Test Citroën C3 Aircross 1.5 HDi Feel: Plavba po pokojnej hladine

Kompaktný Citroën C3 Aircross tu s nami už nejaký čas je a mali sme ho už možnosť testovať. Malý guľatý crossover v bielej farbe sme tentokrát vyskúšali s motorizáciou 1.5 Blue HDi, čo znamená 88kW/120 koní spriahnutých s automatickou prevodovkou so šiestimi stupňami. Výbava Feel predstavuje zlatú strednú cestu, takže by malo ísť o štandardne vybavené auto dostupné pre široké masy.

Zaoblená karoséria sa vo veľkom množstve častí zhoduje so súrodencom C3. Aircross je však vyšší a v každom smere o kúsok väčší, má teda lepšie predpoklady slúžiť aj ako jediné auto v rodine. Štandardná C3 pôsobí kompaktnejšie a športovejšie, verzia Aircross je praktickejšia a aj profil karosérie je vyšší. A áno, menej atraktívny ako C3, to je však daň za viac priestoru, lepšiu úžitkovú hodnotu aj prejazdové schopnosti. Jeho prirodzeným revírom je však samozrejme mesto a spevnené cesty, na štovrkolku zabudnite. Poľnú cestu ale zvládne s prehľadom a nemusíte mať strach, že chytíte podvozok na prvom výmole. Takže, je to také “mild SUV”. Zaoblený tvar karosérie síce nie je prvoplánovo atraktívny a nádherny, originalitu a osobitosť mu ale nemožno uprieť. Hodila by sa mu ale nejaká výraznejšia farba, v bielej tento funky dizajn až tak nevynikne. Tenké predné svetlá sú dnes už neoddeliteľnou súčasťou nových Citroënov. Tie plynule prechádzajú do dvoch hliníkových líšt so znakom uprostred. Nechýba veľká obdĺžniková predná maska vyhotovená z plastu. A keďže C3 Aircross sa nebojí ani nespevnených ciest, je aj celkové oplastovanie karosérie pomerne hojné. Oplastované sú lemy blatníkov aj oba nárazníky. V prípade bieleho laku karosérie je to fajn kontrast a je to aj praktické. Nemusíte sa báť, že ich poškriabete na prvom konári. Veľmi šikovne sú vyriešené kolesá. Ide o päťlúčové čierno-strieborné plastové kryty plechových kolies, ktoré z diaľky vyzerajú ako hliníkové disky. Vyzerá to super a naviac je to veľmi lacné. Za tento trik teda patrí Citroënu uznanie. Suma sumárum je C3 Aircross nápadité a odlíšiteľné auto, ktoré patrí do netuctovej skupiny. Jeho tvary sú sympatické, aj keď extrémne konzeravtívne povahy si na ne možno musia chvíľu zvykať.

V kabíne sa usadíte do mäkkých sedadiel, ktoré ale nemajú takmer žiadne bočné vedenie a vyhrievanie. Sú ale pohodlné, široké a pripomínajú pohovku ako v obývačke. Šedo čierny poťah neurazí, vieme si ale predstaviť aj originálnejšiu kombináciu. V týchto farbách sa ponáša celá kabína. Výchuchy ventilácie, kľučky, lemovanie budíkov či radiacej páky a okolia sú ale strieborné. Takže taká klasika, skôr konzeravtívnejšie zameraná. Akurát nám medzi sedadlami trochu chýbala opierka na ruku. Namiesto nej tu je mechanická ručná brzda tvaru kniplu, ako v lietadle alebo na lodi. A tiež je tu volič automatickej prevodovky. Indikátor zaradeného režimu je ale za odkladacím priestorom pod prístrojovu doskou, čo je dosť neobyvklé a nie zrovna praktické.  Môže sa stať, že ak si tam napríklad odložíte mobil, indikátor si zakryjete. Vráťme sa k ďalšiemu základnému prvku interiéru, teda volantu. Kožený, trojramenný s multifunkciou má pekný a jednoduchý tvar a za ním sú analógové budíky. V dnešnej dobe príjemný závan klasiky. Sú dobre čitateľné a úplne jednoduché, takže svoj účel plnia dokonale. Stredovej časti prístrojovky dominuje displej zobrazujúci údaje audia, klimatizácie a kúrenia či rozhrania pre Apple CarPlay a Android Auto. Parkovacia kamera nie je, musí postačiť senzor. Vzhľadom k pomerne kompaktným rozmerom auta to stačí. Samotný displej má inak celkom peknú grafiku aj keď odozva je trochu pomalšia. Samotné plasty v interiéri sú poväčšine tvrdé, spracovanie ale nie je zlé. Čo sa týka odkladacích priestorov, tie sú menšie. Pod displejom je veľmi úzka  plytká polička, ktorej využitie sme nenašli. Nižšie sú ale dva stojany na nápoje a pred spolujazdcom je široká, aj keď tiež plytká polica. Interiér ako taký pôsobí priestorne a priestranne, plasty síce neohúria kvalitou ale pri navarhovaní nechýbala fantázia a nápad. Je ale cítiť, že sa hralo na budget. Vzadu je to s priestorom tiež úplne v poriadku a bez problémov sa tu odvezú aj dospelé osoby. Kufor má objem 410 litrov ale vzhľadom k jeho tvaru do neho naložíte viac než by ste čakali. Priestornosť je teda devíza, za ktorú C3 Aircross získava svoje body.

Naftové Blue HDi s objemom 1.5 litra má výkon 88kW/120 koní a 300 Nm. To sa na malý kompaktný crossover javí ako akurát. Na stovke je pod desať sekúnd, žiaden športovec to teda nie je ale vďaka slušnému krútiacemu momentu má pocitovo dostatočnú dynamiku a ťah. A má poctivé štyri valce! Spárovaný je so šesťstupňovým automatom, ktorý ponúka manuálne radenie, avšak iba pákou na zemi. Za studena je motor trochu drsnejší, po zahriatí sa ale kultúra rapídne zlepší. Za bežných okolností ponúka 120 koní relatívny dostatok dynamiky a pružnosti a odmení sa aj sympatickou spotrebou. Výrobca síce hovorí o priemere 4l/100km, my sme sa ale pohybovali skôr okolo 5,5l/100km pri pomerne svižnom jazdení. To stále nie je zlá hodnota a motor si za to zaslúži pochvalu. Asketické povahy by sa ale bez problémov mali dostať pod päť litrov. A práve takéto kľudné povahy najviac ocenia aj extrémne pohodlné a utlmené naladenie podvozku. Akékoľvek nerovnosti filtruje s dôstojnosťou, či už ide o retardéry, jamy alebo rozbitý hrubý asfalt. Nečakajte od neho žiaden športový talent. Ak by C3 Aircross bol žiak v škole, bol by to presne ten, ktorý počas telocviku vždy sedí na lavičke a nemá úbor. Všetko to ale nahrádza pohodlím, za ktoré ho budú jeho majlitelia milovať.

Takže, zrhňme si to. Citroën C3 Aircross 1.5 Blue HDi Feel je originálne vyzerajúci malý crossover zameraný na vyslovene pohodové jazdenie pre ľudí, ktorí preferujú komfort pred všetkým iným. Naftové Blue HDI s objemom 1.5 litra má na takéto jazdenie dostatok výkonu a ešte sa aj odmení nízkou spotrebou. V interiéri nečakajte ohurujúcu kvalitu plastov, výbava je skôr priemerná ale samotná kabína je navrhnutá s nápadom. Myslelo sa tu na udržanie budgetu. Ak toto auto niečím vyniká, tak je to celkom isto priestornosť a absolútne pohodlný podvozok. Za cenu 17 690 euro s DPH je toto všetko vaše.

Citroën C3 Aircross 1.5 HDi Feel

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4154 mm
Šírka 1824 mm
Výška 1637 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1411/1860 kg
Batožinový priestor 410-520/1255 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 179 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,8/4,0
Emisie g CO2/km 106