Test Citroën C4 Picasso BlueHDi 120: Moderná rodina

Vychádza to nejako divne, od roku 2014 máme každý rok test Citroënu C4 Picasso. Inak to nie je ani tento rok a novinka je zvláštna najmä tým, že prešla modernizáciou v strede životného cyklu generácie. Zmien je viac ako sa na prvý pohľad zdá, ale motory prešli obnovou priebežne.

Vítanou novinkou v aute je rozšírenie farebnej palety ako vonku, tak vnútri. C4 Picasso stále mieri na rovnakých zákazníkov ako Ford C-Max, Renault Scénic a ďalšie menšie MPV. Len to robí s ufónskou modernosťou vizáže.

Žiarivý

Do vzorkovníka modelu pribudla nová farba. Teda ostrejšia modrá nahradila sivomodrú. V reálnom svete to znamená, že červená asi nie je automatickou voľbou pri pohľade na farebné spektrum. A takisto sú nové aj zliatinové disky. Ich tvar s čiernymi časťami však spôsobuje, že vyzerajú o palec menšie ako reálne sú. Naozaj sú to sedemnástky. Ale vyzerajú na šestnástky, čiže kvôli výzoru si asi musíte ísť do osemnástok, čím samozrejme zhoršíte komfort. Ale za krásu sa platí.

Výrazná zmena tvarov sa dá spozorovať už pri pohľade spredu. Vlastne z iných uhlov až také výrazné modifikácie nie sú. Predná časť má úplne nový nárazník s upraveným vzhľadom masky chladiča. Niekomu sa modifikácia páči, ale niektorým jedincom viac vyhovovala predfaceliftová verzia. Zdá sa, že čiastočne zmeny zasiahli aj svetlá, ale svietivosti halogénov sa to nedotklo. Stále odporúčame xenóny. Tie sú o niekoľko úrovní lepšie.

Zadná časť má iné svetlá, ktoré viac korešpondujú s tvarmi auta. Teda máme na mysli tie základné, na testovanom kuse s výbavou Feel sú kúsky, ktoré automobilka označuje ako 3D LED svetlá, z čoho vyplýva dvojrozmernosť základných. Inak nič nové, lišty zostali, nápisy tiež. Avšak na pravom boku máte možnosť, ak ste už prišli do kontaktu s pôvodnou verziou, zbadať iný tvar veka nádrže. Z kruhu sa stal kosodĺžnik, asi kvôli dolievaniu AdBlue, alebo kvôli potenciálu montáže LPG do benzínových modelov.

Modrá

Vnútri sú pri vypnutom aute zmeny schované. Nezbadáte ich. Teda, ak neberieme do úvahy nové modré čalúnenie. To je naozaj pekné a k autu sa hodí viac ako základné sivé. S modrými poťahmi korešpondujú aj modré grafiky na kľučkách. Zladenie je fajn. Žiadnymi výraznými zmenami neprešla dlhá a vysoká prístrojová doska.

Vynovený je však palubný systém. Nemá tri témy ako doteraz, ale má jednu ponúkajúcu viac možností. Prináša naozaj prevratnú, ba priam revolučnú zmenu. Ak chcete na vrchnom displeji vyvolať mapu navigácie, už ju nemusíte mať zapnutú na spodnom displeji. Ubudla tak otravná časť informačného systému. Téma našťastie ponúka aspoň možnosť zmeny farieb a rôzne druhy zobrazenia na hlavnom displeji. Ak displej rozdelíte na tretiny, tak mapa môže byť až na dvoch, miesto doterajšej jednej. Zobrazenia sa prepínajú tak ako sa na Dacii Duster trúbi, stlačením pravej páčky pod volantom. Rýchlosť reakcie na dotyk dolnému displeju zostala, ale pribudol aj Apple CarPlay a Android Auto.

Priestorové pomery sú rovnaké, takže treba čakať normálne veľký priestor na kolená vzadu. Nad hlavou je to o niečo lepšie ako pri dávnejšie testovanom čiernom exemplári, lebo absentuje panoramatická strecha s elektrickou roletou.

Ďalšou výraznou novinkou faceliftu je batožinový priestor. Ak nemáte rezervu, tak je o pár litrov väčší, ale narážame na otváranie. Pri modernizovaných kusoch môžete jednoducho zamávať nohou pod nárazníkom a kufor sa otvorí, avšak len za predpokladu, že je auto vybavené elektrickým otváraním veka a bezkľúčovým prístupom. Dokonca sa takto auto dá zavrieť a rovno aj zamknúť. Zvuk pípajúceho kamiónu zostal zachovaný.

Priemer

Už sme to skonštatovali pri teste predfaceliftového Grand C4 Picasso, športová jazda tu nehrozí. Veď kto by už len s rodinným MPV chcel jazdiť športovo. Dobre, niektorí jedinci sa nájdu, ale tí majú na výber športovejšie ladené modely. C4 Picasso je v prvom rade o komforte a ten má na sedemnástkach naozaj slušný.

Podvozok podvedome radšej do ostrých prejazdov nenútite, lebo sa viac nakláňa, ale máte relatívny pocit istoty a dokáže odolávať celkom dlho vrodenej nedotáčavosti. Alebo to je aspoň váš pocit.  Jednoducho, nútiť C4 Picasso do športových prejazdov zákrut má podobný zmysel ako učiť bernardína derivovať a integrovať. Podvozok však nie je dokonalý ani z hľadiska komfortu. V nízkych rýchlostiach sa pri prejazde nerovností trochu podvozok ozýva. To trochu komfortu podlamuje kolená. Ak chodíte s vypnutým rádiom po klasických slovenských cestách, tak občas budete počuť buchnutie. Ale ak máte pustené rádio, tak to je v poriadku.

Pohon C4 Picasso má na starosti agregát označený ako BlueHDi 120, v tomto prípade. Za označením treba hľadať 1,6-litrový naftový motor s výkonom 88 kW (120 k). Blue v názve zase naznačuje nutnosť tankovať aj aditívum AdBlue potrebné pri spaľovaní oxidov dusíka. Výkon na auto reálne stačí, ale s automatom pôsobil agregát výbušnejšie a pružnejšie. S manuálom, ktorý nemá príliš presné dráhy situácii nepomáha. Ak teda manuál, tak vrelo odporúčame dvojliter s 110 kW (150 k). K nemu však budete potrebovať širšie osemnásťpalcové disky kvôli lepšej priľnavosti. Krútiaci moment pri väčšom motore dokáže sedemnástky pretočiť aj na dvojke úplne bez problému.

Zrekapitulujme si to ešte raz. Picasso má komfortný podvozok, takže na Slovakiaringu s ním veľa vody nenamútite. Takisto v zime budete šokovaní tým, ako zvláštne funguje elektronická ručná. Zdá sa, že pri zatiahnutí za jazdy funguje na predné kolesá. Motor autu stačí, má na veľkosť a hmotnosť priemerný výkon. Prevodovka so šiestimi stupňami má dobré odstupňovanie, ale trochu viac presnosti by jej neuškodilo. Ale zase s ňou zvládate spotrebové hodnoty okolo 5 litrov. V zime kľudne dáte 5,3.

Moderný

C4 Picasso nie je pre športovo založených vodičov. Je skôr pre tých menej akčných, ale stále dokážu jazdiť celkom svižne. Za 23 tisíc je veľké auto, do ktorého vlezie celá rodina a pes. Vzhľadom na zameranie auta by nemalo byť nikomu zle z dynamickej jazdy. Každý má priestoru dosť, ale zadné sedáky sú trochu kratšie, decká sa sťažovať nebudú. Facelift napravil niektoré chybičky, ktoré mal C4 Picasso pred faceliftom a spravil z neho lepšie auto.

Teraz zásadná otázka, ako špecifikovať? Výbava Feel ponúka možnosť modrých poťahov, tie sú super, aj modrá farba karosérie. V prípade manuálu určite choďte do BlueHDi 150, ale na osemnástkach. A nezabudnite na xenóny, tie sú naozaj nutné, keďže LEDky neprišli ani s faceliftom.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Citroën C4 Picasso Feel BlueHDi 120

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4428 mm
Šírka 1826 mm
Výška 1610 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1480/2950 kg
Batožinový priestor 537/1709 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 189 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,5/3,8
Emisie g CO2/km 100