Test Citroën C5 Aircross: Najmä komfort, ale bez čarovania

Citroën začal s modelom DS vlnu, ktorá automobilku niesla niekde pri vrchole komfortu automobilov. Teda automobilka bola na vrchole komfortu neprémiových a neluxusných značiek. Citroën C6 bol jedným z posledných mohykánov, od ktorého systém prevzala aj ostatná generácia sedanu a kombi C5. Lenže časy sa menia, rovnako ako preferencie kupujúcich a taktiež ako ponuka výrobcu.

Súčasný model C5 Aircross nemá s predchádzajúcim modelom C5 nič spoločné. Nemá hyrdopneumatické pruženie a dokonca aj segment, v ktorom figuruje je diametrálne odlišný. Ale jedno majú spoločné. Komfort ostal.

SUV, alebo skôr crossover

Názov automobilu naznačuje niečo s väčšou priechodnosťou, veď časť slovného názvu, Cross hovorí o prechádzaní niečoho. Zjavne vzduchu, ale to je vedľajšie. Teraz vážne, C5 Aircross je crossover, takmer SUV. Tomu zodpovedá aj svetlá výška. Avšak sa nedostala na takú úroveň ako mal predchádzajúci sedan a kombi C5 v najvyššom nastavení podvozka Hydractive III+.

Súčasnosť praje takýmto vozidlám, preto je krok Citroënu logický. Po menšom C3 Aircross, ktorý nahradil MPV teraz prichádza C5 Aircross. Ten sa stavia na vrchol ponuky automobilky, veď vyššie číslo už nemá žiadny z ostatných modelov. Vyzerá najexkluzívnejšie a tiež prináša nové technológie.

Zvonku zaujmú plasty s tvarmi Airbumps, s ktorými prišiel Cactus, ale posúva ich len do vizuálneho spektra. Nie sú už mäkké, ale majú aspoň také tvary. Príplatok naviac vyrieši strieborné lemy tých prvých prelisov na plastoch a tiež lemy okolo predných hmloviek. Toto auto nepôsobí ako kozmická loď, ale zároveň je stále dostatočne neprehliadnuteľné.

Za neprehliadnuteľnosťou je určite aj oranžovo-červená farba. Tej dokonca pomáhajú aj zliatinové disky v dvojfarebnej kombinácii. Ak sa vám toto auto nepáči, tak asi bude vaša voľba bližšia generickejším tvarom niektorých nemeckých konkurentov. Jeden dokonca využíva rovnakú techniku ako toto auto, až na tú komfortnú.

Komfort, komfort, komfort

Interiér poňali dizajnéri veľmi príjemne. Displej navigácie nie je na samostatnom tablete voľne umiestnenom na vrchu prístrojovej dosky, je zabudovaný do stredu a pekne zapustený.  Ovládate ním všetko, vrátane klimatizácie. Avšak výrobca sa poučil a nechal niektoré dôležité prvky, ako vnútorná cirkulácia na samostatnom tlačidle v spodnej línii.

Pred vodičom už nie sú ručičkové prístroje, ale digitálny prístrojový štít. To je super, ale najmä otáčkomer ako pásik je veľmi zvláštny. Nie je to nejako závažné, ale potrebujete si na to zvyknúť. Jasné, môžete si prehadzovať zobrazenia, ale práve to, čo je na fotke je asi optimálne. Vyzerá pekne a, okrem otáčkomera, aj prehľadne.

Dizajn je veľmi dobrý. Ale poďme na iné súčasti interiéru. Práve dizajn sa podaril aj pri sedadlách s prívlastkom Advanced Comfort. Majú poskytovať viac pohodlia ako iné sedadlá od ostatných výrobcov. Avšak tieto konkrétne nie sú kombinovateľné s vyhrievaním. Alebo aspoň neboli, keď bolo auto vo výrobe. Takže áno, mali by ste mať komfortnú mäkkosť, ale zabudnite na komfortné teplo, kým si kožené časti nezohrejete sami. Lenže Advanced Comfort pri sedadlách nemusí sadnúť každému. My sme pociťovali miernu bolesť v oblasti krížov už po 100 kilometroch. Možno za tým ale netreba hľadať problém v aute, ale v šoférovi samotnom. V každom prípade na trasy do 100 kilometrov bolo komfortu nadmieru.

Priestor vpredu je tiež kráľovský, akurát stredový tunel je masívny. To ničomu nevadí, len opticky ten priestor zmenšuje. Horšie je to na zadných sedadlách. Predné operadlá sú tvarované tak, že keď na ne usadíte dospelého človeka, tak nemá problém. Malé dieťa v trochu masívnejšej sedačke problém mať bude a za 180 centimetrov vysokým vodičom bude mať miesta fakt len tak akurát. Nad hlavou však je to v pohode stále. Aj kufor ostáva veľký, len tvar operadiel predných sedadiel trochu obmedzuje ak zadný pasažier sedí vyššie.

DPF, SCR, EAT8

Citroën C5 Aircross má zaujímavú ponuku motorov. Teda tie vyššie kategórie dvojlitrový naftový motor, či 1,6-litrový benzínový štvorvalec musia byť naozaj živými alternatívami. Ale tie nebudú figurovať vo väčšine predaných kusov. Tam bude, predpokladáme, 1,5-litrový naftový agregát. A práve ten sme s osemstupňovým automatom skúsili aj my.

Motor dosahuje výkon 96 kW (130 k) a určite nie je prvý, ani poslednýkrát v testovanom aute, ktoré sa k nám do redakcie dostáva. Lenže toto je asi jeho najväčší súper, čo sa týka hmotnosti a odporu karosérie. Dobre, s tým odporom karosérie ešte trochu mieša karty Berlingo. Ale s hmotnosťou nie. C5 Aircross váži 1 582 kilogramov. Prekvapivo s manuálom váži rovnako.

Povedzme si to otvorene, 1,5 BlueHDi 130 je základný naftový motor. Od neho nemôžete čakať oslnivé výkony. Zrýchlenie 10,6 sekundy na stovku je vlažné, ak chcete niečo viac, môžete skočiť po dvojlitri. Ten zo zrýchlenia ukrajuje až 2 sekundy. Možno motor trocha brzdia technológie filtra pevných častíc a selektívnej katalytickej redukcie. Dokonca aj inak príjemná prevodovka s ôsmimi prevodovými stupňami niekedy trochu váha. V športovom režime trochu ožíva, ale aj tak jej občas pomôžete pádlami pod volantom.

Ale toto auto nie je stavané na šprinty, aktívne dorazy tlmičov sprostredkujú naozaj komfortnú jazdu. Nepotrebujete sa naháňať a dokážete zajazdiť aj pod 7 litrov. Nám to nakoniec vyšlo na úrovni 7,1 litra aj s diaľnicami a kopcovitým terénom. Mimo spevnených ciest je dostupný Grip Control, ktorý umožní preklz kolies, čím zlepšuje trakciu a nepotrebujete štvorkolku. Teda teoreticky.

Komfort má svoju cenu

Testovaný C5 Aircross sa dosatal s cenou nad 30-tisíc eur. Je veľkým autom, ak vzadu nevozíte malé deti, ale zároveň je aj jedným z najkomfortnejších crossoverov triedy. Lenže 1,5-litrovú naftu chcete iba ak idete výlučne po spotrebe. Inak chcete dvojliter. Nám v konfigurátore vyšiel s lepšou výbavou za 36-tisíc eur. Odporúčame sedadlá s masážnou funkciou a dvojliter, alebo benzínovú 1,6-tku. Aj s nimi bude komfortu nadmieru.

Citroën C5 Aircross 1,5 BlueHDI 130 EAT8

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 18XX mm
Výška 1654 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1582 kg
Batožinový priestor 580-720/1630 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP komb) 4,9 l- 5,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 129-152