Test Dacia Logan MCV Stepway Outdoor: Budget Allroad

24. augusta 2017 od AktualityDaciaTesty

Inovovaná verzia modelu Logan od rumunskej Dacie je na trhu už zhurba rok a počas tohto obdobia sme mali niekoľko šancí posadiť sa za jej volant. Avšak tentokrát sme mali tú česť s jej vrcholnou verziou, alebo presnejšie povedané, limitovanou edíciou. Tá nesie meno Logan MCV Stepway Outdoor. Už z jej názvu je teda asi jasné, na čo naráža nadpis tohto článku. Komu to jasné nie je, tak vedzte, že mierime na Audi Allroad Quattro. To je totiž akýmsi zakladateľom kategórie veľkých a zvýšených kombíkov, ktoré sa nezľaknú ani ľahšieho terénu, ak nerátame Cross Country od Volva. Od predstavenia Allroadu prvej generácie ubehlo už 18 rokov, k jeho odkazu sa však hlásia rôzne autá mnohých značiek a táto Dacia nie je výnimkou. Ako blízko, či ďaleko má k svojmu „duchovnému otcovi“, to nám napovie tento test.

Nie je to tak dávna doba, kedy mali Dacie povesť lacných a nie príliš pekných áut. Tie časy sú však už preč. Výhodné cenovky zostali, ale najmä dizajn exteriéru sa už výrazne posunul k lepšiemu, čoho jasným dôkazom je aj tento Logan. Šedý lak karosérie Island Grey k dobrodružnému naturelu aj tvarom auta sedí dokonale. Mimochodom, ten Island nie je náhoda či lacný marketingový trik, na Islande sú Dacie skutočne veľmi hojne zastúpené. Logan MCV Stepway nepatrí rozhodne medzi najmenšie autá, veď meria takmer 4,5 metra. Predná časť auta je tvarovo veľmi vydarená, obdĺžniková maska s ôsmimi striebornými segmentami je jednoduchá a pritom elegantná a ladí s tvarom svetlometov. Tie sú tiež skôr krásou v jednoduchosti než futuristickým výstrelkom. Treba však vyzdvihnúť aj to, že disponujú denným LED svietením.

Spodná časť nárazníku je obohatená o striebornú spodnú lištu a veľké hmlové svetlomety. Všetko dokopy spolu veľmi pekne ladí a ako celok pôsobí predná časť perfektne vyvážene a vôbec nie lacno. Dobrou voľbou je aj lakovanie diskov v rovnakej šedej farbe ako karoséria. Nie každému autu sa tento dizajnový prvok hodí, avšak v prípade tohto Loganu je to krok správnym smerom a auto vďaka nemu pôsobí drsnejšie a nebojácnejšie. Nápisy Stepway pod zrkadlami nerušia a ani nepôsobia gýčovo. Pri pohľade zboku si človek všimne oplastovanie blatníkov a trochu väčší previs za zadnou nápravou, avšak i pri tomto uhle pohľadu možno hovoriť o peknom aute. Najmenej lichotivý je asi pohľad zozadu, predsa len pôsobí zadná časť trochu krabicovito, čo je spôsobené hranatejšie tvarovaným vekom kufra. V jeho strede je široká plastová lišta s veľkým kovovým zámkom uprostred, ktorý zároveň slúži aj na otváranie kufra. Na estetickej stránke tohto riešenia by predsa len bolo treba trochu zapracovať, veľký kovový zámok nepôsobí najdecentnejšie. Palec hore si ale zaslúžia praktické strešné lyžiny.

Pohľad od interiéru je na prvý dojem príjemný, nový volant inovovanej verzie má pekný tvar, kožené obšitie a dokonca aj zabudované ovládanie tempomatu. V snahe ozvláštniť kabínu siahli rumunskí konštruktéri po oranžovom orámovaní výduchov ventilácie, strednej časti prístrojovej dosky aj obšití sedadiel. Dojem z tohto riešenia je však trochu rozpačitý a to z viacerých dôvodov. Volant je totiž orámovaný strieborným plastom a tak s ním tieto oranžové prvky vôbec neladia, nehovoriac o tom, že k industriálnemu kovovému laku karosérie by sa hodila zemitejšia farba. Táto snaha teda bohužiaľ v konečnom dôsledku pôsobí dosť nesúrodo a rušivo. Okolie výduchov ventilácie, displeja multimediálneho systému Media Nav Evolution a madiel dverí sú v prevedení imitácie karbónu. I keď sa jedná o veľmi tvrdý a lacný plast, toto riešenie sa nám celkom páči a jeho zakomponovanie v interiéri Loganu kvitujeme.

Sedadlá sú pomerne rozložité a mäkké, pri usadení sa pôsobia komfortne. Bohužiaľ, pri veľmi dlhej ceste z nich trochu bolí krčná chrbtica. Pochváliť treba prítomnosť takých prvkov výbavy ako navigačný systém, parkovacia kamera, či klimatizácia. Jej otočné ovládače síce pôsobia dosť zastaralo, avšak účel plnia bez výhrad. Podsvitenie prístrojovej dosky neruší, ukazovatele sú dobre čitateľné a jednoduché. Trochu otravnou vlastnosťou palubného počítača je, že pri zapnutom tempomate sa neustále prepína a ukazuje predvolenú rýchlosť. Ak teda máte zapnutý tempomat a na palubnom počítači by ste chceli neustále vidieť ukazovateľ aktuálnej spotreby, či dojzadu, nepochodíte. Ak hodnotíme celkový pocit z kabíny, treba mať na pamäti, že sedíte v novom aute, ktorého cena je 11 tisíc eur s DPH. Plasty sú lacné a tvrdé, ergonómia je prijateľná, priestor je výborný, spracovanie je priemerné a výbava pomerne slušná. To všetko za už spomenutú cenu sa javí ako veľmi férová ponuka. Mimochodom, nemožno zabudnúť na obrovský batožinový priestor s objemom 573 / 1518 litrov a taktiež dostatok miesta na nohy aj vzadu cestujúcich pasažierov.

Pod kapotou Outdooru pracujú skromné, benzínom živené tri valce s objemom 0,9 litra, ktorých spoločné úsilie vo výsledku produkuje 66kW (90k) a 140 Nm. Už z týchto čísel je tušiť, že športové ambície tu nie sú veľmi na mieste. Výkon je prenášaný iba na predné kolesá, analógia s Allroadom z nadpisu článku sa v tomto ohľade teda nekoná. Dynamika je priemerná, čo v praxi znamená, že napríklad diaľničných 130 km/h nie je problém udržať. Problém ale nastáva v stúpaniach či pri potrebe prudšie akcelerovať pri predbiehaní, kedy proste chýba výkonová rezerva a jazdný prejav je letargický. V aute sme jazdili maximálne dvaja a režim ECO sme nezapínali, dynamika pri jeho zapnutí totiž ešte citeľne ochabne.

Dojem z pohonnej jednotky je teda veľmi rozpačitý, keďže berieme do úvahy fakt, že sa jedná o pomerne veľké auto. A veľké auto znamená aj potenciál prepravy väčšieho množstva pasažierov, ktorý bohužiaľ zašľapáva príliš slabý motor. Je super, že za svoju ľudovú cenu ponúka táto Dacia veľké množstvo priestoru pre viacdetnú rodinu či partiu kamarátov, avšak natláča sa otázka, načo je také veľké množstvo priestoru ak je auto pri plnom využití motoricky nanajvýš priemerné? Naviac, priemerná spotreba, za ktorú sa nám podarilo jazdiť, sa pohybovala na úrovni približne 7,6 litra. Priznávame však, že veľká časť z našich trás viedla po diaľnici a auto bolo obsadené dvoma ľuďmi. Vzhľadom k výkonu motora ide ale aj tak o veľmi vysokú hodnotu. Voľba naftovej pohonnej jednotky s vyšším krútiacim momentom je tak viac než jasnou voľbou. Mimochodom, prevodovka má manuálnych 5 stupňov, ktoré sa radia pomerne dlhou radiacou pákou. Pocit v nej je pri dorazoch gumový, avšak vždy sa nám podarilo trafiť správny stupeň.

Jazdné vlastnosti sú rozhodne bližšie ku komfortu než k dynamike. A to je len dobre, presne tak to má u daného typu auta byť. Náklony v zákrutách sú pri ostrejšej jazde citeľné, avšak nikdy nie dramatické, keďže do vysokých rýchlosti vás nepustí výkon motora. Výletom mimo spevnených ciest sa ale Logan Stepway Outdoor rozhodne nebráni. Lúky, poľné cesty, opekačky pri lese, to všetko je preň prirodzené teritórium ktoré zvláda s prehľadom. 

V čom teda nesie odkaz Allroadu od Audi? Rozhodne v dobrodružnom charaktere a snahe byť čo najuniverzálnejším kombi, obohateným o drsný image. Rýchly pohľad do inzerátov napovie, že za cenu tejto úplne novej Dacie (11 040 €) kúpite zhruba desaťročné Audi A6 Allroad s nájazdom viac než 200 000 km. Toto porovnanie však nemá takmer žiaden zmysel, obe autá sú zamerané na úplne iný typ zákazníkov s rozdielnymi preferenciami. Taktiež nemožno porovnať Daciu s novým Audi, rozdiel v ich cenách i kvalite je priepastný a už len myšlienka postaviť tieto autá vedľa seba pôsobí komicky. Išlo nám však iba o načrtnutie akejsi paralely a zamyslenie sa, ako veľmi rozdielne môžu byť autá, ktoré teoreticky spadajú do rovnakej kategórie a pritom sú úplne iné.

Dacia Logan MCV Stepway predstavuje za cenu 11 040 € s DPH veľmi zaujímavú ponuku. Jej problémom ale je, že chce za túto veľmi nízku sumu ponúknúť veľmi veľa. Chce byť napríklad príležitostným imidžovým skoroSUV za ľudovú cenu a tento účel sa jej celkom darí plniť. Chce byť ale aj veľkým, plnohodntoným a univerzálnym autom schopným odviezť rodinu s množstvom batožiny na dovolenku. Dokáže ním síce byť, ale za cenu komporomisu a uskromnenia sa. Na plnohodnotné naplnenie tohto účelu by totiž potrebovala o kus výkonnejší a hospodárnejší motor a lepšie spracovanie kabíny. V danej cenovej kategórií však predstavuje unikát a iba ťažko hľadá konkurenciu, nemáme teda pochyby, že svojich spokojných majiteľov si určite nájde. Keby má v ponuke 1,2 TCe s výkonom 92 kW (125 k), ako má Duster, tak by bol asi naozaj výborný a zmizla by naša hlavná námietka.

Pár fotiek spravil aj Jozef

Dacia Logan MCV 0,9 TCe Stepway Outdoor

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 140 Nm pri 2250 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4492 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2634 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1146/1620 kg
Batožinový priestor 573/1518  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,8/4,3/4,9
Emisie g CO2/km 109
Tags: