Test Citroën Berlingo Feel: Najprv práca, potom rekreácia!

27. apríla 2017 od AktualityCitroënTesty

Berlingo, rokmi preverená stálica v ponuke Citroënu, oslávilo minulý rok svoje dvadsiate výročie od uvedenia na trh. Od tých čias je v predaji už jeho druhá generácia, v súčasnosti dokonca jej inovovaná verzia vyrábaná od roku 2012. Pochopiteľne, za tých takmer 21 rokov svojej existencie Berlingo značne zmodernelo a tiež sa skultivovalo, a to najmä v nami testovanej verzii Multispace. Táto verzia chce plniť aj úlohu rodinného vozidla, avšak bez toho, aby potlačila svoje úžitkové DNA. To, či je možné tieto dve poslania, ktoré naznačuje už (skoro sa rýmujúci) nadpis splniť, sme si overili počas nášho týždenného redakčného testu.

Žiarivo červený lak karosérie v dave nesplynie ani náhodou a v kombinácii s relatívne vysokou karosériu dodávkového charakteru teda toto auto patrí k tým ťažšie prehliadnuteľným. Je nutné podotknúť, že v rámci svojej kategórie aj k tým krajším. Predná časť je doplnená o vkusné strieborné oplastovanie spodnej časti nárazníka, ktoré plní estetickú a zároveň ochrannú funkciu. Dvere sú zasa vybavené čiernymi plastovými lištami, ktoré už nevyzerajú tak lichotivo, avšak vzhľadom na úžitkový rodokmeň auta sú úplne opodstatnené a nevyhnutné. Rovnaké konštatovanie platí aj pre zadný nárazník. Tvar zadných svetlometov pôsobí možno až príliš dodávkovo, nie však rušivo v rámci celku. Nami testovaná verzia bola vybavená plechovými kolesami s plastovými krytmi, určite by sme zvážili príplatok za hliníkové disky ktoré by vizuál auta posunuli o kúsok vyššie. Kvitujeme tmavé fólie a rolety na zadných oknách vďaka ktorým pôsobí auto menej úžitkovo a dokonca aj elegantnejšie. A keďže Berlingo chce byť rodinné aj praktické zároveň, bočné dvere sú posuvné, čo je mimoriadne vítané aj z pohľadu rodiny s malými deťmi. Nehrozí totiž, že na parkovisku bez premýšľania otvoria dvere a obúchajú dvere susedným autám. Lišty na streche sú tiež super vec, ak by totiž bolo nebodaj málo miesta v aute, nie je problém na strechu primontovať stojany na bicykle či strešný box.

Posed v kabíne nedokáže úplne zaklamať a vyvolať ilúziu klasického osobného auta. Predsa, je to výškovo niekde na hrane veľkostí dodávok a osobákov. V kokpite nemožno čakať žiadne dizajnové výstrelky moderny, avšak jeho silnou stránkou je veľké množstvo odkladacích priestorov. Najmä ten medzi prednými sedadlami, zakrytý zasúvacou roletou, ktorý bez problémov do svojich útrob pojme aj niekoľko veľkých plastových fliaš. Taktiež polica nad hlavou, ideálna na rôzne dokumenty či zošity. Celému interiéru dominuje šedá, ktorá sa prelína s čiernou stredovou časťou, v ktorej sú dva kruhové, strieborne lemované odkladacie priestory. Mimochodom, kvôli tomuto ich tvaru nie sú veľmi praktické. Vo vrchnej časti sa nachádza jednoduché tlačítkové autorádio s USB portom a monochromatickým displejom s červenými ukazovateľmi. Tento displej zároveň slúži aj ako palubný počítač zobrazujúci údaje o jazde. Nič fancy, praktická stránka ale splnená úplne dostatočne. Ak chcete viac, môžete priplatiť za navigáciu s dotykovým displejom. Klimatizácia je dokonca dvojzónová, sedadlá sú vyhrievané a k dispozícii je aj tempomat. O sparťanskosti interiéru teda nemôže byť reč. Sedadlá samotné sú pomerne mäkké bez výrazného bočného vedenia, výrazným pozitívom ale je že ani počas dlhej cesty sa v nich posádka necíti unavene a ubolene. Trojramenný volant je pomerne veľký, chýba kožené obšitie, avšak jeho tvar a hrúbka príjemne sedia v rukách a tie sa na ňom ani príliš nepotia. Miesta na zadných sedadlách je dostatok, rodina s deťmi sa určite sťažovať nebude. Najmä priestor na hlavy je kráľovský v celom aute. A ako už bolo spomenuté, zadní pasažieri sa môžu cítiť inkognito vďaka roletám a tmavým fóliam.

