Test Citroën Grand C4 Spacetourer: Nové meno, myšlienky rovnaké

13. januára 2019 od AktualityCitroënTesty

Francúzska automobilka Citroën zablúdila do MPV vychádzajúcich z nižšej strednej triedy už v roku 1999, kedy sa objavil model Xsara Picasso. Odvtedy sa už ale druhýkrát zmenilo meno tejto veľkosti modelu a aktuálne už to nie je ani C4 Picasso. Maliarovo priezvisko nahradilo označenie Spacetourer. Žeby práva na používanie boli len na 20 rokov?

V súčasnosti má model dve veľkostné verzie. Názvom ich odlišuje doplnenie len slova Grand. To sa asi dalo čakať. Ale veľkostne sú dosť odlišné, rovnako tak tvarovo. Kým krátka verzia má maximálne 5 miest, tá väčšia môže mať až sedem. A plus má možnosť zatiaľ najvýkonnejšieho motora s novou, osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Sivá nenápadnosť avantgardy

Je dosť možné, že práve Grand C4 Picasso je najvýraznejším modelom spomedzi všetkých takto veľkých sedemmiestnych MPV. Môže za to, v prvom rade naozaj iná predná časť. Predné svetlomety sú rozdelené. Denné LEDky sú v úzkom páse hore a zvyšok je pod tým v tiež celkom úzkom otvore. Práve úzky otvor nefavorizoval halogénové systémy.

Na tomto testovacom kuse, ktorý mal špeciálnu výbavu Sagan Academy s cenovým zvýhodnením oproti Shine, boli xenónové reflektory s natáčaním. Tie svietia podstatne lepšie ako halogénové reflektory. Ich doplnenie do výbavy odporúčame. Dokonca disponujú aj automatickým prepínaním. To síce nie vždy fungovalo úplne tak, ako by malo, ale väčšinou si so situáciou poradilo.

Z bočného pohľadu s takýmto autom nič nespravíte. Jednopriestorová koncepcia sa oklamať jednoducho nedá. Dizajnéri zakomponovali, na ozvláštnenie bočného profilu, aspoň hrubý bledosivý lem okien. Ten predvádza ako ľahko sa dá presunúť vizuálne ťažisko na zadok auta.

Sivé lemy pokrývajú posledný stĺpik karosérie. No a zadok sa otvára takmer celý. Vyklopí sa komplet aj so svetlami, ale bez nárazníka. Vtedy úlohu pozičných svetiel vzadu prevezmú dočasne hmlovky v nárazníku. Inak by bol zadok auta zrazu neosvetlený. Veko batožinového priestoru sa, v tomto prípade, otvára elektricky a funguje aj možnosť otvoriť ho zamávaním nohou pod nárazníkom. Takisto sa kufor dá zavrieť.

7, či 5+2?

Väčšia alternatíva z dvoch C4 Spacetourer má v rukáve eso v podobe siedmich sedadiel. Tie do kratšieho kusu jednoducho nedáte, ani keby sa naozaj snažíte. Na to má príliš prudko klesajúcu zadnú časť. Vizuálne je to príjemné, ale zadní pasažieri by boli skrčení ako v izbe pod schodami, ktorú občas obýval Harry Potter.

Aj napriek tomu sú zadné dve sedadlá skôr núdzové. Nohám pasažierov veľmi pomáha možnosť posúvať tri sedadlá v strednom rade dopredu. Ale aj tak je na nich miesto ako v dvojdverovom športovom aute. Vlastne, to vôbec nie je zlá charakteristika. Ideálny počet pasažierov aj pre toto dlhšie Picasso, teda, pardon, vlastne Spacetourer, je 5. Piati cestujú v dostatočnom komforte. V strednom rade sedadiel sú naviac Isofixy na každom mieste a reálne by sa na ne mohli zmestiť aj tri detské sedačky, keby veľmi chcete.

Ak sú dve sedadlá tretieho radu sklopené do podlahy, tak ostáva naozaj veľký batožinový priestor. Jasné, ak si kúpite dlhšiu verziu a nepriplatíte za tie dve kufrové sedadlá, tak je ešte väčší, ale potom aký je zmysel kupovať toto väčšie auto? Ak sa vám viac páči, my sa hádať nebudeme. Ale prináša so sebou aj viac hmotnosti.

Výbava akciového modelu Sagan Academy je bohatá a obsahuje aj presklenú panoramatickú strechu s elektrickou roletou. Jej zatiahnutie, teda čas potrebný na tento úkon, môže s prehľadom konkurovať zrýchleniu na stokilometrovú rýchlosť. Automatická klimatizácia je samozrejmosťou, pretože všetko ovláda dotykový displej. V ňom je vnorené aj zapnutie vnútorného okruhu, čo je naozaj potrebná funkcia, keď natrafíte na ranné kúrenie pri inverzii v každej druhej dedine.

Samostatnú hru hrá veľký displej v strede hore. Zobrazuje naozaj veľa informácií. Avšak máte aj nastavenie, kedy ukazuje výhradne to, čo je pre vodiča nutné. Od faceliftu dokáže nezávisle zobrazovať aj mapu navigácie. Predtým bolo nutné mať mapu na dolnom displeji a potom mohla byť aj na hornom. Teraz už dole nemusí byť.

Nás šport nebaví

Pod kapotou najvýkonnejšieho Spacetourera je dvojlitrový naftový motor s výkonom 120 kW (163 k). Je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Radenie prebieha hladko a môžete mu aj pomôcť tlačidlami pripomínajúcimi pádla, umiestnenými pod volantom. Nie je to nutné, ale aspoň máte možnosť manuálne zasiahnuť do diania. Radiacou pákou by sa vám to nepodarilo. Tá má formu pera pichnutého do stĺpika riadenia. Problémom je, že ak chcete rýchlo zaradiť, tak skončíte v manuálnom režime a režim D preskočíte.

Motor má síce dosť výkonu, ale zároveň nechce mať akékoľvek športové ambície. Zrýchlenie prichádza prirodzene a nemáte z neho žiaden adrenalínový zážitok. Na to sú predsa iné autá. Aj keď asi nie v ponuke tohto francúzskeho výrobcu automobilov.

Nech od auta chcete čokoľvek, toto vám dá komfort a kľudné cestovanie. Dva atribúty s priemernou spotrebou pri siedmich litroch. Ak naložíte všetkých pasažierov, tak to vychádza liter na jedného. S manuálom to bude o niečo menej, avšak ak zvolíte manuál, tak si so sebou nemôžete nikam zobrať stredovú konzolu. Pri automate je vyberateľná. Okrem toho, že si ju môžete vziať na výlet miesto kabelky, aj keď to vyzerá dosť divne, tak jej odstránením spravíte uličku na prechod dozadu.

Podvozok je ešte menej športový ako prevodovka a aj ako všetko ostatné. Je komfortný, je pohodlný, je taký, aký od francúzskeho rodinného prepravníka očakávate. V zákrute sa nakloní, pri ostrom nájazde je nedotáčavý, ale práve s týmto autom naozaj nebudete jazdiť nijako šialene, takže na hranu sa vlastne ani nedostanete. Všetko je tak, ako má byť.

Aktuálne je Sagan Academy s cenovou výhodou

Ak chcete kompaktnejšie auto pre siedmich ľudí, tak Citroën aktuálne ponúka túto verziu za 28-tisíc. Ak by ste kupovali všetko samostatne, tak by sa cena vyšplhala až na 34-tisíc. Vo výbave reálne nič nechýba a kombinácia motora a prevodovky sa po teste javí ako veľmi príjemná. Akurát pridáva asi liter oproti klasickému manuálu. Práve Grand C4 Spacetourer je jedným z naozaj posledných predstaviteľov  triedy v pôvodnej forme. Ešte stále existuje Ford Grand C-Max, alebo Renault Grand Scenic, aj keď ten sa už podujal na trochu crossoverovú cestu. Ak však crossover naozaj chcete, tak aj toto trh ponúka. Sedem miest má napríklad Peugeot 5008, ktorý sa do tejto formy transformoval tiež z MPV.

Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDI 160 EAT8 Shine

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4602 mm
Šírka 1826 mm
Výška 1638 mm
Rázvor osí kolies 2840 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1615/2290 kg
Batožinový priestor 170/645-725/1843 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/4,3/4,8
Emisie g CO2/km 127
Tags: