Test Honda Civic 1,5 VTEC: Na polceste

15. októbra 2017 od AktualityHondaTesty

Honda prestala s atmosférickými motormi pri Civicu. To už sme konštatovali pri teste litrového trojvalca. Ale litrový trojvalec nie je dostatočnou náhradou za 1,8 i-VTEC. Síce má podobný výkon, ale niečo mu chýba. To niečo predvádza väčší, 1,5-litrový štvorvalec, tiež s prepĺňaním. Spojler alert, je veľmi dobrý.

Hatchback, relatívne výkonný motor, manuálna prevodovka, moderná sivá farba, ktorá nie málo evokuje tú od Audi, čo môže byť zlé? Vyzerá to na zaručený recept, na výborné auto nielen na každodenné dochádzanie do zamestnania, ale aj na zábavnejšie cesty v okolí. Základnú teóriu však treba overiť v praxi.

Sadnete si na sedadlo vodiča a vidíte, že toto auto je zložitejšie ako ostatné. Teda, na prvý pohľad tak vyzerajú displeje, jednotlivé tvary a aj grafiky. Displej pred vodičom má pre výkonnejší VTEC agresívnejšiu červenú tému, rovnako červenou svietia stupnice na oboch stranách. Dobre, začnete to hľadať. Nájdete to a idete do toho!

Stlačíte tlačidlo oživenia motora. V stave pokoja pulzuje bielou farbou, v momente štartu zostane svietiť na červeno. Motor sa ustáli, najskôr trochu vyššie, ale po chvíli otáčky klesnú na normálnu hladinu. Všetko nastavené, môžeme ísť. Môžeme, ak sú zapnuté pásy. Automatické odistenie ručnej brzdy nefunguje, ak nemáte, ako vodič zapnutý pás. Trochu otravné to je pri cúvaní, ale berieme ako globálny príspevok k bezpečnosti.

Ak sa potrebujete premotať cez mesto, tak idete so spotrebou okolo 7 litrov. Tak isto aj na diaľnici. S výkonom 134 kW (182 k) to je veľmi slušné. Ak sa dostanete za mesto a idete ležérnym tempom podľa predpisov a nenaháňate sa, máte aj pod 6 litrov. Počkať, veď za toľko jazdí aj menší trojvalec! Na papieri by mal mať o 7 deci menšiu spotrebu, ale realita až taký veľký rozdiel nesprostredkúva.

Civic s väčším turbomotorom si však nebudete kupovať kvôli spotrebe. Budete na ňom chcieť jazdiť, budete chcieť zážitky z dynamiky. Zohrejete motor, stupíte na plyn, medzitým ešte rýchlo vypnete tú zelenú rastlinku, ktorá trochu škrtí reakcie plynu a vyrazíte. Motor sa s vervou pustí do roztáčania kolies, máte pocit, že je väčší a výkonnejší. Ako keby Honda vedela vyrobiť motory bezprostrednejšie ako ostatné značky. Toto je ostrý motor, vôbec nie je tupý.

Príliš dlho však pri Hondách platili slová o vysokých otáčkach. Kto šoféroval napríklad Hondu Accord Type-R, či Integru Type-R, určite vie, o čom točíme. Ostatní musia tieto reči poznať už z hovorenia. Lenže nový štvorvalec má maximum pri 6 500 otáčkach za minútu. Oproti ôsmim tisícom je to naozaj trochu málo, ale pekne cítiť nástup turba a tiež prepínanie variabilného časovania ventilov.

K dobrému zážitku za volantom sa pridáva aj príjemný, trochu príliš tlmený, zvuk. Ale stále tento Civic nie je športovým náčiním, je v prvom rade univerzálnym autom. Takže silnejší zvuk ani potrebovať nebudete.

Keď sa prepnete do športového režimu, tak môžete svojmu naladeniu prispôsobiť aj podvozok. Tlačidlo vedľa páky upravuje charakteristiku adaptívnych tlmičov v dvoch úrovniach.  V základnej je auto komfortné a funguje aj pri ostrejšej jazde, ale prepnutie do športového režimu znamená slušné pritvrdenie. Nebudete cítiť, že prejdete špak na ceste, ale budete cítiť, že auto stuhne a že je naladené naozaj dynamickejšie.

V zákrutách sa podvozok cíti vynikajúco a rovnako sa aj správa.Vždy sa však nájde jeden háčik. V prípade Civicu s 1,5-litrovým VTECom a turbom je tým háčikom samosvorný diferenciál. Teda na rovinu, háčik je jeho absencia. Viete si zvyknúť na jazdu bez neho, ale vždy keď budete vychádzať zo zákruty naozaj ostro, tak budete podvedome smutní z toho, že ho do auta niekto nenamontoval priamo vo fabrike. Protiargument o rýchlejšom opotrebovaní pneumatík na prednej náprave si strčte za klobúk, alebo ho spláchnite do záchodu.

Niekedy sa dostanete aj na cesty, ktoré až tak dobre nepoznáte. A v tom momente sa bude hodiť aj navigácia. V trochu ťažšie pochopiteľnom androidovom systéme je práve tá tým najjednoduchším prvkom. Škoda, že je jednoduchá aj napohľad, že nemá modernejší vzhľad. Áno, funguje, dá sa na to zvyknúť, ale takú grafiku mali externé navigácie už pre 10 rokmi. Časom to našťastie prestanete brať ako problém a budete zvyknutí na trochu infantilnú grafiku.

Moment, keď zistíte, že budete mať pasažierov väčšinou trochu zrazí dynamické chúťky, ale nikto z pasažierov traumu mať nebude. Vzadu je tak akurát miesta na hlavu a na kolená. Nie je ho na rozdávanie, ale aspoň nebudú pasažieri lietať po celom aute. Zase kufor je dosť veľký. Tu až tak veľa chýbať nebude. A ak náhodou áno, tak stále môžete oželieť niektoré športové črty a vlastnosti a zvoliť sedan s väčším kufrom.

Tvary hatchbacku menom Civic sú už tri generácie zo sekcie ufónskych. Nový Civic je taký tiež. Naozaj brutálne pôsobí čierny bodykit v spodnej časti karosérie, najmä ak je celková farba auta svetlejšia, rozumej nie čierna. Podnárazníky a prahy sa autu naozaj hodia. A podľa zadnej časti ľahko rozoznáte aký motor má Civic pod kapotou. V prípade litrového motora nie je žiadna koncovka výfuku, 1,5-ka má dve centrálne umiestnené koncovky a Type-R, ak by ste prehliadli veľké krídlo, má tri koncovky, rovnako v strede.

Keď sa na auto pozeráte, tak máte pocit, že práve Civic nebude autom, ktoré si vyberáte s chladnou hlavou. Povieme to rovno, pri Civicu hrajú významnú úlohu aj emócie. Prečo? Lebo je trochu drahší ako napríklad podobný Focus. A ten je tiež dobré auto, len… Len je na každom rohu a je prvou voľbou aj pre naftové verzie do vozových parkov lízingoviek a mnohých firiem. Civic je tým rebelom tvarmi a dokáže veľmi ľahko vyvolať nadšenie. Už to je dôvod prečo kľudne môžete minúť pár eur naviac. A reálne na bežné jazdenie ani nepotrebujete Type-R, aj keď ho budete chcieť. Určite však potrebujete štvorvalec. S trojvalcom je Civic tiež dobrý, ale pri jazdení s ním máte pocit, že mu niečo chýba. Tým, čo mu chýba je práve ten jeden valec a pol litra objemu. Takže stred je naozaj dobrým kompromisom.

Honda Civic 1,5 VTEC Sport Plus

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 134 kW (182 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1900-5000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4518 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1428 mm
Rázvor osí kolies 2697 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1405/1785 kg
Batožinový priestor 420/1209  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,4/4,9/5,8
Emisie g CO2/km 133
Tags: