Test Dacia Sandero Stepway Outdoor: Budget image

11. júna 2017 od AktualityDaciaTesty

Áno, Sandero prešlo faceliftom, to je zrejmé už na prvý pohľad. Inovované kúsky sme si skúsili už v januári, ale do testu vstupuje špeciálna séria s názvom Outdoor. Keď si napíšete názov vozidla so všetkým, tak je jeden z najdlhších v automobilovom svete. Ešte dlhšia by bola edícia pomenovaná podľa welšského mesta  Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwll­llan­tysilio­gogo­goch.

Aj tak je Dacia Sandero Stepway Outdoor TCe 90 názov, ktorý by ste nechceli písať stokrát za trest na tabuľu. Za ním sa však skrýva prívetivé auto za naozaj málo peňazí. Za 10 tisíc a pár drobných je veľmi slušnou ponukou.

Vonkajší živel

Nová verzia, s faceliftom, sa aj v prípade Sandera dá ľahko spoznať. Spredu má najmä novú masku chladiča a nové usporiadanie prvkov svetiel. Bočný tvar zostáva nezmenený, to asi došlo každému. Ďalšia závažná zmena je vzadu. Viete ako má Porsche štyri štvorcové LEDky vpredu na denné svietenie? Aj Sandero má také! Až na to, že nie sú vpredu a nie sú to LEDky, ale to sú len nepodstatné detaily. Nebuďme detailisti, predsa!

Už samotná verzia Stepway je od bežných modelov odlíšená. Nie je to len plastovými lemami okolo celého auta, či imitáciou ochrany podvozka bledosivej farby. Stepway má aj vyššiu svetlú výšku. Automobilka nárast dosiahla väčším priemerom kolies a vyššími pružinami. Reálne máte pocit, že prejdete hocičo. Aj hocičo prejdete, veď svetlá výška je 193 milimetrov. Toľko nemá napríklad ani Toyota RAV4, ktorá je reálnym SUV, nie iba zdvihnutou verziou bežného auta.

Outdoor naviac ku balíku Stepway pridáva akýsi osobitný šarm. Aj keď nikde nie je veľký nápis Outdoor, verzia je dostatočne odlíšená sivou kombináciou farby karosérie a rovnako lakovanými diskami. Samostatný nápis by bol asi kontraproduktívny, lebo už označenie Stepway zaberá takmer celé predné dvere. Na šírku, výškovo je len na kúsku, veď to vidíte na fotkách.

Kombináciu farieb použitú na Sandero Outdoor nemôžeme nazvať blackonblack, ale greyongrey s kľudným svedomím. Jasné, modrá zo štandardného vzorkovníka pre Stepway je výraznejšia, ale sivá zase ponúka dávku nenápadnosti. A pritom tvary auta sú stále pekné. Niektoré dokonca možno ešte viac vyniknú. Všimli ste si niekedy na modrej karosérii prelis v spodnej časti dverí? No vidíte!

Spomínali sme, že pod motor si môžete dokúpiť ozajstnú plechovú ochranu? Nie, tak sorry jako, ale je to tak a najmä pre takúto verziu sa dá odporučiť.

Nečakajte zázraky

Keď na Sandero pozriete zvonka, musí byť jasné, že veľkosťou patrí medzi malé autá. Priestor veľkosti MPV nie je na programe, tam predsa úraduje Lodgy. Vpredu sa nebudete sťažovať, Outdoor má dokonca aj lakťovú opierku upevnenú na sedadlo vodiča. Z globálneho hľadiska práve lakťová opierka novinkou nie je, ale doteraz bola v ponuke iba v doplnkovom príslušenstve a nevyzerala práve kvalitne.

Na zadných sedadlách je miesta omnoho menej. Môže za to… Hádate správne, môže za to celková veľkosť auta. Na 4 metroch a 81 milimetroch zázraky nespraví ani Gandalf, ani David Blaine. Šírkové parametre sú obdobné, traja ľudia budú len núdzovým riešením. Ak sú zlí, tak ani nevojdú, lebo veď tých dobrých sa všade veľa zmestí, všakže?

Aj keď je vzadu na kolená menej miesta, vatožinový priestor má obstojný objem. Žmestíte do neho niekoľko cestovných tašiek, prípadne do neho dáte psa, vietnamské prasiatko, alebo iné adekvátne veľké domáce zviera. Ak by sme podľa jútubových videí predpokladali, že jedna mačka sa zmestí do krabice s objemom dva litre, čo sme jej nechali ešte luxusný priestor, tak ich do kufra dáte až 160. Len sa nesmú začať biť.

Ešte je nutné spomenúť kvalitu materiálov. Pozrite na cenovku, pozrite na plasty, pozrite na cenovku, späť na plasty. Fakt ste čakali kožené čalúnenie prístrojovky a tíkové drevo? Ale prosím! Všetko je tam kde má byť, klíma je len manuálna, ale navi je štandardom a funguje tak ako má. Pre Outdoor je stred prístrojovky s oranžovým lemom a to vyzerá dobre. Oranžová je aj časť prešitia a nápis Stepway na sedadle.

Facelift do interiéru priniesol hlavne nový volant. Miesto troch ramien má štyri a tiež slúži na obsluhu klaxónu. Už netrúbite na páčke. A naviac má na prvku imitujúcom hliník aj celkom štýlovo nápis Stepway. A vlastne facelift ešte priniesol aj presunutie ovládania predných okien na dvere. Pôvodné ovládanie rieši okná zadné.

Nakláňa sa

Sandero Stepway má vyššiu stavbu karosérie a pohodlne nastavené pruženie. To vytvára predpoklad výraznejšieho náklonu v zákrutách. Predpoklad sa v prvej zákrute potvrdzuje. Naklonené Sandero však pôsobí veľmi vyvážene a vďaka hydraulickému posilňovaču dokáže sprostredkovať vodičovi aj dianie pod prednými kolesami. Za volantom tak máte dobrý pocit.

Na nakláňaní nemá podiel len samotné nastavenie podvozku. Svoje na ňom zohráva aj vyšší profil pneumatík. Ten sa ale hodí pri parkovaní v meste. Aspoň nezabijete hneď disky. A môžete dať akokoľvek vysoký obrubník. S príplatkovým plechom pod motorom nebudete tŕpnuť ani pri zliezaní, takže ten si určite kúpte.

Nebudete dokonca tŕpnuť ani pri predbiehaní. Možno sa tri valce zdajú málo a motor ich občas predvedie nemiestnou vibráciou, ale výkon 66 kW (90 k) na tonové (1115 kg) auto stačí. Hlavne ak teda nemáte škrtiča s označením ECO v prevádzke. Potom už to tak ružové nie je. Odhadom tretina koní prejde do offline režimu a má voľno. Zvyšné síce stíhajú, ale sú ochotné ako priemerný zamestnanec štátneho úradu.

Malé auto, malý motor, nízka hmotnosť. Ideálne predpoklady na nízku spotrebu. V papieroch je kombinovaný cyklus spojený s hodnotou 5,1 litra. Pri sebazaprení, ľahkej nohe, plynulej jazde, vypnutej klíme to je dosiahnuteľná hodnota. Dokonca sme aj päťku podliezli. Len bežne pri reálnej premávke budete skôr v okolí šestky, čo stále nie je zlé. Problémom bude až diaľnica, kde sa zo vzdialenejšej strany pozriete na sedmičku, ale nad osem by ste sa preklopiť nemali.

Do mesta super

Kúpite si do mesta elektromobil za viac ako 30 tisíc? Alebo Sandero za tretinu? Je to na vás. Ale Dacia Sandero Stepway Outdoor je veľmi príjemným autom, ako sme už v úvode naznačili. Tá cena z neho robia naozaj výbornú ponuku, ktorá len ťažko hľadá konkurenta. Máte v cene klímu, navi a aj elektrické ovládanie okien. Po facelifte dokonca dostanete aj krajší kľúčik, ktorý nevyzerá ako z dodávky spred 10 rokov. Často však narazíte na kožmekerov, ktorí kajšmentke povedia, že Daciu ani za svet a sadnú do storočného hnilého Passatu s TDI. Tí nikdy ani Daciu neskúsili, ale takéto múdrosti im natlačili na najlepších fórach na internetke. Vážne na takých kašlite, Sandero má svoje muchy, ako kvalita plastov, nie príliš pohodlné sedadlá, húpavý podvozok, ale haló, je za pár eur a vyzerá veľmi dobre.

My by sme ešte Sanderu pomôcť vedeli. Zobrali by sme 92 kW (125 k) motor so šesťstupňovým manuálom z Dusteru a z 193 milimetrov svetlej výšky by sme spravili tak 120. Diely Stepway by ostali zachované, pod kolesá by šli decentné podložky. A vznikol by buď kolotoč, alebo výborné malé auto na štýl hothatchu, ale za rozumné peniaze. Prosíme, Dacia, vyrob niečo také! Sme za divíziu DaciaSport.

Dacia Sandero Stepway Outdoor TCe 90

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 140 Nm pri 2250 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4081 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1618 mm (svetlá výška 193 mm)
Rázvor osí kolies 2590 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1115/1550 kg
Batožinový priestor 320/1200 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,8/4,7/5,1
Emisie g CO2/km 115

Test Dacia Sandero TCe Easy-R: 3 (valce), 2 (pedále), 1 (auto)


Test Dacia Sandero dCi Celebration: Poctivá klasika


Test Dacia Sandero Stepway dCi: Skaut, či kros?

Tags: