Test Citroën C-Zero: Na štvorku prosím

6. mája 2015 od AktualityCitroënTesty

S autami na elektrický pohon je to celkom zvláštne. Každý o nich počul, veľa ľudí fascinujú náklady na prevádzku, ale aj tak si všetci kúpia benzínové, alebo naftové auto. Veď ako inak. Elektromobily v súčasnosti absolvujú naozaj extrémne skoky v technológiách. Stačí si pozrieť Teslu Model S.

My sme vyskúšali jeden z elektromobilov od Citroënu. Vážne, C-Zero nie je jediný elektromobil v ponuke. Veď pri dostatočne hlbokom hľadaní možno nájsť aj úžitkové Berlingo s rovnakou formou pohonu. Teraz ale ruky preč od úžitkových vozidiel. Osobné je v ponuke jediné. Tak aké je?

Zvonka sa tvári japonsky

Naozaj ste už tvary C-Zero niekde videli? Jasné, veď bola Veľká noc a vajíčka sú naozaj veľmi podobné. Lenže sliepky z C-Zero nevysedia asi nič. Reálne najviac pripomína rovnaký Peugeot iOn. Ale to stále nie sme pri koreni, pri pôvodcovi vozidla. Tým je japonský model Mitsubishi iMiev. Podobný princíp koncern PSA použil aj pri modeloch C-Crosser a 4007.

C-Zero je mestské auto s piatimi dverami, to nespochybní nikto. Zvláštne pôsobí, že výška je väčšia ako šírka. Reálne máte pocit, že prejde aj medzi dvoma autami, ak stoja na červenej. Lenže zase také ružové to nie je, to dajú len skútre a motorky.

Oblé tvary, veľké čelné okno a takmer zvislá zadná časť sú tie prvky, ktoré hneď udrú do očí. Omnoho dôležitejšie je vedieť, že C-Zero má až neuveriteľne krátku kapotu. Keď už si myslíte, že ťuknete do toho pred vami, máte zaručene ešte minimálne polmetrovú rezervu. A keď už zavriete oči a reálne čakáte ranu, tak stojíte ešte 20 centi od toho pred vami. Dá sa povedať, že predok auta je len o málo ďalej ako vaša vystretá ruka (predpoklad výšky minimálne 175 centimetrov).

Bočný pohľad predvádza dvojicu dverí na každej strane. Ich celkový tvar je znova vajcový. Ale zase vyzerajú dostatočne veľké na nastupovanie. Jednoznačne najvtipnejšie sa C-Zero tvári zozadu. Až tu reálne vynikne pomer výšky a šírky. Nám po chuti nebola ani hmlovka v strede nárazníka. Nie, vyzerá tam celkom adekvátne, ale keď sú hlavné svetlá strieborné, prečo má červenú krytku? A aby ste nezabudli, výfukovú koncovku nehľadajte, toto je elektromobil. No a tam, kde by normálne bolo viečko nádrže na palivo je konektor na pripojenie nabíjačky. Na rozdiel od mobilov je krytý a vode odolný.

Ešte treba poznamenať, že vpredu nájdete pneumatiky so šírkou 145 milimetrov a vzadu až so šírkou 175 milimetrov. Poriadny športový setup!

Nebudete mať radi kontrolku paliva

Od interiéru C-Zero sa nedá očakávať nejaká extrémna veľkosť. Veď je malý už zvonka. Malá šírka jasne definuje, že vzadu traja jednoducho nepôjdu. Ani deti, ani dospelí, ani dvaja a stredne veľký pes. Vpredu to je podobne. Nad hlavou všetko v poriadku, na nohy tiež nie je tragédia, ale na šírku máte pocit skoro ako v Stratose. Občasnému kontaktu medzi dvoma vpredu sa jednoducho zabrániť nedá.

Sedadlá nemajú žiadne výrazné bočné vedenie, len to, čo je úplne nevyhnutné, aby ste pri zatáčaní nevypadli. V momente ako nasadnete, nič výrazne nepripomína, že toto auto nie je úplne bežné. Máte volant, máte hlavicu radiacej páky, nechýbajú ani pedále. Samozrejme sú len dva, lebo aj prevodovka sa tvári ako automat.

Až detailnejšie skúmanie prístrojového panelu prezradí, že toto nie je benzínový ani naftový žrút. Elektromobil má pred vodičom kontrolku nabitia, evokujúcu palivomer, tachometer a najmä ukazovateľ ekojazdy a dobíjania. Ale zo všetkého najviac budete využívať zobrazenie dojazdu v palubnom počítači. Teda budete naň hľadieť asi viac ako na cestu.

Batožinový priestor nemá žiadne cestovateľské ambície. Veď na tých pár kilometrov stačí aj jeden kufrík, či jeden rupsak. Na jazdu naprieč kontinentom C-Zero nie je. A batožinový priestor nie je tou zásadnou nevýhodou.

