Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost PowerShift: Tri valce a dva pedále vs. džungľa veľkomesta

30. decembra 2013 od AktualityFordTesty

Od uverejnenia testu Fiesty s litrovým Ecoboostom na našej stránke prešlo iba pár mesiacov a rovnaké auto testujeme znova. Aj keď, nie je tomu úplne tak. Názvy veľmi podobné avšak charaktery značne odlišné. Ako je to možné?

V lete sme si totiž vyskúšali Fiestu Sport so silnejším litrovým Ecoboostom, s výkonom 125 koní a manuálnou prevodovkou a ešte predtým sme mali možnosť zažiť pár dní v spoločnosti najostrejšej verzie ST. Vzhľadovo aj „povahovo“ si boli tieto dve varianty relatívne blízke, avšak posledná zástupkyňa z rodu Fiest ktorú sme testovali bola trocha iná.  Už na prvý pohľad sa líšila tým, že mala o pár dverí naviac, umiernenejší a nie tak „chuligánsky“ vzhľad. Metalická modrá farba farba akosi ladila k imidžu značky Ford a 15“ hliníkové disky kolies svojím vzhľadom taktiež nikoho neurazia. Takže, ako je u novej Fiesty zvykom, dizajnu sa dá ťažko niečo zásadné vyčítať a to aj napriek tomu, že testovaná verzia nepatrila úrovňou výbavy medzi tie najvyššie. Avšak, reč bola pôvodne o odlišnostiach a tá najväčšia spočívala v spôsobe, akým malý trojvalec prenášal svoj výkon na kolesá.

PC088422a

Slabší z litrových, benzín konzumujúcich, trojvalcov disponoval výkonom 74kW (100 k) a spriahnutý bol s dvojspojkovou automatickou prevodovkou, čo v prípade predošlých dvoch testovaných Fiest neplatilo. Jej meno v reči Fordu znie PowerShift a k dispozícií má celkovo 6 prevodových stupňov. Výkon motora ,už spomínaných 100 koní, alebo inak povedané 170 Nm, sa vzhľadom k hmotnosti, rozmerom aj celkovému účelu auta javil ako akési optimum. Obiehanie ani udržovanie slušného diaľničného tempa nebolo žiadnym veľkým problémom a Fiesta celkovo pôsobila mrštným dojmom. Dynamická stránka motora sa nám teda páčila, ba dokonca aj tá zvuková je vo vyšších otáčkach zaujímavá a dá sa povedať, že istým spôsobom zábavná. Aká je však kombinácia tohto motora a prevodovky z pohľadu vašej peňaženky? V prvom rade nemôžeme zabudnúť spomenúť na dosť podstatný fakt, a to ten, že v čase, keď sme Fiestu preberali, mala najazdených iba pár stoviek kilometrov. Motor tak bol prakticky úplne „surový“ a tak aj údaj o spotrebe treba brať s rezervou a vedomím, že jej hodnota časom o nejaký ten deciliter klesne. Napriek tomu sa nám však darilo pohybovať zhruba okolo hodnoty 6.2 litra a nedá sa povedať, že by sme sa vyslovene snažili o obzvlášť hospodárnu jazdu. Predpokladáme, že po pár tisícoch kilometrov určite nebude problém dostať sa výrazne pod hodnotu šiestich litrov. To je pri menšej dani za komfort ľavej nohy v podobe automatickej prevodovky a na, auto svojej triedy s dôstojnými dynamickými parametrami, priaznivá hodnota. A keďže sme sa konečne dostali k už niekoľkokrát spomínanej automatickej prevodovke, poďme sa na ňu pozrieť bližšie.

PC088426a

Jedná sa o šesťstupňový PowerShift a v praxi to znamená, že ide o dve súčasne pracujúce prevodovky, kde každá z nich využíva vlastnú spojku. Prvá sa stará o radenie nepárnych stupňov, teda 1, 3, 5. Tá druhá má zasa za úlohu radiť párne stupne 2,4 a 6. Teória hovorí, že vďaka takto premyslenej technológií by malo radenie jednotlivých stupňov prebiehať hladšie a bez typického automatového „cuknutia“ pri zmene stupňa. Tento predpoklad sa naplnil aj v praxi a samotné radenie skutočne pôsobí veľmi plynulým dojmom. Chvíľami sme však mali pocit, že najmä na vyšších prevodových stupňoch bolo potrebné prevodovke trochu dopomôcť a manuálne podradiť o stupeň nižšie, keďže motor sa nám javil mierne podtočený. Príčina totho však môže čiastočne spočívať aj v spomínanej nezabehnutonsti motora. Mimochodom, manuálne radenie prebieha pomocou kolískového prepínača na bočnej strane joysticku prevodovky a je veľmi ľahké a pohodlné si naň zvyknúť. Naviac, je tu ešte športový režim S, s ktorým sa motor ochotne necháva vytočiť aj do vyšších otáčok a spomínaný pocit občasného podtočenia motora sa tu stráca. Otázka znie, či má samotný automat vo Fieste zmysel. Podľa katalógu k tomuto modelu hrá totiž údaj o priemernej spotrebe v prospech manuálu, a to o takmer 0.5 litra. Lenže, je tu aj iný uhol pohľadu, a to ten, že Fiesta je primárne malé mestské auto. A mesto často znamená nekonečné posúvanie sa v kolónach či nespočetné rozjazdy a zastavenia na semaforoch. A presne v týchto situáciach asi manuál ocení málokto, preto kombinácia PowerShift a Fiesta dáva celkom rozumný zmysel. O kúsok vyššia spotreba sa potom dá s kľudným svedomím odpustiť ako cena za komfort.

Asi nie je potrebné nejako podrobne rozpisovať jazdné vlastnosti, ktoré sú na tradične špičkovej úrovni, ako je tomu koniec koncov u všetkých Fiest. Pochopiteľne, oproti v minulosti testovaným verziám Sport a ST sa treba viac krotiť v zatáčkach kvôli menšiemu rozmeru pneumatík, ktorý však prispieva k vyššiemu komfortu.

PC088430a

Takže, presvedčil nás PowerShift do takej miery, že by sme mu dali prednosť pred, v našich končinách stále tradičnejším, manuálom? Áno, dali, za predpokladu že by sme žili v preplnenom veľkomeste, je táto moderná a plynulo fungujúca prevodovka skutočne vítaným pomocníkom uľahčujúcim každodenný boj v mestskej džungli.

Motor R3
Objem 998 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 4000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3969 mm
Šírka 1709 mm
Výška 1495 mm
Rázvor osí kolies 2489 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1122/453 kg
Batožinový priestor 276/960 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/3,9/4,9
Tags: