Test Ford Ranger Wildtrak: Iný životný štýl

Pick-up si nekupujete kvôli tomu, že sa do neho dokážete zbaliť na dovolenku. Nekupujete si ho ani ak chcete luxusný krížnik ciest. Teda tie európske na to nie sú veľmi stavané. Kupujete si ho kvôli tomu, že ho potrebujete ku svojej práci. To je jedna možnosť. Druhá je, že si také auto kúpite lebo ho chcete a dokážete prehliadnuť niektoré negatíva vyplývajúce z koncepcie.

Jeden z najlepších pick-upov na našom trhu prešiel modernizáciou. Teda, neklamme si, zatiaľ je práve Ford Ranger tým najlepším pick-upom, ktorý sme mali v redakcii. Oproti Toyote Hilux je komfortnejší a osobnejší, oproti Navare je väčší a príjemnejší. Jediný, kto by ho mohol ohroziť a premiešať nám poradie je z produkcie ľudovej automobilky.

Kovboj V2.0

Zmeny na karosérii sú očividné najmä v prednej časti, veď to je logické. Z mierumilovného vzhľadu predchodcu je agresívnejší a drsnejší. Široká predná maska akoby kričala, že tento pick-up chce byť niečim ako Raptor v USA. Zmenila sa kompletne predná maska, nárazník, hmlovky a aj svetlá.

Svetlá svietia veľmi dobre a to aj napriek tomu, že sú vybavené len halogénovými žiarovkami. Xenóny v ponuke nie sú a LEDky už vonkoncom nie. Ranger má byť jednoduchý a lacný na opravu, čo halogény spĺňajú na jednotku.

Nič iné sa nezmenilo. Dobre, pár detailov by ste ešte našli, ale ak nemáte obe autá vedľa seba, tak budete mať problém niečo vykutrať. Napríklad zozadu sme porovnávali fotky a nezmenilo sa nič, vôbec, ani len usporiadanie svetiel, ani LEDky nemajú, ale nič z toho nevadí, znova treba rátať s nákladmi na výmenu, keďže Ranger môže byž použitý aj v drsnejších podmienkach, na čo má určite predpoklady.

Niektorým jedincom sa Ranger zdá veľmi veľký. Nehádame sa, do normálnych parkovacích miest je problém sa vopchať. Nech sa snažíte akokoľvek, tak budete trčať. Ale pri karosérii Double Cab je využitie priestoru celkom dobré, veď dĺžka ložného priestoru zostáva stále viac ako meter a pol.

Interiér je hlavný

Ranger, najmä vo verzii Wildtrak nebude bežnou výbavou pilčíkov, chodiacich do lesa za prácou. Odhliadnuc od ceny, nepotrebujú také vymoženosti ako sa vnútri nachádzajú. Práve interiér je najhlavnejšou novinkou modernizovanej verzie, čo tam po inom predku.

Prístrojová doska nemá s tou pôvodnou veľa spoločného. Napríklad stredová konzola už nedisponuje minidisplejom ako zo štvorkového iPhone, ale má normálny 8-palcový dotykový, ktorý nahradil aj množstvo tlačidiel. V Rangeroch má však verziu systému Sync2. Nie je to zlé, ale Sync3, ktorý sme skúsili v dvojturbovom S-Maxe bol trochu príjemnejší na ovládanie a na každodenné súžitie. Reálne vám najviac budú vadiť malé softvérové tlačidlá a nemožnosť radiť MP3ky z USB podľa stromovej štruktúry. Možno vás to donúti prikúpiť iPod, alebo podobný prehrávač, ktorý radí skladby trochu inak. Ešte by sme prijali rýchlejšie reakcie na dotyk a aj rýchlejší procesor, na spracúvanie dotykov.

Zmenili sa aj prístroje pred vodičom. Najbližšie sú hybridnému Mondeu. V strede je ručičkový otáčkomer a po stranách displeje. Ten ľavý ovládate šípkami na ľavom ramene volantu, ten pravý na opačnej strane. Jednoduché ako facka, dá sa na to rýchlo zvyknúť. Takto to má byť. Aj napriek tomu, že to spôsobilo nárast tlačidiel na volante. Okrem piatich tam a piatich tam máte ešte dvanásť ďalších.

Priestorové pomery sú na pick-up nadpriemerné, nie sú lepšie ani v Navare, ani v Hiluxe. Vpredu je vám to jedno, to je všade ok, ale ak sa budete musieť viezť na zadných sedadlách oceníte miesto na kolená a miesto na hlavu. Viac je v tomto prípade viac. Lenže čo s kufrom? Predstavte si, že nakúpite potraviny v Tescu, naložíte dozadu, potom prejdete do Avionu, kde odparkujete a idete pokračovať v nákupe nevyhnutných substancií. Vrátite sa k autu a jedinú šancu, že vám tam prvý nákup ostane, máte, ak sa na vysokú korbu nikto nepozrel. Inak potrebujete minimálne sťahovaciu zamykaciu roletu. Lenže Ford má jednu vec, ktorá je úplne vymakaná. Pod zadným sedákom sú dva odkladacie priečinky, kde napríklad vopcháte brašňu s foťákom. Notebook zase môžete uložiť za odklopné operadlo. Toto sú presne tie miesta, ktoré v pick-upe potrebujete. Bravó, Ford!

