Test Fiat Tipo Kombi: Nie je taký ako si myslíte

Fiat Tipo bolo kedysi Autom roka. Malo dokonca aj digitálnu prístrojovku. Síce nie vždy fungovala, ale bola tam. Nové Tipo na titul Auto roka asi nedosiahne a neponúka ani takú avantgardnú a prevratnú novinku ako predchodca kedysi. Zato môže ponúknuť iné prednosti.

Keďže z Fiatu nevieme dlhodobo dostať ani jeden mejl s odpoveďou a dovolať sa je väčší problém ako stretnúť naživo Nissan Cube zaparkovaný vedľa Multiply prvej generácie, tak sme dostali Tipo na test od predajcu, od Auto-Impexu z Bratislavy. A hneď to bola jedna z najlepšie vybavených verzii, najmä ak hľadíme na pohonný agregát.

Nenápadne elegantný

Tvary nového Tipa sú celkom ľahko prehliadnuteľné. Je to jednoducho pekné auto nižšej strednej triedy, ktoré sa na nič nechce hrať. Nehrá sa ani na dynamické vozidlo, nechce očariť ani luxusom. Proste mieri na to najbežnejšie použitie, či už ako rodinné, alebo služobné približovadlo. A presne podľa toho má nadávkované aj emócie.

Ak nečakáte zázraky a máte v hlave myšlienku, že susedia na sídlisku sú trochu idioti, čo sa týka parkovania a závisti, tak práve skromne vyzerajúci Fiat by mohol byť úplne ideálnym riešením nového vozidla. Na výber je dokonca z troch karosérii, okrem kombi môžete vybrať sedan a hatchback. Ale teraz úprimne, sedan je trochu nepraktický, s malým vstupným otvorom, cez čo sa niektorí jedinci nemôžu preniesť a hatchback stráca vyvážený vzhľad krátkou zadnou časťou.

Našim favoritom, či skôr v tomto prípade Formanom je práve kombi. Sme zvedaví, koľkí pochopia túto narážku. Ak patríte medzi nich, dajte nám do komentárov smajlíka. Ešte k tomu biela farba, akosi sa vynárajú spomienky na detstvo a biele kombi od českého výrobcu motorových vozidiel.

Predná časť Tipa predvádza masku prepájajúcu svetlomety. Nečakajte Full LED, ani xenóny, Tipu stačia halogénové svetlomety. Ušetrené náklady na vývoj iných alternatív sa premietli do priaznivejšej ceny. Vzadu je zase spodný kraj svetiel prepojený vodorovnou líniou, pod ktorou má miesto evidenčné číslo.

K bielej karosérii sa hodia aj zliatinové disky. Síce vyzerajú menšie, a vlastne aj so šestnástimi palcami sú, ale naozaj potrebujete na auto, ktoré má byť hlavne o komforte niečo väčšie? Odpovieme za vás, nepotrebujete. A práve desaťlúčové disky so striebornou farbou sú okrem príjemného vzhľadu aj ľahké na údržbu.

Priestor je tá pravá charakteristika

Fiat vnútri nič nenechal na náhodu, ak sa bavíme o priestorových pomeroch. Jediný atribút, ktorý môžete trochu ohovoriť je vnútorná šírka, ale to iba pre zadných pasažierov. Verte tomu, že traja ministri práce, sociálnych vecí a rodiny by nemali práve komfortnú jazdu. Ale dvaja by to zvládli. Nesťažovali by sa výrazne ani na miesto na nohy.

A mali by aj dosť miesta na prevoz nevyhnutných a potrebných vecí v kufri. Veď 550 litrov naozaj nie je na zahodenie. Pri súčasnej jaskynnej honbe to je skôr priemerná hodnota, ale využiteľnosť je veľmi dobrá, steny sú takmer zvislé a pomáha aj dvojité dno a sklápateľné sedadlá. Po ich sklopení dostanete dokonca priestor s objemom až veľa litrov. Presné číslo sme na stránke Fiatu nenašli, ale nechýba veľa a na dĺžku by ste si možno aj ľahli.

 Priestor vpredu je tiež veľkorysý, inak to nie je ani pri žiadnom inom aute. Po nasadnutí vás však privíta trochu ponurá čierna farba na všetkom možnom okrem stropu. Jedinou možnosťou zmeny je zvoliť vrcholnú výbavu Lounge a najmä béžové časti sedadiel. Alebo potom skúsiť sedan, ktorý má tej béžovo-hnedej ešte viac.

Fiatu treba, z miesta vodiča pochváliť pekne prevedený displej medzi kruhovými prístrojmi pred vodičom, zobrazujúci aj teplotu oleja graficky. Tu si niekto spravil domáce úlohy výborne. Rovnako ako aj pri dotykovom systéme uConnect. Horšie je na tom zrnitý obraz cúvacej kamery, ale tu skôr viníme samotnú kameru ako displej. Úplný úlet je však ovládanie vyhrievania sedadiel. To je pred radiacou pákou, tam, kde dávate USBčko a kam by ste logicky chceli umiestniť mobil.

Najviac výkonu

MultiJet s objemom 1,6 litra má najvyšší výkon v celej ponuke Tipa Kombi. Je to dobrý agregát, ak sme zabudli a vy podľa označenia neviete, tak je naftový. Budete až šokovaní, že je slušne odhlučnený. Malému kombi odovzdáva aj dostatok výkonu. Na papieri 88 kW (120 k) vyzerá, spolu s 320 Nm ako priemer triedy, ale reálne deficit nebudete pociťovať. Dvojlitre sú medzi konkurentmi skôr vzácnosťou.

Agregátu sekunduje dobre odstupňovaná prevodovka, ale s gumovým a menej presným radením. Možno z nás ale hovorí presadnutie do nového Civicu. Máme pocit, že práve tento neduh nebude riešiť ani jeden z potenciálnych majiteľov Tipa. Dôležité je, že kombinácia zvláda nízku spotrebu. Po meste úplne s prehľadom do 6 litrov, na diaľnici viac nerátajte. Ak sa budete snažiť, tak, najmä pri väčšom podiele mimomestských presunov, budete atakovať štvorku. Nie prevodový stupeň, ale cifru spotreby pred desatinnou čiarkou.

Priemerný výkon autu nevadí, skôr sme od motora pociťovali určitú neochotu k vytočeniu a k jazde vyššími rýchlosťami. Znova je to vec zvyku. A k vyšším rýchlostiam vás naozaj Tipo nenúti. Skôr budete jazdiť na legálnom limite a pretekanie necháte koncernu. Tipo je skôr o komforte.

Podvozok má naozaj nastavenie s prihliadnutím na komfort cestovania. Skôr je plavné ako tvrdé, ale pri výraznejších jamách sa nejaký zvuk od náprav ozve. Nie je to taký závažný problém, aspoň sa naučíte vyhýbať veľkým jamám na cestách. Ak by ste jazdili po diaľniciach a ak nebudeme brať niektoré úseky D1 ako referenčné, tak bude podvozok pôsobiť naozaj solídnym dojmom.

Nie je to tak ako to vyzerá

Spočiatku bol nový Fiat Tipo považovaný za konkurenta Dacii Sandero a Logan. To by znamenalo, že Tipo Kombi bude konkurentom Loganu MCV. Ale už len použité motory hovoria o tom, že Tipo hrá vyššiu ligu. Dokonca veľkostne atakuje také autá ako Focus kombi, či Hyndai i30 kombi, alebo dokonca Renault Mégane Grandtour. Z tohoto porovnania však vychádza trochu horšie, najmä kvalitou interiéru.

Výraznejší problém nastáva až pri pohľade na cenu. Fiat za Tipo Kombi Lounge pýta, bez akejkoľvek doplnkovej  výbavy 18 750 eur. To je približne toľko, koľko pýta Hyundai za podobne vybavený i30, tiež s karosériou kombi. A práve tieto autá sú si veľkostne a zameraním veľmi blízko. Aj napriek tomu je Tipo veľmi pohodlné a príjemné auto, ktoré si pozornosť jednoducho zaslúži.

Ešte raz ďakujeme Auto-Impexu za poskytnutie tohto Tipa na test.

Fiat Tipo Kombi Lounge MultiJet 120

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4571 mm
Šírka 1792 mm
Výška 1514 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/- kg
Batožinový priestor 550/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,3/3,7
Emisie g CO2/km 98

One thought to “Test Fiat Tipo Kombi: Nie je taký ako si myslíte”

Comments are closed.