Test Dacia Logan MCV Stepway: Skromnosť aj ambície

Dacia Logan MCV Stepway je rumunská variácia na tému veľké zvýšené kombi na poľné cesty za málo peňazí. A málo v prípade Dacie skutočne znamená čiastku, ku ktorej sa neodkáže priblížiť asi žiaden konkurent. K tomu sa ale dostaneme neskôr. Čo dokáže toto auto ponúknuť a akú daň si berie za svoju nízkonákladovú povahu sme sa snažili zistiť počas týždňového testu.

Pri hodnotení exteriéru začnime tým, že oproti bežnému Loganu kombi je Stepway o pár milimetrov vyšší a nebojí sa teda žiadnej rozbitejšej kamennej cesty či lúky. Od halúzok či odletujúcich kamienkov karosériu chráni bohaté oplastovanie vpredu, na bokoch aj vzadu. Dobrým ťahom sú strieborné plasty v prednom i zadnom nárazníku, s ktorými ladia spätné zrkadlá. K outdoorovému charakteru auta sú dobrým doplnkom strešné lyžiny na umiestnenie stojanov na bicykle, lyže či strešný box. Kolesá sú 16“ plechové, avšak Dacia sa pohrala  s ich tvarom a tak vyzerajú puklice na nich takmer ako hliníkové disky. Samozrejme, keď ich začnete sledovať zblízka, zistíte čo je vo veci. Aj tak ale dávame palec hore za toto lowcostové ale pritom pôsobivé riešenie. Takže, podľa všetkých týchto prvkov rozlíšite Stepway od bežného Loganu. A ak by ste z nejakých záhadných dôvodov boli na pochybách, tak biele nápisy na boku auta vás definitívne utvrdia. Nie je to vyslovene krásne či dizajnovo super zaujímavé auto, ale v cenovej hladine,v ktorej sa pohybujeme, sa na toto nehrá. Je účelovo pekné, praktické a jednoduché a v žiadnom prípade sa za to ako vyzerá nemusí habniť. Keď sa pozriete napríklad na zámok kufra, ktorého zatlačením sa otvára veko, vrátite sa o pár rokov v čase dozadu. Lenže toto auto nie je o supermoderných riešeniach ale o čistej funkčnosti a jednoduchej „blbuvzdornej“ mechanike bez potreby hrať sa na niečo viac.

Interiéru samozrejme dominujú tvrdé plasty náchylné na poškriabanie. Opäť, na prvý pohľad aj pocit vidíte, že sa tu primárne hrá na cenu. Lenže, máte tu kožou obšitý štvorramený príjemný volant s ovládaním tempomatu, veľký stredový displej s navigáciou a parkovacou kamerou, USB port, klimatizáciu aj elektrické ovládanie okien. Áno, sme v 21. storočí a tak to nie je nič šokujúce, ale parkovacia kamera či navigačný systém vo veľkom novom aute so zárukou, ktoré sa predáva za ani nie 12 tísic Eur? Sedadlá sú možno trochu mäkké, páka päťstupňového manuálu relatívne dlhá a pocit z radenia gumový  a na ostrom slnku na displeji veľa nevidíte. Ale, za tú cenu? Stredový plastový dekor je inak celkom pekný, taktiež okrúhly tvar výduchov vzduchu je fajn a nechýbajú ani dva držiaky na nápoje. Priestor v kabíne je obrovský a to je to silná parketa Loganu. Cestujúci vpredu aj vzadu sa nemôžu na stiesnenosť sťažovať. Kufor má viac než štedrých 573 litrov, po sklopení až 1518. Jediná výčitka smeruje k faktu, že po sklopení sedadiel nedostanete úplne rovnú plochu. Ale to je prípad aj iných a omnoho drahších konkurentov.

Achilovou pätou Stepwayu je motor. Maličký trojvalec s objemom iba 0.9 litra páli benzín. A na to, aké výkony ponúka, si ho z nádrže uciciava celkom dosť. Rečou čísel, 66kW/90 koní a 140Nm neveští veľké ródeo a je tomu tak aj v praxi. Pokiaľ sa s ním pohybujete v meste a na palube ste sami, maximálne dvaja, dynamika je ešte prekvapivo obstojná. Problém ale nastáva pri väčšom zaťažení alebo na diaľnici či pri predbiehaní. Keď sa vám za 12,5 sekundy podarí rozgúľať na stovku a následne o ďaľších pár sekúnd na legálnych 130 km/h, vie Logan toto tempo v pohode udržiavať. Avšak pružné zrýchľovanie v tomto tempe už chce trpezlivosť. Pri plnom obsadení už je to dosť trápenie, stlačiť v takejto konštalácii tlačidlo ECO, ktoré zníži výkon za účelom šetrenia paliva, chce nervy zo železa a kľud budhistického mnícha. V konečnom dôsledku takto malý motor vytáčate a snažíte sa z neho vyžmýkať čo sa dá, čo v našom prípade znamenalo spotrebu cez 7 litrov na 100 kilometrov. Toto auto by potrebovalo úplne iný motor, napríklad 130 koňové Tce ktoré sa používa v novom Dusteri. Cena by síce narástla, ale potenciál Stepwayu by sa dal poriadne využiť. Pretože mať obrovské kombi ktoré odvezie celú rodinu a do kufra sa vojde aj pol domácnosti je síce super, ale na tento účel treba aj trochu potentnejší motor než letragický a smädný trojvalec. Ako sme spomínali, päťstupňový manuál je gumový ale nikdy sme nezaradili nesprávny stupeň, takže v poriadku. Šestka by asi ušetrila nejaké palivo na diaľnici ale motor by sa vzhľadom k výkonu asi trápil ešte viac.

Jazdné vlastnosti sú prekvapivo komfortné a podvozok dobre utlmený. Prejazdy priečnych retardérov či jám sú pohodlnejšie a menej dramatické než by vodič čakal. Prudké zmeny smeru a vyššie rýchlosti mu veľmi nesedia, vie sa nakloniť a trochu znervóznieť ale vzhľadom k veľmi kľudnému a pohodovému charakteru auta je to úplne v poriadku. A do divokých okreskových dobrodružstiev vás aj tak nepustí chýbajúci výkon motora.

Povedzme si to rovno, Logan MCV Stepway má svoje muchy. Lenže tie by sme oprávnene mohli vyčítať autu s cenovkou o niekoľko tisíc Eur vyššou. Tu hovoríme o aute, ktorého základná cena je 10 990 Eur s DPH. Auto na fotkách nestojí ani 12 000 Eur. V tomto prípade teda kritika nie je na mieste, pretože vzhľadom k svojej cene ide o bezkonkurenčný tovar, ktorý nemá v podstate žiadneho priameho rivala. Nemožno tak povedať, čo robí konkurencia lepšie alebo horšie, lebo v danej cenovej hladine neexistuje. Veľké kombi ponúka hory priestoru pre pasažierov aj batožinu. Interiér je síce z lacnejšich materiálov a je veľmi jednoduchý, ponúka ale také veci ako navigáciu a parkovaciu kameru. Klimatizácia je samozrejmosť. Najslabším článkom, ktorý celkový dojem z auta degraduje, je slabý a neekonomický motor. Podľa nás si takéto veľké a priestorné auto proste zaslúži vyšší výkon. Ono ho priam potrebuje. Aj keď, vieme si predstaviť staršieho pána, ktorý si Stepway kúpi ako náhradu za staručkú Feliciu kombi či Fabiu prvej generácie. Ten bude nadšený a kone mu chýbať nebudú. Je to teda o uhle pohľadu, z našej strany ale hovoríme jasné áno silnejšiemu motoru. Aj za cenovku o pár stoviek Eur či nejakú tisícku vyššiu. Vtedy pôjde o výborné, jednoduché a mechanické auto, ktoré nepotrebuje hrať na image a city, ale chce iba slúžiť do zodratia a plniť svoje poslanie.

Dacia Logan MCV 0,9 TCe Stepway Outdoor

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 140 Nm pri 2250 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4492 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2634 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1146/1620 kg
Batožinový priestor 573/1518  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,8/4,3/4,9
Emisie g CO2/km 109