Test Ford Mondeo kombi 2,0 EcoBoost: Rodinno-manažérsko-športový sen

V rovnaký čas sme minulý rok v redakcii testovali výkonný a benzínový Talisman Grandtour. Myslíme si, že nasadil latku veľmi vysoko, no vždy sa nájde niekto, komu sa logo na kapote ich auta z nejakého dôvodu nepáči, prípadne mu vadí krajina pôvodu. Toto leto sa s takým autom na dovolenku necestovalo, dostal som ho do rúk ja a vyskúšal v našich domácich podmienkach.

Ak hľadáte rodinné kombi s výkonným motorom, nové Mondeo, v nami testovanej špecifikácii, by ste mali určite vidieť a pouvažovať nad ním, ak ste neskončili pri Talismane.

Zvonku nenápadná čierna metalíza je v športovom pakete vyšperkovaná dolnými plastami v rovnakej farbe, čo z auta nakoniec robí nádherne vyzerajúce kombi, schopné konkurovať prémiovým autám na nemeckých diaľniciach s neobmedzenou rýchlosťou. U nás si však budete musieť dávať viac pozor. Na našich vedľajších cestách by ste si ho zospodu poškriabať nechceli. Predok, podobajúci sa Astonu Martin, dostal rovnako temný nádych pridaním čiernej masky a čerešničkou na torte sú koncovky výfukov, s ktorými by Mondeo zvládlo plnohodnotne zaujať miesto v cenníku aj ako plnokrvné ST. Veď má na to aj veľké 19-palcové disky so širokými pneumatikami a v noci si svoje miesto vymláti  agresívnymi prednými LED svetlami.

Len či tak aj jazdí by sa opýtal skoro každý záujemca a ako druhá otázka by nasledovala, že prečo vlastne verzia ST ešte nie je v ponuke. Podľa nás v budúcnosti príde niečo športovejšie, no existovali dve skupiny zákazníkov a vývojári si vybrali zatiaľ tú druhú. Je všeobecne známe, že Ford vyrába skvele naladené podvozky a s autami s modrým oválom je vždy zábava, nech si už kúpite snáď akékoľvek. Aj pri tomto sa nič nezmenilo, no je ladený na maximálne pohodlnú jazdu. Označeniu ST alebo aspoň ST-line teda chýbajú tvrdšie nastavenia a možno silnejšie brzdy. S nimi by však stratil dielik, ktorý ho pretláča do kruhov prémiovejších áut a medzi ďaleko väčšiu skupinu potenciálnych zákazníkov.

Jazda je krásne tichá aj napriek veľkým diskom a pohodlie, či skôr spôsob akým podvozok filtruje nerovnosti vás na sto percent pozitívne prekvapí. Je to však len jediný podstatný detail oddeľujúci auto od spomínaného prívlastku.Prevodovka v kombinácií s toľkým výkonom necháva za sebou veľa prekvapených lepičov na dobre vyzerajúci zadok, motor má vo vyšších otáčkach krásny zvuk a z nuly na sto pri celkom slušnej hmotnosti kombíka zrýchli za 8 sekúnd. Hlavu rodiny teda dokáže zabaviť aj po práci a športového ducha nakoniec predsa ukrýva. Keď ho prebudíte, spotrebou sa veľmi rýchlo priblížite päťlitrovému Mustangu GT a budete jazdiť okolo 12 litrov. Pri bežnej jazde mimo mesta výrobca udáva hodnoty o polovicu menšie, no to je veľmi trúfalé. Na diaľnici pri 130 km/h sme mali počas testu niečo málo pod 8 a s jazdami aj po meste, či mimomestských cestách sa nám aj napriek snaženiu nepodarilo dostať pod hranicu 10 litrov. V tomto ho poráža Talisman, no ak prihliadneme na to o akom dobrom aute sa bavíme, minimálne u nás to má odpustené a ak už by sme zaň dávali toľko peňazí, dva litre navyše výmenou za úsmev na tvári by neprekážalo. A možno by nevadili ani štyri.

Vonkajšiemu vzhľadu kombi sekunduje aj interiér. Sú v ňom zozbierané všetky najmodernejšie technológie, ktoré má Ford pod svojimi krídlami. Ako prvé si však všimnete svetlé, kožené sedačky, ktoré sú pohodlné aj na dlhé cesty a v lete, kedy ich slnko najviac rozpaľuje, oceníte, že sú kombinované s trojstupňovým chladením. Dolámaný chrbát z kancelárskej stoličky si necháte vymasírovať 11 masážnymi vankúšmi, umiestnenými na sedáku a operadle rovno počas cesty z práce. Volant je tenší, ľahko sa s ním šoféruje a má viacero tlačidiel z pomedzi ktorých by sme nemali zabudnúť na to hlasové. S použitím nového SYNC3 v tomto aute sa viete rozprávať s jednou veľmi milou pani. V našom jazyku sa ešte nevzdelávala, no ovláda češtinu, vole. Slovenčina zatiaľ chýba aj systému, nielen hovorenej reči. Našťastie to už nie je ako kedysi, keď autá rozumeli ledva presne vyslovenej angličtine a iba zopár príkazom ovládania. Vie vám pustiť obľúbenú hudbu, upraviť teplotu klimatizácie, nájsť lekáreň, alebo kaviareň ak sa budete sťažovať, že potrebujete kávu.

Čelné sklo je potiahnuté fóliou zachytávajúcou infračervené lúče a celkovo všetka technika sa nachádza pred vodičom. Palubný počítač má nespočetne veľa možných ukazovateľov, no jedna maličkosť je na nezaplatenie. Máloktorý výrobca pri použití adaptívneho tempomatu myslí aj na jeho vypnutie, ale Mondeo to dokáže za pár sekúnd. Z adaptívneho tempomatu máte klasický, čo je fakt prínos.

Posádka vzadu má za dlhým šoférom veľa miesta na nohy a aj okolo seba, plus nad hlavou presklenú strechu, ktorá sa dá do polovice otvoriť. Na manuálne zaťahovanie slnečnej clony zabudnite, ovláda sa elektricky. Vo výbave je takpovediac všetko po čom by ste kedy túžili. Vyhrievané čelné sklo, vyhrievané sedačky, navigácia s osempalcovým dotykovým displejom, funkcia núdzového volania, či udržiavania v jazdných pruhoch. Práve systém udržiavania jazdných pruhov by sme zaradili medzi slabšie, lebo občas sa mu nechce zatáčať. Superb ho má vymakanejšie. Naproti tomu sú výborne fungujúce, už spomínané, LED svetlá, ktoré sa natáčajú do zákrut, automaticky sa zapínajú, plus aj sami prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. V noci je okrem nich krásne aj nastaviteľné nepriame podsvietenie interiéru.

Príplatkový balíček Technology Premium vylepšuje audio systém, pridáva parkovaciu kameru s priemernou kvalitou obrazu a naviac aktívny parkovací asistent s ktorým vám auto nielen sám zaparkuje, ale z pozdĺžneho parkovacieho miesto aj vyparkuje. Pri celkovej dĺžke verzie kombi, skoro 5 metrov, to niektorí určite ocenia. Kufor má objem po strop 755 litrov, no so sklopenými sedačkami tento priestor zväčšíte až na 1630 litrov. Za príplatok doň môžete pridať systém koľajníc a rôznych upínacích segmentov v podlahe kufru.

Priestranné auto sa značke Ford podarilo spraviť dokonale. Jeho vzhľad si stále získava nových zákazníkov a na uliciach sa za nami otáča skoro viac ľudí ako za farebným Mustangom. To je už čo povedať, je naozaj krásne nielen zvonku, ale aj zvnútra. Patrí určite medzi vlajkové lode značky, len keby nemalo tak vysokú cenovku, za ktorú sme kritizovali aj S-Max s biturbom. Za jazdné vlastnosti a komfort, ktorý poskytuje posádke si ju zaslúži, no s pravdepodobne všetkými príplatkovými prvkami sa cena testovaného modelu vyšplhala na úroveň porovnateľnú s luxusnejšími konkurentami. Základná verzia kombíku s daným motorom, výbavou Titanium vychádza na 34 490 €. Tento nami testovaný kus však atakoval aj hranicu posunutú o 15 tisíc vyššie. Je to dosť, priznajme si, ale my by sme ho brali a práve u mňa má veľkú šancu zaradiť sa medzi najlepšie testované autá v tomto roku.

Ford Mondeo kombi 2,0 EcoBoost Titanium

Motor R4 benzín
Objem 1999 cm3
Výkon 177 kW (240 k) pri 5400 ot/min
Krútiaci moment 345 Nm pri 2300-4900 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4867 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1501 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) ?/? kg
Batožinový priestor 525/1630 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 10,3/5,8/7,5
Emisie g CO2/km 174