Test Ford Focus Active Kombi: Outdoorová alternatíva

Štvrtá generácia Fordu Focus prinesla prvý krát v histórii tohto modelu variantu Active, ktorá je zameraná na outdoorovo aktívnych ľudí. Dostupná je pre klasický hatchback, ale aj praktickejšie kombi. Vyznačuje sa mierne zvýšeným podvozkom a vyššou mierou oplastovania, ktorá by mala auto chrániť v situáciách, keď sa rozhodnete opustiť spevnené cesty. My sme testovali verziu kombi, vybavenú 1.5 litrovým, benzínovým motorom EcoBoost so slušnými 150 koňmi.

Karoséria tohto Focusu Active sa vyznačuje troma farbami a to bielou, čiernou a šedou. Samotná karoséria je biela a čierne oplastovanie je doplnené o šedé detaily. Už z tohto opisu je zjavné, že nejde o žiadnu divokú kolotočiarinu ale o citlivé a vkusné farebné zladenie. Samotné čierne oplastovanie nepôsobí príliš násilne a prehnane a nedegraduje teda vzhľad auta. Skôr ho príjemne dopĺňa a odlišuje. Čierny plast nájdeme na prednom aj zadnom nárazníku, na lemoch blatníkov či prahoch. Strieborné sú spodné časti nárazníkov a lemy hmloviek. Celkový nárast svetlej výšky verzie Active je 30, respektíve 34mm oproti štandardnej verzii. Na prvý pohľad si to nevšimnete. Vyšší profil ale majú 17” pneumatiky, ich rozmer je konkrétne 215/55R17 a pre tento typ auta sú úplným ideálom. Sú tak trochu balónové, čo pomáha komfortu ale aj odolnosti voči defektom mimo spevnených ciest. Teda presne to, čo pri tomto type auta chcete. Vzhľadovo sa tiež vydarili, pomerne jednoduchých päť lúčov a šedá farba do celkového výrazu karosérie skvele zapadajú. A keďže Focus má výborné jazdné vlastnosti, ani takýto vyšší profil pneumatík ho neohrozí. Nový Focus je sám osebe pekným a dizajnovo vyspelým autom, skôr dynamicky než elegantne vyzerajúcim. Oplastovanie mu rozhodne neuškodilo, vyzerá robustnejšie než štandardná verzia. Niektoré obdobné, oplastované verzie áut pôsobia lacno, avšak nie je to prípad Focusu Active.

Kabína pôsobí na prvý pohľad aj dotyk solídne a kvalitne. Farby sú skôr striedme, vládnu čierne plasty v kombinácii so šedým poťahom sedadiel a strieborné obkladové lišty s jemnou textúrou. Uzda fantázie sa tu teda držala nakrátko, ale je to určite lepšie ako príliš bláznivá farebnosť. Verzia Active sa v interiéri odlišuje logom A na operadlách sedadiel, ktoré majú kontrastné bledé prešívanie a tak akurátnu tuhosť aj dobrú oporu tela. Volant má akurátnu hrúbku, nevadilo by nám ale keby je o pár milimetrov menší. Inak sa drží veľmi príjemne a aj multifunkcia je intuitívna. Focus má síce veľký dotykový displej na vrchu palubnej dosky, avšak ponechal si aj dosť fyzických tlačidiel. Z estetického hľadiska je síce podľa nás vždy krajší minimalizmus bez tlačidiel, avšak z toho praktického tomu nie je vždy tak. Preto nás toto riešenie u Focusu celkom teší. Nastavovanie teploty, prúdenia vzduchu a vyhrievania okien a sedadiel má teda vlastný ovládací panel v dolnej časti  pred radiacou pákou. Nepôsobí to vizuálne rušivo a je to presné a inutitívne. Ergonomicky teda na výbornú. Rovnako prepínanie kanálov a ovládanie hlasitosti rádia viete obsluhovať tlačidlami. A keď už sme pri tých tlačidlách, prepínač jazdných režimov sa nachádza vedľa radiacej páky a ponúka na výber režimy ako Eco, Sport, nespevnenú či klzkú vozovku. My sme väčšinu času jazdili v Sporte, pretože odozva plynu a celkové reakcie auta sa nám najviac páčili práve v tomto móde. Samozrejme, u outdoorovo ladeného auta prídu vhod aj režimy pre nespevnený či klzký povrch.  Auto sa v nich síce správa pocitovo letargickejšie, avšak múdra elektronika vie ako rozdeľovať krútiaci moment na kolesá práve v takýchto situáciach a tak eliminuje ich zbytočné preklzovanie. Výbava Focusu Active je inak viac než slušná. Štartuje sa tlačidlom, bez potreby vyťahovať kľúč z vrecka. Navigačný systém má naviac čerstvo vylepšenú grafiku, ktorá bola aj v našom testovanom kuse. Nechýba Apple Car Play, Andorid Auto, vyhrievanie sedadiel aj okien, automatická klimatizácia, kamera a parkovacie asistenty. Uplne všetko, čo v modernom kombi tejto kategórie potrebujete. Priestorové pomery kabíny sú veľmi štedré. Vpredu je dostatok miesta na nohy aj hlavu, ale ešte väčšie prekvapenie je na zadných sedadlách. Tu majú pasažiéri tiež bohatý priestor vo všetkých smeroch a batožinový priestor s objemom 608 litrov praje všetkým aktivitám. Dajte doňho bicykle, padák, nafukovací čln či lezeckú výbavu. Všetko sa zmestí. Z tohto pohľadu dáva kombi ďaleko väčší zmysel než hatchback. Predsa len, nie je to SUV ani offroad.  Ak má byť Focus Active niečím aktívny, tak práve tým, že sa s ním môžete vydať aj mimo asfaltky ale nie do terénu a doviezť si športovú či kempingovú výbavu. A práve z tohto pohľadu dáva verzia kombi s veľkým úložným priestorom omnoho väčší zmysel než hatchback.

Benzínový EcoBoost s objemom 1.5 litra má síce iba tri valce, ale aj tie mu stačia na vyprodukovanie obstojných 110kW/150 koní. Vďaka nim jazdí Focus Active veľmi svižne a má slušnú výkonovú rezervu, použiteľnú na bezproblémové predbiehanie ale aj na dynamickú jazdu. Tá vás s ním bude baviť a užijete si aj okresky. Vďaka pneumatikám s mierne vyšším profilom dokážete jazdiť rýchlo aj na rozbitejších cestách a auto hravo tlmí všetky nerovnosti a neodskakuje. Takže je to kombinácia dostatočne výkonného motora, utlmeného ale sebaistého podvozka a výbornej manuálnej prevodovky so šiestimi stupňami. K tomu si pridajte prepínač jazdných režimov v polohe Sport, v ktorej je odozva na stlačenie plynového pedálu priam excelentná a máte tu praktické a zároveň veľmi zábavané kombi ideálne na každý deň. Samozrejme, nie je to žiadna ostrá verzia ST či RS, ale aj tak je verzia Active veľmi vďačným autom aj z pohľadu nadšeného šoféra. Za zmienku stoja aj perfektné brzdy, ktoré na prvý pocit “hryzú” až šokujúco. V prípade tohto auta má aj manuálna prevodovka skutočne svoje opodstatnenie, keďže má presný chod a krátke dráhy a zároveň slúži ako nástroj pre väčšiu radosť z jazdy. Focus Active je síce iba predokolka, ale je to tak úplne v pohode. Do skutočne ťažkého terénu s ním nepôjdete kvôli obmedzenej svetlej výške, výkon 150 koní tiež nie je nič čo by nezvládala predná náprava a na snehu vám stačí aj aktívna elektronická asistencia. Čo sa týka hospodárnosti, Focus Active so 150 koňmi pod kapotou nie je ani napriek vodičsky atraktívnemu charakteru žiadnym extrémnym žrútom. Po týždni sme sa dostali na priemer 7,8 litra a to sme jadzili vskutku dynamicky v režime Sport, keďže charakteristika auta si to priam pýtala. Trúfame si ale povedať, že pri ekonomickej jazde a aktivovanom režime Eco by to šlo aj pod 7 litrov.

Focus Active vo verzii kombi nás presvedčil. Z auta máte veľmi solídny dojem kvality, jazdí výborne, čo znamená sebaisto a zároveň pohodlne. Benzínový EcoBoost so 150 koňmi k nemu dokonale pasuje, najmä ak ste nadšený vodič. Vtedy voľte aj manuál. Oproti bežnému kombíku vám tých pár milimetrov svetlej výšky naviac a oplastovanie dopraje trochu istoty v prípade že sa rozhodnete zísť z asfaltky a vyrazíte kempovať či bikovať do lesa. Miesta v kufri budete mať dosť nech sa rozhodnete pre čokoľvek. Cena za testované auto je 28 495 euro s DPH. Nie je to úplne ľudové budgetové kombi. Je to kvalitne postavené a vybavené auto, ktoré dobre a robustne vyzerá, má príjemný podvozok aj motor a neopozeraný image.

Ford Focus Kombi 1,5 Ecoboost Active

Motor R3 benzín
Objem 1497 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4668 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1469 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1356/1890 kg
Batožinový priestor 608 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (komb)  5,8 – 6,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 133-154