Test Ford Focus 1.5 EcoBoost Active: Nastylovaný milovník prírody

Model Focus je stálicou Fordu aj v našich končinách a ide o jeden z najpredávanejších výtvorov tejto značky. Aktuálne je na trhu už jeho štvrtá verzia, ktorá je stále ešte dosť čerstvá a neopozeraná. A naviac, táto generácia priniesla aj variantu, ktorá v predošlých verziách nebola k dispozícii. Je ňou prevedenie Active, ktoré je dostupné ako pre hatchback, tak aj pre kombi. Ide o mierne zvýšenú a robustnejšie sa tváriacu karosársku verziu, ktorá je zameraná hlavne na ľudí, ktorí si radi povyrazia aj do prírody a sú skôr „outdoor“ typy než mestskí kaviarenskí povaľači. Nám sa do rúk dostal hatchback práve v tomto prevedení, pod ktorého kapotou sa ocitol 1,5-litrový benzínový EcoBoost s veľmi sľubne znejúcim výkonom 150 koní.

Biela farba karosérie nie je vôbec zlou voľbou. V ponuke sú síce aj odvážnejšie možnosti, ako napríklad oranžová, ale práve táto biela pôsobí elegantne a zároveň až tak nepúta pozornosť. Verziu Active spoznáte podľa hojnejšieho oplastovania, konkrétne na prednom i zadnom nárazníku, ktoré sú oba doplnené aj striebornými lištami. Zrejme aj vďaka tomu auto nepôsobí lacným dojmom ale cítiť z neho skôr outdoorového ducha. Active má oproti bežnému Focusu ešte aj bočné prahy a plastové lemy blatníkov. Dobrým ťahom je aj čierna strecha, najmä v prípade bielej karosérie je fajn kontrastom. Inak je dizajn karosérie v podstate totožný s normálnym Focusom, mierne zvýšenú svetlú výšku o 30mm vpredu a 34mm vzadu sú priliš nevšimnete. Jedine, že by ste vedľa seba postavili tento a „ne-aktívny“ model. Super sú veľké 18“ hliníkové kolesá. Na bežný hatchback sa môže zdať tento rozmer až zbytočne veľký ale vedzte, že to tak nie je. Na aute vyzerajú výborne a oplatí sa za ne priplatiť si, keďže základom sú 17“. Kto by ešte bol na pochybách, že má čo dočinenia s drsnejšou verziou Focusu, definitívne mu to potvrdia malé emblémy na blatníkoch či dvojitá koncovka výfuku. Vzhľadovo ide celkovo o veľmi pekné auto, nový Focus sám osebe nie je vôbec škaredý a nám sa dokonca zdá, že verzia Active je ešte zaujímavejšia ako tá bežná. Riziko oplastovaných verzií je, že niektoré autá kvôli nim pôsobia lacno.V tomto prípade sa nám ale zdá, že efekt je opačný a ochranné prvky karosérie mu dodávajú body za image. A ešte nemôžeme zabudnúť na jednu skvelú vychytávku, ktorou sú chrániče hrán dverí. Ide o malý kus plastu, ktorý sa vysunie z dverí pri ich otvorení a olemuje ich hranu. Tým chráni pred obúchaním dvere samotného Focusu ale aj okolitých áut. Geniálne, naviac celé na mechanickom princípe, takže riziko poruchy je minimálne.

