Test Ford S-Max Bi-Turbo: Dve turbá sú ideálne

Ford S-Max ako v pôvodnej, tak v súčasnej, už druhej, generácii zaplnil medzeru, ktorú nikto kedysi ani nepoznal. Väčšie MPV so športovým charakterom je celkom logickým riešením. Veď aj pouliční pretekári sa v určitom momente môžu stať otcami rodín. A do športového kupé väčšinou detské sedačky nedajú.

Aby nebol fail z prirodzeného vývoja až taký extrémny, už predchádzajúci S-Max mal v zálohe motor 2,5 turbo z Focusu ST a súčasný má dvojliter EcoBoost s výkonom 176 kW (240 k). Lenže predaje takéhoto modelu sú naozaj marginálne. A preto výkon ponúka aj naftový Duratorq Bi-Turbo. A nie je ho málo.

Šport, ale decentne

Ford v jednopriestorových vozidlách ponúka kompletnú škálu. Od malého B-Maxu, cez C-Max, Grand C-Max, S-Max, až po Galaxy. A to nerátame modely postavené na základe úžitkových vozidiel. Keď si pozriete celý modelový rad, tak zistíte, že veľkopriestorové autá má Ford detailne obsadené v každom možnom veľkostnom spektre.

S-Max je však niečim extra. Je veľký, ale vyzerá športovejšie ako Galaxy. Línia tiahnuca sa od predného nárazníka po ten zadný je bez výrazných zlomov. Teda okrem prechodu zo strechy na kufor. Zlom je ozvláštnený celkom výraznou strieškou nad zadným oknom. Vyzerá ako krídlo, čo pridáva športové body do kolonky vzhľad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MPV môže byť však ešte športovejšie z vizuálneho hľadiska. V extrémne dlhej ponuke príplatkovej výbavy je aj sada Sport so zmenenými nárazníkmi a prahmi. Ale určite nie je nutná. Najväčším prekvapením je pohľad na disky kolies. Na veľkom aute vyzerajú celkom malé. A to sú pritom osemnástky!

Výzorom naozaj S-Max patrí medzi najkrajšie autá v triede. A sedí mu aj špeciálna farba Guard. Mix sivej so zelenou a žltými odleskami je najskôr nenápadný, ale keď vyjde slnko, tak zažiari. A v noci zase zažiaria adaptívne LED svetlá. Svietia naozaj perfektne, jedine by si žiadali aj LEDkové hmlovky. Tie sú vybavené halogénovými žiarovkami. Ich svetlo je oproti hlavným svetlám výrazne žlté. Lenže to je iba hmlovo-nočná vizuálna chybička.

Luxus ako v prémiových autách

Testovaný S-Max mal v popise výbavy aj špeciálne sedadlá s bledým koženým čalúnením. Tie predné majú naviac aj ventiláciu a masáž. Pre takýto luxus ste museli ísť donedávna medzi MPV priamo do Mercedesu po triedu R. Pri S-Maxe sú takéto fajnové fotelky síce za 4555 eur, ale ak neplánujete kúpiť 3/4 Dacie Logan, tak odporúčame príplatok minimálne zvážiť. Naozaj sú až tak dobré.

Komfort s dostatočným bočným vedením je vo vynikajúcom pomere. Vpredu sú sedadlá naozaj fantastické, bez diskusie. Zadné sedadlá sú iba tri. Za sedemmiestnu verziu priplácate. Výhodou, keď máte viac miest je, že nielen odveziete viac ľudí, ale zároveň máte po sklopení dvoch zadných radov rovnú plochu. Päťmiestna konfigurácia vytvára hrb s výškou asi 7-8 centimetrov. Ale stredný rad sklopíte aj tlačidlom z kufra. To je v sériovej výbave. Kufor je však megalomanský aj bez manipulácie so strednými tromi sedadlami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V S-Maxe Ford používa aj nový systém SYNC3. Oproti doteraz používanému SYNC2 je prehľadnejší, intuitívnejší a najmä lepšie ovládateľný. Reaguje aj na swipe a pinch. Softvérové tlačidlá sú konečne väčšie, takže máte aj väčšiu pravdepodobnosť, že ich trafíte aj pri horšej kvalite vozovky. Dokonca aj reakcie sú rýchlejšie. Ale odtlačky si necháva tak ako predchádzajúci systém. Rádio Sony je dôstojným doplnkom s veľmi dobrým zvukom. Najväčšie prekvapenie si schováva klimatizácia. Teda neschováva, hrdo ukazuje. Môžete ju ovládať cez displej, ale prečo by ste to robili, keď Ford prezieravo nechal aj tlačidlové ovládanie. Napriek ovládaniu rádia a klímy nepôsobí stredová konzola preplnene. Takto to má byť!

Veľkopriestorové auto ponúka možnosť ovládať jednotlivé funkcie aj hlasom. Nápad vynikajúci. Len slovenský jazyk podporovaný nie je. Musíte na to ísť po česky. Procházet interpreta! Keď ho zbadáte na prechode, tak ho môžete procházet. Nie, vážne, hlasové ovládanie je fajn, ale často máte kliknutie na displej omnoho rýchlejšie. Naviac ak si vyberáte napríklad hudbu zo zobrazeného zoznamu. Príjemne prekvapila naopak kamera aktivovaná pri cúvaní. Má veľmi plynulý chod obrazu aj v noci. Chod je plynulejší ako dej v mexickej telenovele.

V zime v S-Maxe zabudnete na všetko ostatné a bude vás zaujímať len to, že máte vyhrievané sedadlo, vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo. To sú naozaj podstatné prvky.

Dve turbá, dva litre, dve poháňané kolesá

Najvýkonnejší naftový motor v ponuke S-Maxu má dve turbá. Už sme na test mali S-Max s najslabšou verziou dvojlitra na našom trhu a pohonom všetkých kolies, tak opačné spektrum, ale s poháňanou jednou nápravou a automatom je naozaj zaujímavou kombináciou.

Dva litre objemu a dve turbá dávajú dokopy 154 kW (210 k) a 450 Nm. Auto vážiace približne 1800 kilogramov vysoký výkon jednoducho potrebuje. Preto je Bi-Turbo naozaj ideálnym agregátom. Stále máte pod pravou nohou dostatočný potenciál na zrýchľovanie a stále dokážete rozhýbať masu do svižného cvalu. Superšport to nie je, ale aj tak dokážete zadné LED svetlá ukázať aj lokálnym majstrom volantu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Radenie automatickej prevodovky je naozaj hladké aj v režime Sport. Ani rýchlosť radenia nechýba. Nutnosťou je spomenúť spotrebu. Reálne sme mali počas týždňa do 6,3 litra. S diaľnicami, s mestom, so všetkým. Pri dôraze na ekojazdu sa podaril priemer 5,5 litra. Lenže to bolo utrpenie a auto si pýtalo aj vďaka odhlučneniu lepšiu nakladačku a plyn hlbšie pri koberci.

V momente príchodu zákrut sa komfortné MPV zmení na niečo, čo je celkom ťažké pochopiť. Aj napriek náznaku ťažkopádnosti máte v rukách schopné auto. Adaptívne riadenie pomáha, aby ste si pri pomalom manévrovaní nezauzlili ruky a pri vyšších rýchlostiach dokáže spôsobiť príjemné stuhnutie volantu. Keď stratíte pocit, že idete v obrovskom aute, tak máte za odmenu naozaj príkladné správanie. Jasné, bojujete s hmotnosťou skoro stále, ale akýmsi zvráteným spôsobom vás to naozaj baví. Občas sa na hranici dostanete do nedotáčavého šmyku. Pri predokolke to však predpokladáte.

Shut up and take my money

Drž hubu a už ber tie peniaze. Koľko by ste boli ochotní dať za MPV, o ktorom čítate? Má všetko, čo potrebujete, má aj 5 rokov záruku. Je takmer dokonalé vozidlo pre rodičov so športovým duchom. Majú takí zvyšných 53 tisíc? Čítate správne, najskôr päťka, potom trojka a tisíc na záver. Vieme, že toto nie je konečná cena a už na začiatok dáva Ford 4000 zľavu. Ale aj tak je to stále celkom veľa. Oželiete tie famózne sedadlá? Alebo oželiete turbo naviac? Voľba je na vás, ale takto vybavený S-Max je perfektný a možno aj stojí za tie prachy.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Ford S-Max Titanium BiTurbo PowerShift

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 154 kW (210 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 2000-2250 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4796 mm
Šírka 1916 mm
Výška 1658 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1883/2575 kg
Batožinový priestor 700/2200 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 218 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/5,1/5,5
Emisie g CO2/km 144