Test Honda Civic Type-R (EP3) – Rrrrrrrrožky a chlieb

„Štyri nič nehovoriace písmenká nasledované červeným erkom, nenápadne napísané na bokoch nenápadného auta pripomínajúceho pekársku dodávku v ešte nenápadnejšej šedej farbe. Takže, v dnešnom teste sa dozviete, aký je život šoféra, vďaka ktorému je chlieb na vašom stole vždy včas a čerstvý. A len tak mimochodom, skromná poznámka autora, zapamätajte si slovo včas. Ako tak kráčam k testovanému autu a detailnejšie skúmam jeho kabát, všímam si pár zvláštností, nie úplne typických pre vozidlá zásobovania. Oči mi padnú na 17“ palcové hliníkove disky, uprostred ktorých hrdo svieti strieborné H na červenom podklade. Za nimi sa skrývajú brzdy značky Nissin a tlmiče Showa. Fanúšikovia rýchlych motoriek by nad touto kombináciou určite s uznaním pokývali hlavou. Z bočného pohľadu na našu dodávku taktiež zaujme špecifický lem prahov s už spomínaným nápisom TypeR. Túto tajomnú kombináciu písmen,  spolu s decentnou dvojitou koncovkou výfuku a krídlom, nájdeme aj na zadnej časti vozidla.  Dosť bolo obzerania.  Čas sú peniaze a chlieb a rožky chcú už z pece von, hor sa do práce ! Otváram dvere a sadám do červeno-čiernej anatomicky tvarovanej sedačky. A zasa sa divím, čo za dodávaka sa mi to dostala do ruky. Biele budíky s tachometrom, ktorého najvyššia hodnota doshauje čísla 260 dávajú tušiť, že tu niečo nehrá. Teda vlastne, hrá. Súčasťou doplnkovej výbavy, asi tak bohatej ako priemerný obyvateľ Zimbabwe, je aj autorádio, ale k tomu sa dostanem neskôr. Letmý pohľad na otáčkomer s červeným poľom začínajúcim v 8300 otáčkach definitívne potvrdzuje predošlú teóriu s nehraním. Hm, divné. A už zase nestíham. Štartujem, radím 1, plyn do podlahy a…..pokračovanie nabudúce.“

Tak, zhruba takto nejako by mohol vyzerať úvod tohto testu. Honda Civic TypeR je na prvý pohľad nenápadný trojdverový hatchabck s nie príliš vábivým vzhľadom malej dodávky.

O ľuďoch sa hovorí, že podstatné je ich vnútro a povaha a nie vzhľad. No veď kto by už len chcel chodiť s modelkou, keby nevedela sveter uštrikovať alebo sa o úrodu na poli postarať? O testovanom Civicu TypeR platí táto múdrosť doslova. Chýbajúce body za krásu dokonale nahrádza jeho vnútro, skrývajúce sa za ničím nevynikajúcim vzhľadom šedej myši. Táto myš však pod kožuchom skrýva vysokootáčkový dvojlitrový motor s technológou V-TEC.

V praxi to znamená, že v nízkych otáčkach sa motor tvári vcelku kľudne, vonkoncom nie agresívne, avšak rozhodne netrpí nedostatkom sily. Hovoríme tu o aute s výkonom 200 koní a vážiacom 1180 kg. Je teda jasné, že reči o nedostatku sily a nadváhe nie sú na mieste. Akonáhle si však obujete ťažšie topánky a podržíte plynový pedál dlhšie v podlahe, dostanete sa cez 6300 otáčok za minútu a až vtedy spoznáte pravý charakter tohto auta. V tom momente totiž prichádza na scénu systém V-TEC, ktorého najlepšími kamarátmi sú motorkový rev a kopanec do chrbta. Výdatná strava pre ucho audiofila s benzínom v žilách a piestami v hlave!

A čo to vlastne ten V-TEC je? Jedná sa o Hondou vytvorenú technológiu variabilného časovania ventilov, ktorá pri prekročení určitých otáčok prepne motor na ostrú vačku. Vďaka ňej dosahujú tieto pohonné jednotky veľmi priaznivú spotrebu. Pokiaľ motor príliš nevytáčate a neposielate ručičku otáčkomera na rande s červeným poľom,  kombinovaná spotreba sa pohybuje do 9 litrov. Mimo mesta a v legálnych limitoch rýchlosti sa dokonca dokážete dostať na hodnotu medzi 7 a 8 litrov. Návyk na drogu menom V-TEC znamená náklady zhruba 16 litrov benzínu na sto kilometrov trvajúci trip. To rozhodne nie je málo, ale v porovnaní s cenou heroínu sa jedná o zanedbateľnú položku.

Výkon motora je prenášaný na prednú nápravu, ako je u kategórie hot-hatch zvykom. Autu bohužiaľ chýba samosvorný diferenciál, čo dosť zamrzí. Jazdné vlastnosti sú aj bez neho skvelé, avšak práve táto technická pomôcka by ich mohla posunúť ešte o krok vpred.  Bez samosvoru pôsobí auto tak trochu ako šteňa pitbulla. Zábavné, hravé a s vycerenými zubami a plné energie. So samosvorom by však na úkor hravosti získalo viac istoty a rýchlosti, najmä v tiahlych zátačkách. Odozva plynu je okamžitá a auto sa ním dá v zátačkách perfektne ovládať, ale predsa len, ten samosvor…

Na limite je Honda krásne čitateľná, takže sa nemusíte obávať náhlej a vopred neohlásenej exkurzie cez priekopu, prípadne počítania letokruhov najbližšieho drevinatého producenta kyslíka. Varovanie, že TypeR už má dosť príde vždy včas a pozvoľna, zákernosť nepatrí medzi jeho charakterové vlastnosti. Riadenie sa pri prvom zatočení volantom môže zdať relatívne preposilované. Podstatné však je, že mu nechýba presnosť a cit a aj pri ostrej jazde ním nasmerujete auto presne tam, kam chcete.

Šesťstupňová manuálna prevodovka sa vyznačuje dvoma základnými vlastnosťami – extrémne krátkym sprevodovaním a presným chodom. Vďaka takémuto sprevodovaniu máte na výber, či sa budete plaziť mestom 50 so zaradeným piatym prevodovým stupňom alebo blázniť sa na okreske a vytáčať motor do bezvedomia. A pokiaľ sa rozhodente pre druhú možnosť a dotočíte sa až na ten 5 rýchlostný stupeň, budete sa pohybovať v rýchlostiach, ktoré vás veľmi ľahko môžu pripraviť o malú kartičku, ktorú ste získali po úspešnom abslovovaní skúšok v autoškole.

Radiaca páka s kovovou hlavicou je nekonvenčne umiestnená v strede prístrojovej dosky, na čo si veľmi rýchlo zvyknete. Dokonca až tak, že vám časom začne jej tradičné umiestnenie pripadať nelogické a príliš vzdialené od ruky. Pri skutočne ostrej jazde sa ako menšia slabina auta javia brzdy, dodávané firmou Nissin. Tie nedisponujú ani odvetrávanými kotúčmi a pri dlhšej jazde s opätovným agresívnym brzdením a pasažiermi na palube majú sklon k vädnutiu. To však hovorím o extrémnych situáciach a štýle jazdy, kedy spoločne s brzdami začínajú vädnúť aj spolucestujúci so slabším žalúdkom.

Podvozok značky Showa je tvrdý. Ehm, u hot hatchu asi tak prekvapivé zistenie ako to, že zem je guľatá. Treba však povedať, že s tou tvrdosťou to nie je až taká katastrofa a bez problémov s ním dokážete každodenne žiť a dochádzať do práce. Odmenou za jeho tuhosť vám budú minimálne náklony karosérie pri jazde.  O komforte sa síce príliš hovoriť nedá, ale zároveň sa nemusíte  obávať ani situácie, že sa stanete hlavným zdrojom príjmov vášho ortopéda.

A keď už padlo slovo komfort, bolo by dobré napísať niečo o neexistujúcej výbave Civicu. Vo výbave testovaného auta najdéme autorádio s mp3 prehrávačom a…už som písal že tu je rádio? Okrem rádia, ktoré som asi ešte nezmienil tu nájdete ešte… ehm, vlastne okrem elektrického ovládania okien už nič. Môžete sa utešovať myšlienkou, že absentujúcu klimatizáciu vám v lete nahradia otvorené okná a naviac ušetríte hmotnosť. V interiéri potešia oko a zároveň dobre splnia svoj účel a podržia vašu telesnú schránku. Reč je o červenočiernych anatomických sedačkách s vyšitým nápisom TypeR v mieste opierky hlavy. Chválu si zaslúži aj kožený trojramenný volant, ktorý svojím tvarovaním aj veľkosťou výborne padne do ruky. Biele budíky, ako inak než s obligátnym nápisom TypeR, sú dobre čitateľné a ich oranžové podsvietenie neťahá v noci oči.

Suma sumárum, pokiaľ pre vás auto predstavuje hlavne zdroj zábavy,  príliš si nepotrpíte na luxus (alebo lepšie povedané, netušíte čo to slovo vôbec znamená) a taktiež nemáte potrebu svojmu okoliu nič dokazovať tým, na čom jazdíte, je Honda Civic TypeR správna voľba. Zaujímavou alternatívou sa javí Ford Focus ST druhej generácie, ktorý disponuje bohatšou výbavou, turbom a vyšším výkonom. Subjektívne však  Honda oproti Focusu pôsobí živelnejšie a divokejšie, aj keď s Fordom by ste na obľúbenej okreske pravdepodobne boli predsa len o chlp rýchlejší. Ďalším faktom, ktorý hrá do karát tomuto Japoncovi s rodiskom v Anglicku, sú jeho nižšie prevádzkové náklady. Ako sa však hovorí, život je iba otázkou priorít…

PLUSY

– Zvuk pri zapnutí systému V-TEC!

– Prijateľné prevázdkové náklady

– Jazdné vlastnosti a zábava za volantom

– Prevodovka

 

MÍNUSY

– Absencia samosvoru

– …a výbavy

– Relatívne preposilované riadenie

 

Motor:
Typ motoru: zážihový
Valce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Najvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7400
Najvyšší kútiaci moment (Nm / ot/min): 196 / 5900
Prevádzkové vlastnosti:
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchleníie0 – 100 km/h (s): 6.6
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 7.0 / 8.9
Rozmery a hmotnosti:
Batož. priestor – sedadlá/sklopené (l): 315 / 610
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): 1205 / 280
Rozmer pneu (vpredu/vzadu): 205/45 R17
Vonkajšie rozmery:
a) dĺžka (mm): 4140
b) šírka (mm): 1695
c) výška (mm): 1425
d) rázvor (mm): 2575
e) rozchod vpredu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1487
Vnútorné rozmery:
g) pozdĺžny priestor vpredu min/max (mm): 860 / 1080
h) pozdĺžny priestor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlom – vpredu (mm): 1000
j) výška nad sedadlom – vzadu (mm): 930
k) šírka vpředu (mm): 1450
l) šírka vzadu (mm): 1440
dĺžka sedáku vpredu (mm): 510
dĺžka sedáku vzadu (mm): 470
výška operadla vpredu (mm): 650
výška operadla vzadu (mm): 660
miesto vzadu pod predným sedadlom: áno

One thought to “Test Honda Civic Type-R (EP3) – Rrrrrrrrožky a chlieb”

  1. Autor zabudol spomenúť elektrické spätné zrkadlá a aj spomínaná klimatizácia či xenónové reflektory môžu byť súčasťou výbavy 🙂

Comments are closed.