Test Ford Fiesta Active: AtrACTIVE

Ford to zobral s novou Fiestou riadne zhurta. Má bežnú, luxusnú, športovú, ale aj terénnu alternatívu. Dobre, do terénu s ňou veľmi nepôjdete, ale aspoň vyzerá tak, že sa jej v meste nič nestane a plastové lemy nárazníkov a blatníkov vyzerajú odolnejšie a drsnejšie ako pri bežných verziách.

Túto Fiestu treba ešte odlíšiť aj v cenníkoch. Ford bude používať označenie Active. Kým Fiesta bola prvou lastovičkou v aktuálnej ponuke, postupne je budú dopĺňať ďalšie modely. Aktuálne to je Focus, ale myslíme si, že ani Tourneu Connect by taká verzia prospela. Potenciálne so zvýšením svetlej výšky aspoň o pár centimetrov.

Odolný voči mestu

Na jazdy v meste naozaj nepotrebujete veľké crossovery, ani terénne autá. Takýto malý pseudoteréniak úplne stačí. Jasné, z Ecosportu je lepší výhľad, ale Fiesta je obratnejšia a v mestskom prostredí sa dokáže lepšie prispôsobiť okolnostiam. Kde Fiesta prejde ako šťuka rybníkom, tam je Ecosport trochu neohrabaný, ten je skôr kaprom.

Vizuálne odlíšenie verzie Active je jasné, terénne prvky, čo znamená lemovanie kompletne celej spodnej časti karosérie plastami, je neprehliadnuteľné. Najlepšie vyznie pri bledých farbách karosérie. Tmavosivá, alebo čierna ich nechá zaniknúť. Preto mentolková farba bude úplne ideálna na toto auto. S ňou vyzerá naozaj výborne.

Ku vizáži prispievajú aj disky kolies. Sedemnástky sú dosť veľké a malá Fiesta Active s nimi a s farbou vyzerá ako keby na cestu vyskočila priamo z katalógu. Otázne je, koľkým sa práve títo alternatíva zapáči, lebo má stále trochu vyššiu cenu ako bežné alternatívy. Ale mení sa aj výbava, takže to nemusí byť problémom.

Ford vsadil, v tomto prípade, na predné halogénové svetlá. Žiadne pokročilé vychytávky, žiadne automatické diaľkové, ani adaptívne svetlo. A aj napriek tomu svietia svetlá veľmi dobre. V zimných mesiacoch majú halogény oproti LEDkám poriadnu výhodu. Veď dokážu roztopiť námrazu, ktorú LEDky dole nedajú. Dobre, nebudeme hovoriť úplné blbosti, LEDky väčšinou svietia lepšie, ale sú za príplatok 955 eur. Choďte do nich. Síce aj halogény poslúžia, ale oceníte ich.

Malé auto nenafúknete, ale priestoru nie je málo

Fiesta je malé auto. Kto to nezistil, ten je o niečo múdrejší. Ak chcete niečo väčšie, musíte siahnuť po Focuse, po Mondeu, po Tourneu Custom. Aktuálne je Fiesta najmenší model Fordu v ponuke na Slovensku. A toho sa drží. Vlastne nad ním je ešte spomenutý Ecosport ako predskokan Focusu vo vnútornom priestore.

To znamená aj fakt, že vnútri nie je miesta na rozdávanie. A ani lakťovka nie je. Aj napriek tomu sa viete občas so spolujazdcom dotknúť lakťami. Určite je to horšia lovestory ako v Lancii Staros, ale veľkosť auta neoklamete. Horšie to je na zadných sedadlách. Za vodiča s výškou 180 cm nie je jednoduché sa vopchať. Ale za spolujazdca áno. Ten má vyrezanie prístrojovej dosky také, že sa dokáže posunúť viac dopredu a tým poskytne viac miesta pre toho, čo sedí za ním. Na päť osôb rovno zabudnite. Pokiaľ na zadné sedadlá nedáte deti, tak budete počuť skuvíňanie a nesúhlasné konštatovania. Stále lepšie ako rozlíšenie MHD, tak čo sa sťažujú.

