Test Ford Mondeo Hybrid: S faceliftom pribudla praktickosť

Nech sa bude diať čokoľvek, tak niektoré veci ostávajú nemenné. A jednou z takých právd je, že Mondeo je solídne auto. A vždy aj bude. Len pevne dúfame, že šuškandy o jeho konci nie sú pravdivé. Teda, pokiaľ Ford neobnoví napríklad Scorpio. Mondeo je stávka na istotu a nič ním nepokazíte. Je dobré ako rodinné auto, je super ako firemná alternatíva ku Passatom a Superbom.

Je jasné, že väčšina fleetových vozidiel bude mať naftový motor, ale nie je to to jediné, čo sa za prednou maskou môže skrývať. Okrem dvojlitrového naftového motora s dvomi úrovňami výkonu je to 1,5-litrový EcoBoost, ktorý má, na rozdiel od Focusu, stále 4 valce. Dvojlitrový benzínový motor s turbom zabili emisné normy. S tým nič nespravíme.

Tou zaujímavejšou a menej obvyklou alternatívou je hybridný systém. Pozostáva z dvojlitrového benzínového motora s atmosférickým plnením, elektromotora a e-CVT, prevodovky špeciálne určenej pre hybridné systémy. To znamená všetky plusy a mínusy, ktoré tento systém so sebou prináša.

Hybridných konkurentov nie je veľa, najmä keď vezmeme do úvahy fakt, že od karosérie sedan sa Ford posunul ku karosérii kombi. Camry tým vypadáva. Passat a Superb sú plug-in hybridmi. Vlastne je to taký slušný unikát. A aj funguje tak, ako by mal. Len oproti Toyote má niekoľko špecifík.

S týmto autom nedáte výhradne elektrický režim. Máte režim Eco, ktorý vo väčšej miere využíva akumulovanú energiu v batérii, ale nie je to plne elektrický režim. Na páke zase figuruje nové písmeno L. To zase dáva prioritne spaľovací motor. Ale poďme na samotnú jazdu s 1,8-tonovým kombíkom.

Priestranný interiér sa dá pri veľkom kombi čakať. Vpredu je miesta naozaj dostatok, rovnako tak vzadu. Vodič si sadá do elektricky nastaviteľného kresla. Čalúnenie kombinujúce kožu na bočniciach a alcantaru v strede sedadiel je funkčné a aj v lete príjemné, alcantara spodnú časť stehien v krátkych nohaviciach nespáli.

Štartovanie tlačidlom sa dá očakávať, najmä pri jedinej výbave Titanium. Výbava je naozaj obsiahla, ale to asi nie je to, čo potrebujete čítať práve tu. Na to sú predsa cenníky a katalógy na stránke samotného Fordu, nie? Rozdielom oproti nehybridným Mondeám s rovnakou výbavou je, že prístrojový panel pred vodičom má dva displeje po stranách centrálneho kruhového prístroja. Iné Mondeá Titanium tam majú 10-palcový displej s kompletne grafickým zobrazením.

Po naštartovaní nastane klasický hybridný jav. Tým je ticho. Ani samotný motor nie je pri bežných otáčkach hlučný. Akurát, všetci, čo poznajú ako fungujú bezstupňové prevodovky môžu hovoriť o hluku pri vyšších otáčkach dostavujúcich sa pri každom poriadnom stlačení plynového pedálu.

Prevodovka stanoví optimálne otáčky, ktoré jednoducho drží a to je nezvyk pre väčšinu šoférov. Nie je to to postupné zvyšovanie a padanie otáčok ako pri iných automatoch. Tu sú proste otáčky dané a klesnú až po povolení stlačenia plynového pedálu. Je to veľmi jednoduchý a spoľahlivý systém, nie je sa prečo čudovať, že ho automobilka pre hybridy používa. Práve pre hybridy je to jedna z najlepších volieb a to v redakcii CVTčka naozaj nemusíme.

Okrem dočasne zvýšeného hluku spôsobuje CVT to, že motor má najnižšie možné otáčky, ktoré potrebuje pri udržiavaní konštantnej rýchlosti. Nakoniec to teda znamená fakt, že spotreba nebude z tých vysokých. A musíme povedať, že toto sa nám potvrdilo. Najväčší benzínový motor v ponuke spotrebúva približne toľko, čo naftové verzie. Dá sa s ním jazdiť okolo 5 litrov, ale skôr tam bude hodnota 6,2-6,5 litra. To vôbec nie je, na veľké kombi, zlé. Práve naopak.

A pritom posádka, kľudne aj päťmiestna, aj keď tomu vzadu v strede nepraje tvar sedákov, cestuje naozaj komfortne aj na dlhé trasy. Môžu za to aj relatívne malé disky s väčšou bočnicou pneumatík. V podstate nemáte tomuto Mondeu čo vytknúť. Teda až do momentu, kedy sa pozriete do batožinového priestoru.

Kufor je to miesto, kam Ford umiestnil baterky. A nie je to len objemový problém, ale aj voľným okom vidno, že sa tu udialo niečo, čo ho zmenšilo. Je tu celkom veľký schod hneď za nakladacou hranou. Stále ostáva celkom veľký, ale pôsobí to trochu zvláštne. Po sklopení sedadiel naviac vznikne schod. Ale nie taký ako väčšinou, že sedadlá sú vyššie, ale naopak, sedadlá sú trochu nižšie. No, reálne to je úbytok 126 litrov. To nie je málo.

Kam sa teda Mondeo Hybrid dá zaradiť? Flotily firiem, ktoré majú určité emisné pravidlá sú ideálnym zákazníkom. Alebo jedinci, ktorí majú v očiach zákaz vstupu naftových áut do centier miest. Aj keď to také jednoduché nebude, ale každý správny ekoterorista o tom hovorí. Reálne, toto auto stálo takmer 40-tisíc. Za tú cenu je aj naftové Titanium s výkonom 110 kW (150 k) a osemstupňovým automatom. No, ale hybrid má predsa o 28 kW (37 k) viac, čo tiež nie je zanedbateľné. Ak teda dokážete prekusnúť ten schod v kufri, tak nemáte problém, choďte do toho. Je stále dostatočne praktickým autom s príjemným výkonom a nízkou spotrebou. Plus budete mať pocit, že nízkymi emisiami prispievate k odvráteniu zmeny nášho mierneho podnebia na subtropické.

Ford Mondeo Hybrid

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1999 cm3
Výkon 138 kW (187 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment  Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automat bez stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4867 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1501 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) cca 1900/- kg
Batožinový priestor 403/1508 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb)
Emisie g CO2/km 101