Test Citroën Grand C4 Picasso: Spacefamily

Keď máte rodinu, väčšinou sa zmenia priority a máte na svet úplne iný pohľad. Krásne červené Ferrari je síce váš sen už od detstva, ale čo s ním keď sa tam nezmestia deti? Rande a výlety vo dvojici sú už len nádherné spomienky, ale aj pohľad na romantiku má úplne iný význam. Nič nie je ale stratené, deti odrastú a ešte bude dostatok príležitostí ako si užívať výlety vo dvojici. Dovtedy ale treba rozmýšľať viac racionálne, a pre potreby rodiny zabezpečiť niečo omnoho praktickejšie. Ideálne niečo, kde sa zmestia deti, batožina na dovolenku a, v prípade potreby, aj pes a svokrovci. Tí našťastie s vami stále jazdiť nebudú. Preto pre nich bude stačiť aj dočasné sedenie, ktoré bude zvyšok času zložené v kufri. Musí to byť niečo priestranné, variabilné, pohodlné a najlepšie aj pekne vyzerajúce, aby ste sa v ňom nemuseli hanbiť pred susedmi a kamarátmi. Tieto všetky požiadavky výborne dokáže naplniť Citroën Grand C4 Picasso. Francúzom sa s najnovším Picassom podarilo skĺbiť moderný elegantný dizajn, slušnú výbavu a dostatok miesta pre všetky potreby praktickej hlavy rodiny. 

Rozmýšľam, či poznám krajšie rodinné MPV, ktoré by sa mi tvarovo viac páčilo. Konkurencia vsadila viac na konzervatívny tvar, Citroën viac riskoval a myslím, že spravil správne. Vpredu zaujmú originálne LED diódové svetlá na denné svietenie, ktorých časť perfektne zapadne do prednej masky s logom na kapote. Aj keď ide o rodinné auto, karoséria pôsobí dosť svalnato. Čelné sklo plynulo prechádza do panoramatickej strechy. Chrómové lišty mu pridávajú na elegancii. Sekne mu dokonca aj krémová farba, v akej sme ho mali počas nášho redakčného testu. 

Interiér testovaného Picassa je prekvapivo luxusný. Kožené elektrické a vyhrievané sedadlá s masážnou funkciou spríjemnili čas aj počas dlhej cesty. S balíkom Pack Lounge  môže spolujazdec na predných sedadlách cestovať pohodlne s vystretými nohami. Použité sú kvalitné materiály a pocit z interiéru je príjemný. Prekvapivo pôsobí veľký dvanásťpalcový centrálny displej v strede hore. Žiadny ukazovateľ rýchlosti pred vodičom, všetky je umiestnené netradične, ale prehľadne v strede. Na displejoch v Citroëne nešetrili. Ďalší sedempalcový sa nachádza len kúsok nižšie, a slúži na ovládanie klimatizácie, autorádia a ostatných funkcií auta. Niekedy prekvapil a ukazoval na oboch displejoch naraz trasu z navigácie. Úplne ale zmizol otáčkomer. Možno už pri verzii s automatickou prevodovkou nie je potrebný, alebo sa skrýva niekde v individuálnom nastavení obsahu na obrazovke. Na svoje prídu priaznivci dotykových displejov. Tí, čo majú radi klasické tlačidlá si budu musieť trochu zvyknúť. Pri novej 3D navigácii tak ale môžte využiť praktické ovládanie pomocou prstov ako na tablete alebo mobile. Je to už raz trend, a ten sa zastaviť nedá. Náladu počas jazdy každému zlepší kvalitné audio od JBL. 

Picasso je veľmi praktické, najmä po stránke odkladacích priestorov. Asi máloktoré auto ich má toľko ako práve toto. Rovnako kombináciám prispieva aj variabilná koncepcia sedadiel. K dispozícii je päť plnohodnotných sedadiel a dve prakticky skryté do podlahy v kufri. Základný objem batožinového priestoru je 645 litrov, jednoduchým posunutím zadných sedadiel narastie jeho objem na 704 litrov. Pri plných rukách určite poteší novinka, handsfree otváranie zadných dverí pomocou snímača umiestneného pod zadným nárazníkom. Prekvapia aj drobné vychytávky ako sú dve zásuvky na 12V ale aj na praktických 220V. Originálne pôsobí odkladací priestor na bezkľúčové diaľkové ovládanie. Áno, aj bez kľúčové štartovanie má diaľkové ovládanie, ktoré ak nemáte práve odložené vo vrecku nohavíc, alebo bundy, môžete si ho prakticky odložiť do špeciálneho priestoru v palubnej doske. V stredovej konzole sa našlo šikovné miesto na umiestnenie mobilu. Aby mal vodič lepší prehľad nad zvyškom posádky, stredové spätné zrkadlo je doplnené o druhé menšie a širokouhlé. Pri cúvaní veľmi pomôže cúvacia kamera. Cúvať sa dá aj cez zrkadlá, ale pri plnom aute je kvalitná kamera na nezaplatenie. 

Po zasadnutí za volant sa treba preorientovať na centrálny displej umiestnený v strede palubnej dosky. Aj keď sú displeje dotykové, množstvo funkcií sa ovláda cez volant plný rôznych tlačidiel. Asi by pri ich počte hľadalo Picasso ťažko konkurenciu. Všetko je tak ale aspoň pekne po ruke.  Zvláštne pôsobí volič automatickej prevodovky vzadu nad volantom. Umiestnený je veľmi netradične, svojím tenkým tvarom trochu pripomína páčku smeroviek na starej Škode 1000MB. Je to ale aj praktické, lebo nikde nezavadzia a nepôsobí počas jazdy rušivo. 

Jazda s Grand C4 Picassom je pokojná a kľudná, ako by sa očakávalo od rodinného auta. Motor s výkonom 110 kW (150 k) ide príjemne a kultivovane. Šesťstupňová automatická prevodovka ho výborne dopĺňa. Radí plynulo a bez rušivého sekania. K tejto kombinácii sa ideálne hodí adaptívny tempomat s plynulým udržiavaním vzdialenosti od vozidla pred vami. O bezpečnosť sa postará asistent núdzového brzdenia Active safety brake, ktorý od rýchlosti 5 km/h automatický brzdí, keď kamera zachytí prekážku v smere jazdy. Vyhnete sa tak kolízii s iným autom, ktoré by išlo, alebo bolo odstavené vo vašom jazdnom pruhu. Rovnako praktický je systém sledovania jazdných pruhov pri ich neúmyselnom opustení. Počas testu sme s Grand C4 Picassom jazdili kombinovane po meste a diaľnici. Spotreba sa pohybovala v rozmedzí 6 až 7 litrov, a to sme ho veľmi nešetrili. Pri troche snahy by sme to určite zvládli aj pod 5 litrov. Pri jazde po meste sme ocenili kompaktné rozmery. Dĺžka 4,6 metra je na úrovni bežného sedanu alebo kombi, ale ponúka oveľa viac miesta pre interiér. A pritom nebudete mať pocit, že by ste jazdili na autobuse alebo dodávke.

Grand C4 Picasso sa nám osvedčilo ako praktické a pohodlné rodinné auto. S aktuálnou extra komfortnou výbavou Lounge pack, navigáciou a cúvacou kamerou bude na cestách určite príjemným spoločníkom. Moderný vzhľad, praktické rozmery a variabilný interiér určite potešia nejedného rodine založeného otecka. Automatická prevodovka a výborná bezpečnostná výbava zase urobia radosť aj menej skúsenej mamičke keď sa vyberie na cesty bez otecka. Obaja môžu byť spoločne spokojní, že našli bezpečné, ale zároveň praktické auto pre celú rodinu. Grand C4 Picasso je vytvorené splniť požiadavky na rodinné dovolenky, výlety ako aj na cestu do práce a vozenie detí do školy. A pokiaľ by vám kompaktné rozmery Grand C4 Picassa nestačili, budete musieť porozmýšľať nad mikrobusom, alebo zvážiť menší autobus. 

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 EAT6 Shine

Motor R4 nafta
Objem 19971 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4597 mm
Šírka 1826 mm
Výška 1637 mm
Rázvor osí kolies 2840 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1635/2280 kg
Batožinový priestor 170/645-725/1843 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 207 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,4/4,2/4,6
Emisie g CO2/km 120