Test Dacia Sandero Stepway dCi: Skaut, či kros?

Je to vták, je to lietadlo, je to Superman! Je to hatchback, je to SUV, je to Sandero Stepway. Dacia spravila krok správnou cestou. Po uvedení nových modelov už Sandero nie je prísne jednoduché a tvary sú výrazne krajšie a modernejšie ako mal predchodca. Už ten disponoval pseudoterénnou verziou Stepway.

Videli ste reklamu na nové Sandero Stepway? Je tam taká modrá verzia s plastovými nárazníkmi. A presne takú sme testovali. Modrá je na aute zo všetkých farieb najžiarivejšia a akosi mu aj najviac sekne. Plastové nárazníky nepôsobia ako päsť na oko, nevyrazia vám všetky bunky cítiace vizuálne harmónie ako pri konkurentovi s okrídleným šípom v znaku. Ale vážne, takto vyzerajúce Sandero je naozaj veľmi pekné. Žiadne vizuálne kompromisy.

Ideálnu kombináciu modrej farby a plastovo šedých offroad plôch ozvláštňujú strieborné zliatinové kolesá a imitácia hliníku ako nájazdového plechu na prednom nárazníku a aj rovnako funkčný difúzor na zadnom. V podobnom farebnom duchu prispievajú strešné nosiče. Už dávno tvrdíme, že keby bol predný znak kolmejšie a bol oceľový, dal by sa použiť ako otvárač na fľaše. To je ale iná story. Naša testovacia verzia Stepway Arctica má mnoho iných kvalít.

O aktuálnej verzii hovorí nápis pod lakovanými spätnými zrkadlami. Svoje čaro má aj mriežka chladiča s tvarom včelích plástov. Hodnú chvíľu musíte okolo auta chodiť, aby ste našli niečo, čo by na aute vadilo.

Nakoniec ten detail nájdete. Jediné, čo bude vadiť, ani nie z vizuálneho, ale skôr z praktického hľadiska je otváranie zadného kufra. Palcom musíte stlačiť gombík pod zadným znakom a ostatnými prstami sa natiahnuť k nárazníku, kde je niečo ako držiak. Keby bolo tlačidlo o 5 centimetrov nižšie, nebolo by čo kritizovať, ale nakoniec si na to zvyknete a prestane vám to vadiť.

Po bádaní zvonka sa presuniete dnu. Dvere sa zatvárajú normálne, nemáte z auta pocit ako z Mercedesu, ale zvuk pri zavretí dáva pocit, že auto vydrží. Spolujazdec ani ostatní pasažieri nezavrú len tak ľahko. Guma tesnenia je poriadne robustná a treba o niečo viac buchnúť. Vodičove však boli už vybehané. Pohmýrite sa na sedadle a zistíte, že je mäkké. Nie tvrdé ako u nemeckých áut, ale pohodlne mäkké. Niektorým postavám bude možno vadiť sklon sedáku, ale väčšina ľudí si nájde svoju optimálnu polohu za volantom veľmi rýchlo.

Apropo volant, padne dobre do rúk a prvý pocit je, že má kožou prešívaný volant. Na pocit to ale koža nebola. Žeby prešívaná koženka? Lesklý plast na spodnom lúči osviežuje pohľad. Rovnako nalakovaný je aj plast okolo navigačného systému a výduchov v strede prístrojovej dosky. Že navigačný systém? Presne tak, s mapami tomtom a pokrytím celej Európy len za 369 eur. Celý multimediálny systém, ktorý okrem máp obsahuje aj prehrávač MP3 z USB stojí naozaj len toľko. A to si veľa ľudí pamätá, že práve navigačný systém stál desať rokov dozadu aj desaťnásobok. Fungovanie sme skúšali na viacerých trasách a fungoval presne tak ako sme čakali. U nás bez výhrad.

Na to, že Sandero stále spadá do kategórie malých áut má šancu stať sa na Slovensku rodinným autom. Pri bežnej výške vodiča má primerane priestor aj zadný pasažier. Pri spolujazdcovi to vychádza rovnako. Poťahy vytvárajú dojem robustnosti, ako vlastne celé auto. Jedine zo zadnej šasti poťahov mala časť redakcie zimomriavky. Použitý materiál pri dotyku a šuchnutí rukou vydával taký zvláštny zvuk. Najväčšou slabinou celého interiéru je na prekvapenie clona proti slnku na vodičovej strane. Prečo? Lebo obsahuje zrkadlo bez akéhokoľvek krytu. To znamená, že sa pozeráte buď na rozkrok alebo na svoju tvár. Po čase vás to prestane baviť a použijete niečo na prekrytie. Kolegovia z inej redakcie pekne poskladali papier a vložili ho do toho držiaka, kde si veľa ľudí umiestňuje doklady. My sme ho hneď vyhodili, ale potom sme prišli na dôvod jeho inštalácie. Druhá slnečná clona vystavuje jednu šokujúcu cedulku. Upozorňuje, že nie je dobré montovať detskú sedačku na predné sedadlo, lebo… Veď si pozrite brutálnu značku v galérii.

Pri štartovaní nemusíte hľadať žiadne tlačidlá. Dacia je oldschool, zasuniete kľúč, otočíte a tramtadadá, motor sa rozbehne. Tak jednoducho. Naftový štvorvalec s objemom liter a pol sa za studena trochu klepe, aspoň podľa zvuku. Po zahriatí sa klasicky skultúrni. A pokiaľ nestlačíte tlačidlo ECO vľavo pod volantom, dokáže poskytnúť aj dostatočnú dynamiku. Jasné, na pouličné naháňačky to nestačí, ale kto by sa šiel naháňať s terénne vyzerajúcim autom? Stlačíte to veľavravné tlačidlo Eco a sledujete. To auto nič nežerie. Tempomat, 60 km/h, päťka a auto, podľa palubného počítača berie okolo dva a pol litra so zapnutou klímou. Najväčším nepriateľom spotreby sú klasicky diaľnice. Päťstupňová prevodovka s gumovými dráhami by v takomto prípade pýtala šestku. Ale aj tak sa dá dostať na približne 5 litrov. Naozaj tam je päťka, Sandero asi drží diétu. Motor s výkonom 66 kW (90 k) sa javí ako ideálna motorizácia pre malého zálesáka. Hlavne to platí pri nájazde aspoň 15 000 kilometrov ročne, kedy sa má čas vrátiť cenový rozdiel v porovnaní s benzínovou alternatívou.

Ale čo, keď sa cesta začne kľukatiť? Najskôr to vyzerá, že auto sa húpe, ale keď idete pocitovo rýchlo, tak máte stále kontrolu a Sandero nespôsobuje žiadne vrásky ani pot na čele. Tá rýchlosť je však nižšia ako pri športovo ladených modeloch. Ale treba priznať, že Sandero Stepway nie je asfaltový trhač. Oplastovanie skôr naznačuje terénne ambície. A ako auto pôsobí tam? Zvýšená svetlá výška má väčšiu hodnotu ako niektoré autá, ktoré sa hrdo označujú ako SUV. V preklade, dostanete sa s ním na väčšinu poľných ciest, rovnako ako na niekoľkonásobne drahších autách. Tu márne hľadáme mínusy, pohonné ústrojenstvo a podvozok sú presne adekvátne zameraniu auta.

No a proti čomu na trhu stojí? Malý hatchback s plastovými detailmi a drsným, terénnejším vzhľadom je v ponuke viacerých automobiliek. Ale v prvom rade treba skonštatovať, že nami skúšaná verzia s klímou, štyrmi airbagmi, metalízou, navigačným systémom, prehrávaním MP3 z USB a pár ďalšími vychytávkami stál 12 219 eur komplet. Jediné, za čo sa ešte dalo priplatiť boli kožené sedadlá, čo stojí 430 eur. Podobne vybavená Škoda Fabia Scout s motorom 1,6 TDI (66 kW/90 k) stojí 15 997 eur. Bavíme sa o cene bez koženého čalúnenia. To znamená rozdiel 3 778 eur. Cross Polo s podobnou výbavou vychádza 18 392 eur. A to už nie je málo. Môžete namietať, že Polo je niekde inde aj zostatkovou cenou. Ale rozdiel je neuveriteľných 6 173 eur. Ak budete počítať ďalej, zistíte, že za dve Polá máte tri Sanderá. Že Polo má kvalitnejšie plasty v interiéri? A sú hodné príplatku 50 percent? Rozhodnutie záleží len na vás, ale nevyhadzujte Sandero z výberu preto, že je to Dacia. Veď splní rovnaké úlohy ako ktorýkoľvek konkurent za pár korún. A hlavne v sériovej výbave je aj záruka na tri roky, alebo 100 000 kilometrov, čo je výraznou devízou oproti jazdeným autám.

Sandero Stepway fajnovo nafotil Cypo Design

A pár fotiek sme dali aj my

Motor
Objem 1461 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4081 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1559 mm
Rázvor osí kolies 2590 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1083/517 kg
Batožinový priestor 320/1200 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 167 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,6/3,7/4,0