O pohyb vpred sa v nami testovanom Berlingu staral 1,6-litrový naftiak so skromne pôsobiacimi 73 kW (100 k). Krútiaci moment 254 Nm však napovedá že by to s dynamikou nemusela byť až taká tragédia. Pravda je taká, že jazdné výkony tohto motora nás celkom milo prekvapili. Pri vyšších rýchlostiach je samozrejme v kabíne viac hluku, čo je daň za vyššiu karosériu ale najmä prevodovku, ktorej chýba šiesty stupeň. Späť k motoru: jeho jazdný prejav je za studena drsnejší, v nižších rýchlostiach ho treba viac naháňať, pocitovo však i tak pôsobí, že má o pár koní viac než hovoria čísla na papieri. Veľmi pozitívne je, že pri obsadení dvoma pasažiermi s batožinou nie je vôbec problém udržovať slušné diaľničné tempo za prítomnosti akceptovateľnej miery hluku v kabíne. Chválu si tiež zaslúži aj spotreba, ktorá sa ustálila na hodnote 6 litrov na 100 kilometrov a to aj napriek dynamickému spôsobu jazdy a dlhým diaľničným presunom. Pri plnom obsadení by to bola trochu iná pieseň, aj tak si ale pohonná jednotka zaslúži plusové body.Ako už bolo spomenuté, manuálna prevodovka má bohužiaľ iba päť stupňov. Toho následkom je už zmienený vyšší hluk v kabíne a tým pádom väčší apetít na diaľnici. A keďže ten je i napriek tomuto faktu neveľký, šestka by ho ešte o kus stlačila nadol. Samotné radenie rýchlostí prebieha hladko, dráhy sú síce dosť dlhé a pocit v páke gumový, nikdy sa nám však nestalo že by sme zaradili nesprávny stupeň.

Na auto svojej kategórie má Berlingo celkom príjemný odpor aj cit v riadení. Na okreskové bláznenie to nie je ani náhodou, ale poteší. Aj vo väčších rýchlostiach, či pri prudších zmenách smeru na kľukatej ceste sa auto cíti pomerne sebaisto a vzbudzuje vo vodičovi dostatok dôvery. Podvozok je skôr mäkký, zadné zavesenie je odladené tak aby zvládalo aj vyššiu záťaž. Daňou za to je riziko menšieho odskočenia zadnej časti do strán pri prejazde nerovností v zákrutách. V globále sa posádka na palube tohto Citroënu cíti pohodlne ako v priemernom osobnom aute podobnej cenovej kategórie, žiadne dodávkové lámanie krížov a klepanie zubami sa nekoná ani na menej kvalitnej vozovke. V interiéri tiež nečakajte ani žiadne nepríjemné zvuky či vŕzgania plastov, spracovanie je na dôstojnej úrovni.

V našom teste teda Berlingo jednoznačne obstálo. Potvrdilo, že za cenu istých kompromisov vie byť plnohodnotným rodinným autom, ktoré si na seba cez týždeň zarobí a cez víkend odvezie aj viacčlennú rodinu na výlet. Priestoru a variability ponúka viac než dosť a to iba za cenu mierne nižšieho komfortu prameniaceho z úžitkového rodokmeňa. Súčasna akciová cena nami testovanej verzie Feel je 14 990 eur s DPH. V prípade možnosti odpočtu DPH ide o veľmi výhodnú a rozumnú kúpu. Ak sa ale pýtate na náš názor, celkom isto by sme investovali do hliníkových diskov kolies. V prípade, že je váš rozpočet bohatší o sumu niečo pod dvetisíc eur, siahnite po verzii XTR, ktorá má o dvadsať koní viac a prevodovku so šiestimi stupňami. V tejto špecifikácii bude Berlingo dokonalý pracant s dostatočným výkonom aj na letnú rodinnú dovolenku k moru.

Citroën Berlingo 1,6 BlueHDI 100 Feel

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 73 kW (100 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment  Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka  4380 mm
Šírka  1554 mm
Výška  1801 mm
Rázvor osí kolies 2728 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1585/2060 kg
Batožinový priestor 1350/2400 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 166 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/3,9/4,3
Emisie g CO2/km 113

 

Tags: