Test Citroën C5 Aircross BlueHDi 180: V skvelom súzvuku

Citroën C5 Aircross je z hľadiska reprezenatívnosti tým najvyšším modelom v aktuálnom portfólliu značky. Naposledy sme ho testovali ešte začiatkom tohto roka, avšak vtedy išlo o benzínovú verziu so 180 koňmi. Tentokrát sme ale mali príležitosť vyskúšať podobný výkon v naftovej podobe. Jazdili sme totiž s verziou BlueHDi 180.

Biela farba bola pred pár rokmi doslova boomom. Na C5 Aircross ale vyzerá výborne aj v roku 2020. Spôsobené je to kontrastom s čiernym oplastovaním, ktoré dopĺňajú červené detaily, ako napríklad lemovanie hmloviek či akýsi lichobežník na dverách. Červenou sú podtrhnuté aj čierne strešné lyžiny. Celkový vzhľad auta je sympaticky zaoblený a svalnato pôsobiaci. Zároveň z neho nejde ťažkopádnosť. Predná maska je tvorená, pre nové Citroëny typickým, tenkými pásikmi LED svetiel, ktoré plynule nadväzujú na dve chrómové lišty tvoriace znak Citroën v strede. Po bokoch predného nárazníka sú malé žiabre, rovnaké môžeme nájsť aj vzadu. Chrómové lemovanie okien dodáva dojem elegancie a hodnotnosti. Zadné okno je akoby jednoliate a prechádzajúce až do bokov do tretieho stĺpika. Dizajn C5 Aircross je veľmi šikovne balansuje na hranici originality a extravagancie, ale nie až takej, aby sa s ním nevedeli stotožniť aj konzervatívnejšie masy. Čierno-strieborné disky sú toho dôkazom. Ich rotorový tvar nie je úplne bežný ale zároveň nie sú prehnane zložité. Super, v tejto farebnej kombinácii je C5 Aircross jedným z najzaujímavejších neprémiových rodinných SUV na trhu.

Tvarovo aj materiálovo je interiér tohto Citorenu veľmi zaujímavým miestom. Ladený je prevažne do šedej a čiernej so striebornými prvkami. Nájsť tu ale možno aj detaily v podobe červeného prešívania, ktoré je prítomné na sedadlách a schránke pred spolujazdcom. Sedadlá sú mimochodom kožené, rozložité a veľmi pohodlné s pekným štvorcovým prešívaním a odolnou látkou na okrajoch. Medzi sedadlami je pomerne masívny stredový tunel s veľkou lakťovou opierkou, nechýbajú stojany na nápoje a tradičný knipel prevodovky. V tomto prípade je doplnený kruhovým voličom pre výber jazdného režimu pre rôzne druhy povrchov. Naviac môžete samostatnými tlačidlami zvoliť aj tradičné módy Eco a Sport. Väčšina funkcíí sa aj tak ovláda cez diplej infotainmentu s príjemnou a nevtieravou grafikou so svižnými a presnými rekaciami. Nechýba samozrejme navigácia, parkovacie kamery ani Apple aj Android konektivita. Digitálny je aj prístrojový štít, pekne orámovaný. Jeho grafika, prehľadnosť a možnisti zobrazovania sa taktiež pasujú medzi to naj vo svojej triede. Z hľadiska ergonómie a útulnosti ide o vynikajúci interiér bez výrazných prehreškov. Možno iba zamrziia trochu tvrdšie plasty, ktoré si možno všimnúť najmä na dverách. Trojramenný kožený volant je tiež fajn a nevyvoláva toľko kontroverzií ako ten v koncernových súrodencoch od Peugeotu, ktorý je o kus menší. Priestorovo je inak C5 Aircross skutočne štedrým autom, proste úplný rodinný ideál. Pohodlne pojme aj päť dospelých pasažierov a batožinu v objeme až 580 litrov.

Ako sme už spomenuli v úvode, tentokrát testovaný C5 Aircross poháňal naftový motor. Jeho označenie Blue HDi 180 naznačuje výkon, aj keď v tomto prípade zaokrúhlený. Má totiž 130 kW/177 koní a hutných 400 Nm. To všetko zo štyroch valcov a dvoch litrov objemu. Štvorkolka v ponuke nie je, čiastočne ju supluje prepínač trakcie Grip Control, ktorý vie okrem štandardného cestného nastavenia napríklad vypnúť ESP alebo pracovať v režime pre sneh, sypký či nerovný povrch. Povedzme si však rovno, plnohodnotná štvorkolka je pre rodinné SUV tohto typa v našich pdmienkách aj tak po väčšinu času úplným prežitkom a tak jej absenciu v ponuke úplne chápeme. Naspäť k motoru. Spomínaný výkon a najmä krútiaci moment sú pre relatívne veľké rodinné autom úplným ideálom z hľadiska pomeru výkonu a prevádzkových nákladov. Motor je na dízel príkladne tichý a utlmený a skvele spolupracuje s osemstupňovým automatom, ktorému nechýbajú pádla pre manuálne radenie. Na stovke je za 8,6 sekundy a v praxi pôsobí auto veľmi svižným dojmom za všetkých bežných okolností. Tým myslíme aj plné zaťaženie. A pritom sa bez najmenšieho problému dostanete so spotrebou pod 7 litrov nafty aj pri veľmi nešetrnom zaobchádzaní. My sme konkrétne jazdili za 6,4 l/100 km, čo vzhľadom k rozmerom auta a výkonu motora považujeme za úplne akceptovateľnú a priaznivú hodnotu. A to sme sa ani príliš nesnažili o lámanie rekordov v šetrnosti. Citroën má síce v ponuke aj slabší, 130 koňový dízel. Rozdiel v cene ale nie je úplne dramatický a my by sme si rozhodne zvolili tento výkonnejší motor.

Jazdné vlastnosti sú vynikajúce, čo sa pohodlia týka. C5 Aircross je totiž vybavený hydralickými dorazmi tlmičov a v praxi to znamená, že ide o jedno z najpohodlnejších áut v rámci svojej triedy. Prémiové značky s rádovo vyššou cenovkou samozrejme dávame bokom. Podvozok je teda mäkký, poddajný a hravo filtrujúci všetky druhy nerovností. Tým sme nepriamo zodpovedali aj otázku športových ambícii, ktoré sú v prípade tohto auta nulové. Tomu odpovedá aj nastavenie riadenia, zamerané skôr na kľudnú jazdu. Podvozok sa úplne najlepšie cíti na diaľnici alebo na pohodovej a plynulej, plavnej jazde krajinou. A ak si máme pri rodinnom aute zvoliť medzi tvrdým ale sebaistým podvozkom alebo komfortom nadradeným nadovšetko, asi si vyberieme tú druhú možnosť, ktorú ponúka práve toto auto.

Za akčnú cenu 31 490 euro s DPH vo výbave Shine s motorom BlueHDi 180 ide o veľmi férovú ponuku. C5 Aircross je tak akurát veľké SUV. V pohode sa v ňom odvezie aj päť dospelých ľudí s batožinou ale zároveň nie je prehnane veľké, že vás bude otravovať pri každom parkovaní. Jeho tvary sa tak ľahko neopozerajú, zvonka ani zvnútra. Vo výbave nechýba prakticky nič a zopár tvrdších plastov v kabíne mu ľahko odupustíte. Pri motore si netreba lámať hlavu, ak nemáte úplne napätý budget, berte tento. Z hľadiska výkonu a spotreby ide o úplný ideál. Na vás je tak už len výber farebného prevednia, testovaná bielo-čierna kombinácia s červenými akcentami ale môže slúžiť ako dobrá inšpirácia.

Citroën C5 Aircross Shine Blue HDi 180 S&S EAT8

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 1969 mm
Výška 1654 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1686/2110 kg
Batožinový priestor 580 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (mesto/mimo mesta/komb.) 5,3/4,3/4,7
Emisie g CO2/km 123