Test Citroën C3 Origins: Jeho revírom je mesto

Mestských vozidiel je v ponuke neúrekom. Môžete si vybrať malé, menšie, o niečo väčšie, benzínové, hybridné, elektrické, nenápadné, extravagantné alebo elegantne výrazné. Práve do poslednej kategórie zapadá C3 Origins, verzia malého mestského Citroënu odkazujúca na oslavu storočnice značky. Od roku 1919 prešla Francúzska automobilka skutočne dlhú cestu lemovanú úspechmi, ale aj šialenými kontroverznými počinmi. Práve na začiatku ich cesty bol Typ A, prvý model vyrábaný sériovo. V roku 1934 spôsobili ďalšiu revolúciu, model Traction Avant dostal pohon prednej nápravy.

Uhol pohľadu

Modelom C4 Cactus začali trend vozidla odolávajúceho mestskej džungli. Najvýraznejším prvkom je karoséria obohnaná rozľahlými plastovými plochami AirBump, ktoré majú zabrániť otlčeniu plechov na úzkych parkoviskách a uliciach mesta. Tieto prvky, aj keď v decentnejšom prevedení, pretavili aj na aktuálny model C3. Verzia Origins dostala dizajnové prvky špecifické len pre model oslavujúci jubileum. Exteriéru a interiéru dominuje medená farba. No, dominuje, sú to v podstate len detaily, no v monochromatickosti bielej, čiernej a sivej sú to detaily výrazné a veľmi elegantné. Zvonka je to lemovanie okolo hmlových svetlometov, prúžky na C-stĺpiku, spätných zrkadlách a pri označení modelu, lemovanie výlisku na streche v geometrickom tvare a podobne tvarované lemovanie jedného dielca na plastovej ochrane dverí. Na storočnicu odkazuje nálepka na dverách v podobe historického znaku značky a tiež roku, ak by niekto pochyboval, odkedy je francúzska automobilka na trhu. Veľkosťou karosérie je C3 jednoznačne praktickým mestským vozidlom. S dĺžkou 3996 mm sa v meste ľahko manévruje, no nie je ta zasa mikro vozidlo len pre jedného a nákup. Spoľahlivo odvezie celú rodinu, na detské autosedačky je k dispozícií uchytenie IsoFix, batožinový priestor s objemom 300 litrov pojme nákup aj dennú batožinu celej rodiny.

Karoséria má príjemné oblé tvary, medené „oči“ v podobe orámovaných hmloviek vyvolávajú prívetivý pohľad na vozidlo. Čierne spätné zrkadlá kontrastujú s bielou karosériou, podtrhávajú kompaktnosť mestského presúvadla. Čierna je aj strecha, bi-color je proste in. No v Citroën to dotiahli ešte trochu ďalej, stredom sa tiahne geometrický výlis, ktorý je orámovaný medenou farbou odkazujúcou na výročnú edíciu. Keďže má vozidlo výšku 1474 mm, detail nezostáva nepovšimnutý. Prvkom dizajnu sa dajú nazvať aj dvojfarebné kolesá. Sú z plastu. Nie, vážne, oceľové 5 lúčové disky prekrývajú plastové puklice kopírujúce tento tvar a vytvárajúce efekt hliníkových kolies.

Dizajnové výstrelky pokračujú aj v interiéri, ako prvé upútajú šedé sedadlá s netradičným tvarom a tiež čalúnením. Tvorí ho kombinácia až troch farieb a materiálov, dominujúca je spomínaná šedá s tvídovou štruktúrou. Smerom k opierkam hlavy je výrazný odskok, zúžená čierna časť je prešívaná medenou niťou. Sedadlá dostali aj špeciálny štítok s názvom edície Origins. Na krátke mestské trasy sú sedadlá Advanced Comfort veľmi pohodlné, pri dlhších trasách by prílišná mäkkosť mohla spôsobiť bolenie chrbta zapríčinené zapadnutím zadku hlboko do sedadla. Palubovke dominuje veľký, 7-palcový displej infotainmentu. Je presne v strede, rovnobežne s volantom, žiadne naklonenie k vodičovi. Osadený je na valcovitom stojane s tlačidlami na ovládanie spotrebičov vozidla. Volant je menší, akurát vhodný na manévrovanie v meste. Disponuje tlačidlami na ovládanie médií a handsfree k mobilným zariadeniam, pod volantom je osobitná páčka na ovládanie tempomatu. Tvar má korešpondujúci s celým vozidlom, stred je hranatý, no s oblými rohmi. Vlastne väčšina prvkov je v tomto duchu, výduchy klimatizácie dostali okrem typického tvaru aj olemovanie v medenom prevedení ťahajúce sa pozdĺž celej palubovky. Medené je aj obšívanie koberčekov.

Už síce známym, no stále veľmi zaujímavým a pekným prvkom je madlo na dverách. Menej príťažlivé sú tvrdé plasty a prázdny priestor pod displejom v strede. Pod ním je jeden vstup na USB a jedna 12 V zásuvka. Pred vodičom je kombinovaný súbor ukazovateľov, štyri analógové budíky rýchlosti, otáčok, teploty motora a stavu paliva obopínajú centrálny palubný počítač. Ten pri naštartovaní rýchlo pripomenie, aké výročie automobilka oslavuje. Len premýšľame, či o rok sa grafika zmení a miesto 100 tam zasvieti 101, keďže údaj o stovke už bude neaktuálny. Ďalším nevábnym prvkom je hlavica radiacej páky. Tá pôsobí veľmi lacno, nedôstojný detail pre verziu odkazujúcu na dlhú históriu.

Aj v meste to chce trocha svižnosti

Motorizácia Cé-Trojky je taká mestská. Benzínový trojvalec PureTech 82 s 5-stupňovým manuálom a výkonom má 61 kW (82 k), v ponuke je aj dieslová stokoňová verzia. Benzínový motor je…. nenápadný? Občas premýšľate, či ho tam máte. Ohurujúcu akceleráciu nečakajte, vozidlo je proste mestské presúvadlo. No aj v meste nastanú situácie, keď potrebujete rýchlo uniknúť z krízovej situácie alebo sa dostať z neprehľadnej križovatky v dopravnej špičke. Chce to cvik a zvyk, možno prevodovka keby lepšie napomáhala hospodáreniu s výkonom, no táto je rovnako lenivá, ako motor. Ale fajn, berieme, odviezť pár ulíc deti do školy a zbehnúť do potravín. Spotreba je taká typická, my sme jazdili za 8,6 litra na stovku kilometrov, boli v tom aj nejaké tie diaľnice. To bolo síce trochu utrpenie, rozkotúľať to na rýchlosť vozidiel idúcich v prúde s vami, no podarilo sa, je to zasa len o zvyku. Tempomat je skvelý pomocník, aj keď do kopca mal problém udržať 140 km/h. Našťastie sú v ponuke aj výkonnejšie motory.

Podvozok ale dostáva jednotku s hviezdičkou. Pohodlnosť nadovšetko, rozbité urbánne cesty zvláda s ľahkosťou. Chrbtica posádky neutrpí žiadne poškodenie, ani zubné náhrady nebude potrebné zháňať. Aj napriek zjavnej mäkkosti, stabilita zostala neporušená, vozidlo drží aj v zákrutách, keď už ste to totiž konečne trochu rozbehli, znova brzdiť a absolvovať to nanovo je otravné. Aj hluk z cesty je kvalitne odfiltrovaný, pri prudkom zošliapnutí akcelerátora, čo je dosť častý jav, sa ozve len zúrivé zhučanie naštvaného trojvalca. Manévrovateľnosť je taktiež výborná, otočiť sa aj v užšej ulici alebo pohodlne zaparkovať do prepchatého parkoviska zvládne C3 Origins s ľahkosťou.

Technologie

Bez Creative, keďže  výbava je dosť oklieštená. Áno, veľký 7-palcový displej má, no navigácia v základe nie je. Takže sa z neho stal prerastený ovládač klimatizácie a rádia. Dobre, aj mobilné zariadenie si môžete pripojiť, ovládače sú dokonca aj na volante. Prvky komfortu sú v podobe kúrenia/klimatizácie a sedadiel Advanced Comfort, bez vyhrievania, taktiež aj svetelný a dažďový senzor. Parkovací asistent nesklamal, do mestského vozidla proste patrí. Grafika je dobrá, skreslenie trochu väčšie, no znova, stačí si zvyknúť. Senzory taktiež uľahčujú pohyb v mestskej džungli, aj keď mierne dlhšie oneskorenie si vyžaduje citlivo narábať s akcelerátorom, aby sa náraz neozval skôr, ako signál zo senzorov. Na naše prekvapenie sa pri diaľničnom prejazde ozvalo pípanie, pripomenul sa prvok bezpečnosti, signalizácia vybočenia z jazdného pruhu. Tlačidlo na vypnutie je samostatné, naľavo pod volantom. Zato vypnutie krutého štart/stop systému je výhradne cez dotykový displej infotainmentu a to zakaždým, keď znova naštartujete. V meste, keď stojíte na križovatke každých 500 metrov, trpí štartér o niečo viac. No ale aj autoservisy musia z niečoho žiť.

Kľúč k vozidlu je klasický, treba použiť tlačidlá na ňom a následne ním otočiť v spínacej skrinke. Stredné tlačidlo, štandardne slúžiace na separátne odomknutie batožinového priestoru, je v tomto prípade na aktivovanie vonkajších svetlometov. Praktický detail v tmavých nočných uliciach. Na cestu svietia jasno, žmúranie do tmy absolvovať nebudete. Priestor je na mestské vozidlo veľkorysý, so spolujazdcom si lakťami zavadzať nebudete… moment…. lakťovú opierku vlastne nemá, tak nič. Vzadu je to očakávateľná situácia, tri dospelé osoby sa mierne budú tlačiť, no deti sú v pohode. Aby sme ale nikoho nediskriminovali, C3 sa perfektne hodí ako študentské vozidlo, naberiete spolužiakov, veď zvyknutí z vlakov na tlačenicu, piati šetríte životné prostredie a na univerzitnom parkovisku zaberie málo miesta.

Cena za oslavu

Keď si to všetko zosumarizujeme, tento model je vlastne výbava Feel s najslabším motorom a pár detailmi naviac, najmä tými vizuálnymi. Benzínová testovaná verzia stojí 11 990 EUR, za dieslový motor si priplatíte ešte o tri tisícky naviac. V ponuke sú aj lacnejšie možnosti, no aj drahšie. Elegancia sa C3 Origins uprieť nedá, chcelo by to trochu agilnejší motor, lebo diesel do mesta trochu stráca význam, keďže je tu, okrem zjavných technických špecifík, neustále hroziaci damoklov meč v podobe zákazu nafty v mestách.

Citroën C3 Origins

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 61 kW (82 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118Nm pri 2750 ot/min
   
Prevodovka 5 stupňová – manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3996 mm
Šírka 1749 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1112/1550 kg
Batožinový priestor 300/922  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,3 s
Spotreba (WLTP) 4,8
Emisie g CO2/km 110