Test Citroën C4 e-HDI: Nenápadne dokonalý

Citroën C4, ktorý je na trhu teraz si hrdo hovorí druhá generácia. Samotný model s týmto označením prišiel vtedy, keď automobilka upustila od slovného označenia a kvôli lepšiemu prehľadu začala používať čísla. Vtedy nahradil Xsaru. Oproti prvej C4 sa nová výrazne zmenila. Zmenila kompletne koncepciu. Je dostupná iba ako päťdverový model s tradičnejšími proporciami, ale hlavná zmena nastala pred vodičom. Konštruktéri zistili, že volant s pevným stredom je síce zaujímavý, ale s kľudným svedomím ho mohli nazvať krokom vedľa.

Kus, ktorý sa dostal k nám do redakcie mal celé označenie Citroën C4 e-HDi Exclusive. Najvyššia výbava bola skombinovaná s úsporným motorom, ktorý výrobca označuje ako mikrohybrid.

Sivý svet

Súčasná situácia na trhu automobilov diktuje, že väčšina nových áut je s nevýraznou farbou. C4 má v ponuke jedinú, ktorá viac kričí, a to červenú. Keď sa ale nad tým zamyslíte, tak ani šedá Shark, z nami testovaného kusu nevyzerá zle, len trochu zaniká medzi ostatnými autami v monochromatickej škále od bielej po čiernu.

Päťdverová karoséria auta nižšej strednej triedy sa spolieha na tradičný tvar z profilu, pri ktorom línia strechy neklesá tak drasticky, čo pomáha cestujúcim vnútri. Celkovo sa táto generácia C4 netvári avantgardne, ale skôr využíva tvary, ktoré tak ľahko nevyjdu z módy a budú aktuálne dlhší čas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na prvý pohľad to síce nie je až tak vidno, ale veľmi pekným prvkom dizajnu je výstupok na prednej kapote. Ten vyzerá, akoby bol nutný kvôli veľkému pohonnému agregátu, ale pri pohľade na ponuku motorov to je len estetická zábavka.

Pútavé tvary na C4 sa schovávajú v detailoch. Tvary reflektorov pôsobia celkom rafinovane, ale pri pohľade zboku zapôsobia dva prelisy na zadných dverách. Pre niekoho to môže vyzerať, že dizajnérovi skočilo pero, ale to budú len slová hejterov propagujúcich autá s nemeckou výrobou. Na C4 nevyzerá nič len tak prvoplánovo, ale auto vytvára dojem, že každá línia má svoje vizuálne opodstatnenie.

Pocit luxusu

Otvorenie dverí prináša celkom prekvapenie. Hatchback nižšej strednej triedy pôsobí celkom luxusne, dodáva pocit prémiovosti. Ak zoberieme do úvahy cenovku verzie Exclusive, tak slovná hračka o veľkom množstve hudby za málo peňazí naberá reálne kontúry. Jasné, chýba mu veľký farebný displej s údajmi o tom, čo aj tak väčšinou nepotrebujete, ale vôbec v interiéri nechýba.

Vrchná časť prístrojovej dosky je, tak ako diktuje doba z mäkkého plastu. To vonkoncom neprekvapí, ale bod nad palivomerom, kde sa stretáva niekoľko rovín vyzerá absolútne fantasticky! A k tomu obklad okolo klimatizácie a rádia. Všetko akoby minimálne z Audi, prípadne Mercedesu. Jediné, čo tak nepôsobí je malé odkladacie miesto s dvierkami tesne pod displejom zobrazujúcim palubný počítač a údaje z rádia. Ten nepôsobí luxusne, ale normálne.

V súčasnej dobe využívania dotykových displejov na nastavenie všetkého, vrátane klimatizácie poteší auto, ktoré má tieto funkcie prístupné starými dobrými kolieskami a tlačidlami. Kladne hodnotíme aj stvárnenie klímy. Tiež prispieva k, o triedu lepšiemu, dojmu z auta.

Aby to nevyzeralo, že je všetko úplne vynikajúce na palube C4, tak treba spomenúť, že nastavenie farieb podsvietenia prístrojov pred vodičom od bielej po ostrú modrú je úplne, ale naozaj úplne zbytočné. Možno pri DS4, ktorá má iné zameranie takýto marketingový ťah funguje, ale pri C4 každý nechá aj tak bielu, pretože najmenej ťahá oči.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ďalším kritickým prvkom je volant. Tvarovo je výborný aj napriek zrezaniu v spodnej časti a je rozhodne pokrok oproti vencu s pevným stredom, ale našlo si na ňom miesto až príliš veľa tlačidiel a ovládacích prvkov. Na volant sa predsa dávali ovládače, aby ich vodič nemusel hľadať za jazdy. No a tu je 12 tlačidiel a 4 kolieska. Jedno koliesko dokonca nastavuje intenzitu podsvietenia prístrojov. To tam naozaj nemuselo byť. S určitým cvikom sa samozrejme dá aj táto porcia zvládnuť, ale niekedy je menej viac. Dokým sa to šofér naučí, tak na volant bude hľadieť častejšie ako by chcel. Aspoň, že je vizuálne pekný a tento pohľad mu vôbec nebude vadiť.

Priestorové pomery sú v prednej časti kabíny naozaj výborné. Podčiarkujú to aj veľmi dobre tvarované sedadlá s masážnou funkciou. Pasažieri majú dokonca, pre prípad potreby, aj 220V zásuvku v stredovej konzole. Vzadu sa na kolená sťažovať nikto nebude, len pasažieri na krajoch môžu mať trochu problém s miestom na hlavu, ale len tí, ktorí sú nad 190 centimetrov vysokí. Na triedu slušne vyzerá aj údaj o veľkosti batožinového priestoru. Celých 380 litrov je podporených tvarom bez zbytočných zložitých konštrukcii. A ešte sa do neho veci ľahko nakladajú vďaka nízkej nakladacej hrane. Teda to chce automobilka aby si všetci mysleli. Nakladacia hrana nie je nižšie, ako pri konkurencii, ale dizajnéri to šikovne imitovali.

Netreba sa naháňať

Hatchback má pod prednou kapotou motor 1,6 HDi. Starý známy však disponuje novými technológiami, čím si zaslúžil označenie e-HDi. Aj číslovka 115 za označením hovorí veľa, prezrádza totiž na aký výkon sa treba tešiť. Francúzi ho samozrejme udávajú v konských silách. Po prepočte vychádza 84 kW. Agregát používa systém Start-Stop, len s tým, že pri vyradenej rýchlosti a pustenej spojke vypne motor už pri 20 km/h pri dobrzďovaní napríklad do križovatky.

Práve 84 kW sa javí ako ideálny výkon na takto veľké auto. Síce neohromí výrazným zrýchlením, ale pružnosť má ukážkovú. Jeho majstrovský kúsok však treba hľadať inde. Konkrétne sa dá nájsť v palubnom počítači. Spotreba sa dá bez výrazných problémov držať v okolí štyroch litrov. V testovacom aute spotrebe prispievala aj dobre zvolená šesťstupňová manuálna prevodovka. Nie je úplne stopercentne presná a dráhy sú trošku dlhšie, ale radí sa s ňou, na prekvapenie, príjemne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Podvozok C4 sa nesnaží byť športovým. Auto má byť komfortné, takže v zákrutách treba rátať s náklonmi. Celkovo sa dá skonštatovať, že jazdné vlastnosti sú čitateľné a neprekvapia v nevhodnej situácii. Skôr sa prejavuje nedotáčavosť ako pretáčavosť.

Bratovražedný súboj

Citroën C4 je dôstojným konkurentom všetkých tých Golfov, Focusov a ostatných hatchbackov nižšej strednej triedy. Interiérom sa blíži k prémiovosti a spotreba poteší vždy pri pohľade na palubný počítač. Nech hľadáte akokoľvek dôkladne, výraznú slabú stránku nemá. Možno by mu síce pomohli 17-palcové disky, ale to je len rýpanie. Najväčšia slabina C4 je celkom prekvapivá. Je ním nový Peugeot 308. Oproti nemu má však C4 finančnú výhodu a tiež výhodu pre tých, ktorí si nevedia zvyknúť na ovládanie všetkých funkcií cez displej.

Motor R4
Objem 1560 cm3
Výkon 84 kW (114 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 270 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4329 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1489 mm
Rázvor osí kolies 2608 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1373/1820 kg
Batožinový priestor 380/1183 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,3/3,3/3,7
Emisie g CO2/km 95

3 thoughts to “Test Citroën C4 e-HDI: Nenápadne dokonalý”

  1. Kvalitách auta? Ste normálny, citron nebude nikdy kvalitné auto, tak ako renaul, peugeot a podobné sračky… To by som radšej kúpil vardburg ako sa voziť na tomto!

    1. To je jeden z pohľadov. Veľa na zlej povesti niektorých značiek spraví nedostatočný servis. Viem napríklad o Citroene Berlingo, ktorý má 320 tisíc a nebol s ním žiaden problém. A zase viem o Volkswagene, ktorý sa po troch rokoch začal kaziť a za pol roka vypýtal investíciu okolo 10 000, čo je štvrtina pôvodnej nákupnej ceny. Takže veľa záleží od toho ako sa o konkrétne auto majiteľ stará a tiež aj od toho ako bolo vyrobené. Ale aj tak ďakujeme za názor.

      1. plně souhlasím s tím, co píšeš, záleží hodně na majiteli, jak se k vozu chová a kdy ho servisuje. Samozřejmě, nějaké prémiové značky mohou vydržet více, otázka je, zda se investice do nich vrátí..

Comments are closed.