Test Dacia Duster LPG: Cestovanie v čase

Prvý Duster, ktorý sme v redakcii skúsili bol práve s hybridným pohonom. Prvá generácia, ešte pred faceliftom s tým horším interiérom. A teraz znova LPG Duster. To je zaujímavý vývoj. Najmä z dôvodu, že s tým prvým sme si užili veľa zábavy. Preto už pohľad na spojenie Duster LPG vyvoláva len príjemné emocie. Ale za tých 8 rokov sa toho zmenilo naozaj veľa.

A teraz je ponuka LPG Dacie Duster naozaj šialená. Jasné, je iba s pohonom prednej nápravy. Taká bola aj predtým. Len šialenosť ponuky spočíva v cene. Viete koľko eur je rozdiel medzi litrovým trojvalcom na benzín a litrovým trojvalcom na benzín a LPG? Nula. A preto je LPG verzia zaujímavá pretože netreba rátať so zvýšenými nákladmi. Len so vstupom do garáží.

Tá oranžová mu fakt sekne

Keď budete pozerať ponuku modelu Duster, tak je jasné, že potrebujete prvú výbavu, ktorá má klimatizáciu, aspoň tú manuálnu, sériovo. Takže rovno zabudnite na Access, ktorý naozaj takmer nič nemá. Essential už je na tom lepšie, ale naozaj si máte vybrať Comfort a vyššie. To, čo sme skúsili my je výbava Prestige. Vlastne je na vrchole ponuky.

Dizajn Dustra sa v druhej generácii ešte nestihol zmeniť, veď facelift sa dá čakať najskôr o rok. Ani nie je až tak nutný, lebo malé SUV vyzerá stále moderne a niektoré paralely možno badať na modeloch niektorých prémiových značiek. Fakt vyzerá, najmä s výbavou Prestige, omnoho drahšie ako je reálna cena tohto kusu. Nejdeme sa hrať na to, že si máte pozrieť galériu a odhadnúť cenu. Je 14 390 eur bez príplatkov, čo naozaj nie je veľa.

Na vizáži modelu sa LPG nijako nepodpísalo. Teda, ak nerátame tradičnú kosoštvorcovú nálepku, ktorou musí byť vybavené každé auto s pohonom LPG. Tým, že automobilka montuje LPG priamo vo fabrike môže použiť veko na schovanie aj tohto tankovacieho otvoru. Je hneď vedľa hrdla nádrže na benzín. Taký hybrid inkognito. Že aký hybrid? Podľa definície je hybridné vozidlo také, ktoré využíva rozdielne druhy pohonu. Takže benzín a plyn nám vychádzajú celkom rozdielne.

Pri Dustri, samozrejme, záleží celková vizáž od toho aké má navolené komponenty. Disky môžu byť aj plechové  a stále to bude v pohode. Ale veľa závisí od farby. Oranžová Atacama je super, červená Fusion tiež a autu sa hodí aj béžová Dune. Ale modrá Navy, ktorá je základným lakom, je fakt zlou voľbou. Aj vyzerá ako farba hrncov, aj je tento lak hneď doškriabaný. Navy je voľba len v prípade, že chcete celopolep.

Priestor neobmedzený

Moderné tvary prenikli, našťastie, aj do interiéru Dustra. Na mieste vodiča je naozaj pohodlné sedadlo, oproti predchodcovi je to neuveriteľný rozdiel. Má dokonca aj lakťovú opierku a vyhrievanie, akurát to je jednostupňové a zapína sa na boku sedadla. Avšak je jasné, že je zapnuté, to musí cítiť zadkom naozaj každý.

Čo má teda vodič dostupné? Jednoznačne to nie je palubný počítač. Dôvod na to je fakt jednoduchý. Určiť presne stav plynovej nádrže na LPG je trochu mágia. Takže na dojazd musí stačiť odhad. Vľavo od volantu je prepínanie plynového pohonu. A tam je aj pár diód, ktoré zobrazujú stav tejto nádrže, inak v kufri miesto rezervy.

V strede medzi dvomi okrúhlymi ukazovateľmi je displej zobrazujúci stav nádrže na benzín a nájazd kilometrov. Spotreba? Nie, veď nemá palubný počítač. To je jediný mínus oproti výlučne benzínovej verzii. Po ruke je hneď aj dotykový displej v strede prístrojovej dosky pod parádnymi tromi výduchmi klimatizácie kruhového tvaru. Teda kruhový tvar majú nielen výduchy, ale aj samotné ovládanie klimatizácie, automatickej, príplatkovej, ktoré je pod displejom.

Keďže na zadných sedadlách a aj v kufri je miesta dosť, veď predokolka má kufor naozaj obrovský, tak sa môžeme pozrieť ešte raz na infotainment. Budete s ním fungovať veľmi ľahko, je jednoduchý, ale nič mu nechýba. Chýba mu len možnosť zmeniť tému zobrazenia. Tento farebne odlíšený systém je v noci trochu kričiaci. Takže nastavíte čo treba a prepnete na tlmené farby mapy.