Drsný

Pod kapotou Rangeru môže byť buď inovovaný 2,2-litrový štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k), alebo 3,2-litrový radový päťvalec. Nepýtajte sa zbytočne, či je väčší motor nutný. Je. A dokonca sa dá tvrdiť, že by nebolo zlých ani pár koní navrch, ešte k vyššiemu výkonu päťvalca. Aj ten prešiel inovačným procesom a spolupracuje s katalyzátorom so selektívnou redukciou. Inak povedané, odklopíte dvierka nádrže a do jedného hrdla dáte naftu, do druhého AdBlue.

Drsnosť chodu sa k drsnému pick-upu akosi hodí. Jasné, keď sa agregát zohreje, skrotne trochu, ale stále o ňom viete. Stále viete, že toto nie je len tak pre slečinky na kávičku do mesta. Ani vytáčať do otáčok sa príliš nechce. Možno za to môže aj prevodovka, ktorej sa najviac hodí označenie industriálna. Vraj dokáže preniesť viac ako 800 Nm. To je super, ale Ranger má iba 470 Nm. Pri zrýchľovaní sa vám stane, že budete mať pocit, že točí až príliš veľa otáčok a núti motor do toho, čo sa mu veľmi nechce. Stále môžete radiť aj ručne, pomocou páky. My sme to zvládli v pohode a zrazu bol z auta príjemný spoločník.

Na tak veľké monštrum je zrýchlenie naozaj slušné. S pick-upom budete stále chodiť rýchlo. Šesťdesiatka je pocitovo naozaj nízka rýchlosť. Vonkajšok je slušne izolovaný. A dokonca aj podvozok dostal komfortnejšie naladenie, aspoň v rámci možností listových pružín vzadu. Znova, oproti predchádzajúcej, predfaceliftovej verzii veľký krok vpred.

Lenže Ranger nie je len o cestách. Vrelo preto odporúčame balík off-road s krytmi motora, prevodovky a palivovej nádrže. Už to vyzerá za 495 eur bez dane ako dobrá voľba, ale sada obsahuje aj uzamknuteľný zadný diferenciál. Verte, že ho potrebujete.

S kolegom sme šli fotiť. A dostali sme sa k jednému zasneženému výjazdu do kopca. Sneh zamrznutý, pneumatiky síce fajn na cestu, ale príliš terénnych schopností nepobrali. Vravíme si, že bude fajn vyjsť aspoň do polovice. To sme dali v pohode, len s nastavením 4H. Zastavili sme. Čo teraz? Skeptické myšlienky hovorili o využití cúvacej kamery a spúšťaní sa dole, prípadne otočení. Ale zapnutie uzávierky vyriešilo situáciu a Ranger sa bez problému rozbehol hore. Dole zase pomohla funkcia zjazdu z kopcov. Len tá je pre bábovky, na tomto aute stačí reálne zaradiť jednotku manuálnym radením a ísť len dole aj bez brzdenia. Agregát má brutálnu brzdnú silu.

Vlastne na Rangeri s 3,2 I5 máte problém nájsť nejaký problém. Jazdili sme za 11 litrov. Ale prísun je adekvátny kombinácii trás. Pri snahe o najnižšiu spotrebu je možné dať niečo nad 8 litrov. Stále sa však nemôžeme ubrániť dojmu, že autu treba aspoň 184 kW (250 k) a 600 Nm. Vtedy by bolo motoricky dokonalé. Podobné cifry vraj ponúka britská spoločnosť Superchips, ktorú má v ponuke Koišracing v Bánovciach nad Bebravou.

Každý potrebuje pick-up

Fakt, že potrebujete pick-up neviete, až kým sa na ňom neodveziete. S takýmto obrom sa na vás s rešpektom bude pozerať aj sused z Audi Q7, alebo z podobných „detských hračiek“. Prvýkrát skúsite ako chutí život spoza volantu Rangera a už budete hneď dumať, že ako sa k nemu dostať na stále. Nevadí mu nakoniec ani biela farba, len nutne potrebujete Wildtrak, ak nemá plniť najmä pracovné účely. Ok, tak ešte s Limited zvládate. Zo skúseností však odporúčame väčší motor a možno s manuálnou prevodovkou. Stále váhate? Choďte do toho! Podľa nás je Ranger aktuálne kráľom medzi pick-upmi. Rozmýšľate nad Navarou, Hiluxom, L200, či D-Maxom? Chybu nemôžete spraviť, ale nám akosi najviac učaroval Ford. Jedine ho môže ohroziť vynovený Amarok od VW…

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi A6

Motor R5 nafta
Objem 3196 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3000 ot/min
Krútiaci moment 470 Nm pri 1500-2750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5362 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1848 mm
Rázvor osí kolies 3220 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2083/3200 kg
Batožinový priestor nekonečno l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,4/7,4/8,9
Emisie g CO2/km 234