Test Ford C-Max EcoBoost: Keď traja potiahnu piatich

Fordu sa facelift C-Maxu podaril. Kým prvá verzia mala spredu evokovať určitú etapu produkcie, nová sa znova posúva do prítomnosti. Nech naň pozeráte z ktoréhokoľvek uhla, stále vidíte súčasný dizajnový štýl automobilky.

Nie, naozaj nebudeme v tomto teste používať meno britského výrobcu športových automobilov. Predná časť jednoducho vyzerá naozaj dobre. Bodka. Žiadne prirovnania ku gaydonským produktom neprichádzajú do úvahy. Ale zato jasne vidno, že C-Max je súčasťou portfólia, kam patrí aj Focus, či Mondeo.

Kompaktný, dejstvo prvé

C-Maxu facelift priniesol to, čo aj ostatným modelom. Podobne ako Focus má širšiu prednú masku a v spodnej časti nárazníka miesto úzkeho otvoru jeden široký od hmlovky po hmlovku. Popri maske bolo nutné zmeniť aj svetlá, lebo tie pôvodné by akosi k vizáži nesedeli. Len pre C-Max zatiaľ nedozrel čas na implementáciu Full LED svetiel, takže alternatívu ku klasickým halogénom predstavujú jedine bi-xenóny.

Bočný profil neprináša absolútne žiadnu ďalšiu zmenu. Predok síce trochu zasahuje aj na tento uhol, ale inak C-Max zostal tým, čo doteraz. Kým väčší Grand C-Max využíva kombináciu jedného páru bežných a jedného posuvných dverí, krátky C-Max má oba páry rovnaké. A nie posuvné, klasické.

Aj keď desaťlúčové zliatinové disky z výbavy Titanium napriek priemeru 16 palcov nevyzerajú práve malé, palec naviac by výzor dynamizoval. Z hľadiska vizuálu celého auta jasne odporúčame siahnuť práve po väčších kusoch. Len pre malé usmernenie, Ford má v ponuke sedemnástky, ktoré sú označené ako 5×2 lúčové a veríme, že s touto farbou by boli dokonalé.

Pri C-Maxe pred faceliftom sa akosi najlepšie javila oranžová, lebo pôsobila výrazne. Ale teraz je určite najkrajšia tmavšia červená podporujúca elegantné krivky, aj za cenu utlačenia športových ambícií. Aby sme nezabudli, ešte treba spomenúť to, čo sa udialo vzadu. Konkrétne zadné svetlá s tmavšou červenou farbou podporujú práve tú eleganciu. Facelift sa podaril. C-Max dospel.

Kompaktný, dejstvo druhé

Modernizácia sa dostala aj do interiéru. Aj keď to nie je viditeľné vo všetkých kusoch. Niektoré majú trochu slabšiu výbavu a musí im stačiť malý displej a ovládanie tlačidlami. Tak ako pri sedemnásťpalcových diskoch môžeme príplatok za sedempalcový dotykový displej len schvaľovať. Na malom displeji nie je možné zobraziť toľko informácií.

Premenou prešla aj klimatizácia. Je omnoho zložitejšia. Aspoň na prvý pohľad. Ak sa naučíte, že v strede máte ovládanie smeru prúdenia vzduchu, po stranách displeja intenzita a v dolných rohoch vyhrievanie sedadiel, máte odrazu jasno. Reálne je automatická klíma jednoduchá. Veď aj tak budete potrebovať len nastavenie teploty, tlačidlo na vypnutie klimatizovania a tlačidlo na vnútornú cirkuláciu vzduchu. Aspoň v lete. V zime oceníte aj elektrické vyhrievanie predného skla a určite aj vyhrievanie volantu.

Nasadnutie bude znamenať dva výrazné vnemy. Prvý je zvukový. Zavretie dverí znie až luxusne, skoro dokonale, presne tak, ako by malo znieť. Druhý je vizuálny a máta mozgové závity pekných pár minút. Na pohľad sa vám zdá, že máte málo miesta, ale pritom ho máte reálne viac. Môžu za to tvary, ktoré naozaj vťahujú vodiča aj spolujazdca dnu.

Martin Cyprian Photography edit

11840177_10204942468589031_1379641772_o

Za pocit menšieho interiéru môže aj temná téma čalúnenia. Našťastie nemá čierny strop. Znova, reálne je všade miesta dostatok, ba až veľa. Vzadu bez problému posedia aj vyššie osoby a naozajstní dlháni budú mať skôr problém s hlavou ako s nohami. Inak, zadné sedadlá sa dajú posúvať a sklápať sa dá každé samostatne v pomere 40:20:40. Že prečo takto divne? Lyže, lyžovačka, žiarovka nad hlavou…

Detaily robia interiér C-Maxu naozaj výborným. Zadní pasažieri sa môžu schovať za vstavané rolety. Na háčiky na okne môžete prípadne zavesiť aj niečo iné. Nad radiacou pákou je výduch klimatizácie. A môžete ho zavrieť. S kovovou hlavicou páky by to bolo úplne paráda. Zapnete klímu naplno a pri trojke a päťke môžete skoro čakať námrazu. Niektoré detaily však nepotešia. Teda, záleží od konkrétneho užívateľa. Nám sa príliš nepáčilo ovládanie zadného stierača maličkým tlačidlom na konci pravej páčky pod volantom. Možno ale máme veľké prsty.

Kompaktný, dejstvo tretie

Relatívne veľké MPV s piatimi miestami pôsobí kompaktne zvonka aj zvnútra. Vnútri to je však len zdanie. Ale čo by ste pod kapotou čakali? Väčšina určite naftový agregát, aby veľa nežral. Takže automaticky ide benzín bokom a prípadné náklady na repas vstrekovačov, či parádne FAP filtre, AdBlue aditíva sa neriešia.

Pod kapotou C-Maxu je okrem iných možností aj litrový EcoBoost. Trikrát motor roka, raz skoro. Mali sme ho už vo Focuse, v B-Maxe, aj vo väčšom Grand C-Maxe. V poslednom menovanom akosi ťažšie lapal po dychu. Lenže v kratšom C-Maxe vyzerá ako naozaj dobrá voľba.

Uveďme veci na pravú mieru. Tento kus pod kapotou nie je stokoňový štandard za aktuálnych 14 490 eur. Výkon 92 kW (125 k) sa k MPV hodí viac. Reaguje pružne, na prevádzkovú teplotu sa dostáva veľmi rýchlo a skoro ho nepočuť. Aj napriek snahe konštruktérov sa občas zachveje ako pravý trojvalec. Lenže prototypu trasu, 1,2 HTP od VW group, nesiaha ani po ojničné ložiská. Oproti nemu patrí medzi najklutúrnejšie pohonné jednotky s objemom do 1,3 litra.

Kauza spotreba je diskutovaná na viacerých frontoch. Môžeme s kľudným svedomím a dobrým spánkom prehlásiť, že C-Max nežerie veľa. Bez akýchkoľvek problémov sa dostanete do 6 litrov. My sme s rýchlostným priemerom 108 km/h a trasou 150 kilometrov dosiahli až neuveriteľný priemer 5,3 na sto.

V zákrutách zvláda C-Max naozaj veľa. Teda na MPV. A na šestnástkach. Znova platí, že sedemnástky by pomohli. Auto by bolo ešte istejšie a vyplieskalo by na kľukatej ceste slušný zástup áut nižšej strednej triedy. Len to by možno ešte chcelo pár kobýl pod kapotou naviac.

Kompaktný, finále

Základ C-Maxu je v súčasnom cenníku za 14 490 eur. Má litrový EcoBoost, má aj 5-ročnú záruku (120 000 km). Ale nie je to tá verzia, po ktorej sa oplatí siahnuť. Ak opomenieme výroborný 1,5 TDCi vzhľadom na potenciál budúcich nákladov na údržbu, ktoré má každý diesel, tak môže byť správnou voľbou práve testovaný 1,0 EcoBoost s manuálnym šesťkvaltom a výkonom 92 kW (125 k). Ale my budeme úprimní. Ani toto nie je ešte to, čo by sme brali my. Tým by bol 1,5 EcoBoost s 110 kW (150 k) na sedemnástkach s 5×2 lúčmi a so sedempalcovým displejom vnútri. Farbu by sme nechali, tá je vynikajúca.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Ford C-Max 1,0 EcoBoost Titanium

Motor R3
Objem 998 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1600-4500 ot/min (200 Nm Overboost)
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4379 mm
Šírka 1828 mm
Výška 1626 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1391/1900 kg
Batožinový priestor 471/1723 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,2/4,5/5,1
Emisie g CO2/km 117