Test Ford Tourneo Courier: Bratská story

Ford už poriadne zamotal hlavy nejednému záujemcovi o čokoľvek z ponuky úžitkových vozidiel. Vlastne jediné vozidlo so samostatným názvom zostal Ranger. Skúsme to rozdeliť. Transit je ten veľký. Ten nemá žiadne pridané slovo. Menší Transit dostal názov Custom, ešte menší Connect a najmenší Courier. Nakoniec to tak nebolelo. Ale ešte treba prirátať výlučne osobné verzie s názvom Tourneo, ktoré tiež disponujú rovnakými dodatkami.

Ford Tourneo Courier je najmenší z ponuky úžitkových vozidiel Fordu určených pre prepravu osôb. Využíva základné prvky totožné s malou Fiestou. Vzhľadom sa však chce začleniť medzi väčšie autá.

Vodič v strede

Sedadlo vodiča má v strede BAC Mono. Ak ho nepoznáte, nič sa nedeje. Omnoho známejším vozidlom s vodičom v strede je McLaren F1. Lenže tu niečo nehrá. Vodič v strede v Tourneu Courier? Veríme, že si klopete na čelo a krútite hlavou. A, v podstate, máte pravdu. Teda pri pohľade spredu.

Otočte Courier o 90 stupňov, pozrite sa zboku a pochopíte, čo sme tvrdením mysleli. Vodič naozaj akoby sedel v strede auta. Teda na deliacej rovine bol minimálne chrbtom. Zboku sa Tourneo Courier javí ako zmenšený Transit L3H3. Je akési kratšie, ale stále vysoké. K harmonickým tvarom by sa mu hodilo 10 centi rázvoru a 10 zadného previsu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lenže s podobnými vyhláseniami zachádzame až do teritória Connectu. Courier musí zostať taký veľký aký je. S dĺžkou 4,157 metra ponúka dobré manévrovanie v meste a tiež celkom slušný vnútorný priestor.

S nikým sa nebudeme hádať, malý van je najkrajší spredu. A prekvapivo nie kvôli prednej maske pripomínajúcej Aston Martin (prirovnanie musí byť v každom teste). Je to kvôli prednej kapote. Síce je krátka, ale má dva hrby. S podobnými sme sa stretli napríklad na Mercedesoch C63 AMG. Jasné, tu sú decentnejšie a netvária sa tak agresívne. Bodaj by sa tvárili, keď pod kapotou drieme motor, čo nemá ani šestinu objemu AMGčka.

Vystreté ruky

Do interiéru sa dostanete cez dvojicu bočných dverí. Predný pár je klasický, ale zadný sa posúva. To šetrí nielen priestor pri parkovaní, ale zabraňuje kontaktu s vedľajším autom. Podobné riešenie využíva aj B-Max, ale ten nemá stredový stĺpik, či skôr ho má integrovaný priamo vo dverách. Pri Tourneu Courier takáto možnosť nie je, lebo aj ako Transit je modulárnejším modelom a napríklad zadné posuvné dvere nie je nutné mať.

Na predných sedadlách je na dĺžku miesta dosť, rovnako na výšku. Vodič aj spolujazdec dokážu vystrieť ruky smerom hore a až potom siahnu na strop. Šírka je daná celkovou šírkou auta a nevylučujeme, že môže dôjsť ku kontaktu lakťov. Aj keď to by mohlo byť spôsobené tým, že sa spolujazdec pokúsi odložiť si ten svoj na lakťovú opierku vodiča, keďže on na sedadle opierku nemá. Courier sa môže zaradiť medzi autá s najdlhšou prístrojovou doskou. Od vodičovej hlavy je predné sklo tak meter a čistenie zvnútra si vyžiada lozenie nad volantom. Ako je pri Forde dobrým zvykom, aj Courier má v ponuke vyhrievané čelné sklo, čo oceníte najmä v zime.

Zadní pasažieri musia mať tiež veľa miesta. Áno, nad hlavami je ho naozaj až priveľa. Na šírku to už je trochu horšie, lebo stále sedia v malom aute. V porovnaní s Fiestou sa však nebude sťažovať nikto. Ani na to, že očakával viac miesta na nohy. Toho je akurát.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Do kufra sa dá dostať cez obrovské výklopné dvere. Po ich otvorení sa môže zdať, že sa auto predĺžilo až o polovicu. To, čo je nevýhoda pri parkovaní sa v niektorých prípadoch môže premeniť na výhodu. Povedzme si, že toto auto si zvolí mladá mamička a pokaká sa jej dieťa. Čo spraví? Za predpokladu, že sa toto stane v lete jednoducho otvorí výklopnú zadnú časť, čo ju ochráni pred prípadným dažďom, prehodí kryt batožinového priestoru o poschodie nižšie a môže zvesela prebaľovať a zisťovať, čo sa v plienke nachádza. Kryt unesie až 12 kilogramov. Subjektívne sa nezdá až taký pevný, ale pri testovaní ôsmimi kilami zvládal bravúrne.

Najlepšie sa v malom vane budú mať tí dvaja vpredu. Okrem toho, že majú najviac miesta, ako v podstate vo väčšine áut, môžu odložiť takmer čokoľvek. Polica nad hlavami zhltne aj čivavu, do dverí sa vojde veľká fľaša. Ale najlepšie je vyriešené uchytenie telefónu. Výsuvný držiak nad rádiom podrží aj Galaxy Note, či menšie tablety. Vo Forde mysleli aj na nabíjanie a za držiakom v odkladacej priehradke je priamo nabíjacia zásuvka s tvarom USB. Po zavretí neprecvaknete kábel, lebo po krajoch sú prechodky. Geniálne riešenie.

Menej geniálne je rádio. Tu vrelo odporúčame priplatiť za drahší model. Malý jednoriadkový displej robí napríklad prechádzanie jednotlivých MP3 na USBčku takmer nemožným. My sme radšej zvolili shuffle celého obsahu. Ale zato zvuk… Pravdu povediac, ten príjemne prekvapil. Nikto z redakcie nečakal, že bude tak dobrý. No a nesmieme zabudnúť, že Titanium v teste malo veľmi pekné poťahy bledohnedej farby.

Stačí liter?

Pod malou kapotou nemôže byť logicky veľký motor. Teda vlastne môže, ale bude až pod obrovskou prístrojovkou. V testovanom kuse sa v motorovom priestore schovával trojlitrový EcoBoost známy z Focusu, Grand C-Maxu, či Fiesty.

Litrový motor mal v tabuľke parametrov napísané pri výkone cifru 74 kW (100 k) a pri krútiacom momente 170 Nm. Zrýchlenie na stovku za 12,3 sekundy nevyzerá až tak zle. Reálne ani nie je. Len za svižné auto Tourneo Courier EcoBoost pasovať nemožno.

Čo stráca na výkonoch naberá naspäť pri spotrebe. Aj pri využívaní agregátu sa nám podaril priemer 6,0 litra. Oproti tabľkovým hodnotám predstavuje odchýlka plus 0,5 litra. Za zvýšenie však môžu zimné pneumatiky a celkové chladné počasie so studenými štartami. O zohriatí našťastie informuje maličká stupnica v digitálnej časti prístroja pred vodičom.

Prevodovka si musí vystačiť s piatimi prevodovými stupňami. Jej dlhé nastavenie znamená, že v meste pri 50tke zaradíte trojku a myšlienky na štvorku bude vyvolávať len poradca na displeji.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tourneo Courier má okrem prvkov spoločných s Fiestou a B-Maxom najviac vecí totožných s Transitom Courier. A preto ho mnohí zavrhnú z pohľadu ovládania. Courier však dokáže prekvapiť. Otočí sa na naozaj malom mieste, síce nie ako Twingo, ale aj tak klobúk dole.

Naladenie podvozka neprezrádza žiadne priemyselné určenie. Síce občas počuť od podvozkových partií hluk, ale prvá zákruta odhalí nečakané. Tourneo Courier sa naozaj dobre ovláda a je až neuveriteľne dlho neutrálne. Môže za to ľahučký agregát a veľmi dobré rozloženie hmotnosti. My sme sa výnimočne ani nedostali na hranicu, kedy začne trochu nedotáčať. Dunlopky zimné tiež asi nesú časť zásluh. Reálne, agilitu a správanie mikrovanu sme nechápali. Nesklamali ani brzdy, silné, ľahko dávkovateľné… Sánka dolu, Courier!

Prečo bratu?

Tourneo Courier je vynikajúce malé auto. Najväčší problém má so svojou klientelou. Ak sklopíte sedadlá nedostanete dnu paletu štandardu EUR. Je dlhá 1,2 metra a Courier ponúka iba 1,1. Desať centimetrov chýba. Takže firmy môžu ohrnúť nosom. A to nehovoríme, že výklopné dvere zabraňujú použitiu manipulačnej techniky. Čo teda ak chcete veľké auto vnútri a malé zvonka? Odpoveď je jednoduchá a z vlastných radov. Tou voľbou je B-Max. Lenže Courier je spredu krajší a preveziete v ňom vyššie predmety. Ak ste ale mamička v očakávaní, tak práve kvôli krytu batožinového priestoru a lepšej manipulácii s deťmi a kočiarom máte Tourneo Courier ako najlepšiu voľbu. Alebo môže byť ideálnym vozidlom pre rodičov, ktorí ráno zavezú deti do školy a zájdu na zásobenie potravín, či iného obchodu k dodávateľovi. Tam len sklopia sedadlá a majú po ruke obrovský priestor na čokoľvek. My by sme však možno rozmýšľali o agregát 1,6 TDCi s výkonom 70 kW (95 k) so spotrebou nižšou, podľa papierov, o 1,6 litra. Inú výbavu ako Titanium by sme neriešili. Plus výber farby by tiež nebol zložitý. Táto oranžová vyzerá naozaj výborne aj s bledohnedým čalúnením interiéru. Alebo ešte bledá modrá na karosériu.

Aktuálne Tourneo Courier (8.2.2015) stojí s EcoBoostom a výbavou Titanium 14 590 eur. Ak chcete aktuálnu cenu, pozrite si cenník v sekcii úžitkových áut priamo na stránke Fordu.

Martin O. Gallery

Ford Tourneo Courier EcoBoost Titanium

Motor R3
Objem 998 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1400-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4157 mm
Šírka 1976 mm
Výška 1726 mm
Rázvor osí kolies 3200 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1317/1765 kg
Batožinový priestor 708 (po strechu)/1656 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,8/4,7/5,4
Emisie g CO2/km 124