Test Ford Transit Custom: Šampión

22. septembra 2013 od AktualityFordTesty

Ford ide ako kombajn. Titul Auto roka síce prebral Golf od Volkswagenu, ale v hlasovaní o Motor roka znova vyhral litrový EcoBoost. A okrem toho Transit Custom získal titul Dodávka roka 2013. A vôbec sa nie je čomu diviť. Medzi strednými dodávkami poriadne zavaril všetkým konkurentom. Renault Trafic, Citroën Jumpy a aj mocný Volkswagen Transporter dostali neskutočne silného súpera.

Zdá sa, že s Transitom Custom sa Ford vybral tou správnou cestou. Konkurencia nemá škaredých zástupcov segmentu, ale Custom je naozaj pekný. Už to nie je len nejaká dodávka. Odteraz je to presne tá pekná dodávka. My sme testovali verziu, ktorá nedisponovala lakovaním nárazníkov, ale to vôbec nevadilo a Customu to dodávalo industriálnejší a pracovnejší vzhľad. K bielej farbe sa, podľa nás celkom hodia, najmä ak sú kombinované s čiernymi detailami na svetlometoch. Keď automobilka s modrým oválom predviedla koncept Custom, málokto čakal, že by sa mohol dostať do sériovej výroby a tobôž nie ako reálne úžitkové vozidlo. Ale Ford to dokázal, čím vytvoril naozaj najkrajšiu dodávku, už nevyzerá prísne pracovne, ale skôr ako bežné auto. Hovoríte, že nafúknutý Focus? Štylistické detaily zdieľajú. Bok je výrazne jednoduchší ako predok a pokračuje do zaoblenej zadnej časti. Z niektorých uhlov pripomína legendárne americké karavany Airstream. Zadné svetlá v prevedení od vrchu po spodok presne dotvárajú tvary futuristického vanu.

Biely Transit Custom ponúkal možnosť nakladať veci do zadnej časti buď cez dvojkrídle zadné dvere alebo bokom cez posuvné na pravej strane. Pri dodávkach to je taký štandard. Bočnými dverami naložíte aj štandardizovanú paletu, ale iba tou stranou, ktorá má 80 centimetrov, opačne nevojde.

P9087915_opt

Z pohľadu prevážaného materiálu môže ako problém vyskakovať iba zužovanie sa karosérie smerom hore. To je ale v tejto triede štandardom a kto chce voziť viac, musí si kúpiť väčší model. Verzia T310 L1H1 dokáže uviezť až 1278 kilogramov, čo je na triedu celkom dobrý výsledok. Dokonca existuje aj T330, ktorá má užitočnú hmotnosť až 1478 kilogramov. Celkový objem zadnej časti dosahuje v kratšom prevedení 5,95 metra kubického.

Osobnejší  vzhľad zvonka však nie je tým, čo prekavapí najviac. O to pravé prekvapenie sa postará otvorenie dverí kabíny.  Kto je zvyknutý na Fordy, bude mať jasno, ale tiež ho nadchne, že interiér má naozaj tvary ako osobné auto. Ani netreba liezť tak vysoko ako do iných dodávok, len si treba dať pozor na hlavu, pretože karoséria je pri použití schodíka veľmi blízko. Hneď ako si sadnete na miesto vodiča otvorí sa vám familiárny pohľad. To rádio je presne také ako sa dáva aj do osobných modelov. A rovnaký zdroj má aj malý displej nad ním. Celkovo sa môže zdať, že sedíte v osobnom aute, len trocha vyššom. Možno v SUV. Ale máte po pravej ruke dve sedadlá. Tie sa dajú vyklopiť a odhalia tak pašerácke odkladacie priestory napríklad na lekárničku. Ďalší vtipný odkladací priestor je nad tachometrom a otáčkomerom. Síce sa do neho nedá umiestniť papier A4, ale je v ňom schovaný port na USB. Do tvarovaných otvorov na bokoch prístrojovej dosky dáte dokonca dvojlitrovú fľašu, takže máte po ruke všetko, čo potrebujete. No a v neposlednom rade konštruktéri mysleli aj na odloženie mobilu. Pred radiacou pákou, umiestnenou tiež na prístrojovej doske, je niečo, čo sa síce nezdá, ale sadne do neho napríklad iPhone, Nokia N8 a mnoho ďalších mobilov. Jedine Samsungy Note a Galaxy bude problém niekam umiestniť.

Naštartovaním sa roztočí 2,2-litrový naftový motor. V našom testovacom aute bol len základný s výkonom 74 kW (100 k). Dôležitým faktorom je, že má relatívne nízku spotrebu, s ktorou sa bez väčších problémov dá dostať na 7,5 litra a nižšie. Ale neodporúčame pozerať na ukazovateľ aktuálnej spotreby, ten je až príliš optimistický. Realitu odhalí až počítadlo priemernej spotreby. Nízkym číslam pomáha aj šesťstupňová manuálna prevodovka s presným radením. Ako tam dávate rýchlostné stupne, máte z nej dobrý pocit, žiadne výrazné gumové dorazy, či nepresnosti v dráhach. Akoby to ani nebola dodávka.

P9087957_opt

Na kľukatých cestách sa dajú nazvať jazdné vlastnosti celkom agilné. Ale iba pokiaľ je auto prázdne. V momente ako ho naložíte máte zrazu nedostatok výkonu. A to ho bolo pri prázdnom dostatok. Pri naložení na povolenú užitočnú hmotnosť musíte automaticky rátať aj s horším brzdným účinkom. Vo vnútri sa budete tešiť na moment, keď vyložíte a pôjdete s prázdnym autom. Vtedy lepšie uchopíte volant tvarovaný skoro ako vo Focuse ST a začnete si cestu v rámci možností užívať. Ak sa dostanete na diaľnicu, nastavíte tempomat, znova prevzatý z Focusu a aj pri 140 km/h máte kľud a neotravuje vás žiaden výrazný hluk. Len aby ste sa k tej cifre dostali. Auto zvláda aj viac, ale musíte vypnúť režim ECO tlačidlom naľavo od prístrojov. Inak neprekročíte 115 km/h.

Vyzerá to, že Transit Custom si naozaj titul Dodávka roka 2013 zaslúži právom. Len my by sme siahli po silnejšom motore a možno verzii T330. Je to jedna z mála dodávok, za ktorou sa ľudia otočia a pozrú sa, keď prejde okolo. A to nemusí mať ani výrazné nálepky po celej karosérii, stačí biela. A po prvej jazde nebudete rozmýšľať, či Transit Custom potrebujete. Budete rozmýšľať, že ako si odôvodníte kúpu aspoň trocha rozumným spôsobom, lebo ho budete chcieť.

Motor
Objem 2198 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 310 Nm pri 1300 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4972 mm
Šírka 1986 mm
Výška 1972 mm
Rázvor osí kolies 2933 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1828/1272 kg
Batožinový priestor 5950 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť N/A km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h N/A s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,2/6,4/6,7

 

Tags: