Test Ford Mondeo TDCi 180: Deň D

Ford Mondeo, dva roky, predná maska ako… To všetko ste už počuli mnohokrát. Lenže nikto vám reálne nepovedal, že stále najviac závisí, ako auto konfigurujete. Netreba od Mondea odbočovať. Pozriete do cenníka a hneď na začiatku svieti verzia so základnou cenou 20 890 eur. Lákavá ponuka, všakže? Lenže má litrový EcoBoost (92 kW/125 k) a šestnástky. No a nielen, že také malé kolesá na aute vyzerajú komicky, ale trojvalec pod kapotu nebude voliť každý.

Lepšie, keď si zvolíte výkonnejší motor, napríklad dvojlitrové TDCi, veď predsa toto auto nechcete do mesta, ale na pravé jazdenie. To tiež znamená, že sedemnástky sú stále málo. Z pohľadu konfigurácie sa ako to najlepšie javí najvýkonnejší naftový motor a trochu prehnané devätnástky.

RTFM

To, že karoséria liftback je podľa celej redakcie najkrajšia už netreba znova písať. Lenže tá biela… Tá mu dodáva ešte väčší šmrnc. Kým v modrej Mondeo vyzerá relatívne kompaktne a v tmavočervenej elegantne, biela mu dodáva majestátnosť a nadhľad, akoby bol priamo určená na vozenie nevesty na svadbu.

Autu významne prospievajú aj najväčšie možné zliatinové disky. Buďme úprimní, keby sú tmavšie, tak by nevyzerali tak nóbl. Toto Mondeo už nevyzerá ani ako zo strednej triedy, ale skôr ako z vyššej strednej. Ono, veď je len o pár centimetrov kratšie ako Mercedes triedy E (W212). Karoséria liftback, ako má aj Superb, má jedno nepríjemné špecifikum. Keď otvoríte kufor, tak musíte dať pozor, aby ste ho nešľahli o strop garáže, otvára sa do výšky viac ako dva metre. Ak si však prečítate manuál, alebo natrafíte na niekoho, kto vám poradí, tak zistíte, že druhé stlačenie a následné dlhšie podržanie tlačidla zatvárania nastaví novú maximálnu hladinu. Funkcia pomôže aj nižším postavám, ale pre nich je dostupná aj možnosť zavrieť tlačidlom na diaľkovom ovládači.

Rozoberme si ešte ten dizajn. Všetci stále dokola vravia o podobnosti predku s Astonom Martin. Ale to nie je všetko. Pri detailnejšom skúmaní boku sa dá zase prirovnať k Jaguaru XJ a zozadu sú niektoré črty podobné ako na Maserati Granturismo. Znie to ako šialený mix, ale celkovo nemožno uprieť liftbacku od Fordu nápaditosť a naozaj pekné línie.

Už sme sa obreli o predok, tak musíme spomenúť svetlá. Základné verzie majú klasické halogény, ale môžete ich vymeniť za dynamické LEDky. A určite to spravte. Uvidíte skoro aj za roh. Svetlá majú rozdielne lúče na rôzne príležitosti, automaticky prepnú diaľkové, prisvietia do zákrut, prispôsobia sa počasiu. Naozaj sú geniálne. A k nim sa vpredu pripájajú aj sekvenčné LED smerovky. Cool!

Načo je v kufri golfová palica?

Môj kufor je väčší! Nie, môj kufor je väčší! Takto presne môže vyzerať hádka medzi majiteľmi vozidiel tejto triedy. Mondeo má fakt veľký batožinový priestor. Z troch karosérií v ponuke Mondea je dokonca najväčší. Ale čo z toho, keď veci, ktoré sú za sedadlami jednoducho nevytiahnete bez zašpinenia nohavíc od nárazníka? Máte niekoľko možností. Buď veci vytiahnete so zašpinením odevu, alebo sklopíte zadné sedadlá a vytiahnete batožinu tadiaľ. Ďalšia možnosť je, že vyložíte polovicu, dupnete na plyn a nedosiahnuteľná batožina sa presunie na miesta, odkiaľ ju nie je ťažké vyložiť. No a tá najrozumnejšia možnosť je dať do kufra jednu golfovú palicu, ktorú okrem obrany použijete aj na dotiahnutie vzdialených kufrov.

Miesto na zadných sedadlách môže pre vyšších limitovať jedine priestrom na hlavu, ale ak máte do 185 centimetrov, tak problém vôbec nebude. Na kolená však neriešite žiadne námietky, lebo tam máte placu dostatočne. Jasné, Superb ho má viac, ale to neznamená, že sa naň Mondeo tesne nedoťahuje.

Martin Cyprian Photography

Čalúnenie kožou a alcantarou vyzerá ako super kombinácia, ale na priamom slnku sa trochu prehrieva. Možno by pomohla ich ventilácia. Ale tvarom netreba žiadnu úpravu. Ani tuhosti. Patria medzi to najlepšie, čo má Ford v bežnej ponuke.

Trochu sklame stredová konzola použitým plastom. Ale ovládanie dotykového systému je dobre premyslené. Prospela by mu razantnejšia odozva, či rýchlejšie reakcie. Stále sa s tým dá v pohode žiť, možno to ani nepostrehnete, ale na skoro telepatické reakcie produktov od nahryznutého jablka Sync poháňaný Microsoftom nemá.

Treba viac výkonu

Môžete zvoliť pod kapotu litrový EcoBoost, aj 1,5-litrový štvorvalcový EcoBoost, ale stále budete pociťovať, že veľkej karosérii akosi nestíha. A ak aj hej, tak bude ťahať z nádrže ako alkoholik pred návštevou Prednej Hory.

Takže zostáva buď prepĺňaný benzínový dvojliter s automatom, alebo satanovo palivo, nafta. Jedna-päťku pre krížnik nebudete brať za alternatívu. Siahnite radšej po dvojlitroch. Slabší s výkonom 110 kW (150 k) je na auto akurát a preto sme boli zvedaví na výkonnejšiu verziu s 132 kW (180 k).

Lenže aj napriek 400 Nm a spomenutému výkonu sa javí ako málo výkonný. Pri pohľade na tachometer je to však iba pocit, reálne mu nechýba nič. Teda dobre, možno by sa hodil nejaký konkurent agregátu s 176 kW (240 k), čo má Passat. Nič to však nemení na fakte, že na nemeckej diaľnici mu od 170 km/h dochádza dych, aj keď má zrýchliť až na 225 km/h. Trochu prekvapí turboefekt pri 1800 otáčkach.

Ak Mondeo zoberiete z diaľnic do zákrut, tak sa v dobrom svetle prejaví kombinácia devätnástok a podvozka. Komfort nestrácate, ale istota v zákrutách je perfektná. Chvíľu sa mohlo zdať, že Superb dohnal ovládaním Mondeo, ale nie je to až tak jednoznačné, modrý ovál sa výborne bráni. Nepríjemná stránka 19-palcových diskov však je, že so šírkou 235 mm ťahajú v koľajách. Na nápravu stačí nájsť lepšiu cestu.

Do výbavy Mondea sa dostal aj automatický parkovací systém. Ak máte prax, zvládnete parkovací manéver rýchlejšie ako robot, ale ak máte pochybnosti, tak pomôže priam výborne. K dokonalosti systému chýbala len parkovacia kamera. Vyparkovať pomocou systému sa nám nejako nedarilo, ale dá sa to.

Ťažké rozhodovanie

Mondeo má veľa verzií. Tak si to zhrňme, najkrajšia je táto, liftback. Naň bezpodmienečne potrebujete devätnástky a dynamické LED predné svetlá. Motor tiež treba brať ten najvýkonnejší naftový, veď sa s ním dalo jazdiť so spotrebou do 6 litrov. Lenže kam by sa až spotreba dostala, keby Mondeo váži o 200 kíl menej, ako napríklad Superb? Veríme, že by sme vedeli zájsť aj pod 5 bez výraznejších patálií. Ako sme spomenuli, tak základná verzia stojí 20 890 eur. Aj s päťročnou zárukou. Ale ak chcete Mondeo, ktoré je to najlepšie, tak si musíte jednoducho priplatiť. A oplatí sa to.

Hmm, a nedal by sa do Mondea napasovať agregát 5,0 V8 z Mustangu a pohon zadnej nápravy?

Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Ford Mondeo liftback 2,0 TDCi Duratorq 180 Titanium

Motor R4
Objem 1997 cm3
Výkon 132 kW (180 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-2500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4871 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1482 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1640/? kg
Batožinový priestor 550/1446 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/4,0/4,4
Emisie g CO2/km 115