Pri tom všetkom ale ostáva celkom príjemne veľký batožinový priestor. A aj sklápanie sedadiel je veľmi jednoduché. Nič viac tomuto autu netreba. Naviac nakladací otvor je dostatočne veľký. S pračkou budete mať problém, ale plocho balené komody si môžete naložiť bez problémov. Ak teda nebudú príliš dlhé.

Pracovisko vodiča je pre Ford typické. Volant má dobrý tvar a funguje aj ovládanie systému Sync3 povelmi vyslovenými po stlačení tlačidla. Omnoho viac však oceníte vyhrievanie sedadiel vpredu a najmä vyhrievanie volantu. O výhreve okna si stále nevieme spraviť názor. Zdá sa nám, že nie úplne vždy funguje tak rýchlo ako by mal a tiež stále vidno tie drôtiky, ktoré sú nevyhnutné pre funkciu.

Motor prekvapuje

Pod kapotou nových Fordov funguje často litrový EcoBoost. Preto ani táto Fiesta nie je výnimkou. Ale výkon je zaujímavý. Táto verzia má až 103 kW (140 k). V spojení s malým autom dokáže poskytnúť poriadnu dynamiku. Nás však prekvapilo niečo iné. Pri vyšších otáčkach mal motorček naozaj výborný zvuk. Taký rýdzo športový, ale nie príliš agresívny, aby vás štval. Prichádza totiž celkom tlmene, ale spôsobuje príjemné dojmy.

Nie je sa čomu čudovať, že auto pôsobí dynamicky, veď na stovke je, podľa papierov, za 9 sekúnd. A prevodovka je sprevodovaná do mestskej premávky celkom krátko. Ale šestka zase spôsobuje, že pri diaľničnom tempe točí motor pod 2500 otáčok. To vôbec nie je zlé. A pomáha to spotrebe. Výrazne.

S Fiestou Active s litrovým EcoBoostom s vysokým výkonom sa dá jazdiť s prehľadom do 6 litrov. Avšak ak motor viac naháňate, tak viete dosiahnuť aj cifry cez 7 litrov. My sme mali priemer 7,2, ale drvivá väčšina kilometrov bola po diaľniciach. Pri ľahšej nohe si vieme predstaviť priemer o liter nižší.

Pri Fordoch je dôležité ovládanie. Tu Fiesta nezaostáva a držaniu v zákrutách výrazne pomáhajú aj veľké disky s 205kami pneumatikami. Tie však majú aj jeden neduh. Auto s nimi pôsobí trochu uskákane na nekvalitnej ceste. Nehovoríme, že nekomfortne, ale tie poskočenia postrehnete. Toto nie je problém auta, ale problém cestnej infraštruktúry. Avšak ak chcete viac komfortu, ostaňte pri šestnástkach.

Malé a šikovné

Nový Ford Fiesta Active má určité čaro, ktoré môže trochu zmiesť pohľad do cenníka. Takto vybavený kus, ktorý ma takmer všetko a niečo naviac stojí viac ako 24-tisíc eur. To už je teritórium áut o triedu vyššie. Avšak je jedinečným zjavom na cestách. Má dokonca predĺženú päťročnú záruku a absenciu navigácie môžete kompenzovať podporou Sygicu aj bez nutnosti za ňu platiť.

Na aute nás potešili mechanické ochrany lemov dverí pri otváraní. V prednej časti dverí je kolík, ktorý pri zatlačení ochranu schová dnu. Nie je to riešené elektronicky, ale takto. Takže servomotor tomu neodíde.

Ak si budete Fiestu Active konfigurovať, tak zabudnite na nudné farby. Práve táto zelená a červená metalíza sú naozaj najlepšími voľbami.

Ford Fiesta Active EcoBoost

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 6300 ot/min
Krútiaci moment 180 Nm pri 4400 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4068 mm
Šírka 1756 mm
Výška 1498 mm
Rázvor osí kolies 2493 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1190/1675 kg
Batožinový priestor 311/1093 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (WLTP komb) 5,5-6,1 l/100 km
Emisie g CO2/km 123-137