Test Ford Focus Kombi 1.5 Ecoboost Active: Výrazný nadpriemer

16. júla 2019 od AktualityFordTesty

Nižšia stredná trieda je najrozšírenejší segment v našich končinách. Koncern má mnoho zástupcov, máme tu aj Talianov, Francúzov, Kórejčanov, Japoncov, Američanov. Predsudky hovoria všeličo, od „odborníkov“ si vypočujete, že toto sa dá opraviť za pár centov a kladivom, toto je zasa predražené, všetko na F je vlastne odpad, v konečnom dôsledku z toho vychádza, že najlepší je pešibus. Tieto názory vševedkov by mali byť postihované odobratím vodičského oprávnenia. Po oslobodení sa od bludov zbadáte, že ponuka je kvalitná a od nudnej voľby má ďaleko. Výrazným predstaviteľom je nový Ford Focus vo verzií Active, spojenie zábavy, komfortu a praktického prevedenia.

Iný prístup

Takmer pri každom novom motore je nejaký ten prívlastok Eko, Eco, Blue, Green, proste niečo, čo navodzuje jednorožcov, vysievanie trávnika z výfuku, čistý vzduch a vodu. Vo Forde taktiež zvolili túto taktiku, Focus Active dostal benzínový agregát 1,5 Ecoboost, spolupracuje s 8-stupňovým automatom. Spolu na cestu prenášajú 110 kW (150 k) a krútiaci moment 240 Nm. Dvojspojková automatická prevodovka pracuje veľmi dobre, treba si na ňu však chvíľu zvyknúť. Odmyslite si klasickú páku na voľbu režimu, nahradilo ju koliesko a páčky pod volantom. Pri voľbe Drive alebo Reverz, treba dať prevodovke sekundu čas, aby spravila to, čo má, inak budete nadávať na trhavý priebeh. No nie je to tak, keď s ňou zaobchádzate tak, ako treba. S motorom fungujú ako zohratá dvojka, hneď  od začiatku chytí toto vozidlo šoféra za srdce. Elektronika ponúka 5 jazdných režimov, Normal, Eco, Sport, Winter, Offroad. Už v Normal režime má motor skvelú odozvu na akcelerátor, režim Sport zdvihne adrenalín ešte o niečo viac. Kľukaté horské prechody budú obľúbenou voľbou, instantný výkon k dispozícií hneď vyrieši každého brzdiča pred vami a ešte aj za sprievodu veľmi príjemného, mierne agresívneho akustického prejavu.

Podvozok dostal rovnako kvalitné ladenie, ako motor. Pohodlný, stabilný, postupom času zistíte, že si dovoľujete stále o niečo viac, hranica bezpečného prejazdu je z hľadiska technológií stále o krok vpredu pred reakciami vodiča. „Kvalitu“ našich ementálových ciest zvláda s pohodlnou ľahkosťou, no žiadne rozhádzanie po vozovke nehrozí. Ani náklony podobné yachtingu na Jadrane nebudú spôsobovať posádke morskú chorobu. Komfort neznižujú ani 18-palcové disky kolies, vyzerajú skvele, väčšinou ale znamenajú prenos každého kamienku priamo do chrbtice, vo Forde ale dosiahli odfiltrovanie tohto nepríjemného efektu. Keď si to zrátame, máme agilný motor, svojskú prevodovku, výborný podvozok a výrazné emócie, žiadna nuda. Účet za tieto vlastnosti ale vôbec nie je taký hrozivý, ako by sa mohlo zdať. Priemer spotreby benzínu na 100 km pri zábavnej jazde sa ustálil na hodnote 8,4 litra, bez použitia Eco módu. Pri aplikácií šetriacich metód sa dá dostať aj na hodnoty okolo 7 litrov, no vzhľadom na vlastnosti Focusu to nebudete chcieť praktizovať. Pre brzdy existuje len jediný opis, skvelé. Príjemne spoľahlivé, ukľudňujúci efekt majú najmä na vodiča. Aj systém automatickej aplikácie ručnej brzdy je fajn, najmä v nekonečných kolónach pomáha nielen vašej nohe, ale aj očiam posádky za vami, keďže im brzdové svetlá nevypália diery do sietnice.

Príťažlivý pohľad

Ford bol dizajnérsky taký mierny nadpriemer. Nová generácia prešla do inej ligy, aktuálny Focus sa prehupol do kategórie automobilov, za ktorými sa otočíte. Pri testovanom modeli to podtrhla aj výrazná, no zároveň vkusná farba karosérie Orange Glow v kombinácií s čiernou strechou, zrkadlami a striebornými difúzormi. 18-palcové 5-lúčové disky kolies z ľahkej zliatiny sú korunou krásy a spôsobia predĺženie obdivného pohľadu. Predná maska so svetlometmi vytvára príjemne agresívny dizajn, celá karoséria pôsobí štíhlo a tak trochu športovo. Na priestor v kabíne to ale nemá vplyv. Príplatkové športové sedadlá s trojstupňovým vyhrievaním z kombinácie kože na bočných plochách a odolnej látky na sedacej časti, sú príjemne pohodlné, dizajnové prvky v podobe priečnych pruhov a loga verzie Active podtrhávajú osobitosť. Bedrová opora je dobre tvarovaná, aj po stovkách kilometrov bez pauzy sa neozvú žiadne zranenia z vojny ani bolesti chrbta. Vodičove sedadlo je nastaviteľné elektricky, spolujazdcove manuálne. Nad hlavou je priestoru dostatok, menšie postavy zasa ocenia dobre nastaviteľný volant. Pasažieri na zadných sedadlách zažijú prekvapenie, vzhľadom na športový dojem je miesto vzadu priam kráľovské, pri troche tolerancie ani traja dospelí nebudú mať výrazný pocit diskomfortu. Ukotvenie detských autosedačiek systémom IsoFix je na dvoch zadných sedadlách.

Použitie materiálov je príjemné, nájdu sa aj tvrdšie plochy, no nič neudiera do očí ako extrémny výstrelok dizajnérov alebo prejav nevkusu. Stredom palubnej dosky ide strieborný polomatný pás s geometrickou štruktúrou, vytvára tak celistvé prepojenie. Panel infotainmentu je osadený v lesklom rámiku vo výške akurát vhodne zvolenej pre pohodlné sledovanie informácií. Väčšina plôch, ktoré prichádzajú do styku s rukami, sú matné so vzhľadom rastrovaného hliníka, odolné voči ucapkaným stopám a škriabancom, no vyzerajú vkusne. Kožený volant má príjemne mäkký veniec, akurátnu veľkosť, ovládače umiestnené pohodlne a zoradené logicky. Páčky na zmenu prevodového stupňa sú síce uchytené tak, že putujú s volantom, no sú dosť malé, chce to nejaký čas, aby ste sa s nimi zžili. Odozva je ale výborná, podradí okamžite aj bez toho, aby ste zvolili režim Manuál na koliesku na stredovom paneli. Informačný priestor pred vodičom je prehľadný, centrálne umiestnený palubný počítač ponúka širokú variabilitu informácií, ovládačmi na volante si môžete zvoliť napríklad aj navigačné pokyny. Odkladacích priestorov je dostatok, lakťová opierka slúži aj ako veko dvojpriehradkovej skrinky. Batožinový priestor s objemom 608 litrov je nadpriemer, má aj vychytávku zalomenia dvojitej podlahy, ak nechcete, aby drobnejšie predmety prebádali celý objem kufra.

Vysoká škola technológií

Množstvo asistenčných systémov je stále väčšie a stáva sa bežnou súčasťou aj lacnejších modelov. Niektoré fungujú spoľahlivejšie, u niektorých menej spoľahlivo. Focus obsadil horné dve percentá. Adaptívny tempomat má plynulý priebeh, udržiavanie vzdialenosti aj zmenu rýchlosti zabezpečuje takmer nepozorovane. Mierny problém nastáva, keď sa vozidlo v pomalom pruhu na diaľnici priblíži k stredovej čiare, Ford vyhodnotí potenciálnu kolíziu a zásah je dosť radikálny. Režim automatického udržiavania v pruhoch vyladili na výbornú. U koncernových modelov je frekvencia skenovania pruhov menšia, z toho vyplýva aj nepríjemná neustála korekcia pohybov volantom. Focus má systém pohotovejší, žiadne nežiadúce náklony ani sekavé prejazdy zákrut, voľba ideálnej stopy a plynulý prejazd aj prudších tiahlych zákrut príjemne prekvapí. Absentuje sledovanie mŕtveho uhla, vzhľadom na výbavu ho už mohli prihodiť. Head-up displej pred vodičom je zabezpečený technológiou výklopného priehľadného monitoru, nezavadzia a nastavenie výšky zobrazovaných údajov má široký rozsah, poslúži tak každému. Jas sa upravuje automaticky, v noci neoslňuje a cez deň je zasa dobre čitateľný. Adaptívne Full LED svetlomety poskytujú bezpečný prehľad aj počas čierno čiernych nocí v pochmúrnom počasí, automatické prepínanie diaľkových svetiel funguje bezchybne. Ušetrí tak nepríjemnú únavu očí aj pri dlhých nočných prejazdoch. Keď vozidlo odstavíte, posvieti aj  na cestu domov, ak ale nechcete, aby partner zaregistroval, že sa plížite domov v neprístojnú hodinu, stačí opakovane stlačiť tlačidlo zamykania a Focus vás zatají. Dažďový senzor je veľmi pohotový, odporúčame vypnúť ho ale manuálne, keď si s naštartovaným motor idete umývať pozostatky samovražedného útoku hmyzieho roju na čelnom okne.

Parkovanie je pohodlné, asistent ukazuje spoľahlivo, kamera má dobrý rozhľad, aj keď je dosť exponovane umiestnená, bude teda vyžadovať častejšiu prítomnosť handry. Senzory vpredu aj vzadu sú na tom trochu horšie, oneskorenie je dosť výrazné, treba si teda zvyknúť, že na informáciu o aktuálnej vzdialenosti si treba trochu počkať, ak teda nepreferujete kontaktný štýl parkovania. Panel infotainmentu s priemerom dotykovej obrazovky 8 palcov ponúka okrem projekcie obrazu z parkovacej kamery množstvo ďalších funkcií. Apple CarPlay a Android auto sú samozrejmosťou. Nastavovaniu treba venovať nejakú tú chvíľu pred prvou jazdou, zostane však uložené a potrebná manipulácia sa tak obmedzí na minimum. Hlasové ovládanie je vlastná kapitola. Systém sa ozve ženským hlasom v českom jazyku, po vyslovení povelu zistíte, že ste sa ocitli na školení. Z reproduktorov sa ozve presný návod a zoznam povelov, ktoré sú použiteľné. Keď ani po druhý krát nevyslovíte nič zo zoznamu alebo podľa pokynov, na školení sa ocitnete znova. Veď opakovanie je matka múdrosti. No zadanie cieľovej adresy sa nám podarilo. GPS navigácia má prehľadné mapy, pokyny sú priemerne jednoznačné. Rádio zostalo utlačené niekde v úzadí, aj keď efektná „žraločia plutva“ ako anténa nechýba, moc účinná nie je, chytanie signálu je dosť žalostné. Vyvažuje to ale samotný sound systém, B&O s aktívnym subwooferom má dokonalý zvuk, postretnete sa tak s nutnosťou mať pri sebe zásobu kvalitnej hudby na USB. Nastavenie cez dotykový panel je na profi úrovni, na svoje si príde každý audiofil.  Pozor ale na závislosť, neustále pridávanie hlasitosti môže spôsobiť, že večer budete pociťovať zhoršenie sluchu. Nastavovanie klimatizácie má klasické prehľadné tlačidlá, aj fungovanie je príjemné, bez omrzlín alebo seknutých stavcov. Za prvok komfortu považujeme aj prevedenie bezkľúčového vstupu do vozidla. Áno, štartovacie tlačidlo, no zamykať môžete na všetkých štyroch dverách zvonku, čo je síce drobný detail, ale príjemný.

Pri voľbe jazdných režimov zbadáte menšie, ale aj väčšie rozdiely. Medzi Normal a Eco je rozdiel menší, ekologická jazda je pri nižších otáčkach a ležérnejšia. Sport sa už ale prejaví zmenou výraznejšou, nielen vozidla, ale aj vodiča. Častejšie preraďovanie, vyššie otáčky, stabilný podvozok, agresívny zvukový prejav začnú podvedome poháňať k vybudeniu „závodníka“, ktorý drieme takmer v každom. Režim pre klzké povrchy oceníte v zime, bezpečnosť na prvom mieste, rovnako ako keď sa vyberiete na nespevnenú cestu s režimom Off road. Neprekvapí vás tak nič, vo Forde si jednoducho dali záležať.

 

Stojí za to

Najčastejšia otázka spotrebiteľa je: „A za koľko?“. Cena kombi verzie Active s benzínovým 1.5 Ecobbost so 110 kW výkonom a 8- stupňovým automatom začína na sume 24 590 EUR po zľave. S 2.0 litrovou naftou stojí o 5 tisíc EUR viac. Testovaná verzia dostala množstvo doplnkovej výbavy, zoznam je skutočne rozsiahly, konečný účet je na úrovni 33 tisíc EUR. Áno, ľudoví vodiči sa práve spamätávajú z menšej mŕtvice, no treba si uvedomiť, že v tomto vozidle je fakt všetko, dizajnovo, technologicky, výbavou, komfortom aj kvalitou a najmä, má aj dušu. V rovnakej výbave je to vzhľadom na konkurenciu cena adekvátna. No nestojí za to, vymaniť sa z priemeru monochromatických nudných presúvadiel z bodu A do bodu B?

Ford Focus Kombi 1,5 Ecoboost Active

Motor R3 benzín
Objem 1497 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600 ot/min
   
Prevodovka 8 stupňov automat, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4668 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1469 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1356/1905 kg
Batožinový priestor 608 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 206 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (komb)  6,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 138
Tags: