Test Dacia Duster TCe 4×4: Neskrotný apetít

27. decembra 2015 od AktualityDaciaTesty

Duster už sme párkrát skúšali. Popri naftových kusoch sa našlo aj benzínové turbo. Teraz sa ukázalo pod kapotou s výbavou Celebration. Verzia nebola tradične modrá, ako sme mali na Sandere a Lodgy. Zvonka teda výročnú sériu nič neprezrádzalo.

Tak prečo znova 1,2 TCe? Lebo je to dobrý motor. To by ale bol ťažko jediný dôvod. Druhým významným dôvodom bola implementácia štvorkolky. Pôvodne bol prepĺňaný štvorvalec výhradne s pohonom prednej nápravy. To znamenalo väčší batožinový priestor a ľahké ovládanie vďaka nižšej hmotnosti (4×4 má o 110 kg viac).

Chce ísť do terénu

Dacia Duster už na prvý pohľad vyzerá, že sa nezľakne terénu. Široký rozchod kolies, rozšírené blatníky a masívne prahy sú neklamným znakom, že terénna Dacia nebude práve blokovať parkovacie miesta v obchodných centrách ako iné SUV. Skôr sa mu hodia poľné cesty a vlastne aj lepšie terény.

Znova to zopakujeme. Facelift autu výrazne pomohol aj zvonka. Predná maska s dizajnovo nadväzujúcimi svetlometmi hneď indikuje, že s kým máte tú česť. Výrazné chrómové prvky zložitejších tvarov akoby Evoquovali nejaký britský malý SUV prepravník s luxusným nádychom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Duster svoje terénne ambície netají ani pri pohľade na nárazníky. Predný sa tvári, že integruje ochranný rám. A k slovu sa dostáva aj samotný tvar nárazníka prezrádzajúci, že aerodynamika nebola úplne prvou z priorít. Skôr logicky pre tento druh auta dizajnéri mysleli na dostatočný nájazdový uhol. Krátky predný previs vytvára veľmi pekných 29,3 stupňa. Vzadu nárazník tiež vyjadruje rovnaké priority a zvláda 34,9 stupňové odjazdy.

Oproti predokolke je štvorkolka aj vyššia. Teda má vyššiu svetlú výšku. Z 205 milimetrov je 210 milimetrov. Reálne to nie je vidno, ale pár milimetrov môže byť to, čo vás delí od prerazenia olejovej vane. Len pre porovnanie, Toyota RAV4 má 178 milimetrov. Ale tá patrí práve medzi tie SUV, ktoré budú skôr v tých podzemných parkoviskách obchodných centier ako reálne mimo spevnených plôch.

Oslava v modrom

Tak zhurta, v ponuke chýba automatická klimatizácia. A na mäkké plasty môžete rovno zabudnúť. Ale dajte si otázku, či sú práve mäkké plasty naozaj tou dôležitou vlastnosťou rozhodujúcou o aute. Ostatné kategórie dokáže Duster s prehľadom zvládnuť.

Verzii Celebration pribudli modré pásy a modré časti čalúnenia sedadiel. Lenže tie nemusíte vidieť, ak priplatíte za kožený interiér. My by sme nechali tie pôvodné látkové, lebo v zime nie sú tak studené. Kožu síce môžete vyhriať klasickým vyhrievaním, ale to sa dá buď zapnúť, alebo vypnúť, žiadna výraznejšia regulácia, či viacero stupňov nehrozia.

Nastupovanie uľahčujú dostatočne veľké dvere. Ale rovnako ich sťažujú široké prahy. Inak povedané, ak si nedáte pozor a mali ste rande s terénom, tak si s veľkou pravdepodobnosťou zašpiníte nohavice v polovici lýtok. Časom sa naučíte do Dustera naskočiť aj bez nutnosti hneď dávať veci do koša na špinavú bielizeň.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

S oslavou Celebration prichádza aj iná téma informačno-zábavného systému. Ovládanie je intuitívne, logika na slušnej úrovni. Nič neprekáža. Pokiaľ sa nezotmie. Ak máte na displeji mapu, tak je všetko v poriadku. V prípade ak browsujete medzi MP3kami, tak to je horšie. Horičicová farba naozaj kričí a okamžite musíte znížiť jas, lebo poriadne ťahá oči dole z cesty.

