Test Ford Mondeo Hybrid: Ticho lieči

Zmena je život. Alebo sa dá aj povedať, že v živote nastávajú situácie kedy bojuje srdce s rozumom a ešte do toho veľmi aktívne vstupuje logika. Už vo viacerých testoch som spomenul, že veľmi nemám v obľube downsizing. Áno, môjmu srdcu sú najbližšie V8 motory, mám rad ich zvuk a nefalšovanú silu. Osobne stále verím názoru, že objem ničím nenahradíš. Keď vidím na trhu novinky, kde sa postupne vytrácajú osemvalce, a pri niektorých značkách už aj šesť valce tak mi je trochu do plaču. Namiesto nárastu objemu sa výrobcovia predbiehajú v tom, kto do motora umiestni čo najvyšší počet túrb. Viem že ten vývoj nedokážem zastaviť, ale aspoň sa snažím využiť posledne možnosti si užiť nefalšovanú silu a zvuk atmosféry.

Keď mi kolega zavolal, že mame do redakcie dohodnutú ďalšiu novinku od Forda, tešil som sa že to bude buď nový Focus RS alebo Mustang. Po teste Mustanga s V8 ma celkom zaujíma ako v ňom bude fungovať toľko ospevovaný Ecoboost. Namiesto toho sa dozvedám, že na redakčný test máme Mondeo na baterky. Žiadny nadupaný benzínový motor, žiadne vysokotlakové turbá, ale motor poháňaný na elektriku. Juj, ako by mi teraz dobre padli aspoň tie vyššie opovrhované turbá. Veď aj s takým dvojlitrovým Ecoboostom, čo má v Mondeu 240 koníkov by mohol byť týždeň celkom zábavný. Pred pár týždňami som po kopcoch naháňal naftové Mondeo cez rumunskú Transylvániu, s novším modelom Mondea by som asi tiež nebol sklamaný. Namiesto toho ma čaká zoznámenie sa s hybridom, ktorý je poháňaný striedavo benzínovým štvorvalcom a elektrickým motorom.

DSC_0250a

Úprimne, sám som na tento test veľmi zvedavý. Mondeá poznám veľmi dobre, mám na nich odjazdených už vyše 500 tisíc kilometrov. Na Mondeu tretej generácie som odjazdil 240 000 km (ešte stále jazdí a aktuálne má vyše 400 000km), na štvorke som nedávno prekročil tristo tisíc. V oboch prípadoch to boli verzie s naftovým motorom a veľmi som ich nešetril. Teraz aspoň môžem objektívne zhodnotiť prínos hybridu v praxi, predovšetkým v porovnaní s doteraz používanými naftovými motormi v Mondeu. Naftovú verziu sme testovali aj v našej redakcii, v archíve nájdete celý náš redakčný test. Ak pohľadáte hlbšie, nájdete aj 110 kW (150 k) verziu, aj 132 kW (180 k) alternatívu.

V ponuke je pre Hybrid k dispozícii len karoséria 4-dverový sedan. Kombi ani päťdverový liftback nie je.  Z exteriéru hybrid zaujme malými šestnásťpalcovými kolesami a pneumatikami 215/60 a označením Hybrid na viacerých miestach. Za príplatok dostanú ešte šancu sedemnástky s 235/50. Iné rozmery diskov budete vo výbave pre hybridné Mondeo ťažko hľadať.  Ako je zvykom aj pri iných značkách, hybridné vybavenie sa prejavilo na veľkosti kufra a najmä zvláštnom tvare. Oproti pôvodným 525 litrom je k dispozícii len 383 litrov. Je to daň za miesto pre akumulátor.

Inak oproti bežnému Mondeu na pohľad rozdiely nie sú. Hybridná technika sa prejaví ešte na palubovke, kde sa miesto otáčkomeru ukazujú informácie o hybridnom pohone. Inak je aj ovládanie porovnateľné s výbavou Titanium s automatom. Interiér je priestranný, pohodlný a kvalitne spracovaný. K akustickému komfortu ešte pomáha systém aktívnej redukcie hlučnosti, ktorý sa štandardne dodáva len pre hybrid a 2.0 TDCi Duratorq Bi-turbo s 210 koňmi pod kapotou. Pohoda a ticho asi najlepšie vystihuje hybrid.

DSC_0214a

Po stlačení štartovacieho tlačidla nenastane žiadna akustická zmena. Auto je ticho, rozsvietia sa len kontrolky na palubovke. Naľavo od tachometra sú zobrazené základné informácie o hybridnom pohone. Pokiaľ máte záujem sledovať toky energií počas jazdy, môžte si ich zapnúť na centrálnom displeji autorádia. Krásne graficky je znázornené ako prúdi do motora elektrická energia z kufra, alebo sa rekuperuje pri zapnutí benzínového motora a brzdení. Rovnako ako pri Mustangu ma zaujal volant plný tlačidiel. Treba na to zvyk, ale potom už jednoducho a rýchlo ovládate všetko, čo potrebujete. Zvyknúť si treba aj na dotykovú obrazovku autorádia. Niekomu sa môže zdať dotykový displej pomalší na odozvu, a príliš čistotnému odtlačky prstov ktoré sa pri ovládaní prstom displeji objava.

Ak by niekoho zaujímala aká je v Mondeu použitá technika, tak na pohon slúži benzínový dvojlitrový štvorvalec, ktorý pracuje v mimoriadne úspornom Atkinsonovom cykle v kombinácii s dvojicou elektromotorov. Jeden slúži na pohon, druhý na rekuperáciu energií pri brzdení. Tá predstavuje až 95% inak nevyužitej energie pri brzdení. Následne sa ukladá do lítiovo-iónového akumulátora, ktorý má kapacitu 1,4kWh. Vďaka elektrickému pohonu sa podarilo dosiahnuť kombinovanú priemernú spotrebu 4,2 litra a emisie 99g/km oxidu uhličitého. Táto hodnota určite poteší ekológov viac ako údaje osemválcového Mustanga. Zaujímavosťou je kompresor klimatizácie, navrhnutý špeciálne na použitie v elektrifikovanom vozidle. Čerpá energiu priamo z vysokonapäťového akumulátora, vďaka čomu sa motor môže častejšie vypínať, aby sa ušetrilo palivo, pričom však chladenie kabíny ostáva aj naďalej v prevádzke.

Jazda na hybridnom Mondeu je veľmi príjemná. V mojom prípade skôr ukľudňujúca. Ako sa zvykne vravieť že ticho lieči, tak to pri hybride platí aj na moju chorobu tlačiť plynový pedál k podlahe. Za volantom hybridu som automaticky výrazne spomalil. Podvedome sa snažim jazdiť rozumne a využívať hlavne elektriku. Každé zapnutie benzínového motora považujem za osobne zlyhanie a dôkaz toho, že sa nedokážem ovládať. Možno ma teraz dokážu pochopiť majitelia Octávii TDI čo dokážu jazdiť verbálne pod 4 litre. Tí sa musia určite rovnako prekonávať ako ja v Mondeu, aby sa mohli chváliť kamarátom aké majú úsporne auto. Ale zvládol som to a vydržal som sa ovládať. Krížom cez celú Bratislavu som to dal za 3,8 litra na sto kilometrov! Na benzín to je výborná spotreba. Pri bežnej jazde to pri mojom kľudnom štýle dokáže Mondeo za 5,5 litra. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti sa bez problémov dostanem pod 8 litrov. V Nemecku na Autobahn-e sa ale musíte uskromniť len s maximálkou 187 km/h. Na našich cestách to je až zbytočné, lebo všetci jazdíme poriadne a dodržujeme všade predpísane maximálne povolené rýchlosti. V čisto hybridnom režime dokáže maximálnu rýchlosť 135 km/h.  A v tomto mi Mondeo naozaj veľmi pomáha. Kľudnou jazdou som šetril nielen na palive, ale aj na pokutách.

DSC_0212a

Výkon motora 138 kW (187 k) je dostačujúci aj pri rýchlej a pružnej jazde. Tabuľkový krútiaci moment 175 Nm je len zo spaľovacieho motora. K nemu sa ešte pridáva krútiaci moment elektromotora, ktorý je prenášaný na prednú nápravu cez  automatickú planetovú prevodovku eCVT. Pri stlačení plynu je zrýchlenie veľmi príjemné a nie je cítiť žiadne radenie, keďže elektroobdoba variátora nemá stupne. Aby som získal na hybridné Mondeo lepší názor, rozhodol som sa ho počas víkendu porovnať s inými dostupnými hybridmi na trhu. A prekvapilo ma, že trh je v tejto oblasti veľmi zaujímavo rozdelený a jednotlivé auta si navzájom v segmentoch nekonkurujú. Možno som niečo prehliadol, ale žiadneho úhlavného nepriateľa som hybridnému Mondeu nenašiel. Od Toyoty, ktorá je známa svojimi hybridnými technológiami, sú v ponuke len menšie hybriné modely Yaris alebo Auris. Tie sú ale oproti Mondeu síce lacnejšie, ale výrazne menšie a menej výkonné. V cenovej kategórii Mondea je na výber Prius a RAV4. Aj keď je technologicky Prius považovaný za hybridého lídra, v oblasti dizajnu je pre konzervatívneho vodiča dosť extravagantný.  Tu už môže byť zaujímavá RAV4, ale ta by mohla viac konkurovať Kuge ak by prišla na trh ako hybrid. Preto sme pri testovaní Mondea skúsili trošku väčšie extrémy, ktoré mi ale pomohli ujasniť si celkový názor na auto, ale aj technológiu. Ale o tých si povieme nabudúce.

Veľkým prekvapením je pohľad na do cenníka. Ford zvolil pri cenotvorbe Mondea zaujímavú stratégiu. Cena hybridného Mondea Titanium s výkonom 138 kW (187 k) je rovnaká ako pri naftovom 2.0 TDCi Duratorq 110 kW (150 k) a Powershift automatickou prevodovkou. A to už je veľmi zaujímavá ponuka. Ešte zaujímavejšie vychádzajú prepočty, ktoré spravil Ford pri porovnaní ekonomickej prevádzky na 120 000 kilometrov. V porovnaní s 1,5-litrovým EcoBoostom a 2.0 TDCi vychádzajú náklady na 1 kilom najnižšie práve pri hybride.Preto pokiaľ nejazdíte veľa dlhé trasy po diaľnici, tak je pre vás hybridné Mondeo ideálna voľba. Pre mňa osobne je Mondeo Hybrid ideálne. Pri bežnej jazde po meste si lepší pohon neviem predstaviť. Na čisto elektrické auto by som si ešte nestihol zvyknúť. Stačí, že ma s nabíjaním počas dňa niekoľkokrát prekvapí mobil alebo notebook. Kombinácia benzínu a elektriky sa mi zdá byť rozumný kompromis. Ak ste doteraz dávali kvôli jazde v meste prednosť benzínu, naozaj odporúčam, aby ste si toto hybridné Mondeo vyskúšali.

Ford Mondeo Hybrid Titanium

Motor R4+elektromotor
Objem 1999 cm3
Výkon 105 kW (143 k) pri 6000 ot/min (celkovo 138 kW/187 k)
Krútiaci moment 173 Nm pri 4000 ot/min
Prevodovka Automat CVT
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4870 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1480 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1654/2175 kg
Batožinový priestor 383/- l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 2,8/5,0/4,2
Emisie g CO2/km 99