Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Nekonzervujte

Sivá, sivá, biela, čierna, strieborná, čierna… Priznajte sa, že presne takto vyzerá každodenná situácia na ceste do zamestnania, z neho a vlastne všade. Všetky autá, teda väčšina z nich sú v škále monochromatického spektra, ktoré občas pretne červená. Všetky autá sa zlievajú do jednej veľkej machule.

Ale niektoré autá dokážu zaujať, aj keď sú práve v tom najmenej výraznom spektre farieb. Jasné, nový Superb zaujme teraz. O tom sa hádať nejdeme. Ale keď ich bude päť v každom rohu, tak to nebude to pravé, na čo všetci budú čumieť. Potenciál zostať magnetom má len málo áut, teda ak nerátame rýdze športové kusy. Citroën C4 Cactus ním určite zostane aj v bielom kabáte. Aspoň má teda veľkú šancu stať sa legendou. Konzervatívny vôbec nie je.

Ani biely nesedí do schémy

Väčšina áut vyzerá veľmi podobne. Určité črty jednoducho nikdy nevymiznú. Vlastne by to bola aj škoda, keby sa svet zbavil tradičných sedanov, kombi, či hatchbackov. C4 Cactus je v podstate tiež hatchback, ale nie taký, ako vidno na každom kroku.

Základný tvar by bol, Cactus k nemu však pridáva nádych crossoveru. Plastové lemovanie spodku je už celkom nuda. Tou ale nie je ochrana dverí. Airbumps na boku síce vyzerajú rovnako ako plasty vpredu a vzadu na nárazníku, ale dotyk odhalí, že sú niečim úplne iným.

Boky sú proti tresknutiam okolitých áut vyzbrojené vzduchovými kapsulami v gumovej mriežke. Reálne tak nemusíte rozmýšľať nad tým, či zaparkujete bližšie pri vchode do supermarketu, alebo až niekde v rohu na okraji. Trafíte trochu košíkom? Vôbec nevadí, Airbumps zožerú aj to. Aj nárazy malých detí na malých bicykloch, či kolobežkách.

Dizajn nebude každému po chuti. Ale my vieme, že ho budú kritizovať najmä zarytí fanúšikovia nemeckých autmobiliek. Tí by ale ofrflali aj keby iná krajina vyrobí dokonalé auto. Inak, Bugatti Veyron sa ako najrýchlejší Volkswagen tiež vyrába vo Francúzsku. Dizajn je tiež sekciou, čo nenechá ani jednu pivnú debatu bez vlny vôle, či nevôle. Rozdelené svetlá, prepojené presklenie a vlastne všetko vrátane názvu Cactus vystačí na konverzáciu počas niekoľkých večerov. U nás áno.

Samostatnou kapitolou by mohlo byť sfarbenie. K nám sa dostal army kus s naftovým štvorvalcom a robotom, slivka s trojvalcovou atmosférou a teraz bielo-hnedý kus. Farebná kombinácia je určite jedna z najlepších, len k celkovému vzhľadu chýbali iné disky. Čierne šestnástky riadne zanikali. Sedemnástky s chrómovým povrchom vyniknú viac.

Fotelky, nie gauč

Interiér má podobné šance na debaty ako exteriér. Tradičného je naozaj málo. To zostali len prvky, čo sa inak nerobia. Veď si predstavte, že by ste mali na smerovky prepínač na prístrojovke ako na Olcite, či Citroëne CX. Presadanie medzi autami by znamenalo poriadne študovanie príručky.

Cactus napríklad nemá tradičné kruhové, či posuvné ovládače klimatizácie. Nahrádza ich jeden displej v strede. Na dotyky reaguje trochu pomalšie. Stlačíte a v určitej konštelácii hviezd sa mu akosi nechce. Možno naň bolo príliš teplo, mali sme tak 36 stupňov celý týždeň. Druhý displej pred vodičom je však úplne super. Nemá ani otáčkomer, ani žiadnu indikáciu teploty chladiacej kvapaliny, ale stále má čiernu, ktorá čiernou aj naozaj je.

Krčmový fakt číslo 85 znie, že Cactus dostal airbag spolujazdca do stropu. Fakt, nerobíme si srandu. Žiadne šialené dieťa si naň nevyloží nohy. A tam, kde je väčšinou sa nachádza veľký odkladací priečinok. Konštruktéri mysleli aj na odloženie mobilu. Pod displejom v strede, pred radiacou pákou ho môžete umiestniť. Skúšali sme päťpalcový a akýsi menší, oba vošli, aj naraz. Také slonie uši a menšie tablety sme tam nepchali.

Testovaný Cactus sa odlišoval od toho, čo automobilka propagovala v reklamách. Spojený gauč sme nemali. Teda vpredu nie. Samostatné kreslá sa spočiatku zdali menej pohodlné, ale zistili sme, že sme v nich nesedeli ako vo fotelke. Ležérnejší posed spravil neuveriteľný trik. Trochu smola bola, že zadné sedadlá boli spojené. Takže máte jednoducho na výber päť miest, alebo iba dve. Nič viac, nič menej.

Jeden valec, tri turbá. Teda opačne!

Ponuka motorov Cactusu je jednocuhá. Buď máte benzínový trojvalec, alebo naftový štvorvalec. Verziu GT, ani Racing Cactus automobilka nebude určite riešiť. Najviac hot verziou bude trojvalcové turbo s titulmi v rámci anekty Motor roka.

Tri valce, objem 1,2 litra, jedno turbíčko. PureTech 110 má výkon 81 kW (110 k). Prejavuje sa výborne, stačí len potlačiť plyn a dokonca aj na päťke pri dialničnom tempe sa Cactus vrhne vpred. Pužnosť vynikajúca. Ale s rovnakým superlatívom sa nedá hovoriť o prevodovke. Je lepšia ako v atmosfére, teda aspoň pocitovo, len stále je to ako rozmýšľať či skočiť do blata, alebo do mokrej hliny. Ale zase odstupňovanie je naozaj dobre zvolené. Na horší pocit v páke si zvyknete a už to nebudete riešiť.

Stovka je na displeji pred vodičom do 10 sekúnd a spotreba by mala byť 4,6 litra. My by sme v pohode zvládli 5 litrov. Ale reálne sme jazdili za 5,2. Brzdenie obstarávajú, na rozdiel od slabších kusov, štyri kotúčové brzdy. A fungujú adekvátne k výkonu auta.

Zákruty sa s Cactusom celkom znášajú. Pri prejazde sme na hrane cítili prichádzajúcu nedotáčavosť. Tá sa vytratila po ubratí plynu. Ak sme boli dostatočne brutálni a pomohli volantom, Cactus odhodil zadok do ľahko kontrolovateľného šmyku.

Imidž nie je drahý

Doteraz platilo, že za iné, extravagantné autá sa platilo. Dokazovalo to Mini, čomu sa netreba čudovať, lebo je pod krídlami BMW. A tiež to predvádza Volkswagen s Beetlom. Fiatu sa s päťkilom podarilo stlačiť cenu dole, ale za prachy dostanete iba malé auto. Cactus je lacnejší ako klasická C4 s rovnakým motorom. To znamená, že ak ho nabijete výbavou, tak sa výrazne cez 20 tisíc nikdy nedostanete. Opravujeme spojenie veľa muziky za málo peňazí na veľa imidžu za málo peňazí.

Keby autombilka vyrábala Airbumps aj v iných farbách, dali by sa skombinovať parádne kusy. Polícii by mohol ísť biely Cactus so zelenými Airbumps, hasičom červený so žltými Airbumps. A my by sme stále zostali pri čiernej s červenými a PureTechom 130.

Motor R3 Turbo
Objem 1199 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4157 mm
Šírka 1729 mm
Výška 1540 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1190/1555 kg
Batožinový priestor 358/1170 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,8/3,5/4,6
Emisie g CO2/km 105