Na každý deň akurát

Duster na LPG má len jedinú možnosť spaľovacieho agregátu. To nie je úplne novinka. Je ním mohutný šesťvalec s dvojlitrovým objemom, dvomi turbami a výkonom 147 kW (200 k). A teraz to vydeľte dvomi. Litrový trojvalec má 74 kW (100 k) a spolupracuje iba s päťstupňovou prevodovkou. To znamená, že na diaľnici sú otáčky trochu vyššie, ale stále je to akceptovateľné. Pamätáme si na atmosférickom Civicu Type-R oveľa vyššie hodnoty.

Od takto motoricky vybaveného Dusteru sa nedajú očakávať šialené výkony. To je fakt. Ale mení ho pohon na LPG. Práve na plyn je auto… Nie je živšie. Je skôr také ležérnejšie aj napriek krútiacemu momentu vyššiemu o 10 Nm ako má výlučne benzínový model. Taliansky pracovný deň, podľa stereotypov to je na benzín a obedná pauza je pohon na LPG. Duster sa tvári na plyn omnoho lenivejšie. Ale aj tak je ideálnym autom do mesta. Nie je šialene veľký, v meste netreba 4×4 na každý výjazd z podzemných parkovísk. Vlastne do podzemných parkovísk má tento Duster zákaz, lebo tento plyn sa usadzuje pri zemi a ostáva tam. Takže tvorí výbušné prostredie. Na vyváženie je fakt, že práve LPG je omnoho rozšírenejšie ako CNG, aspoň na Slovensku.

Duster LPG má dve nádrže. Na benzín má objem 50 litrov a na plyn 34 litrov. Na plyn sme reálne dali 360 kilometrov a na benzín. Ani nevieme, nestihli sme minúť nádrž, ale vyzeralo to, že 750 kilometrov bude úplne bez akéhokoľvek problému. Takže 1000 dá zaručene hocikto, tí, čo menej tlačia na plyn a nejazdia toľko diaľnic by sa mohli dostať na 1200 kilometrov, hlavne ak poriadne naplnia LPG nádrž.

Začali sme o tom mestskom aute. Práve do mesta je Duster s litrovým motorom ideálnym spoločníkom. Keďže nedisponuje priamym vstrekovaním, tak nepotrebuje filter pevných častíc a nezakarbónuje sa tak ako priamovstrekové motory. Teraz nám napadlo, čo takto tankovať do neho sto-oktánový benzín. Ak má aj takéto nastavenie, tak bude práve v tomto režime výkonnejší. Prepnutie z plynu na benzín tak vyvolá podobnú reakciu ako prepnutie na hyperpohon pri cestovaní vesmírom.

Čo by sme videli ako hlavný prínos faceliftu?

Už teraz je Duster výborné auto. Ale my by sme ho asi nakoniec vzali s 1,3-litrovým TCe s výkonom 110 kW (150 k), aj keď nemôže mať pohon LPG. Lenže litrové LPG Prestige má základnú cenu 14 390 eur a štvorkolka TCe 150 má 18 490 eur. O 4 100 eur viac. A väčšina ľudí aj tak nepotrebuje do pohodlného mestského SUV pohon všetkých kolies. Pritom v meste stačí aj sto koní (74 kW). A ešte jedna dôležitá informácia, nádrž na plyn počas životnosti auta netreba meniť. Keďže nový Duster druhej generácie prišiel v roku 2017, konkrétne v septembti, tak očakávame, že facelift príde do jedného roka odteraz.

Pri facelifte sa zmení maska chladiča a predok, tak, že bude viac pripomínať nové Sandero Stepway. Očakávame LEDkové predné svetlá, kvôli úspore niekoľkých stotín gramu CO2 na kilometer. Tým by sa eliminovalo aj archaické hydraulické nastavenie predných svetiel. Tiež by sme videli aj iný volant s podsvietenými tlačidlami. Keď sa ich naučíte, máte vyhrané, ale spočiatku nebudete ani veľmi, po tme, tušiť čo mačkáte. A tiež by sme radi videli nový informačno-zábavný systém. Nový Logan a Sandero majú nový systém. Reálne sa však necháme prekvapiť, čo vlastne príde.

Dacia Duster TCe100 LPG Prestige

Motor R3 benzín/plyn
Objem 999 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1693 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1380/1755 kg
Batožinový priestor 445/1478 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172/168 km/h (benzín/plyn)
Zrýchlenie 0-100 km/h 14,4/13,8 s (benzín/plyn)
Spotreba (mesto/mimo mesta/komb.) 6,7/5,0/5,5 (plyn: 8,3/6,1/6,8)
Emisie g CO2/km 125-126 (plyn: 111-112)