Priestorovo Dusteru toho veľa vyčítať nemôžete, a ani my nebudeme. Vpredu je všetko v poriadku, vzadu, vzhľadom na celkovú dĺžku 4,3 metra tiež všetko vyzerá dobre. A nielen vyzerá, naozaj je. Kufor nie je obrovský, keď máte štvorkolku, ale stále 408 litrov predstavuje slušný základ. Oproti predokolke stráca presne 67 litrov. Budeme to opakovať, objem úplne stačí.

dCi je vhodnejšie ako TCe

Duster má aktuálne v ponuke dva benzínové agregáty. Atmosférický 1,6-litrový štvorvalec je inovovaný, ale viac výkonu ponúka menší turbomotor. Agregát TCe s objemom 1,2 litra bol b kombinácii s pohonom prednej nápravy naozaj výborný a prepožičiaval SUV reálne dynamické jazdné vlastnosti a nízku spotrebu.

Lenže pri štvorkolke sa niečo pokazilo. Máme podzrenie, že ho zabiehala Sabine Schmitz na Nürburgringu. Alebo minimálne Robert Kubica na niekoľkých etapách rally Poľska. Vlastne Robert to asi nebol, Duster bol celý. Zlé zabehnutie spôsobilo neuveriteľný apetít agregátu. Jasné, nemal ani 1500 kilometrov, takže sa s tým našťastie dá ešte niečo robiť. A my sme sa tiež posnažili trochu ho umravniť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Realita však vyzerala tak, že na diaľnici Duster požadoval prísuny, ktoré by sme akceptovali od Cadillacu Escalade. Pri 130tke potreboval skoro 12 litrov na sto kilometrov. To nám skoro spadla sánka. Po bočných cestách sme už plyn väčšinou len tak jemne šteklili a dostali sme sa na 7,8 litra. Ale bol to boj. Na predokolke sa nám darilo s prehľadom aj do sedem litrov pri dynamickejšej jazde. Dobre, raz sme skúsili aj ako zvláda plný plyn bez ECO režimu. Vtedy vynikol naozaj perfektný zvuk štvorvalca dopovaného turbom. Zvuk teda super, spotreba tohto kusu nič extra. Zabehnite si svoj poriadne!

Dôvere voči dojazdu nepridával ani pohľad na digitálny ukazovateľ stavu nádrže. Svoju púť skončil po tristo kilometroch. Aspoň, že má počítadlo spálených litrov, inak by sme mali hlavu v smútku. Tu nepomôže ani fakt, že motor ide krásne za plynom, že má kultivovaný chod a že posilňovač komunikuje to, čo sa deje pod prednými kolesami. Možno by sa mu hodila dlhšia prevodovka, ale v teréne sa dá jednotka využiť miesto redukovaných stupňov.

Nepodceňujte zábeh

Keď výrobca do príručky napíše niečo o zábehu, tak to radšej rešpektujte. Ak sa na to vykašlete a budete jazdiť ako Ken Block, tak sa výsledok dostaví veľmi rýchlo. Auto bude viac žrať a apetít budete krotiť naozaj ťažko. Veríme, že reálne by sme sa dostali, pri dobre zabehnutom kuse niekde na kombinovanú spotrebu 8 litrov aj s diaľnicami a kompletom, nie na 10. To stále znamená, že oproti nafte je to rozdiel aj viac ako 2 litre. Pritom rozdiel ceny dCi 4×4 a TCe 4×4 je iba 800 eur. Letmá kalkulácia s cenami paliva okamžite hovorí o návrate vyššej investície v priebehu 29 tisíc kilometrov. Ak by ale bola spotreba ako v teste, priemerne 10 litrov, tak by ste vyššiu cenu nafty dostali naspäť za necelých 15 tisíc kilometrov.

Pozrite si aj testy ostatných Dusterov:

Test Dacia Duster LPG (pred FL)

Test Dacia Duster dCi 4×4 Exception

Test Dacia Duster TCe 4×2

Test Dacia Duster dCi 4×4 Blackstorm

Dacia Duster TCe 125 Celebration 4×4 S&S

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 5250 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1387/1870 kg
Batožinový priestor 408/1570 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,1/6,0/6,4
Emisie g CO2/km 145
Tags: