Test Citroën C3 Aircross BlueHDi 100: PoSUVanie zmyslu

Citroën C3 Picasso šiel do dôchodku. Už nie je v kurze. Nie auto ako také, ale trieda malých MPV je už out. Teraz je in SUV. Všetko musí mať náznak terénneho vozidla. Mohutné plastovanie, zvýšená svetlá výška. MPV smutne stojí v kúte. Teda už ani tam nie, dopredávajú sa posledné kusy, aktuálne, a uvoľňuje miesto autu, ktoré automobilka propaguje dosť zvláštnym slovom, ktoré je aj na bokoch testovaného kusu.

Aircross je, v podstate, veľkostne podobný ako Picasso, ale prichádza s tým závažným štýlom, ktorý teraz veľa ľudí jednoducho chce prezentovať. Trh si žiada takéto autá, výrobcovia ich ponúkajú. Citroën nie je jediný, aj Ford sa má zbaviť B-Maxu v prospech EcoSportu. Scenár je teda rovnaký.

Ako ich rozoznať?

Asi budeme opakovať to, čo už ste počuli a čítali. Ale je to naozaj tak, Citroën si ide svoje, čo sa týka dizajnu. Po trochu mdlej dobe začiatku milénia sa znova dostal do formy a autá vyzerajú ako žiadne iné. Ehm, žiadne iné znamená v tomto prípade žiadne od iných automobiliek. Jasné, základné tvary sa oklamať nedajú, ale detaily sú naozaj špecifické.

C3 Aircross využíva všetky prvky, s ktorými prišiel už C4 Cactus vo svojej prvej verzii a tiež je veľmi blízko malému hatchbacku C3. Ten, mimochodom, tiež zmenil svoju podstatu. Všetko je už akosi familiárne, akosi ľahko zaraditeľné a má dávku charakteru.

Predok má výrazne oblé tvarovanie a lištu na hrane kapoty so zakomponovaným znakom a na krajoch s LEDkovými pásmi na denné svietenie. Budúcnosť vyžaruje aj s oddelených hlavných svetiel. Len škoda, že technológie sú skôr z minulosti. C3 Aircross neponúka nič iné ako halogénové svetlomety. Žiadne LEDky a dokonca ani xenóny v ponuke nehľadajte. Ku cti halogénom slúži aspoň to, že svietia naozaj slušne.

Airbumps sa nekonajú, ale vizuálu to neškodí. Naopak, zaujímavo vyzerajú biele pásy na poslednom bočnom okne. Nie sú to len nálepky, sú zalakované na okne, čo ste určite nečakali. Celkovo modro-biela kombinácia pôsobí šmolkovsky zaujímavo. Zadná časť je znova zaoblená a trochu pripomína buď Fiat 500L, alebo Toyotu FJ Cruiser. Ale ako celko, vrátane nárazníka bude zadok Aircrossu nezameniteľný.

Do budúcnosti a znova naspäť

Cactus mal digitálny displej pred vodičom. C3 už nie. A C3 Aircross ho tiež nemá. Pred vodičom sú tradičné ručičkové prístroje. Dokonca Citroën použil aj ručičky na sledovanie stavu paliva a teploty motora. Za to tlieskame, digitálne dieliky na displeji nie sú tak presné a horšie sa odčítavajú.

Trochu zamrzí aj použitie displeja pred vodičom. Ak čakáte farebné LCD, máte smolu. Máte smolu aj ak čakáte maticové monochromatické LCDčko. Tu je len segmentové, charakteristika monochromatické zostáva. Vieme, znižovanie nákladov. Ale tých 5 eur za samotný displej aj s rozrátaním programovania by spravil z auta naozaj auto budúcnosti.

Naproti tomu stredový displej už farebný je. A je dotykový. Dotykom ovládate navigáciu, audio, ale aj klimatizáciu a kompletne. Všetko je schované v submenu infotainmentu. Dokonca aj prepínanie vnútornej cirkulácie vzduchu. Práve vtedy, keď ho potrebujete netrafíte tlačidlo, váš dotyk nebude dostatočný, alebo čokoľvek iné prebehne tak, ako nechcete a smrad z tej tridsaťročnej 815-ky budete mať vnútri ako švihnutím čarovného prútika. Ale ostatné veci sú, dá sa povedať, dobre zvládnuté a už ani ten displej nie je úplne letargicky reagujúci. Menu je naviac aj úžasne logické, nič nemusíte študovať.

Priestorovo sa C3 Aircross inšpiroval asi u C3 Picasso. Miesta vpredu majú obaja pasažieri dostatok a sedia v naozaj príjemne pohodlných sedadlách. Zadné trojsedadlo je delené a tiež ponúka dosť miesta, najmä ak vzadu sedia dvaja. Traja už budú mať trochu problém, ako v každom inom takto veľkom aute. Na pár kilometrov to zvládnu, na križovanie krajiny trojica vzadu nebude to správne. Popri dostatočnom mieste zostáva aj celkom veľký kufor. Ak na dovolenku nepoberiete všetky zaváraniny a milión paštét, dokážete do neho zbaliť aj celú štvorčlennú rodinu.

Úsporná alternatíva je v poriadku

Od niektorých áut jednoducho nesmiete očakávať športové jazdné vlastnosti. Pri Citroënoch to, v ostatnej dobe, platí ako všeobecné, ale nepísané pravidlo. Skôr sú zamerané na rodinný komfort. C3 Aircross nemôže byť vôbec iný, podvozok má skôr plavné charakteristiky a to je len dobré, nikoho nevytrasie. Takto to má byť!

Oblá kapota ukrýva, v tomto prípade, 1,6-litrový motor BlueHDi 100. Ak ste už niečo o autách Citroën počuli, určite budete vedieť, že má výkon 74 kW (100 k), teda presne toľko koní ako naznačuje číslovka v názve. Zaujímavá je aj hodnota krútiaceho momentu. Dosiahla na 254 Nm. Naozaj toľko udáva automobilka, žiadne okrúhle čísla.

Auto teda netrhá asfalt. Zase to ale od neho nikto nečaká. Skôr nakoniec budete šokovaní, že keď ho tlačíte do nelegálnych prejazdov, tak vôbec neprotestuje. Máte v pláne nočný prelet cez pol štátu? Nie je problém, komfortný podvozok a akurát výkonný motor sú základné charakteristiky. A ak sa vyskytnú aj semafory, tak poteší absencia Start-Stop pre tento motor. Výkonnejší BlueHDi 120 už túto vražednú technológiu má.

Motor BlueHDi 100 je spojený s manuálnou prevodovkou. To znie dobre. Horšie vyzerá, že iba päťstupňovou. Ale rozdiely medzi jednotlivými stupňami sú tak veľké, že máte pocit ako keby ste mali desať stupňov pôvodne, len radili každý druhý. Dôsledok je, že pri 130-tke na diaľnici točí motor necelých 2300 otáčok. Za hodnotu je schovaná aj nízka spotreba. Do 5,5 litra sa dostanete naozaj kedykoľvek. Ak sa posnažíte, tak na jar, s letnými pneumatikami dáte kľudne aj pod 5 priemer so všetkým. Len škoda, že prevodovka má dlhé a menej presné dráhy.

Cool faktor

Teraz sú naozaj najviac cool, podľa trhu, crossovery. Ich rast je nezadržateľný a prenikajú do všetkých veľkostných tried. Vytláčajú ostatné karosérie z ponuky. Kto však bude plakať za C3 Picasso, keď C3 Aircross je naozaj lepším a príjemnejším autom s porovnateľným priestorom vnútri? Asi nikto. Svoju etapu výslnia si predchodca užil, je čas prenechať post mladým. Ani Iggy Pop tu nebude večne a ani Marilyn Manson už nie je taký ako kedysi. Treba sa prispôsobiť, kto chce prežiť musí rešpektovať publikum.

Testovaný kus má cenovku 19 540 eur. Nevyzerá to ako málo, ale ponúka naozaj veľa. V ozajstnej zime sme si pochvaľovali najmä vyhrievanie čelného okna a sedadiel. A ak sa pýtate, tak štvorkolka v ponuke nie je a ani sa nechystá. Má ju suplovať príplatkový Grip Control, teda aspoň čiastočne.

Citroën C3 Aircross BlueHDi 100 Shine

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 254 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4154 mm
Šírka 1824 mm
Výška 1637 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1293/1825 kg
Batožinový priestor 410-520/1255 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,5/3,5/3,9
Emisie g CO2/km 101