Výťah

Reálne bude každý elektromobil pre toho, kto nie je zvyknutý predstavovať problém. Výhodu tu budú mať tí, ktorí už jazdili aspoň na elektrickom vysokozdvižnom vozíku. Toto nie je jazda ako na autách spaľujúcich mŕtve dinosaury a vydochnuté rastliny.

Ako nasadnete, tak sa tvárite, že všetko funguje rovnako. Naštartujete, ale je ticho. Len kontrolky informujú, že idete, teda skôr, že motor je online. Zapnete svetlá, nastavíte klímu, zapnete rádio. A to sú všetko chyby. To nerobte. Je zima? Ok, tak trochu. Ak nie, tak nechajte klímu vypnutú. Kašlite aj na ventiláciu. Rádio ani neskúšajte. Hrá síce dobre, ale platíte ním jednu daň, ktorá nenesie názov koncesionárske poplatky. A vlastne ťahá energiu z nádrže batérií. Verte, že po určitom čase si rozmyslíte aj vyhadzovanie smeroviek a zbytočné brzdenie. Niektorí jedinci možno radšej ťuknú do cyklistu, akoby museli úplne zastaviť.

Každá elektrická funkcia odoberá dojazd. Pôvodne ste začínali na viac ako stovke, po kilometri máte sedemdesiat. A to ste prešli len jeden menší kopček z podzemnej garáže. Na osemvalcovom Camare by ste pridali plyn, nechali dva čierne pásy a mali by ste úsmev na tvári. Tu pridáte plyn a hneď máte výčitky svedomia.

Jazda vyzerá nasledovne. Pridáte, zarmúti vás pohľad na dojazd. Pustíte plyn, auto začne samo brzdiť, veď to je elektromobil. Spomaľuje okamžite ako sa prestáva točiť motor. Na to treba cvik, aby ste si zvykli. Postupne prestanete vyhadzovať smerovky, kúriť a budete skúšať, ako vyžmýkať najväčší možný dojazd. Chcete predsalen ventiláciu? Mínus 8 kilometrov. Alebo nebodaj klímu? Mínus 16 kilometrov. Aj rádio uberie z dojazdu nejakých 5 kilometrov. Za všetko sa kruto platí, ale jazdíte skoro zadarmo. Len ak zvolíte elektromobil, nezabudnite si zvýšiť preddavky na elektrickú energiu, aby vás koncoročné vyúčtovanie neprekvapilo nečakaným nedoplatkom.

Ku všetkému ešte musíte prirátať to, že jednoducho nesmiete spustiť oči z chodcov. Hluk elektromotora nepočujú. Ten počujete iba vy ako cestovanie vo výťahu. Rýchlom horizontálnom výťahu. O prejazdoch zákrut tu ani netreba polemizovať, C-Zero ich prejde, ale oko pribité na ukazovateľ dojazdu aj tak nedovolí žiadnu dynamiku.

Morálny aspekt

Takže máte elektromobil. Jazdíte zadarmo a vyzeráte ako bio eko raw človek. Dobre, raw nie, ale aj tak. Nepodporujete ropné spoločnosti, ťažbu v Severnom mori, ropné škvrny a ani šejkov v arabských častiach sveta. Nie ste od nich závislí. Ale ste od niečoho iného. Všetko vyzerá veľmi dobre. Až ružovo. Zľahka prehliadnete aj výdrž podobnú iPhonom. Lenže najväčší problém je, že energia sa stále vyrába aj v tepelných elektrárňach. Na výrobu batérii musíte najskôr vyťažiť suroviny. Samotné batérie spravia desaťtisíce kilometrov ešte predtým, ako sa dostanú do konkrétneho vozidla. A verte tomu, že nie na plachetniciach. Na druhú stranu, ak bývate v meste a dochádzate do práce približne 30 kilometrov, tak máte elektromobil ako ideálnu voľbu. Samozrejme ak sa prenesiete nad to, že veterné elektrárne vás nenabijú. Vlastne si ešte môžete na strechu šľahnúť solárne kolektory. Počkať, ale veď nabíjate v noci. Existuje niečo, čo tmu vie premeniť na elektrickú energiu? Tak nič…

Citroën C-Zero Seduction

Motor Synchrónny elektromotor
Palivové články Li-Ion 16 kWh
Výkon 49 kW (67
Krútiaci moment 196 Nm pri 0-2500 ot/min
Prevodovka Jeden stupeň vpred, jeden vzad
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3480 mm
Šírka 1475 mm
Výška 1600 mm
Rázvor osí kolies 2550 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1120/1450 kg
Batožinový priestor 170 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 15,9 s
Dojazd/doba nabíjania 150 km/9 hodín
Emisie g CO2/km 0
Tags: