Test Dacia Duster Techroad 4×4: Cesta do inej galaxie

2. mája 2019 od AktualityDaciaTesty

Keď sa povie Dacia, ešte stále si mnoho ľudí posmešne odfrkne. To je znak, že sa nikdy v žiadnej neviezli. Nový Duster nepochybne vyzerá lepšie, ako ten predošlý a to hneď na prvý pohľad. Mali sme možnosť odskúšať verziu Techroad s atmosférickým benzínovým motorom a štvorkolkou.

Priority sú jasné

Chcete do rodiny SUV, nové, aby sa aj reálne dostalo do nejakého toho terénu, takže ho potrebujete s pohonom 4×4. Pri hľadaní na internetoch vyskočí až desivé množstvo možností. Ešte desivejšie sú však ceny. Je tu ale alternatíva pod 20-tisíc a celkom hlboko pod touto hranicou. Duster! Benzínový atmosférický motor s objemom 1,6 litra dáva výkon 84 kW (115 k) a krútiaci moment 156 Nm. Nie sú to čísla, ktoré vás zatlačia do sedadiel, no zamyslite sa, za akým účelom si takéto auto kupujete.

Manuálna 6-stupňová prevodovka (pre 4×4, predokolka má 5 stupňov) je sprevodovaná ešte o niečo lepšie, ako u predchodcu, tam sme si zvykli, že jednotka je len do terénu. Dráhy sa predĺžili, no tak akurát. Na diaľnici je zmena citeľná, aj keď pri 160 km/h točí motor viac ako 4 000 otáčok… moment, toľko sa predsa jazdiť nemá. Takže pri racionálnom uvažovaní bude aj odozva motora adekvátna. Jasné, akceleráciu za 5 sekúnd na stovku snáď nečaká nik, ale lenivcom ho taktiež nenazveme. Spotreba uvádzaná výrobcom na úrovni 8,4 je celkom dosiahnuteľný cieľ. Jazdili sme za 9,7 litra na stovku. Áno, na akcelerátor sme stúpali viac, aj do kopcov sme Duster vyhnali trochu rozvíriť prach, no ísť pod 7 litrov si bude vyžadovať aplikáciu mnohých vychytávok od strýkov z Moravy, kde je jazda s čo najnižšou spotrebou snáď povinná disciplína v autoškole.

Palivová nádrž s objemom 50 litrov tak zaručí častejšiu návštevu čerpacích staníc. Pri jazde, keď sa na údaj o spotrebe nepozeráte, si ju viete aj vychutnať. Odhlučnenie kabíny sa od predchodcu dosť výrazne zlepšilo, aj letné obutie prispelo ku pohode. Podvozok so svetlou výškou 210 mm je na ceste veľmi komfortný, aj napriek tomu, že je to SUV vysoké skoro 1,7 metra, žiadne plávanie ani náklony jazdu nesprevádzajú ani pri ostrejšom prejazde zákrut. Rovnako dobre sa však osvedčí aj v teréne. Tam je Duster stabilný, akurát tvrdý, no nie tak, že by z vás vytriasol ešte aj včerajšiu večeru, zasa nám len v hlave bliká slovo „komfort“.

Odbočiť z asfaltovej cesty na prašnú, alebo aj zablatenú, sa netreba báť. Duster zvláda celkom dosť. Prepínač na voľbu hnaných náprav je na stredovom tuneli pri ručnej brzde, jeho koncept je rovnaký ako u predchodcu. 2WD, AUTO a LOCK on/off funguje rovnako, čiže permanentnú štvorkolku zvolíte pohybom k funkcií Lock, pohybom rovnakým ju zasa vypnete. No aj keď necháte funkciu AUTO, pri suchom podklade sa vozidlo dostane skutočne tam, kam potrebujete. Nie, Gerlach nie je to miesto, kam sa potrebujete vyviezť autom. Hodnoty predného aj zadného previsu a nájazdových uhlov sú takmer totožné, s citom a rozvážnou nohou sa prehupnete aj cez hlbšie jarky a koľaje. Brzdy možno na pohľad pôsobia komicky. Vpredu malé kotúče, vzadu bubny. Naozaj. No tých 1400 kg plechovej váhy zvládajú skrotiť na výbornú, či už na ceste spevnenej, alebo cestou po lúke dole z chaty.

Príjemná zmena

Dizajnovo si Duster veľmi polepšil, nielen zvonka, ale aj zvnútra. No keď si ho omrkneme najskôr s odstupom, zadné svetlá kubického vzhľadu s krížom uprostred…. nie, nie je to religiózne zameranie značky, len diferenciačný znak. A už vôbec nie je inšpirovaný Jeepom. Predné svetlá dostali LED pásik ako denné svietenie. Typický tvar karosérie zostal, no nové užšie svetlá a pár hrán naviac vytvárajú príťažlivý dojem. Strešné lišty taktiež zostali, názov modelu v „chrómovom“ prevedení je nielen na nich, ale aj na lište piatych dverí nad evidenčným číslom. Predná maska dostala naznačený ochranný rám, strieborný výlis obrubujúci mriežku chladiča pôsobí masívne a dodáva vozidlu terénny nádych.

Mimoriadne vydarené sú disky kolies, dvojfarebné, päťlúčové, dokonale pasujúce. Verzia Techroad, ktorej označenie je nad bočnou smerovkou, spolu s falošnými výduchmi na chladenie bŕzd, má naviac pár detailov, ktoré majú vozidlo zatraktívniť a v kombinácií s čiernou metalízou sú neprehliadnuteľné. Sú to červené lišty na zrkadlách, krytky na kolesách a ďalšiev rovnako sfarbené prvky v interiéri. Tam pokračujú červené lišty, na madlách dverí, na výduchoch klimatizácie, vyšitý nápis DUSTER na sedadlách a ladiace červené štepovanie, rámček okolo radiacej páky.

Názov modelu sa tu objavuje dosť často, okrem strechy, kufra, sedadiel, ďalší je na kryte airbagu pred spolujazdcom. To asi keby niekto náhodou zabudol, v čom sa vezie. Výduchy klimatizácie sú riešené mierne neprakticky, plastová krytka slúži ako difúzor vzduchu, no jeho smerovanie je práve kompaktnosťou materiálu trochu obmedzené. Materiálové spracovanie celého interiéru prešlo výraznú cestu. Dojem z pobytu v kabíne už nie je ekvivalentom pracovného vozidla. Displej infotainmentu zostal rovnaký, ako u predchodcu, len funkcie sa rozšírili. Tlačidlá na ovládanie asistentov sú lokalizované pod displejom, horizontálne, prístup aj ovládanie sú na výbornú.

Klimatizácia má zoskupenie ovládačov pod nimi, okrúhle s projekciou zvolenej funkcie v strede každého je vydarené, všetko nastavíte bez nutnosti venovať tomuto úkonu zvýšenú pozornosť, ako sa deje pri dotykovom ovládaní. Volant je väčší, no do rúk padne akurát. Ovládače na ňom slúžia pre tempomat, no ten je potrebné zapnúť na stredovom tuneli pri ručnej brzde. Sedadlá s efektným kockovaným čalúnením sú pohodlné, dokonca vyhrievané a to veľmi rýchlo, aj keď len s jedným stupňom. Buď je vyhrievanie zapnuté, alebo vypnuté. Priestor na zadných sedadlách je aj vďaka konštantnej výške karosérie veľkorysý, k dispozícií je aj ukotvenie detských sedačiek IsoFix. Ani miesto na nohy nie je tragické, aj keď 190 cm pasažieri možno úplne súhlasiť nebudú. Aj batožinu je kam zbaliť, 411 litrov sa dá využiť optimálne, so sklopenými zadnými sedadlami sa otvorí priestor 1 600 litrov.

Zoznam sa predlžuje

Ponuka výbavy je bohatá. Automatická klimatizácia je síce za príplatok, manuálna v základe, no v tejto cenovej kategórií je toho až-až. K pohonu 4×4 prislúcha aj asistent zjazdu z príkreho svahu, kedy je rýchlosť konštantne udržiavaná automaticky. Od troch parkovacích senzorov sa Dacia prepracovala až k sústave senzorov a 4 kamier s projekciou na displej infotainmentu. Rozlíšenie nie je na úžasnej HD úrovni, no účel spĺňa maximálne. A to nielen pri parkovaní, ale aj manévrovaní v teréne.

Bočné kamery pod zrkadlami zobrazujú priestor predných kolies a sú fakt veľkým pomocníkom. Obraz si prepínate na dotykovom displeji, do 20 km/h si kamery zapnete aj manuálne, tlačidlom. Infotainment ponúka konektivitu cez Bluetooth s mobilným telefónom, slúži ako handsfree mód pre telefonovanie. K dispozícií je aj USB konektor pre reprodukovanie hudby, okrem rádia. Navigácia má mapy z predošlej verzie, jednoduché, no prehľadné a presné. Zelený list na ďalšej ikone ponúka informácie o ekonomickosti jazdy. Trochu vtipne pôsobí posledný hodnotený faktor, anticipácia. Teraz sa toto slovo zaradí do rebríčka vyhľadávaných slov na internetoch. No, dalo sa to nazvať aj inak, ale aspoň to rozžhaví mozgové závity.

Položka 4×4 informácie nás ale zaujímala najčastejšie. Pekná grafika zobrazujúca Duster v kruhu so stupnicou okolo zobrazuje stupeň naklonenia vozidla, priečne aj pozdĺžne, v strede kompas s azimutom. Pútavé a veríme, že pri niektorých profesiách aj praktické a užitočné. Palubný počítač v strede medzi budíkimi pred vodičom má príjemnú grafiku s bielym zobrazením hodnôt, ukazuje všetko potrebné. Pomocník pre ekonomickú jazdu v podobe ikonky voľby prevodového stupňa má čestné miesto v strede nad ukazovateľom stavu paliva, veď Eco je dnes trendy.

Zaujímavým prvkom je uzamykanie vozidla. Duster má bezkľúčový vstup, tým pádom aj Štart/Stop tlačidlo. No na kľučkách nehľadajte žiadne tlačidlá ani čidlá na zamykanie. Stačí odkráčať a vozidlo sa za sprievodného krátkeho zatrúbenia, ako pri modeloch s hviezdou v znaku, zamkne, pri priblížení zasa odomkne. No zabudnite tak na preventívne testovanie zamknutia cez zadné dvere. Vďaka tomuto systému sa už nestane, že vozidlo zabudnete zamknúť, spraví to totiž automaticky samo, ako modely Renaultu.

Naozaj ho chcete

Pri porovnaní s konkurenciou zistíte, že vlastne konkurenciu nemá. Cena testovanej benzínovej Techroad verzie je 15 640 EUR základ, plus približne 1 500 EUR za príplatkové prvky, to je naozaj
výnimočné. Má všetko, čo v praxi potrebujete. Naftový Duster v rovnakej výbave a so štvorkolkou je za niečo málo cez 19 000 EUR. Za iné značky to chce minimálne 5 tisíc naviac a to nie je málo. Takže ak hľadáte veľa muziky za málo peňazí, Duster je výsledok.

Dacia Duster 4×4 Techroad 1,6 SCe

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon 84 kW (115 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 156 Nm pri 4000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1693 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1351/1809 kg
Batožinový priestor 411/1444 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s
Spotreba (WLTP komb) 8,3-8,4
Emisie g CO2/km 158
Tags: