Test Citroën C4 Cactus: Gaučová pohoda

Pôvodná, teda predfaceliftová verzia Citroënu Cactus bola celkom kontroverzným autom. Výstredný dizajn s AirBump vankúšmi na bokoch z neho robil extravagantného účastníka cestnej premávky. Po facelifte je ale Cactus o niečo umiernenejší a AirBumpy sa presunuli nižšie, kde nepôsobia tak nápadne. My sme tento omladený hatchback testovali v benzínovej verzii s výkonom 110 koní.

Po facelifte pôsobí auto o kus serióznejšie a menej “funky”, čo môže byť dobrá aj zlá správa. Trúfame si však tipnúť, že tento dospelší dizajn má potenciál osloviť širšie spektrum zákazníkov. Celkový profil karosérie je v podstate identický, zásadným rozdielom sú ale AirBumpy umiestnené nižšie a vo výrazne zmenšenej podobe. Aj predné svetlá sú skoro rovnaké, avšak pribudla nová chrómová predná maska. Zadné svetlá sa tiež líšia iba mierne, v novej verzii je ale celá zadná časť, okrem spodku nárazníka, vo farbe karosérie. Stačilo sa teda pohrať s lakovaním, farebnými detailami a nižšou mierou použitia čiernych plastových doplnkov a auto je razom elegantnejšie. Táto skutočnosť najviac vynikne najmä pri použití dobre zvolenej farby, ako napríklad tejto modrozelenej, ktorá bola na testovacom kuse. Majstrovským trikom Citroënu je aj použitie 17” plechových kolies s plastovými krytmi, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako hliníkové disky. Pri bližšom pohľade samozrejme odhalíte čo je vo veci. Je to však spôsob, ako ušetriť náklady a nedegradovať pri tom vzhľad auta. Aj napriek vyššie uvedenému Cactus stále nie je úplne tuctové auto a stále v sebe nesie kúsok zo svojej typickej extravagancie. Asi sa nám ale táto faceliftovaná verzia páči viac než tá pôvodná. Táto nová neprišla o originalitu a zároveň je vzhľadovo vyspelšia.

Po usadení sa za volant hneď viete, že sedíte v Cactuse. Široké a mäkké sedadlá sú extrémne pohodlné a cítite sa na nich ako na gauči. Bočné vedenie je samozrejme slabšie a na veľmi dlhých trasách by ste asi ocenili tvrdší posed s väčšou mierou opory, ale na presuny po meste a okolí primeraným tempom sú tieto sedadlá super. Majú pekné prešívanie vyhotvené modrou niťou, ktorá ladí s farbou exteriéru. Sú aj vyhrievané, avšak koliesko, ktorým sa nastavuje ich vyhrievanie, je na ich bokoch a nie je podsvietené. Najmä v noci to teda nie je užívateľsky najlepšie riešenie. Na Cactuse máme radi nápadité  madlá dverí v tvare koženej pracky a tiež schránku pred spolujazdcom so striebornými zámkami a protišmykovými výstupkami. Naviac, tvar schránky a jej umiestnenie dávajú miestu spolujazdca extrémne štedré priestorové parametre v oblasti kolien a nôh. Čo sa týkla tlačidiel , kabína je minimalistická a takmer všetko sa ovláda prostredníctvom dotykovej obrazovky. Taktiež prístrojový panel je digitálny a extrémne minimalistický. Malý obdĺžnikový displej ukazuj  veľký údaj o rýchlosti jazdy a zopár ďalších informácií, otáčkomer tu ale nie je. Opäť pomerne svojský prístup, ktorým je Cactus známy. Centrálny displej má inak priemernú grafiku, pomerne modernú aj keď nie špičkovú. Na auto danej triedy je to ale úplne v pohode. Naviac, nechýba parkovacia kamera či podpora Apple Car Play a Android Auto, cez ktorú viete spustiť navigáciu. Cez displej sa nastavuje aj teplota v kabíne, avšak do tohto menu sa viete priamo dostať aj stlačením fyzického tlačidla pod displejom. To je fajn nápad. Vo výbave nechýba z bežných vecí nič, je tu už spomínané vyhrievanie sedadiel, displej s parkovacou kamerou či navigáciou cez telefón aj USB porty. Zaujímavosťou je, že zadné okná sa nedajú plne stiahnuť, ale iba čiastočne pootvoriť. Pozitívom to síce nie je, ale úprimne, ako často to človek potrebuje urobiť, keď má v aute klimatizáciu? Interiér samotný je stále nápaditý a netuctový, plasty sú ale skôr tvrdšie aj keď ich spracovanie je v poriadku.

Pod kapotou pracoval benzínový motor PureTech. Objem má 1,2 litra a skromné tri valce pri maximálnej snahe vedia vyprodukovať 81kW/110 koní, čo nie je úplne zlý údaj. Je pekne utlmený, počuť ho až vo vyšších otáčkach a jeho výkon je na bežné jazdenie úplne dostatočný. Pretekár to nie je ani náhodou, ale mestské šprinty z križovatiek zvláda bez problémov a nestratí sa ani pri predbiehaní mimo mesta či na diaľnici. Samozrejme, za predpokladu rozumného zaťaženia auta.  Manuál má iba šesť stupňov čo mu slúži ku chvále, negatívom sú však dlhšie dráhy a gumovejší pocit pri radení. Cactus je ale predurčený na pohodlné jazdenie a aj prevodovka je toho dôkazom. Priemerná spotreba po týždni jazdenia sa ustálila na 6,3 l/100km. To je údaj, ktorý neohúri ani neurazí. Pri snahe o hospodárnejšiu jazdu by sa ale hranica 6l/100km pokoriť určite dala. Jednou z veľkých devíz facelifotvaného Cactusu je podvozok, konkrétne tlmiče s hydraulickými dorazmi. Je faktom, že auto s nimi jazdí vážne pohodlne. Ich benefity pocítite najmä pri prejazde veľkých jám a nerovností, ktoré vie tento podvozok hravo pohltiť a posádka cíti iba jemné utlmené buchnutie. Na koncoch zdvihu, teda v dorazoch, odvedie spomínaný hydraulický systém svoju prácu skvelo. Auto je také mäkké, že pri prudkom zrýchlení a brzdení cítite ako sa nakláňa. Lenže, Cactus sa ani nehrá, že chce byť športovo sebaistý. Jeho primárnym účelom je byť pohodlný a to zvláda na jednotku. Spomeňte si na gaučovo rozložité a mäkké sedadlá a je vám jasné, že tu idú športové ambície úplne bokom.

Faceliftovaný Cactus je o kus vyspelším autom než jeho predchodca. Originalita v prístupe k veciam mu ale zostala. Nie je to úplná tuctovka, ale vďaka umiernenejšiemu dizajnu už môže osloviť širšie publikum. Vďaka novému podvozku s hydraulickými dorazmi je extrémne pohodlný a tak si veľmi ľahko získa zákazníka túžiaceho po komfortnom hatchbacku na kľudné jazdenie. Trojvalcový benzín PureTech má na takýto typ používania aj dostatočný výkon a spotreba tiež nie je zlá. Auto v základnej výbave Feel stojí 13 990 eur s DPH,  čo vážne nie je veľa za auto ktoré nesplynie s davom a má svojský image ako bonus k praktickosti.

Citroën C4 Cactus PureTech 1,2

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4170 mm
Šírka 1714 mm
Výška 1480 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1191/1575 kg
Batožinový priestor 348/1170 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,6/5,2
Emisie g CO2/km 119