Test Citroën Grand C4 Spacetourer: Solídne auto so šokujúco nízkou cenou

Pamätáte si, že Picasso sa zmenilo na Spacetourer? Je to tak, meno známeho maliara už na vozidlách s elementom ozubeného kolesa nebude. Naviac sa tak zjednotilo názvoslovie medzi veľkopriestorovými modelmi značky. Je však rok 2020 a vtedy C4 Picasso začalo, vo svojej druhej, aktuálnej, generácii, cestu v roku 2013. Čo ponúka?

Je jasné, že tento model neskončí, lebo je stále dostatočne úspešný a dokonca by mohol dostať aj nový motor. Teda, nie úplne nový, pod kapotou by sa mal znova objaviť aj 1,2-litrový trojvalec PureTech s prepĺňaním. Ten už určitú dobu funguje v menších modeloch, ale vrcholom ponuky ostane verzia, ktorú sme vyskúšali. Má dvojlitrový naftový motor a osemstupňový hydrodynamický menič.

Aj napriek veku je stále futuristický

Pri predstavení bol model C4 Picasso naozaj prelomový. Oproti predchodcovi pôsobil dynamickejšie, ale hlavne ľahšie. A ľahší aj bol, podarilo sa ušetriť pár kilogramov hmotnosti a dizajn sa stal uhladenejší. Stále patrí do budúcnosti. Predná maska má dva výrazné otvory na prívod vzduchu k motoru. Vrchný poskytuje útočisko evidenčnému číslu a spodný má na krajoch hmlovky.

Citroën nepoužil Full LED systém, lebo ho nemal poriadne ani v dobe faceliftu modelu. Preto najlepšie vybavené modely majú xenóny. A s nimi auto svieti lepšie. Modernizácia trochu vylepšila aj halogénové svetlá, ale stále sú slabšie ako čakáte. Zvoliť je možné aj zadné svetlá. Tie s 3D grafikou nie sú v štandardnej výbave. Avšak tu vôbec nechýbajú.

Celkový tvar auta je prísne praktický, až samotné detaily mu dávajú dušu, dávajú mu ten nádych vesmírnej lode. Presne toto od neho čakáte. Onedlho však ostane Grand jedinou možnou verziou Spacetoureru, lebo menšia päťmiestna, aj keď je krajšia, musí uvoľniť miesto pre C5 Aircross. To je logický, ale trochu smutný posun. Veď päťmiestny Spacetourer je naozaj lacné auto, ktoré zvládne aj päťčlennú rodinu pretransportovať kamkoľvek na výlet, či dovolenku.

Dve veľkostné verzie sa nelíšia len bočným tvarom. Iný je aj rázvor a veľkosť zadných dverí Grandu je megalomanská. Aspoň sa na zadných 5 sedadiel ľahko nastupuje. Rozdiel je aj v prednej časti, nasávacie otvory majú rozdielne usporiadanie. Plus na prvom stĺpiku väčšej verzie karosérie je sivý pás, ktorý ide nad bočnými oknami až k poslednému stĺpiku. Práve toto robí auto mohutnejším.

Nie je veľký, ale je veľký

Na oko by sa mohlo zdať, že Grand C4 Spacetourer je naozaj obrovským MPV. Konkurenciou mu však nie je Ford S-Max/Galaxy, ale skôr Renault Grand Scenic, ktorý tiež ostal osamotený bez svojej menšej verzie. Oproti nemu má však Spacetourer výraznú výhodu vo forme dvojlitrového výkonného motora s dobrou prevodovkou. Ale o tom neskôr.

Na relatívne malom pôdoryse sa podarilo konštruktérom vytvoriť priestor pre 7 ľudí. Dobre, povedzme, že to bude skôr 5+2. Reálne je tretí rad skôr núdzový, alebo pre malé deti, ale to už sme rozoberali. Otázkou je, že či by pre reálne sedemčlennú rodinu nebolo lepšie zvoliť niečo, čo má vzadu viac priestoru na deformáciu v prípade nárazu. Takto sú pasažieri príliš blízko zadnej steny. Preto sú tie sedadlá stále skôr núdzové, avšak toto je realita väčšiny podobne veľkých konkurentov.

Druhý rad sedadiel sa dá posúvať, pričom v umiestnení najviac vzadu ponúka extrémne veľa miesta na kolená. Teda vyzerá to tak, reálne sú však sedáky trochu kratšie, čo vytvára dojem ešte väčšieho priestoru ako tam reálne je. Pod nohami sa však našlo miesto pre dva pašerácke priestory, kde sa dá umiestniť čokoľvek, na čo môžete zabudnúť. Zadné sedadlá sa dajú sklápať samostatne, čo vytvára naozaj variabilné možnosti usporiadania.

Najpríjemnejšie sedadlá v celom aute sú teda tie vpredu. Majú aj masáž. Alebo nie? Je to ako keby ste vedeli z recenzií, čo je masáž, ale dostali ste demoverziu s obmedzenou funkčnosťou. Reálne masírovanie pozostáva zo zmien bedrovej opierky. Lepšie ako nič, ale po týždni zabudnete, že niečo také máte. Zaujímavejšie je ovládanie vyhrievania sedadla kolieskom. Aj po opätovnom naštartovaní ostáva v rovnakom nastavení ako pri opúšťaní auta. Takže toto je celkom vtipná možnosť ako niekoho v lete napáliť. Informačno-zábavný systém je štandardom, ktorý už automobilka používa roky, o tom hovoriť netreba. A práve C4 Spacetourer malo virtuálny kokpit ešte predtým ako to bolo cool a v sériovej výbave.

Za veľa výkonu sa trochu hanbí

Relatívne veľké MPV má aj relatívne veľký motor. Dvojliter na naftu má výkon 120 kW (163 k) a je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovokou. Prevodovka je veľmi dobrá a radí tak, ako by sa na komfortné MPV slušelo. Nestrieľa tam rýchlosti úplne zbesilo a hľadať jazdné režimy je podobné ako hľadať 2000-metrov vysoký kopec v Podunajskej nížine. Ani to netreba. Ak potrebujete iný prevod ako ten, ktorý vám tam padol, tak môžete použiť tlačidlá na vysunutých tykadlách pod volantom.

Motor má na papieri dostatok výkonu, avšak reálny pocit je trochu slabší. Hovorí o tom aj čas potrebný na zrýchlenie na stovku. Auto s hmotnosťou 1,7 tony potrebuje na šprint 9,2 sekundy. To nie je málo, ale zase to poteší a auto príliš nezaostáva za ostatnými účastníkmi cestnej premávky, ba priam vie ich pár aj predbehnúť. Stále však chýba trochu ochoty k dynamickej jazde.

Dôvodom je aj fakt, že toto auto nemá byť dynamické a športové. Toto auto je pohodlné a príjemné. A o tom je ja podvozok. Teraz príde šok. C4 Spacetourer si môžete kúpiť maximálne na sedemnásťpalcových zliatinových diskoch. Osemnástky v ponuke nie sú. Teda aspoň nie sú aktuálne  v cenníku. Výsledkom je však pohodlie. Jazda je húpavá a upokojujúca. Fakt sa nepotrebujete nikam s týmto autom ponáhľať.

Veľké auto, 1,7 tony, automat, to predsa nebude mať nízku spotrebu. Iba ak by to bolo naopak. Výrobca udáva v kombinovanom cykle 4,7 litra v NEDC režime. Dobre, nám sa podarilo držať medzi 6 a 6,5 litrami. Ale bolo to bez vnútorného obmedzovania sa a v rámci možno trochu dynamickejšieho jazdného štýlu ako by si auto pýtalo. Do 6 litrov by preto nemal byť problém jazdiť.

Najväčším šokom je cena

Koľko by ste tipli za príjemne vybavevné stredne veľké MPV? 30-tisíc eur? Nie. Aj s presklenou strechou sa hýbete takmer o 4-tisíc nižšie. Práve toto je najväčším ťahákom Grand C4 Spacetoureru. A druhým ťahákom je celková unikátnosť auta v tejto triede. Má málo konkurentov, lebo väčšina automobiliek už túto loď opustila. Zostáva len Renault Grand Scenic a BMW 2 Gran Tourer. Avšak do remesla sa príjemnému Citroënu dostáva aj Peugeot so sedemmiestnou verziou SUV označeného číslom 5008.

Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDI 160 EAT8 Shine

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4602 mm
Šírka 1826 mm
Výška 1638 mm
Rázvor osí kolies 2840 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1615/2290 kg
Batožinový priestor 170/645-725/1843 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/4,3/4,8
Emisie g CO2/km 127