Test Citroën C3 PureTech 82: Lentilka

Citroën kedysi vyrábal Saxo. To ale bolo naozaj malé a jeho nástupca mal byť väčší. Vznikol tak model C3 a C2. Práve väčší C3 pokračoval až do druhej generácie, pri ktorej si zachoval tvar profilu. Ten konkrétny profil môžeme nazvať tiež chrobák, ako legenda od Fau-Vé. Obliny spájajú obe generácie.

Druhá generácia sa ukázala v roku 2009, pred oficiálnym debutom na septembrovom frankfurtskom autosalóne. Stojí na rovnakom základe ako C3 Picasso, DS3, Peugeot 208 a Citroën C4 Cactus. Tento fakt podmienil aj inovácie v motorovom priestore a do ponuky prišiel benzínový trojvalec známy z väčšiny bratov a sestier, s označením PureTech 82. Ten prišiel po facelifte v roku 2013 v Ženeve.

Stále láka

Citroën C3 je, podľa pôdorysu, typickým zástupcom triedy malých áut. Lenže výška ho radí skoro medzi miniMPV. Z nej vychádza netradičný tvar karosérie, ktorý asi zdieľa len z VW New Beetle z prelomu tisícročí. Aj tvar pomohol ku koeficientu aerodynamického odporu na priaznivej hodnote Cd=0,307.

Medzi malými autami je výborné, že v katalógoch ukazujú viacej farieb ako väčšie autá. C3 má hneď niekoľko žiarivých odtieňov. Svieti modrá Belle Ille, modrá Virtuel, aj červená Rubi. Ale zo všetkých najviac pozornosti púta fialová Karma. Na malé auto sa hodí úplne najlepšie.

Samotný tvar a farba spravia toľko, že C3 otáča hlavy, aj keď nie je s obrovskými kolesami a extravagantnými detailami. Plynulé línie, logické prelisy, pekné svetlá, pekné disky… Vlastne počkať, to nie sú zliatinové disky. To sú len umne stvárnené puklice na plecháčoch.

Aj napriek tomu, že C3 brázdi v druhej generácii cesty už šiesty rok, stále dizajnom, pri správne zvolenej farbe robí rozruch. Jediný detail, ktorý by sme zovňajšku vedeli vytknúť je prút antény, decentnejšia kratšia by pôsobila harmonickejšie. Ale zase zadné svetlá sú výborné, najmä s chrómovo vyzerajúcim pásom po celom vrchu, od blatníka až na veko batožinového priestoru.

Viac miesta ako sa zdá

Interiér auta, teda hlavne prístrojová doska, akoby z oka vypadli exkluzívnejšiemu, trojdverovému bratovi, DS3. Dalo by sa povedať, že je takmer totožná. Lenže, ako to býva pravidlom, diabol je schovaný v detailoch. Napríklad DS3 má stupnicu teploty motora, C3 stačí len kontrolka.

Celkový dojem kvality z interiéru kazí jedine lakťová opierka, ktorá sa tvári ako domontovaná dodatočne. Síce je lepšia ako nič, ale do interiéru nejako nezapadá. Možno by pomohlo čalúnenie látkou, ktorá je aj na sedadlách. Vtedy by sa tvárila ako integrálna časť interiéru.

Dobre, ešte pokračujeme s kritikou, páčka pod volantom na ovládanie tempomatu je rovnaká ako tá na ovládanie rádia. To znamená, že občas miesto pridávania hlasitosti zvyšujete rýchlosť. Teda kým si nezvyknete na auto dokonalejšie. Zato na volante nebolo treba umiestňovať žiadne tlačidlá.

Martin Cyprian Photography

C3_Cyprian_Martin

Lenže to je tak kritiky dosť. Čalúnenie sivou látkou je takmer dokonalé vizuálne. V sedadlách sa sedí veľmi pohodlne. No a prekvapivo aj miesta je, na tak malé auto bohato. Vpredu úplne bez problému, jedine na šírku sa občas dvaja dotknú. Vzadu nejako zvlášť nevadí ani rýchlo sa zvažujúca zaoblená strecha. Znova najmä pohodlnosť. Pre väčšinu Slovákov je práve malé auto možnosť ako prepraviť rodinu. A keď sa do nej celá rodina dostane, tak treba aj nejaký batožinový priestor. V C3 je na pohľad dostatočne veľký a vyzerá poriadne hlboký, ale za to môže relatívne vysoká nakladacia hrana.

Vodič má všetko po ruke. Dokonca môže jedným tlačidlom zvoliť nočný režim, kde mu zostane svietiť len tachometer. Jediný osvetlený kruhový prístroj znižuje o niečo únavu, aj keď nie tak ako HUD. Skupina prístrojov priamo pred očami vyzerá veľmi nadčasovo a tieniaci štít je upevnený len na troch bodoch, celkom cool. Boli sme nadšení z displeja na stredovej konzole. Pripomenul nám naše prvé mobily. Naozaj, vážne, svojou grafikou evokoval Ericsson R320s, či grafiku Nokii 3310. Toto nie je žiadna irónia, ale čistokrvná nostalgia. Už len kvôli nemu by sme nepriplácali za navigačný systém.

Komfort nadovšetko

Model DS3 je športový. To znamená, že C3 nemusí na takéto ciele ani trochu myslieť. Malý Citroën zvolil komfortnú plavbu miesto športového trasenia. Tento parníček sa nechce hrať na to, že bude vyhrávať etapy rally, aj keď má pekne všetky tituly zo súťaží, aj z WTCC, vypísané v príručke.

Takže naštartujete. Nie, nemáte to tradičné HTP od nemeckých konštruktérov. Motor PureTech s rovnakým počtom valcov (3) a objemom (1,2 l) robí trojvalcom dobré meno. Vibrácie takmer žiadne neprenikajú do interiéru a agregát by sa dal nazvať celkom živým. Len do momentu, keď budete potrebovať predbehnúť. Nižší krútiaci moment z manévru robí situáciu s nevyhnutným predvídaním a dlhšou rovinkou, alebo aspoň dlhším výhľadom. Neodporúčame vonkajšie stopy zákrut.

Teritóriom tohto auta nie je diaľnica, ani dlhé presuny mimo mesto. Práve v osídlených oblastiach sa cíti úplne najlepšie. Jednotka, dvojka a trojka sú akési svižnejšie a štvorka a päťka zase riešia tú úspornejšiu prevádzku. Nám sa podarilo jazdiť za 5,5 litra, ale zase dokázali by sme aj do 5, ak by sme nemali olovené tenisky.

Najväčšou vadou na jazdení s autom nie je ani tak podvozok, ale prevodovka. Samotný podvozok sa nám zdal až príliš mäkký. To tiež nie je problém, to skôr premotivované ESP dokáže zasiahnuť aj keď je auto ešte stále v pohode. No, poďme k prevodovke. Dlhšie dráhy by sa dali prepáčiť, aspoň aj dievčiny, ktoré nevedia radiť majú pocit, že niečo zaradili. Trápila nás úplne gumová charakteristika. Dizajnom však C3 prebíja veľa neduhov.

Aj tak je „cute“

Nech nájdete koľkokoľvek negatív auta, stále sa vrátite k tomu, že je pekné. A naviac je za naozaj priaznivú cenu. Začína na 9790 eurách. Ale poďme na to triezvo. Verzia v teste bola za približne 12 tisíc. Stále dobré. Najviac tienistou stránkou je, že väčší model C3 Picasso je len o málo drahší a má tiež túto krásnu fialovú farbu. C3 berieme ako auto, ktoré zvládne ovládať každý, je úplne jednoduché na jazdenie a nehrá sa zbytočne na športové vozidlo.

Citroën C3 PureTech 82 Best Collection

Motor R3
Objem 1199 cm3
Výkon 60 kW (82 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3941 mm
Šírka 1728 mm
Výška 1524 mm
Rázvor osí kolies 2466 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1135/1525 kg
Batožinový priestor 300/1121 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 174 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/4,1/4,6
Emisie g CO2/km 107