Po nasadnutí do dobre padnúcich sedadiel som si ako prvé všimol dve veci. Otočný volič 8-stupňového automatu a pádla pod volantom. Volič je síce minimalistický a teda vizuálne neruší, treba si naň však chvíľu zvykať. A pádla? Sú sice pomerne malé a plastové ale je super že tu sú. Keďže má Focus tradične zábavný podvozok a v tomto prípade aj schopný motor, športovej jazde sa určite nebude brániť. Naspäť k sedadlám, tie majú modré obšívanie aj decentné modré pásiky v strede. Verzia Active má v kabíne ešte jednu zaujímavosť, ktorou sú prepínače jazdných režimov Normal, Sport, Eco, Slippery a Trail. Spomíname ich zámerne, pretože posledné dva sú dostupné výhradne pre Active. V strede je multifunkčný displej systému SYNC 2.5 veľkosťou 8“.  Ovládate ním audiosystém ICE 54, navigáciu či môžete prehrávať hudbu cez Andorid Auto aj Apple Car Play. Na naštartovanie nepotrebujete kľúč, ten môžete po celý čas nechať vo vrecku. Výbava tohto malého hatchbacku je viac než slušná a ťažko vám tu bude chýbať niečo zásadné, okrem vyššie spomenutého je tu automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, parkovacia kamera a senzory, reproduktory Bang & Olufsen, automatické sklápanie zrkadiel, elektrické ovládanie sedadiel ktoré su vyhrievané. Dokonca je tu Head-Up displej s možnosťou vlastného nastavenia zobrazovaných údajov. Skrátka, je tu všetko čo tu má byť. Volant je kožou obšitý a skvele padne do ruky. Inak, to už píšeme skoro pri každom aute, ale je pravdou, že väčšina moderných áut má dnes už vážne dobre tvarované a navrhnuté volanty a Focus nie je výnimkou. V kabíne nechýbajú dva stojany na poháre v strede, pred lakťovou opierkou s odkladacím priestorom, ktoré sú podsvietené rovnakým odtieňom modrej ako lemovanie sedadiel. Celkové prevedenie interiéru sa nesie skôr na vlne minimalizmu než na prehnanom množstve tlačidiel. Tento trend je už dnes praktikovaný viacerými automobilkami a my sme rozhodne za. Materiály a celkové spracovanie sú inak na slušnej úrovni, nič nebúcha a nevŕzga a aj pocit z ovládania tlačidiel je príjemný a tuhý. Priestorovo sa tiež nedá veľmi sťažovať ani vpredu ani vzadu a v rámci svojej kategórie je priestrannosť úplne v poriadku. Dokonca sa nám pocitovo zdalo, že miesta na nohy je vzadu až prekvapivo veľa. Objem batožinového priestoru 375 litrov síce neohúri, na bežné používanie však bohato postačí. Kto chce viac, asi aj tak pôjde radšej do verzie kombi, tá praje aktívnemu spôsobu života ešte viac.

Fordy boli vždy vychýrené výbornými podvozkami. Tento Focus je skvelý v tom, že aj na 18“ kolesách výborne tlmí nerovnosti, priečne aj pozdĺžne. Na rozbitej okreske sa s ním dá udržovať až zarážajúco rýchle tempo. Auto pritom neodskakuje, drží si stopu a do kabíny prechádzajú iba veľmi utlmené mäkké nárázy. Riadenie má taktiež príjemný odpor, v kombinácií so 150-koňovým motorom a možnosťou radenia pod volantom ide o veľmi schopné auto na zakrútené okresky. A ani nepotrebuje úplne hladký povrch, veď preto má aj prepínanie jazdných režimov doplnené o slippery do mokra a blata a o trail na šotolinu. Nie je to žiadne SUV, ale nemusíte sa s ním vôbec báť zísť z cesty. Jeho revírom sú ale maximálne poľné či šotolinové cesty, žiaden ťažký offroad. V našich končinách sa to možno môže zdať trochu zbytočné, ale napríklad vo Fínsku či na Islande je toto auto ako doma. Totiž, tieto krajiny majú veľké množstvo šotolinových ciest, kde sa presne tento typ auta hodí. Mierne zvýšené, robustnejšie, vybavené prepínaním jazdných režimov a stále si zachovávajúce kompaktnosť osobáku.

Zhrňme si to, máme tu veľmi pohľadný moderný hatchback s mierne zvýšeným podvozkom a plastovými prvkami. Nie je to SUV, takže jeho prejazdové možnosti sú obmedzené aj kvôli absencii štvorkolky. Skvele ale zvláda šotolinové cesty, rozbité asfaltky, pretože je robustnejšie než bežná verzia a má úplne sebaistý podvozok aj v takýchto podmienkach. Za výbavu sa skutočne hanbiť nemusí, tá je na nadštandardnej úrovni. Jazdí sa s ním veľmi príjemne a kľudne by sme si ho kúpili, ale asi skôr vo verzii kombi. V tej je „Active“ faktor ešte vyšší vďaka veľkému batožinovému priestoru a tým pádom možnosti prevážať rôzne športové vybavenie pre vaše aktivity. Pohľad do cenníka ale trochu šokuje, cena tejto verzie v nami testovanej špecifikácii je 27 090 €. To už je čiastka, za ktorú sa dajú kúpiť aj priestrannejšie a väčšie autá. Našťastie, v aktuálnej akciovej cene sa predáva za 23 590€ čo už vyzerá priaznivejšie. Stále to nie je málo, ale Focus Active nie je lowcost a ani sa naň nehrá. Je to veľmi dobre vybavený a imageový hatchback a tomu zodpovedá aj jeho cenovka.

Galéria od Jozefa

Ford Focus 1,5 EcoBoost Active

Motor R3 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) 
Krútiaci moment 240 Nm 
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4397 mm
Šírka 1844 mm
Výška 1484 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1370/1980 kg
Batožinový priestor 375/1354  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,6/4,9/5,9
Emisie g CO2/km 133