich postupne vytláča z vyhriateho miesta. BMW má tradične osem a Mercedes používa 9. Rovnaký veľký počet stupňov dostalo aj CéeRVéčko.

Vzorový príklad

Honda patrila medzi prvých zástupcov segmentu SUV. Konkrétne to bola práve Honda CR-V, ktorá vtedy bojovala s jediným benzínovým agregátom. Na trhu je v súčasnosti už štvrtá generácia automobilu s inovovanými tvarmi po modernizácii v polovici životného cyklu.

História teda je, takže automobilka má na čom stavať. Možno je trochu škoda, že piate dvere otvárané do boku zmizli už po druhej generácii modelu. Ale pod výklopnými sa v prípade dažďa dá trochu schovať a batožinový priestor je viac chránený, keďže zadná časť auta nebola nikdy úplne kolmá.

Dizajnu zovňajšku nie je veľmi čo vytknúť. Predná časť pôsobí s toľkými hranami a krivkami poriadne zložito, ale nemáte vôbec pocit, že by tam niečo nepatrilo. To isté platí o zadnej časti, kde sú svetlá umiestnené vyššie v poslednom stĺpiku karosérie. Na rozdiel od niektorých konkurentov sa Honda neuchýlila ku zvrátenostiam ako smerovky posunuté dole na nárazník. Tam sú, kvôli legislatíve, iba hmlové svetlá.

Modrá farba Twilight je skôr sivomodrou, takže auto pôsobí nenápadne. Možno by stálo za to zvoliť Deep Ocean, alebo ostrú červenú Passion Red. Na čo asi treba skôr zabudnúť sú doplnkové „štýlové“ nástupné prahy. Reálne na nich stáť nebude nikto, zboku vyzerajú ako zníženie stredu auta a pri zlom počasí si zašpiníte nohavice. Keď už, tak skôr tie plnohodnotné. Krídlo nad zadným oknom však odporúčame, umyváreň pod ním síce neumyje, ale vyzerá výborne.

Áno, takto má vyzerať pekné SUV, Honda má plný počet bodov.

Išlo by to aj bez zeleného robota

Interiér je hneď ľahko priraditeľný k Honde. Volant, rozmiestnenie displejov, či tvary jasne CR-V zaraďujú ku modelu Civic. Priestor je na všetkých sedadlách dostatočný. Teda vlastne veľmi dobrý, aj ak máte panoramatickú strechu. Rovnako bezproblémový je aj kufor. Aj keď je auto primárne výzorom terénne, tak odporúčame do vnútra menej praktickú béžovú farbu. Nezohreje sa toľko v lete pri parkovaní a dodá pocit väčšieho luxusu ako čierna. Ak teda vôbec kožu potrebujete. Vysvetlíme neskôr.

Vzadu je panoramatická presklená strecha jedinou možnosťou zábavy. Alebo môžete dať držiaky na tablety na operadlá. Vpredu to však je o niečom inom. Máte okolo seba až 5 displejov. Áno, slovom päť. Vôbec sa to nezdá ako veľa, keď šoférujete. Jeden má klíma, jeden navigácia, jeden palubný počítač so zobrazovaním značiek, jeden je tradične medzi kruhovými prístrojmi a jeden je vyhradený prevodovke.

Všetky displeje sú adekvátne svojmu použitiu a sme radi, že Honda neintegrovala ovládanie klimatizácie do Androidového systému. Spočiatku sa zdalo, že systém z mobilu pre auto bude geniálny nápad. On vlastne aj je. Lenže by to chcelo pár zmien. Prvé dni sme jazdili s akousi inou domácou obrazovkou ako pri predchádzajúcom manuálnom CR-V. Potom sme dali tú istú a všetko bolo hneď lepšie. Až na to, že celý systém vyzerá ako dorobený 2DIN aparát. Ovládanie reaguje rýchlo, spolupráca s mobilom, najmä androidovým, je výborná. Ale stále máte pocit určitej chaotickosti, akejsi nedokonalosti oproti špeciálnym systémom od iných výrobcov vozidiel. Zase pozitívom je možnosť nainštalovať rôzne aplikácie. Bohužiaľ, tie sme akosi v Honda App Store nenašli. Nahnevaných vtákov si v aute teda nezahráte a ani si nedoinštalujete fejzbukovú, či instagramovú appku. Možno by bolo zaujímavé skombinovať práve Instagram s možnosťou snímať fotky cez cúvaciu kameru.

Celkovo budete mať z interiéru dojem kvality. Nič na tom nemení ani fakt, že mäkká je len stredná časť prístrojovej dosky. Oceníte vankúšik na opretie pravého kolena vodiča a výborné a jednoduché ovládanie vyhrievania sedadiel. Naopak absencia roletky nad držiakmi na poháre bude trochu mrzieť, najmä v prípade luxusne vybavenej verzie Exclusive.

Brzdí za vás

Išiel som domov z práce. Jasné, že na ulici pred domom stáli autá dosť divoko. Hovorím si, že nejdem brzdiť, veď to zvládnem. Systém kamier a senzorov však situáciu vyhodnotil trochu inak a vzhľadom na približovanie a úzke priestory vyhodnotil, že treba brzdiť. Tak som chtiac-nechtiac skúsil automatické brzdenie.

Systém ADAS s varovaním pred kolíziou, upozornením na opustenie jazdného pruhu, rozpoznaním značiek, elimináciou mŕtveho uhla, či automatickým prepínaním diaľkových svetiel funguje výborne. Ale v prípade modrého kusu je doplnený aj o nadstavbu Honda Sensing. Teda inak, Honda Sensing je systém, v ktorom je ADAS zahrnutý. Sensing má zmierniť následky nehôd, takže v prvom rade si dvoch vpredu pritiahne pekne k sedadlu, nech nesedia ako lajdáci. Dokáže aj auto udržať v pruhu a pridáva aj adaptívny tempomat. Adaptívny tempomat je fajn, ale zvláštne pôsobí, že sa dočasne vypne aj pri zrýchlení a nevráti sa hneď na pôvodnú rýchlosť, ale pustí auto mierne pod ňu a znova zrýchli.

So zrýchlením nemá naftový motor s objemom 1,6 litra vôbec žiadne problémy. Má 118 kW (160 k). Poskytuje naozaj svižnú jazdu. A to pri hmotnosti auta skoro jednu a trištvrte tony. So snahou sa dá jazdiť aj pod päť a pol litra. Stále však akosi manuál spotrebuje trochu menej. Aj v papieroch, aj reálne. Síce len pár deci, ale oklamať sa to nedá.

Lenže najvýraznejším prvkom tohto konkrétneho kusu CR-V je deväťstupňová automatická prevodovka. V automatickom režime radí úplne hladko a prevody sa prehadzujú s poriadnou razanciou. Len v manuálnom režime budete mať trochu problém. Potrebovali by ste v manuále trojku, tu si musíte naklikať štvorku, alebo päťku. Tu sa prejavuje to ,že veľký počet stupňov môže zamotať hlavu. Zdá sa to len nám, alebo naozaj to speje ku kamiónovému počtu prevodových stupňov?

Ovládanie nie je ako pri športovom aute. Nie je ani také plné nadšenia ako pri Subaru Forester. Cítite, že máte veľké auto a cítite, že tomu musíte prispôsobiť aj jazdu. Náklony na mäkkom podvozku musíte predpokladať. Ale nebudete predpokaldať, že sa auto na osemnástkach s pohonom všetkých kolies bude sunúť po predku von zo zákrut. No áno, CR-V je nedotáčavé. Nie extrémne, ale dostanete sa k tomu. Časom. Aspoň, že sa dostavuje celkom predvídateľne a dá sa ľahko korigovať. Jazdné vlastnosti v teréne sú adekvátne svetlej výške, pripojiteľnému pohonu zadnej nápravy a najmä tým prahom, ktoré v prvom rade zavadzajú. Dobre, možno chránia podbehy pred preliačením. Zostanete visieť na prahoch a nie priamo na karosérii. Ak sa teda nezlomia.

Ušetríme vám peniaze

CR-V ako sme testovali má cenníkovú cenu nad 40 tisícmi. Lenže prvá, základná je 21 350 eur. Obrovský rozdiel, že? Lenže nemusíte ísť rovno za tou najlepšie vybavenou alternatívou. Reálne nebudete potrebovať kožu, ani panoramatickú strechu. A ak oželiete aj Androidové ovládanie a vzhľad 2DIN aftermarketového displeja, tak môžete zvoliť výbavu Comfort. Lenže tá zase nemá ani parkovacie senzory, ani kameru, ani kožený volant. A pri naftovom motore nemá ani štvorkolku a má iba jedno turbo v motore s výkonom 88 kW (120 k). Takže Comfort nie, Androidu sa nevyhnete. Ako ideál teda vyzerá druhá najvyššia výbava Lifestyle (32 590 eur) s xenónmi, osemnásťpalcovými diskami a kombináciou čalúnenia sedadiel koža/alcantara. No dobre, možno stačí aj Elegance (29 990 eur). V oboch prípadoch, keď už tam ten Android je, odporúčame priplatiť aj za navigáciu Garmin. Je naozaj nadpriemerná a má aj POI záchody. Oproti vrcholu Executive budete ochudobnení najmä o možnosť priplatiť za balík Honda Sensing a bezkľúčové ovládanie.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Honda CR-V Executive 1,6 i-DTEC 9AT

Motor R4 diesel
Objem 1597 cm3
Výkon 118 kW (160 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Automat 9 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4605 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1685 mm
Rázvor osí kolies 2630 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1761/2200 kg
Batožinový priestor 589/1669 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/4,8/5,1
Emisie g CO2/km 134