Test Dacia Sandero Stepway Techroad: Osvedčené riešenia stále fungujú

27. júna 2019 od AktualityDaciaTesty

Sandero je najmenší model z portfólia rumunskej Dacie. Malé mestské auto v podaní budgetovej značky, avšak vo vrcholnej verzii Techroad. Presne také sa nám dostalo do rúk v uplynulých týždňoch, Nedávano sme testovali sedemmiestne kombi Logan Stepway s rovnakým, 0.9 litrovým benzínom, ktorý nebol z hľadiska dynamiky úplným ideálom. Lenže v malom mestskom hatchbacku sa malý trojvalec javí ako rozumejšia voľba a tak sme boli zvedaví, aká bude realita.

Tmavosivá farba karosérie nie je zlou voľbou, nie je síce úplne funky ale auto pôsobí serióznejšie ako v nejakom pastelovom či žiarivom odtieni. Povedzme si rovno, Sandero nie je zrovna krásavec ani láska na prvý pohľad. Celkový profil a tvary karosérie sú veľmi jednoducho tvarované a žiadne sofistikované dizajnové prvky tu nenájdeme. Na druhú stranu, cieľovej skupine zákazníkov to vadiť vôbec nebude. Konštruktéri Dacie sa aj tak snažili a spravili z neho auto, za ktoré sa vážne netreba hanbiť ani v dnešnej dobe hypermoderných dizajnov. Predná maska s veľkými otvormi pôsobí robustne a trvácne, svetlá majú jednoduchý ale vkusný tvar a plastové lemovanie blatníkov aj nárazníka dodáva dobrodužný outdoor dojem. Predný aj zadný nárazník majú podobný strieborný plastový spodok a vyzerá to dobre. Pri pohľade na veko kufra vyvolá úsmev jednoduchý kovový zámok a tlačidlo v jednom. Lenže koho to zaujíma? Funguje? Funguje! A o tom toto auto je, o funkčnosti a veľmi slušnej výbave za danú cenu. Ale k tomu sa dostaneme neskôr. Palec hore dávame za plastové kryty kolies, ktoré sú svojím tvarom takmer na nerozoznanie od hliníkových diskov. To je presne ten typ detailu, kedy aj napriek obmedzenému budgetu dokázali dizjanéri Dacie prísť so vzhľadovo aj funkčne vydareným riešením. Testovaná verzia Techroad má na nich naviac červené stredy, rovnako ako aj červené pásy na spätných zrkadlách či stredový stĺpik potiahnutý fóliou imitujúcou karbón. A je to fajn, dizajn je funkčný a aj napriek nákladovo lacným riešeniam nepôsobí vyslovene lacno ani nevkusne a gýčovo.

Interiér taktiež prvoplánovo neohuruje a nedostane cenu za nápaditosť, ale výbava je vzhľadom k cenovke super a je tu kopec vydarených detailov. Začnime sedadlami s červeným károvaním a prešívaním, ktoré vyzerajú perfektne. Sú síce mäkké a sedíte relatívne vysoko, ale to je už skôr o otázke preferencií.  S ich farebným prevedením ladia aj kryty výduchov klimatizácie s červeným pásikom. Štvorramenný volant má kožené prešívanie a ovládanie tempomatu, páčka ovládania audia je už tradične pod ním. Veľmi jednoduché ale dobre čitateľné budíky nájdeme aj v iných Daciách. Na strednom paneli sa nachádza už tradične dotykový displej audia, navigácie, multimédii aj parkovacej kamery vzadu.Veľkým pozitívnym prekvapením je jeho rýchlosť, ktorá sa často nenájde ani v niektorých drahších autách. Na ostrom slnku ale treba rátať s nižšou čitateľnosťou. Pod ním je ovládanie klimatizácie s jednoduchým ale funkčným kruhovým ovládačom, ktorý nedávno zmenil vzhľad a už konečne vyzerá modernejšie. Na sedadlách aj volante sú emblémy Stepway, odkladacích priestorov na mobil, peňaženku aj nápoje je relatívne dosť. Áno, plasty sú na prevažnej väčšine miest tvrdé, aj tak ale nič nevŕzga ani nebúcha a ich spracovanie nie je odfláknuté. Vzadu je miesta tak akurát, je to taký priemer svojej triedy. Do oka padnú kľučky otvárania zadných okien, elektrické ovládanie je totiž iba vpredu.  Dodajme, že objem kufra je 320 litrov čo je na malé mestké auto slušné. Naviac, dno je hlboké a tak sa s ním dá celkom čarovať aj pri prevážaní rozmernejších predmetov. Dverám kufra ale vnútri chýba tapacír, čo je ďalší spôsob ako stlačiť cenovku smerom nadol.

Tri valce a objem 0.9 litra malého benzínového TCe motora asfaltu neublížia. Jeho výkon 66kW/90 koní a 140Nm je tak akurát na mestské jazdenie bez veľkého zaťažovania či na pokojné medzimestské presuny. Nuž, kultúra ani odhlučnenie motora nepatria medzi špičku svojej triedy. Na izoláciách sa muselo šetriť. Lenže vzhľadom k svojej cenovke Sandero ani nejakú vážnejšiu priamu konkurenciu nemá a tak je tažké ohŕňať nad motorom nos. Treba ale povedať, že pocitovo je dynamika o niečo lepšia ako v prípade Loganu Stepway, ktorý sme s rovnakým motorom testovali. Naviac, v malom mestskom Sandere nám tento motor dáva omnoho viac zmyslu než vo veľkom kombi. Päťstupňový manuál má vysokú páku, mäkké dorazy ale stupne radí vcelku presne. Do Sandera sa montuje ešte 95 koňový naftový motor, ktorý ma o niečo vyšší krútiak a teda aj lepšie dynamické parametre i spotrebu. Tu už záleží na preferenciách a využití auta, na krátke metské trasy by sme ale rozhodne odporučili radšej benzín. Palubný počítač ukazoval po týždňovom jazdení údaj o priemernej spotrebe na hodnote 6,3l/100 km. Vzhľadom k výkonovým parametrom to nie je úplne veľa ani málo, je to taký akceptovateľný štandard, ktorý nevyniká ale ani neurazí.

Veľmi príjemný komfort pri prejazde priečnych nerovností ako napríklad retardérov ale aj jám poskytuje podvozok. Vzadu je síce iba vlečná náprava a bubnové brzdy a tak nemožno čakať nejaké sofistikované jazdné vlastnosti ale svoje poslanie podvozok plní. Riadenie má naviac veľmí príjemne tuhý odpor, aj keď cit je už horší. Sandero ale nie je žiaden hothatch na užívanie si jazdy a tak  jeho majitelia nikdy nebudú riešiť ťakéto nedostatky. Podstatné je, že je auto dostatočne pohodlné a v zákrutách sa pri bežnom jazdení nemáte čoho báť.

Dacia Sandero nie je ani v najvyššej výbave Techroad žiadnym hypermoderným a ohurujúcim mestským autom. Je však poctivo mechanické a takzvane „blbuvzdorné“. Riešenia, ktoré používa, nie sú síce tou najnovšou módou, zato však spoľahlivo fungujú. Áno, má kovový zámok na zadnej kapote, okná vzadu otvárate kľučkami. Ale to sú veci ktoré fungujú desaťročia. Človeka, ktorý si kupuje toto auto viac zaujíma to, že má navigáciu, parkovaciu kameru či klimatizáciu než to že nedostalo a zrejme ani nikdy nedostane žiadnu Design alebo Innovation award. Vyzerá robustne a aj keď nevyhrá súťaž krásy, v jednoduchom dizajne s peknými doplnakmi edície Techroad je cítiť poctivosť a absenciu potreby hrať sa na niečo viac. Za cenu 11 090 € ťažko nájdete lepšie vybavené nové auto v tejto kategórii: Sandero Techroad je tak, podobne ako jeho ostatní súrodenci, z rodiny Dacia, ojedinelým zjavom. Pre cieľovku ide o jasnú trefu do čierneho.

Dacia Sandero Stepway Techroad TCe 90

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 140 Nm pri 2250 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4081 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1618 mm (svetlá výška 193 mm)
Rázvor osí kolies 2590 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1115/1550 kg
Batožinový priestor 320/1200 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,8/4,7/5,1
Emisie g CO2/km 115

 

Tags: