Test Dacia Duster LPG: Esencia auta

18. novembra 2012 od AktualityDaciaTesty

Čo by ste dokázali v aute oželieť? Alebo ináč, čo sú základné prvky, ktoré považujete za dôležité? Naozaj sú potrebné vyhrievané sedadlá, radarové tempomaty a kamery okolo celého auta? Aj bez nich sa dá zaobísť. Dacia Duster LPG je presne tým autom, ktoré nemá žiadne zbytočnosti a veľmi dobre plní základnú úlohu auta. Byť autom, čiže dopravným prostriedkom. Nie je multimediálnym konkurentom kín a ani ďalšou technologickou veľmocou.

Čakať od auta, že len dopraví človeka z bodu A do bodu B ale aj tak nie je namieste. To dokáže aj vlak. Duster, na počudovanie, ponúka aj určitú formu zábavy.

Intro: Zvonka dnu

Duster LPG prešiel transformáciou zo skoro základného modelu. Po použití prekladača to znamená výbava LS Cool a pohon 4×2. Pohon zadnej nápravy potrebuje diferenciál, len kam ho dať? Miesto rezervy, kde by sa vopchal je predsa nádrž na LPG. Takže zadná náprava žiaden prenos sily nepodporuje.

Exteriéru dominuje biela farba. Nárazníky sú šedé, čo predchádza drahým opravám pri výletoch mimo spevnené cesty. A disky nie sú zliatinové, sú klasické oceľové. Našťastie nie čierne, ale klasické šedé. Jediným vonkajším príplatkovým prvkom boli hmlovky.

Vyskočenie na sedadlo vodiča nespôsobí žiadne prekvapenie. Auto stojí 11 590 eur, čo je trochu vidieť. Tvrdé plasty a obrovské tlačidlá v strede určujú pracovnejší charakter. Možno sa to niekomu bude spočiatku zdať zvláštne, po zvyku z iných áut. Ale garantujeme, že po pár kilometroch nebude problémom aké sú plasty, že volant nie je potiahnutý kožou, že sedadlá nemajú tvary navrhované doktormi špecializujúcimi sa na chrbticu. A nie je to myslené v zlom.

Za relatívne nízku cenu dostane potenciálny majiteľ auto, ktoré sa ničoho nezľakne, prejde aj menej náročným terénom a má klimatizáciu a rádio s prehrávaním MP3 z USB a Bluetooth (250 €). A verte, že viac by ani nebolo treba.

Kapitola I: Diaľnica

Strach pred dlhou cestou a pohodlím v aute napadne každému, kto sa na niečo také chystá. A je jedno akým autom. Našich 200 diaľničných kilometrov sme absolvovali v pohode, ale 1,6 litrový benzínovo-plynový motor nedisponoval výraznejším krútiacim momentom na zrýchlenie. Tu ale treba poznamenať, že to mohlo byť len nezvykom. Presadnúť z dvojlitrového naftového auta do atmosférickej jedna-šestky na plyn ukáže, že výkony sú slabšie, ale presadnúť tak z 1,2 trojvalca by predviedlo inú pesničku. Hneď na začiatku sme pustil plyn. Malý ukazovateľ  prepínačom pri radiacej páke informuje o stave nádrže. Ale čo to? Po dvesto kilometroch svieti červená kontrolka, čiže posledný dielik. To by znamenalo 17 litrov plynu na sto kilometrov. Ale neprepíname do benzínového režimu. Nech ho vyjazdíme až do posledného nádychu. Na prekvapenie, na poslednom dieliku sme prešli toľko, čo na prvých štyroch. Výsledná plynová spotreba teda vychádzala 8,5 litra na sto kilometrov.

Kapitola II: Mesto

Duster má svoje využitie aj v meste. Vďaka enormne preposilovanému riadeniu je manévrovanie hračkou. Nemáte síce úplne presné informácie, čo sa deje pod prednými kolesami, ale to nie je v tomto segmente až také žiaduce. Ak náhodou nevychádza otočenie, tak ani obrubníky nerobia Dusteru ani najmenší problém. Vysoké bočnice pneumatík Continental Cross Contact chránia disk a majú dostatok pružnosti, aby obrubníkolezecký kúsok zvládli na jednotku. No a druhá možnosť je kúsok cúvnuť. Prevodovka má síce stupne tam, kde by ste ich čakali, ale pôsobí trochu gumovo. Keby sa nebojíte, tak by ste na kruháči nemuseli jazdiť okolo. Duster by zvládol aj výlet krížom. A na brzdenie pred spomaľovačmi môžete bez výčitiek svedomia zabudnúť, Duster vám ich vyžehlí.

Kapitola III: Mimo mesto

Idete pokojne, pozeráte si krajinu, neprekračujete limity stanovené zákonom a sledované mužmi zákona, skrátka idylka. Duster vás odmení spotrebou pod 7 litrov na sto kilometrov. To nie je na zahodenie. Len si treba dávať pozor na digitálny ukazovateľ stavu nádrže. Kde sú časy klasických ručičkových ukazovateľov?

Ale čas tlačí a plynový pedál sa približuje ku kobercu. Pozvolné zrýchlenie auto dostáva do vyšších sfér tachometra. Prichádzajú zákruty. Najskôr skúšame normálne rýchlosti, ale ako nestíhame, tak pridávame. Pneumatiky začínajú pískať, auto sa nakláňa. Nie príliš, ale mäkké pruženie a vysoké pneumatiky svoje neduhy ukážu. Na prekvapenie je Duster aj pri razantnom prejazde v náklone slušne stabilný a hlavne čitateľný. Nie je to Caterham, nie je to hothatch, ale máte pocit, že viete pokiaľ môžete ísť. Pomaly sa začínajú zjavovať aj úsmevy na tvári po prejazde zákrut. Je to úplne iné ako v skalpelovo presných osobákoch. Toto je SUV so všetkým, čo k nemu patrí a dokonca aj s dobrým ovládaním. V rámci možností.

Kapitola IV: Terén

Najdiskutovanejšia téma okolo Dustera je, či je ozajstným terénnym autom. A odpoveď záleží na tom, s čím je porovnávaný. Ak sa postaví proti Land Roveru Defender, tak ním nie je. Niektorí považujú za SUV aj Suzuki SX4, tu Duster vyhráva na celej čiare. Väčšia svetlá výška mu hrá do karát. Najväčší konkurent však vychádza z Mladej Boleslavi. Áno, je to Škoda Yeti. A tu by sa dalo povedať, že sú porovnateľné. Samozrejme, Duster znova sedí vyššie, takže má aj lepší prejazdový uhol. Širší rozchod kolies umocňuje pocit stability v porovnaní so snežným mužom. Ale dosť teórie.

Skúška ohňom prichádza. Je po daždi a poľné cesty sú pekne rozmočené. Berieme čistý biely Duster na nočnú expedíciu do ľahkého terénu. Ak sa tak poľná cesta nazvať dá, samozrejme. Pneumatiky odvádzajú výbornú prácu a prechádzame asi 10 kilometrov po mlákach, blate a šotoline. Dusteru sa tu páči, nám sa zdá, že viac ako v ostatných podmienkach. Polovica cesty za nami a nebolo by zlé sa otočiť. Tu nastáva problém. Za dňa vyzerá malicherne, ale v noci naberá na dôležitosti. Najmä v lese. Duster má iba jedno cúvacie svetlo. To síce niečo osvetlí, ale nie veľa. Takisto sú problémom spätné zrkadlá, lebo nemajú elimináciu mŕtveho uhla, čo tiež zhoršuje výhľad vzad. Tak teda okno dole, hlava von a ide sa. S autom sme v jednom kuse nacúvali asi pol kilometra a bolesť krku ráno nikomu neželáme. Ale na druhú stranu, normálny človek by do takých extrémov, kde sa nedá zvrtnúť asi nešiel a s hlavou von by bol situácia rovnaká aj v Range Roveri.

Ďalšia skúška mala auto dostať, kvôli foteniu na lúku. Ale nepodarilo sa. Mokro a výjazd hore kopcom sa Dusteru LPG nepáčili. Je jasné prečo. Kvôli pohonu prednej nápravy. Štvorkolka by si s takouto situáciou hravo poradila, ale s predokolkou by mohol nastať problém. Takže znova cúvanie.

Outro: Katov verdikt

O aute sme si vypočuli rôzne tvrdenia. Od tých, čo hovorili, že je to všetko, čo od auta budete kedy potrebovať až po tie, čo naznačovali, že ani zadarmo. Ku ktorým sme sa my priklonili? Samozrejme k prvým, ale s jednou výhradou. Duster LPG je fajn, ale asi by sme zvolili inú verziu. Najlepšia sa nám javí 1,5 dCi s vyšším výkonom a pohonom všetkých kolies. S tou by sme sa nezľakli ani toho výjazdu na lúku.

Ako spoznáte majiteľa Dustera, ktorý s ním občas zájde aj do terénu? V polovici lýtka má pás od blata z prahov.

Za dané peniaze vyzerá Duster lákavo a môžeme ho len odporučiť. Zábavu na poľných cestách a vyrovnané výkony v ostatných prostrediach zaplatiť 11 590 eurami vyzerá veľmi lákavo. A nezabudnite na zásterky!

Motor
Objem 1598 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 145 Nm pri 3750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1822 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2673 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1205/545 kg
Batožinový priestor 475/1636 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 167 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 12,1/7,5/8,9

 

Tags: